Komentarze do wiadomości: Paradox wyjaśnia, jak działa żyjący świat w Europa Universalis 5. Gracze są przekonani, że będzie to nie tylko wielka strategia, ale też olbrzymia

Forum Gry Strategiczne
Dodaj komentarz
30.08.2025 17:38
1
odpowiedz
michalcie
21
Chorąży

Ten wyrób Europkopodobny bardziej przypomina dziecko Imperator Rome i Victorii 3 niż Europkę 4

30.08.2025 17:49
2
odpowiedz
22 odpowiedzi
katai-iwa
60
Legend

No chyba taki jest cel twórców, żeby EU5 miało najlepsze elementy z poprzednich tytułów.

30.08.2025 18:54
2.1
legorass
14
Chorąży

Czyli z Imperator:Rome który był taką wpadką, że porzucili jej aktywny rozwój? xD
Czy victorii 3 która była jedną z najgorzej ocenianych grą paradoxu od wielu lat(I:R top1) ze względu na brak... wszystkiego (gra szkielet pod DLC/przyszłe patche, z idiotycznymi mechanikami a raczej ich brakami).

Mam prawie 4000h nabite w EU4, o innych grach paradoxu nie wypominając i... Lepiej aby EU5 nie dotykało niczego co choćby leżało obok V3 czy I:R.

post wyedytowany przez legorass 2025-08-30 19:04:30
30.08.2025 19:39
2.2
StilleR666
94
Pretorianin

I w czym problem?

31.08.2025 09:56
2.3
2
Samaritan
30
Generał

legorass

Victoria 3 nie miała treści na starcie, ale w patchach ją dodano. Nie mam zamiaru bronić Paradoksu za tę głupią decyzję, ale Victoria dostała po dupie nie za bycie złą grą, tylko za wycięcie treści i wysoką cenę.
Imperator też został w końcu naprawiony. Nie sprzedał się, ale nie z powodu bycia złą grą, co przez ówczesny stan techniczny i brak dodatków (koło się zamyka). To nie powinno mieć miejsca, ale najwyraźniej siedziałeś pod kamieniem nie widząc Tinto Talks i całej wymiany związanej z EU5 przed formalnym ogłoszeniem gry. Wiadomo co gra zaoferuje, wiadomo co będzie w dodatkach. Nie kojarzę by kiedykolwiek Paradox tak otwarcie komunikował plany graczom.

Na początku byłem przeciwny systemowi populacji, ale wygląda to dobrze, nie było sensu rozwijać EU4 w nieskończoność. A przeniesienie na nowy silnik spotkałoby się z - całkiem słusznymi - oskarżeniami o cashgrab.

31.08.2025 10:50
2.4
StilleR666
94
Pretorianin

Jestem ciekaw innej rzeczy. Jak gra będzie "chodziła" w późniejszych etapach gry :D.

31.08.2025 11:53
2.5
1
katai-iwa
60
Legend

legorass
To, że Imperator okazał się klapą, to nie znaczy, że nie miał dobrych pomysłów, które warto rozwijać.

31.08.2025 14:55
2.6
michalcie
21
Chorąży

Tylko że to jest zaprzeczenie tego czym ta seria jest. Każda seria Paradoxu ma swoją niszę i próba zrobienia gry która ma wszystko to będzie katastrofa.
CK jest od symulacji rodu. Tam grasz dla mechanik związanych z rodem, intrygami itd. Brak skomplikowanej ekonomii, logistyki czy innych bajerów.
Victoria to seria o ekonomii i rozwoju społeczeństw. Walki zawsze tam były dość proste, rody panujące nie mają za bardzo znaczenia. Największy nacisk jest na ekonomię i społeczeństwo.
Stelaris to gra w której rozwijasz swój gatunek. Brak mega skomplikowanej ekonomii, dyplomacji czy kwestii rodów. Nacisk położony na fabularne rozwijanie konkretnego gatunku.
Hearts of Iron jest o wojnie i zarządzaniu pojedyńczymi dywizjami. Wojna stanowi główny motyw i nacisk jest na logistykę i ewentualnie zarządzanie rzeczami pod wojnę. Reszta elementów pokroju dyplomacji czy ekonomii jest potraktowana po macoszemu bo główna idea jest inna.
Imperator Rome próbował trochę to zmiksować i wyszła kupa.
Europka to gra o podbijaniu i kolonizacji. Masz pewne aspekty dyplomacji, ekonomii które nie są zbyt skomplikowane. Taki kompromis między resztą serii. Tylko że w Eu5 nawalili mechanik i procentów w takim natężeniu że to nie będzie ani miłe ani przyjemne do grania.

31.08.2025 18:01
karpiu55
2.7
karpiu55
72
Evil

michalcie

Co to za podejście, gdzie "gra jest o X" czyli co, cała reszta ma być uproszczona albo nie istnieć? Prawda, że mocniej się skupiają na jednym aspekcie czy drugim, ale to nie znaczy totalnego olewania albo że nie można tych elementów krytykować.

CK3 jest symulacja rodu, ale brak lepszej ekonomii, wojska czy floty to jedne z najbardziej powszechnych narzekań względem tej części, już nawet CK2 lepiej zrobiło te rzeczy. Z tego co było widać w ankietach, jakiś handel czy ekonomie w przyszłości zostaną również poprawione.

Stellaris, gdzie rozbudowali mocno własnie populację i ekonomię?

Sequel poszedł w symulacje i organiczne mechaniki, co raczej jest godne pochwały a nie "zaprzeczenie". Jakby zrobili EU4 ver 2 to dopiero by było stękanie jaki ten Paradox jest zły i chcicwy.

Swoją drogą, EU2, EU3, EU4 sporo się różniły między sobą. Dla mnie EU to własnie była seria gdzie było wszystkiego po trochu, reszta ich gier to derywatywy od EU.

post wyedytowany przez karpiu55 2025-08-31 18:05:23
31.08.2025 18:31
2.8
michalcie
21
Chorąży

karpiu55
Ale to nie znaczy "wrzućmy wszystkie możliwe mechaniki do jednej gry". Będziesz mieć grę której jakiekolwiek ogarnięcie będzie piekłem. Ogarnij jednocześnie gospodarkę jak z Victorii 3, popy jak w Victorii 3, mechaniki rządów jak z Europki, modyfikatory jak z Imperatora, armię jak z Imperatora. A jako że to gra Paradoxu to musisz wszystkie te mechniki ogarniać w miarę ok bo inaczej kraj ci wybuchnie i tyle będzie z grania.
I o ile wszystkie inne gry Paradoxu ogarniam na tyle by w miarę komfortowo sobie klikać (tylko w EU4 gram jakoś bardziej i robię achivmenty) to jak patrzę na materiały z EU5 to czuję że tego jest o wiele za dużo wrzuconego naraz.

31.08.2025 19:02
Drackula
2.9
Drackula
242
Bloody Rider

no tak, powinni gre uproscic bo jakis noname z polskiego forum nie ogarnie mechanik :/

Gry PDX nigdy nie byly grami dla wszystkich

31.08.2025 21:59
2.10
1
michalcie
21
Chorąży

Drackula
Nie powinni "jej upraszaczać" a powinni rozwinąć 4 a nie robić z Europki takie nie wiadomo co. Ni to Europka ni to Imperator Rome ni to Victoria. Rozwinąć mechaniki z 4 i dodać im głębi a nie wszystko przerabiać od nowa i dodawać niepotrzebne śmieci które tylko będą odwracać uwagę od głównej ideii tej serii.

01.09.2025 09:39
Kwiliniosz
😂
2.11
1
Kwiliniosz
76
Konsul

michalcie martwisz się mnogością mechanik jakbyś zapomniał że w EU przez pierwsze 500 godzin uczysz się podstaw, a dopiero po 1000 godzin zaczynasz jako tako ogarniać co robisz. Daj sobie czas.

01.09.2025 10:24
Drackula
2.12
Drackula
242
Bloody Rider

Nie powinni "jej upraszaczać" a powinni rozwinąć 4

No i rozwinęli, deal with it!

Wreszcie EU5 będzie czymś więcej niż malowaniem mapy jednym kolorem.

01.09.2025 10:54
elathir
2.13
elathir
114
Czymże jest nuda?

Akurat to jest jedyny słuszny kierunek.

Jakby zrobili lekkie rozwinięcie EUIV to bez tej całej zawartości wychodzącej latami w postaci DLC gra uznana by została za skok na kasę i rozczarowanie. Tutaj dobierają najlepsze elementy z innych gier wzbogacające doświadczenie.

