Magister od grania - śląskie uczelnie chcą kształcić projektantów gier

Uniwersytet Śląski w porozumieniu z innymi uczelniami z regionu oraz firmą Nicolas Games S.A. zamierza otworzyć nowy kierunek studiów magisterskich, na których kształciliby się przyszli projektanci gier. Nie jest to pierwszy tego typu pomysł w Polsce, ale unikalny pod względem rozmachu i kompleksowości.

Aleksander Kaczmarek

Uniwersytet Śląski w porozumieniu z innymi uczelniami z regionu oraz firmą Nicolas Games S.A. zamierza otworzyć nowy kierunek studiów magisterskich, na których kształciliby się przyszli projektanci gier. Nie jest to pierwszy tego typu pomysł w Polsce, ale unikalny pod względem rozmachu i kompleksowości.

Plany największej śląskiej uczelni przedstawione zostały podczas konferencji prasowej z okazji inauguracji nowego roku akademickiego. W trakcie spotkania z dziennikarzami poinformowano m.in. o pracach nad powołaniem nowego kierunku związanego z branżą gier wideo. Poza Uniwersytetem Śląskim w projekt zaangażowane są także Uniwersytet Ekonomiczny, Politechnika Śląska i Akademia Sztuk Pięknych. Każda z uczelni stworzy program studiów odpowiedni do własnego profilu. Studia mają mieć jednak charakter interdyscyplinarny, co oznacza, że np. studiujący na Politechnice przyszli programiści gier poznają także podstawy marketingu, projektowania grafiki, czy tworzenia warstwy fabularnej. Specjalizacją dostępną na UŚ ma być tworzenie narracji interaktywnej, w tym także tłumaczenie na języki obce.

Całe przedsięwzięcie powstaje we współpracy z biznesem. Swój wkład w projekt uruchomienia nowego kierunku kształcenia ma Tomasz Majka, prezes notowanej na giełdzie firmy Nicolas Games S.A., która pracuje obecnie nad Afterfall: InSanity.

Magister od grania - śląskie uczelnie chcą kształcić projektantów gier - ilustracja #1

Nowym kierunkiem studiów zainteresowani są deweloperzy jak Nicolas Games (Afterfall: InSanity), którzy liczą na możliwość wyłowienia talentów wśród studiujących.

Nabór na pierwszy rok studiów powinien ruszyć w przyszłym roku. Póki co nie wiadomo ile miejsc na śląskich uczelniach czekać będzie na przyszłych twórców gier.

Dr Paweł Jędrzejko z Wydziału Filologicznego UŚ podkreśla, że absolwenci nowatorskiego kierunku studiów nie powinni mieć problemów ze znalezieniem pracy. Polskie produkcje zdobywają coraz większą popularność także poza granicami kraju, a zarobki specjalistów w branży dochodzą do 10 tys. zł.

Warto dodać, że pomysł śląskich uczelni nie jest czymś zupełnie innowacyjnym. Na Zachodzie i w Japonii takie studia funkcjonują od lat. Także w Polsce można już kształcić się w tym kierunku. Politechnika Łódzka kilka lat temu uruchomiła specjalizację związaną z tworzeniem gier wideo na Wydziale Informatyki. Z kolei Uniwersytet Jagielloński w Krakowie uruchomił podyplomowe studia w ramach Europejskiej Akademii Gier. Obecnie zajęcia prowadzone są tam na sześciu specjalizacjach: projektowanie produkcji gier wideo, projektowanie mechaniki gier wideo, programowanie gier wideo, modelowanie 3D w grach wideo, animacja 3D w grach wideo i realizacja dźwięku w grach wideo.

Afterfall: InSanity

Afterfall: InSanity

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 25 listopada 2011

Informacje o Grze
5.0

GRYOnline

5.3

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2010-10-05
18:44

zanonimizowany688961 Generał

Cainoor - Jasne, rozumiem. Po prostu napisałem, że nie widzę związku pomiędzy pojawieniem się studiów a produkcją gier. Zresztą, ci z twórców gier, których znam to na ogół ludzie, którzy skończyli studia w ostatnich latach XX wieku, albo jeszcze wcześniej. Tak więc róznica niewielka.

W sumie do dzisiaj się nic nie zmieniło, bo w Polsce mamy chyba trzy duże firmy produkujące gry (CDProjekt RED, Reality Pump, Techland i Metropolis/People Can Fly), z których trzy ostatnie istnieją na rynku od kilkunastu lat. Relatywnie nową firmą jest pierwsza wymieniona, która ma koncie jedną grę wydaną i drugą w zaawansowanej realizacji. Nie widzę zatem miejsca na konkurencję w sektorze wysokobudżetowych gier.

Komentarz: zanonimizowany688961
2010-10-05
19:20

HETRIX22 Legend

HETRIX22

A ja wyznaje bardziej poglądy [16]. Ciężko by było żebyśmy na tej uczelni mieli przed monitorami gry które musimy rozpracować jak działają.

EDIT> ciekawe jakie wymagania będzie trzeba spełniać. Może jeśli nie będą takie duże i bede miał gwarancje że po tym coś się znajdzie to pójde.

Komentarz: HETRIX22
2010-10-09
16:15

TomPo75 Pretorianin

czyli począwszy od c++, przez 3ds, photoshop, na algorytmach i macierzach kończąc...
wszystko super tylko u nas? a po co? a pracę później gdzie dostaniesz?
sam gry nie stworzysz, nie te czasy i nie te budżety.
A w jednym "biednym" cd-project to się wszyscy nie zmieszczą przy produkcji wiedźmina VIII :)

Komentarz: TomPo75
2010-10-31
11:47

zanonimizowany631532 Legionista

10 tys... haha
chyba z 2 leadów programistycznych w firmie i tyle.

Komentarz: zanonimizowany631532
2010-10-31
12:10

zapomnialem_stary_login Konsul

Przecież Uniwersytet Śląski to jest państwowa uczelnia. Oni tam mają w ogóle pieniądze na sprzęt komputerowy? Pytam poważnie, bo wiem z doświadczenia że na państwówkach brakuje nawet na papier toaletowy. Jedyna szansa że wśród tej grupy uczelni która chce szkolić producentów gier są jakieś uczelnie prywatne, posiadające nowoczesne zaplecze sprzętowe, inaczej marnie to widzę.

Komentarz: zapomnialem_stary_login

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl