Czasy ładowania gier na dyskach twardych mogą się zmniejszyć
Najnowsza wersja opracowanej przez Microsoft technologii DirectStorage, może spodobać się graczom wciąż korzystającym z dysków HDD. Umożliwi bowiem skrócenie czasu ładowania gier.

Dyski HDD doskonale nadają się do przechowywania dużej ilości danych, a więc świetnie sprawdzają się podczas codziennej pracy, a także jako magazyny filmów lub muzyki. Inaczej wygląda to jednak w przypadku gier, które wymagają napędów o znacznie większej prędkości odczytu danych. Dlatego w pecetach graczy najczęściej goszczą dyski SSD. Nowa wersja technologii DirectStorage od Microsoftu może jednak sprawić, że dyski HDD staną się wkrótce bardziej użyteczne dla graczy.
Opracowana technologia powstała przede wszystkim z myślą o konsolach z rodziny Xbox i dyskach NVMe SSD, aby skrócić czas ładowania gier. Aktualizacja DirectStorage 1.2 oferuje zastosowanie tego samego rozwiązania w przypadku nośników HDD.
DirectStorage – jak działa?
Przy próbie uruchomienia gry o rozbudowanej warstwie graficznej, nasz dysk musi się wyjątkowo wysilić, aby przesłać dane graficzne do GPU. Jest to tzw. tryb niebuforowany, polegający na wysyłaniu wspomnianych informacji w formie skompresowanej do RAM, a następnie do CPU, gdzie są one dekompresowane. Później dane wracają do pamięci operacyjnej, aby w końcu trafić do stacji docelowej, czyli VRAM-u.
Technologia DirectStorage korzysta z trybu buforowanego, czyli w dużym skrócie pomija proces dekompresji danych graficznych za pomocą CPU i wykorzystuje więcej pamięci obliczeniowej, aby zakończyć ten proces i szybciej dostarczyć informacje do karty graficznej.
Wersja 1.2 omawianej technologii wykorzystuje nowy tryb buforowany IO, który pozwala deweloperom gier wideo na zastosowanie dla dysków HDD tego samego kodu, który wykorzystywany był w nośnikach NVMe SSD. W rzeczywistości przyspieszy to prędkość wczytywania gier komputerowych na systemach Windows 11.
Naturalnie nie powinniśmy oczekiwać, że dyski HDD nagle przekształcą się w szybkie modele SSD i zaczną ładować gry w czasie charakterystycznym dla tego typu nośników. Zmiany nie będą aż tak spektakularne, ale powinny być zauważalne. Musimy jednak pamiętać, że aby funkcja była użyteczna, muszą ją wspierać gry wideo, a na ten moment nie ma zbyt wielu tytułów obsługujących DirectStorage.
Więcej:PS6 będzie gorszy od Xboxa Magnusa; nowa generacja konsol przekroczy barierę 30 GB RAM
- komputery
- Microsoft
- gaming
- dyski (SSD/HDD)
- PC
Komentarze czytelników
mirko81 Legend

Przy wielkości 1T cena tańszych SSD i HDD w zasadzie się zrównały
Uruk-Hai666 Generał

HDD dobre na magazyn, SSD do innych rzeczy, nadal cena 1GB HDD jest mniejsza niż SSD.
Link Senator

Gdzieś napisali w starym newsie na GOL, ale jakoś nie mogę to znaleźć, bo to news sprzed kilka lat temu.
TripleHoverRoman Pretorianin
Ja wiem ze nick obowiązuje do bycia boomerem ale daj spokój panie obecnie powoli SSD to siara.