Zauważ, ze CK3 od CK2 też się mocno różni bo znacznie bardziej poszli w roleplay władcy (fizyczna obecność na mapie w ramach podróży, drzewko rozwoju itd. ) a nie kopiowanie CK2 jeden do jednego. Podobnie HoI IV vs HoI III, całkowita zmiana nacisku położona stricte na logistykę a nie dowodzenie pojedynczymi jednostkami jak w poprzedniczce. Bo kopiować nie ma sensu przy grach mających tyle DLC, zmiany musza być w fundamentach rozgrywki by nowe odsłony miały sens.

A dla bardziej casualowych graczy przecież wprowadzają zaawansowane opcja automatyki poszczególnych elementów. Jak się nie czujesz by ogarniać całość to możesz zautomatyzować np. handel i go olać. Ba z tego co widziałem można automatyzować handel na mniej ważnych dla nas rynkach i dalej sterować ręcznie tymi istotnymi!

Zresztą tak samo ludzie narzekali przy HoI IV i co? HoI IV jest najbardziej ogrywaną gra Paradoxu a HoI III jest w totalnej niszy dzisiaj.

post wyedytowany przez elathir 2025-09-01 11:10:25
01.09.2025 10:56
😂
2.14
michalcie
21
Chorąży

Kwiliniosz
Jest to zabawny żart ale prawda jest taka że w EU4 jest się wstanie grać komfortowo po jakiś 30-40h doświadczenia. Nie jest się prosem ale już robi się kraje które same z siebie nie wybuchają.
Drackula
Jupi! Zawsze marzyłem by grać w Imperatora Rome z modem na Victorię 3 ze skórkami z lat 1444 - 1820 :D

01.09.2025 11:15
Drackula
2.15
Drackula
242
Bloody Rider

Ktoś cię zmusza do grania w 5ke? Graj sobie dalej w 4ke i przestań jojczyć

01.09.2025 11:54
😂
2.16
michalcie
21
Chorąży

Drackula
Doskonały argument! Mogę go sparafrazować na : "Jeśli coś ci się nie podoba to tego nie krytykuj i jedyne akceptowalne opinie to te piejące z zachwytu".
Także odpowiem podobnie "Ktoś cię zmusza do odpowiadania na moją krytykę? Czytaj sobie dalej i przestań jojczeć na moje jojczenie"

elathir
No ok tylko nie podoba mi się to w którą stronę poszli z tymi zmianami. Wolałbym rozbudowaną EU4 z pogłębionymi obecnymi już mechanikami, poprawioną wydajnością, większą ilością czasu (start np w roku 1300 i gra do 1820) itd. Generalnie więcej Europki bo to jest to za co uwielbiam tą grę. Ale jak widzę że poszli w stronę Imperatora Rome i Victorii 3 (gdzie obie te gry były mocno meh na początku a jedna jest już całkiem martwa) to jedyne co mogę przewidywać to klęska i upadek.

01.09.2025 12:24
elathir
2.17
elathir
114
Czymże jest nuda?

Wolałbym rozbudowaną EU4 z pogłębionymi obecnymi już mechanikami

Ale konkrety co miałoby się zmienić?

Systemu handlu nie chcesz ruszać, systemu developmentu tez nie chcesz ruszać, co miałoby się zmienić i na ile by nie był to skok na kasę. Bo to wydłużenie czasu to możesz sobie modami ogarnąć. Co do wydajności to nie grając w MEIU&T czy podobne nie zauważyłem problemów, nawet engame chodzi mi dobrze a nie jak w HoI IV czy Stellaris. To co opisujesz to conten na mody i DLC a nie nową część.

A patrząc po odzewie, materiałach twórców tworzących content na bazie gier PDX itd. zdecydowana większość społeczności jest zadowolona z kierunku.

post wyedytowany przez elathir 2025-09-01 12:28:20
01.09.2025 13:31
Drackula
2.18
Drackula
242
Bloody Rider

Cały czas powtarzasz o rozwoju mechanik ale ani razu nie napisałeś co konkretnie i w jaki sposób mieli by rozwijać.

Już ci pisałem, każdy w nosie ma zdanie jakiegoś nolnajma, któremu się mechaniki 5ki nie podobają .Obecne zmiany to w dużej mierze odpowiedź na feedback od graczy.

