Funkcjonariusze z San Francisco zatrzymali pojazd autonomiczny z powodu niewłączonych świateł. Kto w takim przypadku zapłaci mandat? Właściciel – firma Cruise – czy sztuczna inteligencja?
Źródło fot. powyżej: Cruise.
Jeden z przechodniów na ulicy w San Francisco (USA) zarejestrował nietypowy materiał filmowy. Policja na jego oczach dokonała zatrzymania jednego z pojazdów autonomicznych firmy Cruise (zmodyfikowanego Chevroleta Bolta). Funkcjonariusz podszedł do auta od strony kierowcy, jak zapewne miał w zwyczaju w takich sytuacjach, jednak nikogo nie zastał w środku.

Co więcej, gdy zakłopotany funkcjonariusz oddalił się od pojazdu, ten ruszył z miejsca, jakby miał zamiar uciec. Jednak na szczęście zaparkował zaraz za skrzyżowaniem. Potem widać, jak policjanci kontaktują się z kimś przez telefon i zaglądają do środka zatrzymanego samochodu.
Firma Cruise opublikowała film szkoleniowy dla wszelkich służb mundurowych, w którym tłumaczy, jak postępować podczas wykonywania czynności służbowych w stosunku do pojazdu autonomicznego.
Policjanci chyba pomylili kolejność czynności, ale wydaje się, że później skorygowali swój błąd. Sam pojazd też chyba „odrobił lekcje”. Jak wynika z materiału szkoleniowego Cruise, auta autonomiczne są wyposażone w funkcje rozpoznawania pojazdów uprzywilejowanych na podstawie świateł ostrzegawczych i syren wykrywanych przez mikrofony.
Samochód przejechał jeszcze kawałek, a następnie zbliżył się do pobocza, włączając światła awaryjne. Może to oznaczać, że poprawnie zidentyfikował radiowóz i samodzielnie wykonał manewr tworzący tzw. korytarz życia, czyli zapewnił służbom swobodny przejazd.

Cruise zapewniło poprzez wpis na swoim profilu na Twitterze, że aktywnie współpracuje z SFPD (San Francisco Police Department), informując funkcjonariuszy o metodach postępowania z ich autami. Udostępnia im też numery infolinii, które są bardzo ważne we wszelkich sytuacjach z pojazdami autonomicznymi.
Elektryczny Chevrolet firmy Cruise został zatrzymany najprawdopodobniej w wyniku jazdy bez włączonych świateł (w nocy). Dla sztucznej inteligencji sterującej pojazdem zapewne nie stanowi to problemu, bo i tak polega ona na radarach, lecz światła są ważne dla pozostałych, ludzkich uczestników ruchu. Maszyny muszą w takich sytuacjach „pamiętać” o naszych fizycznych ograniczeniach.
11

Autor: Arkadiusz Strzała
Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.