Pozytywne recenzje Dune: Awakening na Steam spadają do 53%. Winna jest jedna rzecz
Dune: Awakening miało być wielkim hitem, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała te oczekiwania. Po początkowej fali entuzjazmu gracze coraz częściej wystawiają produkcji negatywne recenzje, wskazując przede wszystkim na rozczarowujący endgame.

Dune: Awakening, survivalowe MMO osadzone w uniwersum Franka Herberta, po świetnym starcie zaczyna mieć poważne problemy z utrzymaniem pozytywnej opinii wśród graczy. Początkowy entuzjazm szybko wyparował, a recenzje na Steamie pokazują wyraźny trend spadkowy (via Mein-MMO).
W pierwszym tygodniu od premiery produkcja studia Funcom mogła pochwalić się 87% pozytywnych recenzji. Obecnie sytuacja wygląda znacznie gorzej – wprawdzie w ujęciu ogólnym gra ma ich 73%, ale w ostatnich 30 dniach jedynie co drugi gracz wystawił jej przychylną opinię.
Największe rozczarowanie dotyczy endgame’u, który według wielu użytkowników jest źle zaprojektowany i zamiast zachęcać do dalszej gry, skutecznie od niej odpycha. Twórcy obiecywali, że opierać się on będzie na dwóch filarach:
- Landsraadzie – systemie politycznym frakcji wpływającym na reguły serwera;
- Głębokiej Pustyni – strefie ryzyka, w której można zdobywać najlepsze surowce, ale kosztem starć PvP.
Rzeczywistość szybko zweryfikowała te założenia. Landsraad społeczność uznała za mało angażujący, a wyprawy na Głęboką Pustynię okazały się frustrującym doświadczeniem – większość kończy się bowiem utratą sprzętu i materiałów po atakach większych grup wrogich graczy.
Choć deweloperzy z czasem zaczęli wprowadzać poprawki, m.in. umożliwiając zdobywanie rzadkich zasobów także w bezpieczniejszych strefach PvE, wiele osób uważa, że cały koncept Głębokiej Pustyni jest chybiony.
Gdyby twórcy od początku skupili się na kooperacyjnym PvE i fabule, mogłoby być świetnie. Ale jako MMO PvPvE ta gra po prostu nie działa – napisał jeden z użytkowników na Steamie.
Najnowszy patch – chociaż zirytował graczy – wprowadził sporo zmian. Najważniejszą z nich było przeniesienie kluczowych surowców do obszarów PvE, co w praktyce znacznie zmniejszyło konieczność odwiedzania groźnej Głębokiej Pustyni. Mimo to część graczy uważa, że twórcy powinni gruntownie przebudować system endgame’u i zamiast wymuszonego PvP zaproponować bardziej rozbudowaną zawartość PvE.