02.09.2025 08:34
2.19
michalcie
21
Chorąży

elathir
Modami można sobie wszystko zrobić. Chociażby Annbenar gdzie masz ras i mechanik dodanych masę. A jeśli chodzi o wydajność to spróbuj w takiej Europce 4 zrobić WC. W 1700 gra na prędkości 5 działa jak na 1-2. Co jest dość ciekawe bo liczba krajów do symulacji jest znacznie mniejsza.
Drackula
Bo nie mam pomysłu na rozwój tych mechanik. Nie jestem game developerem ani nic. Podobają mi się te z Europki 4 a Victorii 3 i Imperatora nie lubię. Dla mnie w grach Paradoxu najważniejsze jest podbijanie i tworzenie wielkiego bloba który potem rozwala wszystko do okoła. Dlatego Europka mi najbardziej siedzi i to jest aspekt który najbardziej w tej grze lubię. Pozostałe gry gdzie praktycznie nie opłaca się podbijać bo wszystko ci się sypie mnie nudzą i męczą.

02.09.2025 09:17
elathir
2.20
elathir
114
Czymże jest nuda?

A jeśli chodzi o wydajność to spróbuj w takiej Europce 4 zrobić WC - robiłem, nawet całkiem niedawno (tak półtorej roku temu) udany. I jakoś na trójce (rzadko używam piątki bo nie chce mi się pauzować co chwilę) gra chodzi płynnie poza standardowym chrupnięciem na początku miesiąca na eventy odpalające się drugiego i na koniec roku. I może chodzi ciut wolniej ale nie na tyle by mi to w rozgrywce przeszkadzało lub bym to nawet zauważył.

Co innego na modach, tam potrafi chrupnąć.

Bo nie mam pomysłu na rozwój tych mechanik.

Widzisz a oni mają i wdrażają. Nie ma innej sensownej drogi, a jak jest to nikt jej nie zna. To co dało się z formuły czwórki wycisnąć to wycisnęły już DLC. Tj. teoretycznie można by po prostu wprowadzić trochę usprawnień, poprawić silnik od bitew itd. ale to byłoby odebrane jako jeden wielki skok na kasę.

Dla mnie w grach Paradoxu najważniejsze jest podbijanie i tworzenie wielkiego bloba który potem rozwala wszystko do okoła. Dlatego Europka mi najbardziej siedzi i to jest aspekt który najbardziej w tej grze lubię. Pozostałe gry gdzie praktycznie nie opłaca się podbijać bo wszystko ci się sypie mnie nudzą i męczą.

Masz od tego jeszcze Stellaris, HoI IV, w tych dwóch blobuje się równie dobrze co w EU IV. W CK3 można ale nie ma to sensu, w Victorii w sumie jest to niemożliwe przy normalnej grze. Ale przecież docelowo będzie można w EUV blobować, tylko będzie to bardziej wymagające i utrudnione na początku gry. Ale musi być bo gra będzie przecież dłuższa. W EU IV jest to za proste. Wybranie trudniejszej nacji na start i wyższego poziomu trudności tylko przesuwa w czasie moment w którym jesteśmy niepowstrzymani. A taką Turcją jesteśmy niepokonani po 30-40 latach gry, Austrią czy Kastylią potrzeba z 50 lat, a OPMem trzeba często włożyć ponad 100 a nawet 200 lat.

Jednak co jest najgorsze przez to Endgame nie stanowi żadnego wyzwania. W Stellaris są kryzysy, w HoI IV problem z zasobami i siłą ludzką potrafi wdać się we znaki z racji na konieczność utrzymywania zatrzęsienia sił w garnizonach, w Victorii jest kwestia niezadowolenia społecznego i bezrobocia, w CK3 wasale stanowią większe zagrożenie niż sąsiedzi (o ile nie mamy przesadnie wymaksowanej genetyki i postaci). W EU IV nie ma żadnych zagrożeń w endgamie. Sam specjalnie mam stworzone mody na endgame bosów by było choc trochę ciekawiej (w 1700 wybrane nacje dostają mega boost do wszystkiego). Tutaj końcowym zagrożeniem jaa być kwestie związane ze stabilnością państwa, zwłaszcza z kwestiami kulturowymi.

