Amerykanie jak zwykle w formie; dwie trzecie badanych obywateli USA boi się, że AI wygryzie ich z pracy
Niedługo po udostępnieniu szerszemu gronu rozwiązań AI, narodziły się obawy o zastąpieniu przez sztuczną inteligencję niektórych stanowisk pracy. Amerykanie uważają, że jest to realne.
Perspektywa wyręczenia w niektórych obowiązkach wydaje się całkiem kusząca dla większości osób, jednak co w przypadku, gdy ma to zrobić sztuczna inteligencja? Na przestrzeni lat zauważyliśmy, że nowe rozwiązania technologiczne spowodowały całkowite zaniknięcie niegdyś cieszących się dużą popularnością zawodów, dlatego obawy o negatywne skutki wdrożenia AI są całkiem uzasadnione.
AI pomocnik, czy konkurent?
Według wyników ankiety, przeprowadzonej przez Spokeo, wśród mieszkańców Stanów Zjednoczonych, 66,6% z grupy 1027 ankietowanych uznało, że sztuczna inteligencja mogłaby wykonywać ich obowiązki zawodowe. 74,8% osób odpowiadających wyraziło swoje obawy dotyczące wpływu AI na ich branże. W opozycji do grupy sygnalizującej obiekcje, stoi część osób wykazująca pozytywny wpływ na takie dziedziny, jak rolnictwo, produkcja oraz branża technologiczna.
Ciekawym wynikiem wydaje się odpowiedź 78,1% ankietowanych. Uznali oni, że sztuczna inteligencja w znacznym stopniu zredukuje stres związany z pracą. Prawdopodobnie byłaby to pozytywna konsekwencja przejęcia części obowiązków, a co za tym idzie, odciążenie pracowników w ich codziennych obowiązkach. Dodatkowo, 76,7% odpowiadających na ankietę uważa, że AI zredukuje liczbę dni pracy w tygodniu dla przeciętnego Amerykanina.
CEO Spokeo Harrison Tang zauważył pewien błąd w postrzeganiu przez społeczeństwo sztucznej inteligencji. Według niego istnieje pewien dysonans pomiędzy entuzjazmem związanym z pomocą AI, a obawami o utratę pracy.
Po roku nagłówków na pierwszych stronach gazet o przejęciu przez sztuczną inteligencję świata nie jest zaskoczeniem, że 2 na 3 osoby uważają, że sztuczna inteligencja może wykonać ich pracę
Należy zaznaczyć, że te obawy według pana Tanga, powinny być łagodzone przez pracodawców dzięki wytłumaczeniu swoim pracownikom potencjalnych korzyści wdrożonych rozwiązań.