Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 czerwca 2025, 21:28

Twórcy Forzy Motorsport idą za ciosem w walce z największymi bolączkami gry. Update 21 podwoił tryb kariery i zaczął rozwiązywać problem „FOMO”

Forza Motorsport otrzymała kolejną ważną aktualizację. Wprawdzie Update 21 przynosi niewiele nowych samochodów (dwa bolidy IndyCar), ale za to mocno rozszerza tryb kariery i przywraca na stałe część sezonowych nagród z poprzednich miesięcy.

Źródło fot. Turn 10 Studios
i

Studio Turn 10 raptem w poprzednim miesiącu wstrząsnęło posadami Forzy Motorsport za sprawą wielkiej Aktualizacji 20, a już wprowadza kolejne fundamentalne zmiany – wypuszczony dzisiaj Update 21 rozpoczyna naprawianie kolejnych dwóch spośród aspektów gry, które są najczęściej krytykowane (i to już od 2023 roku).

Champions Cup – nowość w trybie kariery

Twórcy już w ubiegłym roku zapowiedzieli rozszerzenie trybu kariery na stałe o zawody poświęcone samochodom wyścigowym – po długim oczekiwaniu wreszcie spełnili obietnicę.

Dodano „Puchar czempionów” (ang. Champions Cup), na który składa się kilkadziesiąt zawodów (w tym długodystansowe) z udziałem prawie wszystkich klas pojazdów wyczynowych w grze – od Ginetty Junior i Mazdy MX-5 Cup, przez GT3, Trans Am czy klasyczne bolidy Le Mans, po NASCAR, historyczną Formułę 1 i IndyCar.

Poszczególne serie wieńczy udział w zawodach zaproszeniowych, a za ukończenie tychże można zdobyć pięć samochodów, które wcześniej były ograniczonymi czasowo nagrodami (2023 BMW M4 GT3, 1988 Chevrolet Beretta Trans Am, 1988 Nissan R88C, 1998 Nissan #23 Pennzoil Nismo Skyline GT-R, 1977 Renault R.S. 01).

Powrót zaginionych nagród

Poza „Pucharem czempionów” tryb kariery rozrasta się na stałe o powracające zawody, które wcześniej były dostępne przez ograniczony czas. Co miesiąc będzie odblokowywana kolejna seria, wraz z przypisanym samochodem, który stanowi nagrodę za jej ukończenie:

  1. od 3 lipca – Road to Race Tour (2018 Aston Martin Vantage GTE),
  2. od 7 sierpnia – Track Toys Tour (2019 Porsche 935; dodatkowo 2011 BMW 1 Series M Coupe w Centrum wyzwań),
  3. od 4 września – Ringer Tour (2022 Porsche 718 Cayman GT4 RS; dodatkowo 1974 Porsche 911 RSR w Centrum wyzwań).

Tym samym, w połączeniu z Champions Cup, twórcy wreszcie zaczynają wycofywać się z ograniczonych czasowo nagród, za które Forza Motorsport mocno obrywała od długiego czasu… Choć nie zostało powiedziane, że kolejne aktualizacje już nie będą przynosiły „sezonowych” atrakcji.

BMW M4 GT3 należy do sezonowych nagród, za którymi najbardziej tęsknią „spóźnieni” gracze. Źródło: Turn 10 Studios. - Twórcy Forzy Motorsport idą za ciosem w walce z największymi bolączkami gry. Update 21 podwoił tryb kariery i zaczął rozwiązywać problem „FOMO” - wiadomość - 2025-06-16
BMW M4 GT3 należy do sezonowych nagród, za którymi najbardziej tęsknią „spóźnieni” gracze. Źródło: Turn 10 Studios.

Nowe samochody – IndyCar

Na tle powyższych atrakcji na dalszy plan schodzą nowe samochody dodane w aktualizacji. I chociaż otrzymujemy zaledwie dwa darmowe pojazdy (a właściwie jeden w dwóch wariantach), fani mają się z czego cieszyć, bo nastąpił powrót bolidów IndyCar, czyli, w wielkim uproszczeniu, „amerykańskiej Formuły 1”, która za oceanem ma popularność z grubsza porównywalną z wyścigami NASCAR.

Do gry trafiły dwa tegoroczne modele różniące się silnikami (Chevroleta lub Hondy), każdy dodatkowo wyposażony w wymienne skrzydła i inne części aerodynamiczne na tory owalne i „drogowe”.

Inne nowości w Update 21

Aktualizacja 21 przyniosła jeszcze parę atrakcji, na które czekali gracze.

  1. Drastycznie zwiększono liczbę polecanych wieloosobowych lobby (ang. Featured Multiplayer) dostępnych na stałe.
  2. Do trybu Rywali dodano 19 „otwartych” prób czasowych dla wszystkich kategorii samochodów drogowych, pozwalających rywalizować o najlepsze rezultaty w rankingach autami podrasowanymi do wskazanej specyfikacji. Dorzucono tam też na stałe 8 konkurencji driftowych.
  3. W trybie luźnych sieciowych spotkań na torze (ang. Meetups) dodano trzy lobby typu track day: na Fujimi Kaido oraz na torach owalnych i innych obiektach do rozwijania wysokich prędkości. Owale usunięto zaś z driftowych lobby.
  4. Zmodyfikowano bazowy „Puchar budowniczych” (ang. Builders Cup) w trybie kariery, częściowo usuwając wymóg przechodzenia zawodów w określonej kolejności, rozszerzając listę samochodów dozwolonych w poszczególnych konkurencjach oraz dodając wyścigi na torach wprowadzonych w niedawnych aktualizacjach.
  5. Wprowadzono dalsze drobne poprawki sztucznej inteligencji, np. szybcy przeciwnicy mają się mniej „wahać” przed wyprzedzeniem wolniejszych kierowców.
  6. Obniżono ceny ok. 150 modeli (czyli znacznej większości) samochodów wyścigowych w grze. Jednocześnie garstka bolidów nieco podrożała.
  7. W trybie prywatnych rozgrywek wieloosobowych pojawiła się opcja ręcznego ustalania kolejności zawodników na starcie (przydatna zwłaszcza dla organizatorów e-sportowych zawodów).

Na stronie Forza Support widnieje pełna, nadzwyczaj długa lista zmian (obejmująca np. wyczerpującą rozpiskę samochodów ze zmienionymi cenami).

Update 22

Na ten moment nie sposób przewidzieć, co przyniesie następna aktualizacja Forzy Motorsport – ani nawet kiedy się ukaże. Rozpisanie przez dewelopera atrakcji aż do początku września sugeruje, że czeka nas dłuższa przerwa. Nie zdziwiłbym się, gdyby po sukcesie Update’u 20 z Fujimi Kaido twórcy postanowili wypuszczać nowości rzadziej, ale w większych porcjach, na wzór wielu innych gier wyścigowych.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej