Pasek przewijania jest czymś nieodzownym w okienkowym systemie operacyjnym. Już od pierwszych Windowsów mogliśmy go dostrzec przy brzegu okna. Zobaczcie jak ewoluował na przestrzeni lat.
Od czasu pierwszych „okienek”, w systemach Microsoftu zawsze obecny jest jeden, charakterystyczny element interfejsu. Pasek przewijania ma już niemal 40 lat i prawie zawsze czeka z boku na kursor myszy, aby pokazać niewidoczny obszar okna. Zobacz jak zmieniał się na tej przestrzeni czasu i zdecyduj, który Ci się podoba najbardziej.
Gdy projektowano pierwszy system operacyjny Microsoftu oparty na graficznym interfejsie (GUI), pojawił się problem nawigowania po otwartym oknie, zawierającym więcej elementów, niż można wyświetlić na jednym ekranie. Gigant z Redmond rozwiązał to w dość prosty sposób – okno mogło przewijać się w pionie, a o obecnym jego położeniu świadczył niewielki element przy brzegu. Dodatkowo wykorzystując ten suwak można było szybko poruszać się na dół, lub na górę okna. Wystarczyło kliknąć kursorem i przeciągnąć myszką.

We wczesnych „okienkach” odbywało się to nieco skokowo, dopiero w późniejszych edycjach działanie paska nabrało płynności. W najnowszych wersjach Windows 11 ten element otrzymał dodatkowe funkcjonalności – strzałki na jego krańcach mogą znikać, jeśli kursor się nad paskiem nie znajduje.
Na swojej stronie serwis GameStar stworzył ankietę, w której możecie wyrazić swoje zdanie, który pasek najbardziej Wam się podoba. W momencie przekroczenia liczby 1000 głosów tak przedstawiały się wyniki:

Najwięcej głosów do tej pory zebrał scrollbar interfejsu Aero, obecny w systemach operacyjnych Windows Vista i Windows 7. Jak działały paski przewijania w różnych wydaniach systemu Microsoftu, możecie zobaczyć na poniższym filmie:
Więcej:Microsoft zdaje sobie sprawę z problemów AI i wprowadza funkcję mającą chronić przed zagrożeniami

Autor: Arkadiusz Strzała
Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.