Chiny zbudowały swój pierwszy samolot komercyjny, ale napędza go w większości zachodnia technologia
Chiny zbudowały samolot pasażerski, który ma być całości ich własną konstrukcją. Problem w tym, że maszyna bazuje na komponentach pochodzących od zachodnich dostawców.

W miniony weekend, w pierwszy komercyjny lot wyruszył nowy samolot pasażerski C919, który jest pierwszym zbudowanym w całości w Chinach. Maszyna w barwach linii Commercial Aviation Corporation China, pokonała trasę pomiędzy Szanghajem i Pekinem. Sęk w tym, że wbrew zapewnieniom rządu, konstrukcja nie jest w całości chińska.
Chiński samolot z zachodnimi komponentami
Chiny już od dawna starają się uniezależnić od zachodu, a kolejnym krokiem w realizacji tego planu jest budowa całkowicie własnego samolotu pasażerskiego. Rozpoczęto więc budowę maszyny o nazwie C919, któremu zielone światło dał sam Xi Jinping. Przywódca kraju przedstawił go jako triumf narodowej innowacji i drogi do samowystarczalności twierdząc, że „przyspieszy budowę powstającej potęgi”.

Prace nad C919 ruszyły w 2007 roku, zaś w 2017 roku maszyna odbyła swój dziewiczy lot. Teraz po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń oraz pomyślnie zdanych testach, mogła wreszcie wykonać swój pierwszy komercyjny lot.
Maszyna zbudowana przez państwową firmę Commercial Aviation Corporation China ma 38,9 m długości i 11,95 m wysokości, w zależności od konfiguracji może zabrać na pokład od 158 do 192 pasażerów. Na jednym tankowaniu może natomiast pokonać dystans od 4075 do 5555 km, dzięki czemu samolot może stać się bezpośrednim konkurentem dla europejskiego AirBusa A320 oraz amerykańskiego Boeinga 737.
Wprawdzie Chiny chwalą się, że jest to w całości ich rodzima konstrukcja, to jak donosi BBC, wcale tak nie jest. Dziennikarze ustalili bowiem, że maszyna składa się w dużej mierze zachodnich części i systemów, takich jak np. silniki oraz awionika.
Commercial Aviation Corporation China twierdzi, że zebrało już łącznie 1200 zamówień na nowy samolot, zaś przez pierwsze pięć lat, z taśmy produkcyjnej schodzić ma 150 maszyn rocznie.