post wyedytowany przez elathir 2025-09-02 09:22:12
02.09.2025 09:43
2.21
michalcie
21
Chorąży

elathir
To nie wiem. Mi na mojej i5-10400 cięło strasznie. A też gram na 3 zazwyczaj. Koledze który też robił WC też po tym 1700-1750 przycinało.
"Masz od tego jeszcze Stellaris, HoI IV, w tych dwóch blobuje się równie dobrze co w EU IV."
Kompletnie się z tym nie zgadzam. W Hoi zupełnie nie czuć rozwoju po blobingu (zapewne dlatego że blobowanie to wojna światowa i musisz to wszystko garnizonować oraz nic z tego nie dostajesz). W stelarisie by sensownie blobować MUSISZ mieć gatunek pod to. Ostatnio jak grałem to nie przemyślałem tego i zrobiłem sobie kraj zbalansowny i stoczyłem JEDNĄ wojnę która mnie zabiła. Wygrałem łatwo i szybko. Podbiłem te 4-5 planet ale to wystarczyło by tak mnie zdestabilizować że już nie wstałem. Nagle z + kilkaset wszystkich zasobów byłem na mega deficytach i do teraz nie wiem dlaczego :(
Jestem pewien że kwestia tego że masz łatwo w EU4 jest spowodowana doświadczeniem. Osobiście znam ludzi którzy mają po 200-300h i takim Karamanem by sobie nie poradzili. Ale jak sie ma te 1000+ to już praktycznie każdy kraj czy achivment jest do zrobienia.

02.09.2025 09:52
elathir
2.22
elathir
114
Czymże jest nuda?

Ale jak sie ma te 1000+ to już praktycznie każdy kraj czy achivment jest do zrobienia.

Akurat Three mountain Ryuku nie dałem rady do dzisiaj zrobić a mam jakieś 1700h. W sumie niestety z osiągnieciami w UE IV mam ten problem, że nie dość, ze Iron man potrafi dać w kość jak się popełni głupi błąd (np. zapomnie wypowiedzieć wojnę zanim ktoś duży wskoczy do koalicji) tak jeszcze mam swoje ulubione mody QoL (np. taki na masowe burzenie wybranych budynków by nie musieć czyścić tych pod army limit czy marketów w podbitych prowincjach ręcznie), które jednak nie są zgodne z osiągnieciami.

30.08.2025 18:53
3
2
odpowiedz
1 odpowiedź
Ryokosha
93
Legend

I bardzo dobrze. Jaki byłby sens wydawania piątki która byłaby tylko lekko ulepszoną czwórką?

31.08.2025 15:14
3.1
michalcie
21
Chorąży

Bo tak powinni zrobić. Powinni wziąć to co działa w 4 i to rozszerzyć a to co nie działa naprawić. Do tego trochę rozszerzyć mapę, poprawić wydajność na późniejszym etapie i np rozszerzyć czas gry z 1444-1821 do np 1300-1850. I taka gra była super. A tutaj oni nawalili milion różnych mechanik że ogarnianie tego wszystkiego bedzie tak naprawdę piekłem.
Zresztą jakbym chciał zarządzać populacją pracującą w fabryce azbestu by mieć zasoby do wystawienia regimentu strzelców to bym odpalił Victorię 2 lub 3 a nie Europkę. W EU4 masz nacisk na zupełnie inne elementy niż w 5. I dlatego uważam że EU5 będzie porażką

30.08.2025 19:51
4
odpowiedz
2 odpowiedzi
Sinic
242
Legend

Wiele gier ma druga czesc oceniana jako wspaniala. Po pierwszym sukcesie nastepna czesc jest rzeczywistym ulepszeniem i rzesze graczy spedzaja wspaianly czas przy "dwojkach". Naprawde patrzac po wszystkich seriach trudno oceniac to inaczej.
I seria EU (rowniez HoI) tez sie w to wpisuje, Spedzilem wiele czasu z EU 1 i jeszcze wiecej z EU 2, pozniej to wygladalo coraz gorzej. Jeszcze wyrazniej to widac zreszta w HoI gdzie druga czesc byla wszystkim najlepszym a pozniej zjazd w dol.
Moze Paradox cofnie sie i zrobi jakies odswierzenie tych czesci plus moze minimalne poprawki. Nie zawsze ciagle rozbudowywanie by tylko cos dodac jest najlepszym rozwiazaniem.

