PS5: firma Dolby prostuje błędne dane z pokazu Road to PS5
Znana firma zajmująca się technologią dźwiękową – Dolby – postanowiła sprostować jeden z fragmentów wypowiedzi Marka Cerny’ego z filmu Road to PS5, który dotyczy możliwości standardu Dolby Atmos.

W SKRÓCIE:
- zdaniem firmy Dolby Mark Cerny podał nieprawdziwe dane w odniesieniu do możliwości technologii Dolby Atmos;
- omawiany standard potrafi wspierać znacznie więcej źródeł dźwięku niż sugerował projektant Sony, ale ich liczba jest celowo ograniczana;
- koncern Dolby jest jednak zadowolony, że Sony chce przykładać więcej uwagi do kwestii dźwięku.
Jak wiadomo, firma Sony przedstawiła niedawno specyfikację PlayStation 5. Jednym z tematów prezentacji był zaawansowany chip dźwiękowy, który trafi do konsoli – tzw. Tempest Audio Engine. W czasie swojego przemówienia Mark Cerny – główny projektant systemu – zachwalał liczne zalety sprzętu, sugerując, że będzie on w stanie symulować znacznie więcej źródeł dźwięku niż obecne rozwiązania, w tym np. Dolby Atmos. Twórcy ostatniej z wymienionych technologii postanowili odnieść się do słów inżyniera i wytknąć mu błąd.
Nie jest prawdą, że Dolby Atmos obsługuje maksymalnie 32 obiekty (źródła dźwięku w przestrzeni - przyp. red.). Jako technologia, Dolby Atmos może wykorzystywać setki obiektów jednocześnie, jednak wsłuchujemy się w rady udzielane przez deweloperów gier, którzy już stworzyli zawartość wspierającą Atmos. Obiekty są fantastycznymi narzędziami, ale powinny być używane oszczędnie, jeśli chodzi o liczbę aktywnych na tej samej scenie. Zbyt wiele ruchomych obiektów może tworzyć mylące środowisko dźwiękowe - precyzują eksperci firmy Dolby.
Wygląda na to, że Tempest Audio Engine może nie odbiegać aż tak mocno od innych standardów przetwarzania dźwięku 3D, a zalety zaprezentowane w czasie przemówienia niekoniecznie będą miały faktyczne przełożenie na gry – jeśli zawierzyć ekspertom Dolby, stosowanie zbyt wielu źródeł dźwięku może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Oczywiście nie da się wykluczyć, że Sony znalazło jakiś sposób na obejście tego problemu, a technologia opracowana przez koncern na potrzeby PS5 zaoferuje lepszą jakość od rozwiązań obecnych na rynku.
Należy też podkreślić, że Dolby jest zadowolone z faktu, że Sony chce mocniej pochylić się nad kwestią dźwięku 3D w grach.
Tak jak w przypadku platformy Windows Sonic Spatial Audio stworzonej przez Microsoft, zespoły odpowiedzialne za dźwięk będą zadowolone, że mają do dyspozycji potężną platformę do dźwięku 3D, dzięki której mogą realizować swoje zadania na PS5. Uważamy, że jest to kamień milowy dla studiów gier. Jesteśmy podekscytowani faktem, że Sony zobowiązało się do rozwinięcia swoich rozwiązań w zakresie dźwięku poprzez stworzenie pełnoprawnej platformy dźwiękowej dla PS5. „Tempest” to nie tylko świetna nazwa, ale także nawiązanie do jednej z naszych ulubionych klasycznych gier arcade'owych - czytamy.
Warto też odnotować, że błąd Marka Cerny’ego niekoniecznie musi być rezultatem świadomych działań. Mógł on po prostu otrzymać od kogoś nieprecyzyjne informacje.
- udźwiękowienie / audio
- dziewiąta generacja
- Sony Interactive Entertainment
- PS5 / PlayStation 5
- PlayStation
- PS5
Komentarze czytelników
ShaggyPMI Legionista
Coraz bardziej śmieszna robi się ta prezentacja Sony
Jakby na szybko, po łebkach, żeby Microsoft za daleko nie odjechał, samemu będąc jednocześnie w czarnej d***e
zanonimizowany1014334 Generał
Teraz wyobraźcie sobie jak bardzo Sony miałoby wyrąbane gdyby nie Xbox, pewnie ps5 miałoby 4 tflop a każdy zachwycałby się uncharted 5
druidzior Legionista
Konsole były fajne do ps2. Jak się grało w takiego crasha za dzieciaka czy tony hawka. Po tym co zobaczyłem w ps4 czy xboxie podziękuje. Robienie z ludzi idiotów i dojenie z nich kasy. A to wersje pro a to potem jeszcze wymyślą super pro. Bo i tak będzie tym razem. Żeby to jeszcze jakieś fajne gry na te konsole wychodziły a to raptem kilka exow na takie playstation. Kiedyś gry były o wiele lepsze bo dla mnie grafika nie ma aż takiego znaczenia. Teraz fajnych gier wychodzi na prawdę bardzo mało. Dlatego po używaniu ps2 to już tylko PC bo służy nie tylko do grania ale do wielu innych rzeczy. Szczerze lepiej zainwestować w dobry PC niż konsole.
K4cz0r93 Generał

Zadziwia mnie, jak jedna konferencja może sprawić, że nagle dana firma będzie "tą złą"....ostatnie KILKA lat to Microsoft był "tym złym", tym łasym na kasę, zdzierającym, nie znającym potrzeb graczy....nagle olśnienie po paru obrazkach i kilku linijkach specyfikacji, a przez jedną konferencję DLA DEWELOPERÓW - Sony jest fe...
Choćby nie wiem co ten Xbox nowy skrywał, ja i tak ślepo zaufam Sony, bo to jednak jest marka która od PONAD 20 lat ani razu nie zawiodła (nawet, jak PS3 był sprzętowo...pokraczny, to gry miał kapitalne).
PePe PL Generał

Jak nie czaję jednego. Sony coś powiedziało. Potem coś na to odpowiedziało Dolby. I nagle wszyscy zakładają, że to na pewno Sony kłamało, a Dolby jest wyznacznikiem prawdy. Dolby też konkuruje na rynku i bierze pieniądze od konkurencyjnej konsoli więc wcale bym się nie zdziwił, jakby odwracali kota ogonem. Skoro obsługują tyle kanałów, po co jakieś komentarze o tym, że mniej obiektów jest używane dla dobra gracza? Moim zdaniem coś jest na rzeczy. Fajnie jakby ludzie byli tak samo podejrzliwi względem Dolby jak względem Sony. Byłoby uczciwiej.