40 tys. zł kary za handel fałszywymi opiniami w Internecie

UOKiK ukarał firmę oferującą zamieszczanie recenzji w opiniach Google. Musi ona teraz zapłacić 40 tys. zł grzywny za wprowadzanie klientów w błąd.

futurebeat.pl

Arkadiusz Strzała

Komentarze

40 tys. zł kary za handel fałszywymi opiniami w Internecie, źródło grafiki: DALL-E.
40 tys. zł kary za handel fałszywymi opiniami w Internecie Źródło: DALL-E.

Na co zwracamy dużą uwagę, kupując w Internecie np. soundbar czy monitor? Między innymi na opinie innych kupujących, z którymi mamy sposobność się zapoznać, gdyż niemal każdy większy sklep zapewnia taką możliwość. A jeśli napiszę, że wiele z tych mini-recenzji może być fałszywych, stworzonych na zamówienie przez specjalne firmy? Właśnie zapadł wyrok UOKiK w takiej sprawie – jedna z firm musi zapłacić 40 tys. zł kary za wprowadzanie Internautów w błąd.

Grzywna za pisanie nieprawdziwych recenzji

Na szczęście wiele sklepów filtruje swoje opinie, pozwalając zamieszczać je tylko osobom, które zamówiły dany produkt. Tego wymaga europejska dyrektywa Omnibus – sprzedawca musi zamieścić informację, czy i w jaki sposób weryfikuje osoby publikujące recenzje. W wielu miejscach jednak możemy jeszcze trafić na opinie, co do których wiarygodności można mieć zastrzeżenia.

Poznańska firma „Agencja City” oferowała różne pakiety pozytywnych opinii umieszczanych w Google. Reklamowane były sloganami „Pozyskaj pozytywne opinie w Google”, czy „Posiadasz negatywne opinie w Google Maps? Pomożemy Ci je poprawić”, Każdy mógł zamówić odpowiednią dla siebie opcję (najdroższa kosztowała 1200 zł i zawierała 100 opinii), podać dane swojej placówki i czekać na wykonanie zadania.

40 tys. zł kary za handel fałszywymi opiniami w Internecie - ilustracja #1
Nieuczciwe praktyki opiniotwórcze wprowadzają w błąd klientów. Źródło: Edho Pratama / Unsplash

UOKiK wszczął jednak w sierpniu 2022 roku postępowanie, które zakończyło się ukaraniem firmy grzywną w wysokości 40 tys. zł. Dodatkowo właściciel firmy musi poinformować o zapadłej decyzji w wykorzystywanych przez siebie serwisach.

Reputacja przedsiębiorców powinna wynikać z rzetelnych informacji i rzeczywistych doświadczeń konsumentów. Fałszywe opinie wprowadzają konsumentów w błąd – zwłaszcza te, które sprawiają wrażenie autentycznych i sporządzonych przez klientów, którzy faktycznie skorzystali z usług danego przedsiębiorcy. Takie manipulacyjne działania sztucznie zawyżają ocenę danej firmy i zakłócają uczciwość gry rynkowej. To niekorzystne zarówno dla konsumentów, jak i zdrowej konkurencji. – Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Według UOKiK podobne działania mogła wykonywać firma J&J w ramach pozycjonowania SEO. Postawiono już jej zarzuty a urząd przygląda się wielu innym podmiotom z branży e-commerce. Za oferowanie fałszywych opinii, które mogą wprowadzać klienta w błąd, grozi kara w wysokości do 10% obrotu (co może być bolesne w przypadku stosowania niskiej marży). Co ważne, nie tylko aktywne działania dezinformujące, ale nawet niedostateczna ochrona przed nierzetelnymi opiniami w przypadku platform zakupowych mogą być przedmiotem ukarania poprzez UOKiK.

16

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Survival w świecie Diuny zaskoczy alternatywną historią

Następny
Survival w świecie Diuny zaskoczy alternatywną historią

Gracze chcą Cities: Skylines 2, Paradox rozbudził apetyt

Poprzedni
Gracze chcą Cities: Skylines 2, Paradox rozbudził apetyt

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl