Chiny zbudowały swój pierwszy samolot komercyjny, ale napędza go w większości zachodnia technologia

Chiny zbudowały samolot pasażerski, który ma być całości ich własną konstrukcją. Problem w tym, że maszyna bazuje na komponentach pochodzących od zachodnich dostawców.

futurebeat.pl

Marek Pluta

Chiny zbudowały swój pierwszy samolot komercyjny, ale napędza go w większości zachodnia technologia, źródło grafiki: Twitter/SpokespersonCHN.
Chiny zbudowały swój pierwszy samolot komercyjny, ale napędza go w większości zachodnia technologia Źródło: Twitter/SpokespersonCHN.

W miniony weekend, w pierwszy komercyjny lot wyruszył nowy samolot pasażerski C919, który jest pierwszym zbudowanym w całości w Chinach. Maszyna w barwach linii Commercial Aviation Corporation China, pokonała trasę pomiędzy Szanghajem i Pekinem. Sęk w tym, że wbrew zapewnieniom rządu, konstrukcja nie jest w całości chińska.

Chiński samolot z zachodnimi komponentami

Chiny już od dawna starają się uniezależnić od zachodu, a kolejnym krokiem w realizacji tego planu jest budowa całkowicie własnego samolotu pasażerskiego. Rozpoczęto więc budowę maszyny o nazwie C919, któremu zielone światło dał sam Xi Jinping. Przywódca kraju przedstawił go jako triumf narodowej innowacji i drogi do samowystarczalności twierdząc, że „przyspieszy budowę powstającej potęgi”.

Chiny zbudowały swój pierwszy samolot komercyjny, ale napędza go w większości zachodnia technologia - ilustracja #1
Źródło: Twitter/SpokespersonCHN

Prace nad C919 ruszyły w 2007 roku, zaś w 2017 roku maszyna odbyła swój dziewiczy lot. Teraz po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń oraz pomyślnie zdanych testach, mogła wreszcie wykonać swój pierwszy komercyjny lot.

Maszyna zbudowana przez państwową firmę Commercial Aviation Corporation China ma 38,9 m długości i 11,95 m wysokości, w zależności od konfiguracji może zabrać na pokład od 158 do 192 pasażerów. Na jednym tankowaniu może natomiast pokonać dystans od 4075 do 5555 km, dzięki czemu samolot może stać się bezpośrednim konkurentem dla europejskiego AirBusa A320 oraz amerykańskiego Boeinga 737.

Wprawdzie Chiny chwalą się, że jest to w całości ich rodzima konstrukcja, to jak donosi BBC, wcale tak nie jest. Dziennikarze ustalili bowiem, że maszyna składa się w dużej mierze zachodnich części i systemów, takich jak np. silniki oraz awionika.

Commercial Aviation Corporation China twierdzi, że zebrało już łącznie 1200 zamówień na nowy samolot, zaś przez pierwsze pięć lat, z taśmy produkcyjnej schodzić ma 150 maszyn rocznie.

Podobało się?

1

Marek Pluta

Autor: Marek Pluta

Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
10
24

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl