Czy GeForce GT 1030 zyskuje nowe życie z upscallingiem FSR? Niestety wyniki testów są jednoznaczne
YouTuber GCS Hardware postanowił sprawdzić, czy nowoczesne techniki upscalingu mogą ożywić starą kartę graficzną. Wyniki jednak nie powalają, a pomimo wszelkich prób wydajność nie była zadowalająca.

Dla jednych graczy upscaling jest symbolem lenistwa deweloperów, bo przecież można tworzyć piękne oraz płynne światy na Unreal Engine 5 bez jego stosowania. Dla drugich to dodatkowe narzędzie, pozwalające maksymalizować potencjał podzespołów, aby rozgrywka była jak najbardziej płynna. Bez względu na ocenę, technologia ta jest kojarzona przede wszystkim z nowymi kartami graficznymi.
YouTuber GCS Hardware postanowił jednak sprawdzić, czy upscaling pozwoli na „wskrzeszenie” bardzo starych kart graficznych. Początkowo próbował przeprowadzić testy na karcie GTX 660, ale szybko okazało się, że 13-letni układ nie ma możliwości obsługi skalowania FSR i XeSS. Kolejny wybór padł na nieco „mocniejszy” model, obsługujący DX12 – GT 1030.
Upscaling w niewielkim stopniu poprawia wydajność GT 1030
W trakcie testów okazało się, że ani FSR, ani XeSS nie pomagają w przypadku tak leciwej karty jak GT 1030. Owszem, zauważalny był drobny wzrost liczby klatek na sekundę w poszczególnych grach, ale nie na tyle, aby mówić o płynnej rozgrywce. Nie udało się nawet osiągnąć stabilnych 30 kl./s.
Z sukcesów można odnotować, że udało mu się uruchomić Counter-Strike'a 2, osiągając powyżej 60 kl./s. Z kolei GTA 5 Enhanced działało zauważalnie lepiej niż w natywnej rozdzielczości, ale wciąż było to dalekie od komfortowego grania. Jeśli chodzi o nowsze gry, GCS Hardware próbował uruchomić takie tytuły jak:
- Kingdom Come: Deliverance II – zaledwie 8 kl./s w natywnej rozdzielczości 1080p. Po włączeniu trybu wydajności FSR 3.1 wydajność znacząco wzrosła do średnio 15 kl./s, a przejście na rozdzielczość renderowania 720p z tymi samymi ustawieniami dało jeszcze wyższą średnią – 21 kl./s.
- Space Marine II – zaledwie 6 FPS na karcie GT 1030 przy natywnej rozdzielczości 1080p i niskich ustawieniach. Użycie FSR w trybie wydajności zwiększyło płynność ponad dwukrotnie, do 13 FPS.
- Alan Wake 2 – niegrywalny w żadnej formie, nawet w trybie wydajności FSR.
- Cyberpunk 2077 – w rozdzielczości 1080p z natywnymi, niskimi ustawieniami osiągnął średnio 12 kl./s. Tryb ultrawydajnościowy FSR 2.1 zwiększył liczbę klatek do średnio 21 kl./s, a FSR 3 – do średnio 18 kl./s.
Cóż, niestety upscaling jest bezsilny wobec starszych kart graficznych – ich posiadacze nie mogą liczyć na znaczący wzrost wydajności. Pozostaje mieć nadzieję, że w przypadku nowszych generacji technologia skalowania pozwoli na wolniejsze starzenie się sprzętu.
Całość testów możecie zobaczyć poniżej:
Komentarze czytelników
elathir Legend

Bez przesady z xx50, jak gra sie w FHD i nie na ultra to te karty w momencie wyjścia odpalają każdy tytuł, po prostu szybciej się starzeją niż xx60 wzwyż. Ot po prostu trzeba się przygotować na pewne kompromisy.
mirko81 Legend

Ta karta już na premierę miała problem z mocą, więc jej nie ma na obsługę FSR.
To nie wina FSR, żadna generacja tego nie zmieni.
O FSR można rozmawiać od 970 GTX w górę.
Karty xx30/xx50 to zabawki do prostych gier.