31.08.2025 09:43
4.1
1
Samaritan
30
Generał

Kolejne części wyglądały gorzej? XD EU1 i EU2 są obecnie ledwo grywalne, EU3 wydaje się ubogie w porównaniu do czwórki. Czwórka nadal będzie dobrą grą, ale piątka to dobry kierunek rozwoju serii.

Naprawdę, akurat w przypadku EU powrót do starych gier nie ma większego sensu, to nie Heroesy ani Stronghold. Bardzo lubiłem swego czasu EU2, bo było lepszą wersją jedynki, ale trzeba było dać odejść dziadkowi. Po trójce jedynie przemknąłem ze 120h, ale to w czwórce zostałem na bardzo długie godziny. To jest bardzo dobra gra.

01.09.2025 11:22
elathir
4.2
elathir
114
Czymże jest nuda?

Akurat totalnie się nie zgodzę. W wypadku Paradoxu w zasadzie każda kontynuacja jest lepsza od poprzedniej. Niektóre niewiele lepsze inne dużo lepsze. To co odrzuciło cześć graczy to rosnąca ich złożoność, masę osób, zapewne też i ciebie po porostu ta rosnąca złożoność odrzuciła.

W zasadzie jedyny wyjątek stanowiła premiera Victoria 3 z racji na obciętą zawartość, ale to już ogarnęli ale z drugiej stroni interfejs Victorii 2 sprawiał, że naprawdę ciężko było ją już ogrywać.

30.08.2025 21:12
NexuS_
😍
5
odpowiedz
NexuS_
23
Chorąży

Brzmi kozacko! Wreszcie EU5 będzie miało naprawdę żyjący świat, a nie tylko suche liczby jak w EU4.

30.08.2025 23:16
Drackula
6
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Drackula
242
Bloody Rider

bedzie super :)

Ale czuje tez ze gra wiele osob przerosnie poziomem skomplikowania;)

01.09.2025 10:56
elathir
6.1
elathir
114
Czymże jest nuda?

Myślę, że ta automatyka, którą zaprezentowali może bardzo pomóc.

31.08.2025 11:43
7
odpowiedz
piotrs25811141720232629323
3
Junior

Mmm gra wymagająca niewiadomo jak mocnego procesora i rtx-a 3000 ileś tam żeby grać na minimalnych. Podziękuję, CK2 i EU4 w zupełności mi wystarczają

31.08.2025 15:18
8
odpowiedz
ORP Kaczynski
18
Pretorianin

To ma być jedna pełna gra czy zajawka + x kwadrat dlc?

31.08.2025 20:49
Nirgar
9
odpowiedz
Nirgar
60
Pretorianin

Poczekamy, zobaczymy, nie ma co tworzyć hype... i tak pewnie 3 lata patchowania jak to u nich bywa, jest czas, aby obejrzeć grę w akcji.

01.09.2025 08:36
10
2
odpowiedz
7 odpowiedzi
Misiaty
198
Śmierdzący Tchórz

Z mojej perspektywy zapowiadane zmiany są super. Tego właśnie brakowało w EU4: mogłeś wystawiać armie niewspółmiernie duże do zasobów ludzkich a utrata manpower nie wpływała na nic poza zdolnością prowadzenia wojny. Co było idiotyczne, bo w pierwszej kolejności powinna wpływać na powojenne możliwości produkcyjne w kraju, jego odbudowę itd.

Druga kwestia to kultura. To w EU4 było potraktowane bardzo po macoszemu. Nie jestem prosem, który podbijał świat - moje mozliwości kończyły się na podbiciu Europy. Natomiast tworzenie wielokulturowych państw nie było w ogóle problematyczne, co było bardzo dużym uproszczeniem.

01.09.2025 10:59
elathir
10.1
elathir
114
Czymże jest nuda?

Do tego brak zmiennego popytu i podaży na dobra (poza stałymi eventami nic nie zmieniało ich ceny). W rezultacie sens było zawsze devowac prowincję z dokładnie tymi samymi dobrami inny zawsze były bezwartościowe (no może czasami bonus z dominacji był niezły ale rzadko wart specjalnie inwestowania pod niego).

