Technologie Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technika
Wiadomość sprzęt i soft 5 czerwca 2017, 09:28

autor: Entelarmer

Samsung i Sony liderami rynku VR - raport za pierwszy kwartał 2017 roku

Firma IDC opublikowała raport na temat rynku VR i AR w pierwszym kwartale 2017 roku. Spośród zestawów rzeczywistości wirtualnej najlepiej poradziły sobie produkty firm Samsung oraz Sony, które stanowiły ponad 40% wszystkich sprzedanych urządzeń.

Grupa analityczna IDC opublikowała raport na temat sprzedaży zestawów rzeczywistości wirtualnej oraz rzeczywistości rozszerzonej w pierwszym kwartale 2017 roku. Według zebranych danych w okresie od stycznia do marca klienci nabyli 2,3 miliona tego typu urządzeń, przy czym segment AR stanowił zaledwie 2% całej sprzedaży (mimo wzrostu zainteresowania o 77% w skali roku). Analiza nie pozostawia też wątpliwości, że rynek preferuje tańsze zestawy – największą popularnością cieszyła się seria Gear VR od Samsunga, która zbliżyła się do progu 500 tysięcy sztuk. Niewiele gorzej poradziło sobie PlayStation VR firmy Sony z 429 tysiącami nabytych zestawów, przy czym japońskie rozwiązanie jest znacznie droższe od urządzeń południowokoreańskiego producenta. Niemniej to wciąż tańsza opcja niż Oculus Rift czy HTC Vive, co zapewne przełożyło się na nieco gorsze wyniki obu tych platform (odpowiednio 190,9 tysiąca i 99,3 tysiąca sprzedanych urządzeń). Na korzyść PSVR przemawia też kompatybilność z PlayStation 4, będącą najpopularniejszą konsolą obecnej generacji. Na końcu zestawienia znalazła się firma TLC z Alcatel VR, które znalazło 91,3 tysiąca nabywców.

Sony nie pokonało Samsunga w bitwie zestawów VR, ale pozostawiło resztę konkurencji daleko w tyle. - Samsung i Sony liderami rynku VR - raport za pierwszy kwartał 2017 roku - wiadomość - 2017-06-05
Sony nie pokonało Samsunga w bitwie zestawów VR, ale pozostawiło resztę konkurencji daleko w tyle.

Wynik technologii VR raczej nie zachwyca w kontekście wcześniejszych, wygórowanych oczekiwań względem nowej fali zestawów wirtualnej rzeczywistości. Według Jiteshiego Ubraniego z IDC głównym powodem względnie niewielkiej sprzedaży jest krótka obecność tych urządzeń na rynku oraz „powolny przyrost zawartości przeznaczonej dla masowego odbiorcy”, co siłą rzeczy przekłada się na ostrożne podejście konsumentów. Również batalie sądowe firmy ZeniMax przeciwko OculusowiSamsungowi odnośnie nielegalnego wykorzystania ich technologii przy tworzeniu zestawów VR nie nastrajały przesadnie optymistycznie co do przyszłości tego segmentu rynku. Niemniej trudno też mówić tu o porażce, skoro jeszcze pod koniec lutego Sony donosiło o rozejściu się prawie miliona egzemplarzy PSVR, a kolejne firmy wyrażają swoje zainteresowanie tą technologią (vide zapowiedź Marvela sprzed miesiąca oraz nowe urządzenia od HTC oraz duetu Valve i LG).