Data wydania: 3 marca 2015
Stworzony przez niezależne, francuskie studio OSome trzecioosobowy survival horror, inspirowany kultową serią Alone in the Dark. Akcja gry toczy się w latach 30-tych XX wieku, a główny bohater opowieści uwięziony jest w starej rodzinnej posiadłości, kryjącej mroczną tajemnicę z przeszłości.
GRYOnline
Gracze
Steam
White Night na platformie PC, PS4 itd. to zrealizowany w perspektywie trzecioosobowej survival horror w oryginalnej czarno-białej oprawie graficznej. Gra inspirowana jest twórczością Alfreda Hitchcocka oraz pierwszą odsłoną cyklu Alone in the Dark, a za jej powstanie odpowiada niezależne francuskie studio OSome, którego członkowie mają za sobą pracę przy takich projektach, jak Heavy Rain, Remember Me, Beyond: Two Souls czy Obscure 2.
Akcja gry przenosi nas w późne lata 30. XX wieku, do starej rodzinnej posiadłości, która w przeszłości stanowiła arenę wielu przerażających zdarzeń. Uwięziony w jej wnętrzu bohater musi stawić czoła mrocznej przeszłości i rozwiązać szereg zagadek logicznych, wykorzystując do tego celu mechanikę światła i cienia. Jego głównym przeciwnikiem jest mrok i czające się w nim tajemnicze istoty. Aby przetrwać długą noc w opuszczonej posiadłości, protagonista musi nauczyć się wykorzystywać rozmaite źródła światła, rozmieszczone w jej wnętrzu.
Twórcom White Night udało się połączyć szereg inspiracji, mających swe źródło w grach, filmach oraz literaturze fantastycznej. Mechanika rozgrywki przypomina pierwsze odsłony kultowej serii Alone in the Dark, choć wykorzystanie zbawiennego światła latarki może budzić też skojarzenia z nowszymi produkcjami w stylu Alana Wake’a. Fabuła i sposób prowadzenia narracji przywodzi na myśl filmy Alfreda Hitchcocka (Psychoza, Sznur, Urzeczona), choć kinomani bez trudu odnajdą też inspiracje twórczością Davida Lyncha czy Romana Polańskiego. Oryginalna oprawa gry przypomina zaś czołowe dzieła niemieckiego ekspresjonizmu (np. Gabinet Doktora Calligari).
Specyficzna, oryginalna oprawa graficzna, wykorzystująca jedynie czerń i biel oraz grę światła i cienia, w połączeniu z ogromną ilością nawiązań i symboliki, czyni z White Night pozycję wyjątkową. Melancholijna fabuła z elementami horroru psychologicznego oraz unikalne wrażenia artystyczne zostały zauważone już na etapie produkcji. Gra studia OSome została wyróżniona m.in. na targach Game Connection 2013 oraz na konferencji GDC 2014.
Autor opisu gry: Krzysztof Brandys
Platformy:
PlayStation 4 3 marca 2015
Android 15 listopada 2017
Apple iOS 15 listopada 2017
Nintendo Switch 17 maja 2018
PC Windows 3 marca 2015
Xbox One 6 marca 2015
Producent: OSome Studio
Wydawca: OSome Studio
Gry podobne:
Recenzja GRYOnline
White Night mógł być jednym z najlepszych horrorów ostatnich lat. Gra posiada fantastyczny klimat, świetne zagadki, przerażającą atmosferę i oryginalną oprawę wizualną. Wielka szkoda więc, że już po kilku chwilach spędzonych na zabawie całość przestaje sprawiać przyjemność za sprawą kilku fatalnych rozwiązań. Praca kamery, system zapisów czy wymuszony przez twórców dziwny styl grania zamiast potęgować wrażenie strachu, niesamowicie frustrują.
Dziś piszemy m.in. o dacie premiery White Night, możliwej kontynuacji cyklu Condemned oraz tegorocznym zjeździe fanów Minecrafta. Witamy w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Łukasz Szliselman
3 lutego 2015
Wymagania sprzętowe gry White Night:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Duo E6750 2.66 GHz/AMD Athlon 64 X2 2.60 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTS 250/Radeon HD 4770, 2 GB, Windows Vista.
PlayStation 4
Wspiera:
PlayStation Network
Xbox One
Wspiera:
Xbox Live
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 104 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 286 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Luc
Recenzent GRYOnline.pl
2015.03.12
O oryginalność w horrorach coraz trudniej – te same motywy, te same miejsca, ci sami przeciwnicy, identyczne sytuacje. Co pewien czas trafia się jednak produkcja, która postanawia zerwać z dotychczasową tradycją. Takie właśnie jest White Night.
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.04.22
Świetny horror na dwa wieczory. Gęsty klimat potrafi przyprawić o gęsią skórkę - w sumie przez straszaki ściągałem czasami słuchawki z uszu, żeby na chwilę odsapnąć. Udźwiękowienie i ścieżka dźwiękowa dobrze spełniała swoje zadanie. Początek może nie jest szczególnie zachęcający (mi przeszkadzał wolny krok bohatera), ale szybko robi się o wiele lepiej. To też ciekawa opowieść, choć mogło to zostać napisane lepiej. Rozgrywka to w sumie standard - ustalone z góry ujęcia kamery, proste zagadki, notki do czytania i brak możliwości walki. Warto sprawdzić.
MadtPL
Ekspert
2020.11.02
Ta oryginalna i klimatyczna produkcja, która umiejętnie łączy styl noir i horror, zasługuje na większy rozgłos. Świetna oprawa - lepiej dopasowanej grafiki sobie nie wyobrażam, a aktorzy głosowi spisali się znakomicie. Angażująca, choć przewidywalna historia.
zanonimizowany917358 Legionista
Dragon_666 - grałem, więc jeśli chcesz to mogę co nieco napisać. :)
Otóż, zgadzam się w większości z plusami i minusami (czytałem tekst, ale mówię ogólnie), nie zgadzam się natomiast z oceną.
Skomentuje wymionione minusy, bo plusy to plusy :D
"frustrująca praca kamery"
niestety występuje i potrafi doprowadzić do szału, tak jak napisane w tekście, spotkania ze zjawami i nagłe zmiany kierunku biegu to bolączka tej produkcji, zdarza się to niestety zbyt często i kilka razy miałem ochotę rzucić tę grę w cholerę, ale jest na tyle ciekawa, że cały czas coś mnie przy niej trzymało
"tragiczny system zapisu, zmuszający do powtarzania czasochłonnych sekwencji"
nie nazwałbym systemu zapisu "tragicznym", jest na pewno niespotykany i czasami denerwujący, ale logiczny, trzeba oświetlić miejsce, w którym jest fotel, żeby bohater mógł w spokoju wypocząć i przeczekać sytuację, po prostu trzeba trochę pomyśleć i robić często zapisy, nawet jeśli powodowałoby to backtracking, bo tylko w ten sposób możemy się ubezpieczyć przed śmiercią, o którą w tej grze łatwo
"wymuszająca niepotrzebny pośpiech mechanika gry"
niepotrzebny pośpiech? ale gdzie? rozumiem, że nie możemy swobodnie spacerować po rezydencji, bo w wielu miejscach są zjawy, ale bez przesady, często można znaleźć włączniki światła, które pozwalają na swobodniejszą eksplorację, co prawda nie znalazłem w grze wszystkich notatek (w sumie tylko kilku), ale udało mi się zajrzeć w wiele miejsc (jeśli miałem ochotę się do nich wybierać :D)
"przeciętna historia z przewidywalnym zakończeniem"
przewidywalne zakończenie - zgadzam się, o ile zawsze rozkminy o fabule w bardziej pokręconych tytułach zostawiam sobie na koniec, tak tutaj dość wcześnie idzie się połapać w sytuacji i nie trzeba czekać na grande finale
historia może i przeciętna, ale ciekawa i moim zdaniem warta zapoznania
Za sam całokształt dałbym jednak 8 (dam 10 żeby podbić ocenę, bo zasługuje na więcej niż marne 6), bo to ciekawy tytuł z piękną muzyką, klimatem, oldskulowym podejściem i zagadkami nad którymi trzeba pomyśleć, no i lata 30.!
Jeśli miałbyś jakieś pytania to śmiało :D
MorrisonHotel Chorąży
Gra trzyma w "niepokoju" - ma na to wpływ oprawa graficzna oraz genialne udźwiękowienie. Gdy gaśnie zapałka, niepokojące dźwięki narastają tak, że w całkowitej panice odpalam kolejną, gorzej, gdy kolejnej brak w łapie, a charakterystyczny "obślizgły" dźwięk zjaw pojawia się gdzieś koło nas w całkowitych ciemnościach. Gra straszy atmosferą i klimatem.
W recenzji pojawiły się zarzuty co do pracy kamery - faktycznie, lubi sobie poskakać, ale po paru takich szalonych przeskokach moje palce automatycznie zaczęły reagować na te fanaberie, więc to nie skoki kamery były najczęstszą przyczyną moich zgonów w grze. A zgonów było kilka...
System zapisu jest... hmmm... wyzwaniem :) ale ileż tych foteli można było napakować w tym domostwie? Gdyby taki się trafiał na każdym kroku to chyba by się tak czujnie nie stawiało kroków w każdym kolejnym pomieszczeniu.
Gra przypadła mi do gustu, historia - może nie jest jakaś wymyślna i zaskakująca, ale chciało mi się brnąć dalej, chciało mi się czytać znalezione listy, gazety i pamiętniki.
Dobra, solidna gra z "duszą". No i ta grafika!