Używane samochody elektryczne wcale nie są do niczego, raport daje nadzieję

Nowe badania wskazują, iż baterie w autach elektrycznych potrafią działać jeszcze przez długi okres po zakończeniu okresu gwarancji. Przy czym nie wiąże się to ze znacznym obniżeniem ich sprawności.

moto
Damian Miśta29 marca 2023
3
Źrodło fot. Tesla.
i

Zakup „elektryka” wiąże się często z obawą o konieczność wymiany drogiej baterii, która często kosztuje tyle, ile wynosi wartość auta. Nowe dane pokazują jednak, że niekoniecznie jest się czego obawiać.

Baterie w EV są wytrzymałe

Przedsiębiorstwo Recurrent Auto przeprowadziło badanie na grupie 15 tysięcy aut elektrycznych w Stanach Zjednoczonych w celu oszacowania żywotności zastosowanych baterii u szeregu marek takich jak Tesla, Hyundai, Nissan i innych.

Uzyskane wyniki pokazały, że do konieczności wymiany baterii w okresie życia auta dochodziło w zaledwie 1,5% przypadków. Jeśli już było to konieczne, to z reguły odbywało się w okresie gwarancji.

Używane samochody elektryczne wcale nie są do niczego, raport daje nadzieję - ilustracja #1
Nie dziwi fakt, że kierowcy obawiają się wymiany baterii w aucie elektrycznym. Źródło: Unsplash | Robert Linder.

Kolejna dokonana obserwacja dotyczy zmniejszenia możliwego do pokonania zasięgu wraz z postępującym zużyciem baterii. Pogorszenie następowało po przejechaniu określonej odległości, jednak później wydajność baterii stabilizowała się i nie ulegała znacznemu pogorszeniu nawet po okresie ujętym przez producenta w gwarancji.

W przypadku BMW i3 w czasie ośmiu lat użytkowania lub przy przebiegu rzędu 160 tysięcy km, bateria traciła 20% fabrycznej pojemności. Ponadto wskazano, iż żywotność akumulatorów jest wyższa w coraz to nowszych autach, gdzie wykorzystuje się aktywne chłodzenie.

Autorzy raportu wskazują, iż baterie stosowane w autach elektrycznych nie muszą być problemem dla środowiska. Wymieniają dla nich szereg zastosowań. Stare akumulatory znajdują nowe życie w celu zasilania latarni ulicznych, centrów danych czy posłużą jako awaryjne źródło zasilania.

Temat ten poruszył Arek w swoim tekście o recyklingu baterii samochodowych.

Oczywiście część modeli (np. Chevrolet Bolt EV bądź Hyundai Kona) zauważalnie odbiegało od normy i częściej wymagało wymiany baterii, jednak w zasadzie normalną sprawą są pojedyncze „gorsze” przypadki. Przykładowo Nissan LEAF z wczesnych lat produkcji borykał się z kłopotami w kwestii funkcjonowania zasobnika energii w gorętszych środowiskach, jednak z czasem ten problem wyeliminowano. W przeszłości przekazano że akumulatory w tych autach pozostają sprawne od 12 lat, a nawet oszacowano całkowitą ich trwałość w „elektrykach” na nawet 22 lata.

Damian Miśta

Damian Miśta

Na GRYOnline.pl udziela się od lipca 2022 roku. Najczęściej publikuje artykuły o nowinkach w świecie technologii ze względu na zainteresowanie sprzętem elektronicznym i zmieniającą się rzeczywistością, jednak zdarza mu się również podejmować tematy związane z grami i filmami. Poza tym chętnie wybiera się w podróż do minionych epok. Do gier i pisania ciągnęło go od młodych lat, więc kończył różne tytuły, żeby je później amatorsko recenzować. Zna wszystkie zakamarki Khorinis, a serię przygód Indiany Jonesa powtarzał wiele razy.

Google kontynuuje serię zwolnień pracowników; w tle strajk okupacyjny i konflikt o umowę z Izraelem

Google kontynuuje serię zwolnień pracowników; w tle strajk okupacyjny i konflikt o umowę z Izraelem

Zintegrowany układ graficzny mocniejszy od PS5; AMD może szykować prawdziwego potwora

Zintegrowany układ graficzny mocniejszy od PS5; AMD może szykować prawdziwego potwora

Jak zablokować kogoś na TT? Blokowanie na TikToku

Jak zablokować kogoś na TT? Blokowanie na TikToku

iPhone 14 vs iPhone 14 Pro. Omawiamy najważniejsze różnice

iPhone 14 vs iPhone 14 Pro. Omawiamy najważniejsze różnice

Microsoft stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego, twierdzi były dyrektor ds. polityki cybernetycznej USA

Microsoft stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego, twierdzi były dyrektor ds. polityki cybernetycznej USA