„To dla nas szok. Ciągle się z tym nie pogodziliśmy”. Twórcy Gothica i Elexa szczerze o zakończeniu pracy w Piranha Bytes

Pithead Studios stawia na mały, zdolny zespół, by nie stać w rozkroku między niezależnym studiem a ogromny deweloperem po opuszczeniu Piranha Bytes.

Jakub Błażewicz

„To dla nas szok. Ciągle się z tym nie pogodziliśmy”. Twórcy Gothica i Elexa szczerze o zakończeniu pracy w Piranha Bytes, źródło grafiki: Pithead Studios..
„To dla nas szok. Ciągle się z tym nie pogodziliśmy”. Twórcy Gothica i Elexa szczerze o zakończeniu pracy w Piranha Bytes Źródło: Pithead Studios..

Studio Pithead nie pokazało nic na targach gamescom 2024 (w każdym razie nic związanego z grami wideo). Niemniej Björn i Jennifer Pankratzowie powrócili z kolejnym materiałem na temat ich zespołu. Para znana m.in. z Elexa odniosła się w nim m.in. do kwestii odejścia z Piranha Bytes.

Niemcy opublikowali kolejny filmik na swoim kanale w serwisie YouTube i odpowiedzieli na pytania fanów. Część z nich w zasadzie powtarzała kwestie, które twórcy wyjaśniali w ostatnich miesiącach.

Uncanny Valley gier AA

Pithead Studios stawia na mały, zdolny i niezależny zespół, by uniknąć „doliny niesamowitości” gier AA (gier „wyglądających jak AAA”, ale tworzonych przez deweloperów stojacych między mały niezależnymi studiami a ogromnymi firmami). To jeden z problemów, który – zdaniem Pankratzów – miało Piranha Bytes w ostatnich czasach. Co prawda wcześniej studiu jakoś udawało się z nim poradzić, ale teraz nie wierzą, że jest to wciąż możliwe.

Jednocześnie Pankratzowie podkreślają, że nie będą akceptować życzeń / żądań graczy odnośnie do tego, czym powinno się zająć Pithead Studios, ani też wsparcia finansowego. Jeśli chcece wesprzeć twórców, to na razie proszą oni o dołączenie do ich mediów społecznościowych i kanału Discorda, i o to, by zająć im czas do momentu, kiedy będą mogli pokazać pierwsze materiały z ich nowej gry.

Pół wieku z Piranha Bytes

24 lata Björna w Piranha Bytes, a Jennifer 15. Rozstanie po tak długim czasie (i w takiej formie – studiu zwyczajnie skończyły się pieniądze i firma THQ Nordic nie zapewniła mu dalszej przyszłości) musiało być bolesne i twórcy nadal nie pozbierali się do końca po szoku, jakim był de facto koniec Piranha Bytes. Mimo że dobrze wiedzieli, jak wygląda sytuacja studia.

Od ostatniego projektu (wydanego w 2022 r. Elexa 2) zespół znacznie odświeżył autorski silnik studia i nawiązał współpracę z twórcami spoza studia. Pracownicy mieli też brać nadgodziny, niechętnie po wcześniejszych doświadczeniach. Jednakże wzmożone wysiłki Piranha Bytes najwyraźniej okazały się niewystarczające, a cały dorobek studia z tego okresu najpewniej nie ujrzy światła dziennego.

Niemniej Pankratzowie od razu wiedzieli, że nie chcą na tym skończyć przygody z tworzeniem gier wideo. Stąd założenie nowego studia, nawet jeśli na razie Niemcy nie mają nic konkretnego do pokazania. Nie widzą też sensu w doszukiwaniu się przyczyn tak po prawdzie zamknięcia PB – zwłaszcza że obecna sytuacja na rynku gier jest wystarczającym wytłumaczeniem likwidacji także wielu innych studiów.

Elex 3

Elex 3

PC
anulowana

Data wydania: Anulowana

Informacje o Grze
Podobało się?

1

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2024-08-26
15:06

Ange Ushiromiya Konsul

Ange Ushiromiya

Sukces Gothica 1 oraz 2 można zawdzięczać Michaelowi Hoge, bo to on miał wizje tych gier i dyktował jak powinny wyglądać.
Gothic 3 wyszedł jak wyszedł poprzez brak czasu na prace i zmuszenie przez wydawce do wydania gry w niedopracowanym stanie po to aby konkurować z Oblivionem, ale jego wizja nadal tam była. Pracował również nad Risenem 1, dlatego ta częśc jest tak lubiana przez graczy. Ze studia odszedł gdy zaczęła się praca nad Risenem 2.

Natomiast Bjorn Pankratz (ten łysy który potem przejął władze w Piranii), był jedynie pomocnikiem w PB, a sam nie ma w ogóle pojęcia co w Gothicu było ważne. Efekty tego widać od Risena 2 kiedy to on przejął główne stery.

Komentarz: Ange Ushiromiya
2024-08-26
17:45

MasterJay Pretorianin

Przypominam - wciąż NIE MA OFICJALNEJ informacji o zamknięciu Piranha Bytes

napisaliście o"de facto końcu Piranha Bytes"

Proszę o oficjalne źródło informacji że to studio przestało istnieć

Komentarz: MasterJay
2024-08-26
17:46

The Sleeping Prophet Generał

Kogo to obchodzi.

Komentarz: The Sleeping Prophet
2024-08-26
19:56

Szlugi12 Senator

Szlugi12

A mi tam Risen 2 jeszcze podszedł i fajnie się grało, lubię pirackie klimaty i to pewnie dlatego, do tego fajna wioska tubylców z Voodoo itp. ale za to Risen 3 to już była nuda i niczym nie przyciągał, nawet do połowy nie dotrwałem, a Risen 2 z dwa razy zaliczony.

Komentarz: Szlugi12
2024-08-26
20:05

retruśgejmer Generał

retruśgejmer
😂

Trzeba było robić dobre gry i rozwijać studio. A teraz niech sobie płaczą XD

Komentarz: retruśgejmer

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl