autor: Marek Pluta
Microsoft kończy z wirtualną rzeczywistością i zwalnia ludzi
Microsoft najwyraźniej uważa, że wirtualna rzeczywistość nie ma przyszłości. Amerykański gigant zwolnił właśnie wszystkie zespoły odpowiedzialne za HoloLens, a także narzędzia do wirtualnej oraz mieszanej rzeczywistości.

Wirtualna rzeczywistość miała być rewolucją, a tymczasem okazuje się, że nie wzbudza tak dużego zainteresowania, jak tego oczekiwano. Nic więc dziwnego, że technologiczne koncerny dotychczas inwestujące niemałe środki w jej rozwój powoli zaczynają się z tego wycofywać. Jednym z nich jest Microsoft, który najwyraźniej uważa, że technologia nie ma takiej przyszłości, jak pierwotnie zakładano. Gigant z Redmond zwolnił właśnie zespoły odpowiedzialne za gogle HoloLens, a także narzędzia do wirtualnej oraz mieszanej rzeczywistości.
Cięcia kadrowe objęły również firmę AltSpaceVR (którą Microsoft zakupił w 2017 roku), odpowiedzialną za stworzenie społecznościowej platformy służącej do komunikacji. Startup zostanie oficjalnie zamknięty 10 marca, co zapewne zakończy przygodę Microsoftu z metaverse. Wprawdzie jej następcą ma być Microsoft Mesh, lecz nie wiadomo, jak poważnie firma zamierza podejść do tego projektu.
Microsoft wstrzymuje rozwój technologii VR
Zwolniono również cały zespół odpowiedzialny za popularny framework Mixed Reality Tool Kit. Pod tą nazwą kryje się narzędzie stworzone z myślą o integracji Unity VR oraz współpracy z goglami wirtualnej rzeczywistości takimi jak HoloLens.
Warto zaznaczyć, że Microsoft pokładał spore nadzieje w zainteresowaniu wojska swymi goglami HoloLens, licząc na duży zarobek. W 2021 roku koncern wygrał bowiem warty 22 mld dolarów kontrakt na rozwój projektu IVAS (Zintegrowanego Systemu Wspomagania Widzenia), który zakładał stworzenie systemu AR dla żołnierzy, opartego na HoloLens 2.
Amerykański kongres zgłosił jednak poważne zastrzeżenia dotyczące tej technologii. Zeszłoroczne testy wykazały bowiem „upośledzenia fizyczne wpływające na misję", gdyż ponad 80 procent żołnierzy już po za ledwie trzech godzinach używania sprzętu odczuwało bóle głowy, zmęczenie oczu i nudności. Kongres odrzucił więc prośbę armii o 400 mln dolarów na zakup 6900 sztuk wojskowych gogli.

Wygląda na to, że wirtualna rzeczywistość przeżywa ciężkie chwile. Być może technologia powróci za kilka lat w lepszej formie, bo na razie jest rozczarowaniem nie tylko dla klientów, ale także samych firm wprowadzających ją na rynek.

Zapraszamy Was na nasz nowy kanał na YouTube – tvtech, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.