Starsza karta graficzna przerobiona na 44 GB pamięci VRAM: prawdziwy test możliwości!
Entuzjasta technologii pchnął granice możliwości, rozbudowując kartę GeForce RTX 2080 Ti do niewiarygodnych 44 gigabajtów pamięci VRAM, co stanowi aż cztery razy więcej, niż standardowo oferuje ten model.

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak daleko można pójść, modyfikując kartę graficzną? Najnowszy projekt jednego z entuzjastów technologii pozwolił na rozbudowę karty Nvidia GeForce RTX 2080 Ti do niewiarygodnych 44 GB pamięci VRAM. To aż cztery razy więcej, niż standardowe 11 GB, które oferuje ta karta.
Eksperyment zaczął się od dokładnej analizy karty graficznej. Zauważono, że RTX 2080 Ti korzysta z tej samej płyty PCB, co bardziej zaawansowany model. Płyta ta zawiera miejsce na 24 moduły pamięci GDDR6 – 12 po każdej jej stronie. Co ciekawe - RTX 2080 Ti wykorzystuje tylko 11 z 12 dostępnych slotów na jednej stronie, a Titan RTX nie korzysta nawet z wszystkich 24.
Mając te informacje, entuzjasta technologii podjął się odważnego zadania - zastąpił istniejące 1 GB moduły pamięci na 2 GB moduły Samsunga i zapełnił wszystkie dostępne sloty na płycie PCB. Dzięki temu, pamięć karty wzrosła do imponującego rozmiaru 44 GB.
Niestety, jak to często bywa w takich eksperymentach, modyfikacja nie przyniosła praktycznych korzyści. Pomimo zwiększenia pamięci, karta graficzna nie była w stanie poprawnie działać w testach wydajności ani podczas rozgrywki. Problem ten jest powszechny w przypadku tego typu modyfikacji, głównie ze względu na brak odpowiedniego wsparcia ze strony sterowników, które są niezbędne do prawidłowego działania karty.
Więcej:PS6 będzie gorszy od Xboxa Magnusa; nowa generacja konsol przekroczy barierę 30 GB RAM
Komentarze czytelników
Twoja stara 1993 Generał
Tylko że dziś grafika praktycznie stoi w miejscu przez lata była używana mała pamięć Vram przecież 6-7lat temu twierdzono że 6Gb Vram wystarczy do 1080p i dopiero teraz zaczyna się większe zapotrzebowanie na Vram.
Oczywiście są wyjątki jak Cyberpunk gdzie grafika jest bardzo dobra ale są też klapy graficzne jak świeże golum czy przykładowo Immortals of Aveum które wygląda tak średnio jak na takie wymagania.
I nawet Gry na UE5 dupy nie urywają bardziej przypominają U4.
Teraz zobacz jakie były karty produkowane przez okres 2003-2009 przez 6lat grafika się ogromne rozrosła z 32mb kart do 1Hd ilekroć wzrosła oprawa graficzna.
I zobacz dziś gry z 2017-2023 czy dużo w oprawie się zmieniło?
Jedynie Raytracing coś zmieniło a tak to niektóre gry nowsze AAA wyglądają gorzej niż gry z przed 2017.
private123 Centurion

Na szczęście nawet standardowa 2080 Ti dalej daje radę i to nawet w 4K (czasem przy pomocy skalowania, czasem DLSS). Ciekawe czasy, że mając 5-letnią kartę dalej można uruchamiać praktycznie wszystkie tytuły na pełnych (lub prawie pełnych) detalach. Wyobraźmy sobie podobną sytuację choćby w 2007 gdzie ktoś popyla w Crysisa na maks ustawieniach mając GeForce4 Ti 4800.
retruśgejmer Generał

"Problem ten jest powszechny w przypadku tego typu modyfikacji, głównie ze względu na brak odpowiedniego wsparcia ze strony sterowników, które są niezbędne do prawidłowego działania karty."
To niech jeszcze napisze własny sterownik i będzie śmigać ;P
Benekchlebek Senator
Ktos raz stworzył sobie RTX'a 3070 z 16 gb vram i karta ocierała się w 4K o 3080 miażdżąc wersje Ti
Ojboli Generał

Brak wsparcia? Tego się nie dowiemy bo Nvidia raczej nie odpowie na to pytanie....