01.09.2025 11:15
10.2
Misiaty
198
Śmierdzący Tchórz

Tak, handel w EU4 leżał dość mocno. Tutaj POPy + popyt/podaż mogą bardzo namieszać.

01.09.2025 14:02
elathir
10.3
elathir
114
Czymże jest nuda?

No większy sens może mieć gra tall, nastawione na rozwój gospodarki w oparciu o dostępne surowce. W czwórce ma sens tylko nacjami mającymi dostęp do wartościowych surowców na start lub zaraz za granicami. Jak siedzisz na start na zbożu, naval itd. to gra tall jest w zasadzie bezsensowna.

post wyedytowany przez elathir 2025-09-01 14:05:50
01.09.2025 14:44
Drackula
10.4
Drackula
242
Bloody Rider

Jeśli imigracja będzie podobna jak w V3 to nada to nowy wymiar grania tall w eu5.

Republika Genui vs Francja to może być niezła rozgrywka.

01.09.2025 14:51
elathir
10.5
elathir
114
Czymże jest nuda?

Akurat imigracja tutaj będzie raczej limitowana dość znacząco jak i zbyt szybki rozwój populacji (cała ta mechanika wyżywienia jak i ograniczenia w poziomie kontroli).

Ale to też dobrze bo pasuje do epoki. Jednak sama stabilność, mniejsza liczba wojen i rozwój prowincji mogą doprowadzić do znacznie szybszego wzrostu liczby ludności ze względu na sam przyrost naturalny.

02.09.2025 09:15
10.6
michalcie
21
Chorąży

Patrząc na to co zapowiadają to jakakolwiek gra inna niż tall będzie praktycznie niemożliwa. Co to za frajda podbić dwie prowincje i potem siedzieć 50-100 lat stabilizując kraj po tym podboju :/

02.09.2025 10:20
elathir
10.7
elathir
114
Czymże jest nuda?

Jasne, ze będzie, po prostu nie w pierwszych 50 latach, z czasem ma być coraz łatwiej podbijać. To co znamy z EU IV jak choćby mechanika absolutyzmu ułatwiające podboje w drugiej połowie gry tutaj będzie jeszcze widoczniejsze, co więcej będzie trzeba pójść w odpowiednie instytucje pod podbój itd. W końcu obie ścieżki będą miały być szanse zbalansowane. Oczywiście nie na premierę, ale w jakiś czas po niej.

01.09.2025 11:25
PanDaneX
11
odpowiedz
1 odpowiedź
PanDaneX
13
Konsul

jaram się jak pochodnia ale mam nadzieję że gra nie będzie wyglądała jak spam setki wyskakujących okienek na raz XD

01.09.2025 11:49
11.1
Misiaty
198
Śmierdzący Tchórz

Na bank będzie :D

01.09.2025 11:54
elathir
12
odpowiedz
1 odpowiedź
elathir
114
Czymże jest nuda?

To co na razie mi się tutaj najbardziej podoba to komunikacja. Serio, tak dobrej nie widziałem od dawna a w wypadku PDX to nigdy. Do tego znaczące zaangażowanie społeczności. Powinno to pozwolić uniknąć problemów premierowych Victorii 3 i Imperator Rome.

W sumie moje jedyne zmartwienie to czy mój PC udźwignie tą grę chociaż na niskich ustawieniach. Z drugiej strony w Victorie 3 jestem w stanie grać jako tako do engamu, o ile używam maks średniego tempa upływu czasu.

post wyedytowany przez elathir 2025-09-01 11:55:41
01.09.2025 14:47
Drackula
12.1
Drackula
242
Bloody Rider

Ja się obawiam jednego, ze na starcie sporo mechanik będzie zbugowanych i trzeba będzie dłużej poczekać na stabilną wersję gry:/

post wyedytowany przez Drackula 2025-09-01 14:50:11
01.09.2025 16:41
Drackula
13
odpowiedz
Drackula
242
Bloody Rider

W tej grze to mi się zawsze marzyło aby walki odbywały się osobnym ekranie, gdzie robimy wstępne ustawienia przed bitwą, sama bitwa podzielona jest na fazy podczas któreych możny wpłynąć na ustawienia wojsk, np gdzie rzucić rezerwy itp.

Coś pomiędzy obecnym systemem a tym z total warów. Coś na modłę starego centuriona.

Forum Forum Gry Strategiczne
Dodaj komentarz

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl