83 tys. nowych kont dziennie, 2022 rekordowym rokiem dla Steama
Steam opublikował cykliczne podsumowanie mijającego roku. Sprawdź, ilu użytkowników było jednocześnie zalogowanych (padł rekord), czym interesowali się gracze i jakie zmiany nastąpiły w aplikacji od Valve.

Steam opublikował raport podsumowujący rok 2022. Był to okres po wygaśnięciu pandemii, ale zarazem pełen nowych, wojennych niepokojów. Mimo to platforma może być zadowolona co najmniej z kilku sukcesów. Do nich można zaliczyć doskonałe wyniki sprzedaży kilku tytułów mających premierę w 2022 roku, jak Call of Duty, Lost Ark i Elden Ring. To także rok kolejnego rekordu zalogowanych użytkowników – ponad 30 milionów obecnych w tym samym momencie osób pod koniec października.
Steam Deck
Steam Deck jest przenośnym komputerem, związanym z platformą Steam. Oparty jest o system SteamOS i API Proton odpowiadające za uruchamianie gier z Windows. Rok 2022 przyniósł wiele ulepszeń:
- znaczne ulepszenia interfejsu konsoli, zarówno w trybie zadokowanym, jak i w przenośnym. Opcja Big Picture pozwala na łatwe przejrzenie rozpoczętych gier i aktualności z nimi związanych.
- dynamiczna synchronizacja z chmurą rozwiązała wiele problemów z zapisywaniem gier w trybie „zawieszenia”. W szczególności pomiędzy różnymi urządzeniami.
Steam Input w konsoli Steam Deck to funkcja pozwalająca obsługiwać wiele kontrolerów, także z innych platform. Ostatnio wprowadzone aktualizacje dodają m.in. działanie tylnych przycisków pada DualSense Edge, a także kontroler Joy-Con od Nintendo Switch.
Trochę statystyk
Oprócz przekroczenia kolejnego progu jednocześnie zalogowanych użytkowników (przypominam – ponad 30 mln), Steam może poszczycić się sporą liczbą nowych kont założonych w 2022 roku. Dziennie rejestrowano ich średnio 83 tys., stąd można tu już mówić niemal o tłumach.

Oprócz graczy na platformie pojawiło się wielu nowych deweloperów. Aż 85 dużych premier to pierwsze publikacje na Steamie nowych studiów. Ciągły rozrost platformy oznacza zwiększanie zasobów i technicznych możliwości sieci. W 2022 roku Steam dostarczył aż 36% więcej treści (względem 2021 roku), co ma wpływ na ilość ściągniętych danych. Tych gracze pobrali łącznie 44,7 eksabajta. To bardzo duża liczba – jakby ją rozłożyć na każdego z ośmiu miliardów mieszkańców Ziemi, oznaczałoby to, że każdy z nich pobrał grę ważącą 5,5 GB.
Festiwale i imprezy
Wydarzenie Steam Next Fest pozwoliło graczom cieszyć się darmowym dostępem do wersji demonstracyjnych wielu nadchodzących tytułów. Oprócz tego wiele wyprzedaży sezonowych było okazją do tańszego zakupu gier.

W 2022 roku zainteresowania graczy skupiały się głównie w kategoriach takich jak survival, wyścigi, VR i symulatory. Choć na wyprzedaże czekają raczej doświadczeni użytkownicy Steam, w tym roku aż 1,4 miliona nowych kont dokonało swojego pierwszego zakupu w promocyjnej cenie.
Ulepszenia Steamworks i aplikacji
Platforma rozwija się także od strony interfejsu dla twórców. Deweloperzy mogą łatwiej przeglądać statystyki i zarządzać cenami swoich tytułów.
- Baza kompatybilności SteamVR powiększyła się, nie powinno być problemu z obsługą nowych gier na starszych sprzętach.
- Deweloper może teraz przejrzeć statystyki użycia gałęzi beta swoich gier.
- Odświeżeniu uległy przeliczniki regionalnych walut i narzędzia służące do przesyłania cen.
- Udoskonalony został interfejs twórcy, aby wyświetlanie dat nadchodzących premier stało się bardziej przejrzyste. Teraz możliwe jest łatwiejsze przekazywanie informacji o przyszłych tytułach nawet wtedy, gdy nie ma ostatecznej decyzji co do dokładnej daty.
- Aplikacja mobilna została odświeżona. Gracze mogą teraz bezpiecznie logować się używając kodów QR, zarządzać swoimi urządzeniami. Jest teraz bezpieczniej, a zakupów można dokonywać bardziej komfortowo.
- Interfejs użytkownika – przebudowano centra gatunkowe, co pozwala na łatwiejsze znajdywanie powiązanych tematycznie gier.
- Teraz DLC i istotne aktualizacje gier mają swoje własne miejsce w bibliotece Steam, dzięki czemu społeczności graczy będą w stanie łatwiej dowiedzieć się o nowych treściach.
Podsumowując, rok 2022 dla platformy Steam przede wszystkim stał pod znakiem ewolucji i ciągłego ulepszania serwisu w wielu aspektach, a zarazem sukcesu Steam Decka. Znacznie zwiększyła się liczba użytkowników, co może być pokłosiem wydarzeń na świecie, które skłoniły ludzi do pozostawania w domu. Ciągły, pozytywny rozwój to zarazem więcej gier, okazji cenowych i światowych bestsellerów na największej gamingowej platformie dostępnej na komputerach PC.
Może Cię zainteresować:
- Steam Deck już nie wyrabia, sprzęt ledwo radzi sobie z nowymi grami
- Karty RTX 40 zaskakująco wysoko w raporcie Steam
Więcej:„On p*****y”. Twórca Dead Space nie wierzy, że Elon Musk wyda w 2026 roku grę stworzoną przez AI
Komentarze czytelników
zanonimizowany1359977 Senator
Sam im podbijam statystyki używając Steamdecka. Normalnie steam używałem raz na kilka dni czy tygodni jak już nie było wyjścia i gra była na steam, a że steamdeckiem cały czas steam działa w tle.
Druga sprawa to gry konta. Mnóstwo businessmanów zakłada konta, kupue gry i je udostępnia. Valve sobie liczy to jako nowi klienci i później się okazuje, że biznesmen jest liczony jako setka nowych userow.
Po trzecie pecety maja swój renesans, jak ludzie widzą paystation x2 droższe niż było poprzednie to wola pograć coś na PC nawet na laptopie z Integra, bo ta te MMO czy LOL obsłuży, a są usługi typu Geforce Now, które pozwolą w cenie paystation wykupić sobie abonament na mocnego kompa na wiele lat.
Sukces Steama to niekoniecznie jego zasługa tylko koniunktury. Sam steamdeck ma ponad milion userow, oni też muszą podbijać statystyki.
Galkan Centurion

(...) dlatego też zwracamy szczególną uwagę na nowych klientów – ludzi, którzy wydają pieniądze na Steam po raz pierwszy.
Czyli 83 tysiące klientów kupujących coś po raz pierwszy, a nie 83 tysiące nowych kont.