Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 19 sierpnia 2025, 05:30

autor: Kamil Kleszyk

Pozytywne recenzje Dune: Awakening na Steam spadają do 53%. Winna jest jedna rzecz

Dune: Awakening miało być wielkim hitem, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała te oczekiwania. Po początkowej fali entuzjazmu gracze coraz częściej wystawiają produkcji negatywne recenzje, wskazując przede wszystkim na rozczarowujący endgame.

Źródło fot. Funcom
i

Dune: Awakening, survivalowe MMO osadzone w uniwersum Franka Herberta, po świetnym starcie zaczyna mieć poważne problemy z utrzymaniem pozytywnej opinii wśród graczy. Początkowy entuzjazm szybko wyparował, a recenzje na Steamie pokazują wyraźny trend spadkowy (via Mein-MMO).

W pierwszym tygodniu od premiery produkcja studia Funcom mogła pochwalić się 87% pozytywnych recenzji. Obecnie sytuacja wygląda znacznie gorzej – wprawdzie w ujęciu ogólnym gra ma ich 73%, ale w ostatnich 30 dniach jedynie co drugi gracz wystawił jej przychylną opinię.

Największe rozczarowanie dotyczy endgame’u, który według wielu użytkowników jest źle zaprojektowany i zamiast zachęcać do dalszej gry, skutecznie od niej odpycha. Twórcy obiecywali, że opierać się on będzie na dwóch filarach:

  1. Landsraadzie – systemie politycznym frakcji wpływającym na reguły serwera;
  2. Głębokiej Pustyni – strefie ryzyka, w której można zdobywać najlepsze surowce, ale kosztem starć PvP.

Rzeczywistość szybko zweryfikowała te założenia. Landsraad społeczność uznała za mało angażujący, a wyprawy na Głęboką Pustynię okazały się frustrującym doświadczeniem – większość kończy się bowiem utratą sprzętu i materiałów po atakach większych grup wrogich graczy.

Choć deweloperzy z czasem zaczęli wprowadzać poprawki, m.in. umożliwiając zdobywanie rzadkich zasobów także w bezpieczniejszych strefach PvE, wiele osób uważa, że cały koncept Głębokiej Pustyni jest chybiony.

Gdyby twórcy od początku skupili się na kooperacyjnym PvE i fabule, mogłoby być świetnie. Ale jako MMO PvPvE ta gra po prostu nie działa – napisał jeden z użytkowników na Steamie.

Najnowszy patch – chociaż zirytował graczy – wprowadził sporo zmian. Najważniejszą z nich było przeniesienie kluczowych surowców do obszarów PvE, co w praktyce znacznie zmniejszyło konieczność odwiedzania groźnej Głębokiej Pustyni. Mimo to część graczy uważa, że twórcy powinni gruntownie przebudować system endgame’u i zamiast wymuszonego PvP zaproponować bardziej rozbudowaną zawartość PvE.

Kamil Kleszyk

Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

więcej