Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePS4XONESwitchPCiOSAND
Okładka White Night (PC)

White Night

Stworzony przez niezależne, francuskie studio OSome trzecioosobowy survival horror, inspirowany kultową serią Alone in the Dark.

Przygodowe | TPP | noir | survival horror | indie | eksperymentalne/artystyczne | przygodowe gry akcji

White Night na platformie PC, PS4 itd. to zrealizowany w perspektywie trzecioosobowej survival horror w oryginalnej czarno-białej oprawie graficznej. Gra inspirowana jest twórczością Alfreda Hitchcocka oraz pierwszą odsłoną cyklu Alone in the Dark, a za jej powstanie odpowiada niezależne francuskie studio OSome, którego członkowie mają za sobą pracę przy takich projektach, jak Heavy Rain, Remember Me, Beyond: Two Souls czy Obscure 2.

Akcja gry przenosi nas w późne lata 30. XX wieku, do starej rodzinnej posiadłości, która w przeszłości stanowiła arenę wielu przerażających zdarzeń. Uwięziony w jej wnętrzu bohater musi stawić czoła mrocznej przeszłości i rozwiązać szereg zagadek logicznych, wykorzystując do tego celu mechanikę światła i cienia. Jego głównym przeciwnikiem jest mrok i czające się w nim tajemnicze istoty. Aby przetrwać długą noc w opuszczonej posiadłości, protagonista musi nauczyć się wykorzystywać rozmaite źródła światła, rozmieszczone w jej wnętrzu.

Twórcom White Night udało się połączyć szereg inspiracji, mających swe źródło w grach, filmach oraz literaturze fantastycznej. Mechanika rozgrywki przypomina pierwsze odsłony kultowej serii Alone in the Dark, choć wykorzystanie zbawiennego światła latarki może budzić też skojarzenia z nowszymi produkcjami w stylu Alana Wake’a. Fabuła i sposób prowadzenia narracji przywodzi na myśl filmy Alfreda Hitchcocka (Psychoza, Sznur, Urzeczona), choć kinomani bez trudu odnajdą też inspiracje twórczością Davida Lyncha czy Romana Polańskiego. Oryginalna oprawa gry przypomina zaś czołowe dzieła niemieckiego ekspresjonizmu (np. Gabinet Doktora Calligari).

Specyficzna, oryginalna oprawa graficzna, wykorzystująca jedynie czerń i biel oraz grę światła i cienia, w połączeniu z ogromną ilością nawiązań i symboliki, czyni z White Night pozycję wyjątkową. Melancholijna fabuła z elementami horroru psychologicznego oraz unikalne wrażenia artystyczne zostały zauważone już na etapie produkcji. Gra studia OSome została wyróżniona m.in. na targach Game Connection 2013 oraz na konferencji GDC 2014.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 5,8 / 10 na podstawie 66 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 4,7 / 10 na podstawie 6 głosów czytelników.

Gry podobne do White Night

Klasyfikacja PEGI White Night

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe White Night

PC Windows

Minimalne: Intel Core 2 Duo E6750 2.66 GHz/AMD Athlon 64 X2 2.60 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTS 250/Radeon HD 4770, 2 GB, Windows Vista

Microsoft XBOX ONE

Wykorzystuje: Xbox Live

Sony PlayStation 4

Wykorzystuje: PlayStation Network

Recenzja gry White Night - survival horror, który naprawdę straszy

Recenzja 12 marca 2015, 16:02

Narastającej przy takowym „niezasłużonym” zgonie frustracji nie pomaga także tragiczny system zapisów. Jeżeli któryś z duchów nas dopadnie, musimy rozpoczynać przygodę od ostatniego check-pointu – w tym przypadku są to specjalne fotele, na których bohater może się chwilę zdrzemnąć. Rozwiązanie bardzo klimatyczne, ale niestety siedziska występują niezwykle rzadko. Biorąc pod uwagę, jak łatwo zginąć przez fatalną pracę kamery, wielokrotnie będziemy zaczynać od tego samego momentu, powtarzając raz jeszcze te same fragmenty. Pełne przejście gry zajęło mi około sześciu godzin, ale 1/3 tego czasu polegała na wałkowaniu identycznych sekwencji i oglądaniu po raz dziesiąty tych samych, niepomijalnych przerywników filmowych. Powyższy problem najlepiej obrazuje chyba sytuacja, która przytrafiła mi się w jednym z końcowych fragmentów White Night. Po obejrzeniu wyjątkowo długiej cut-scenki oraz rozwiązaniu niezwykle ciekawej, choć czasochłonnej, zagadki (praktycznie wszystkie łamigłówki stoją tu na bardzo dobrym poziomie!), mój bohater musiał uciekać wzdłuż mrocznego kanału. Wyskakujący z każdej strony przeciwnicy przyprawiali mnie o palpitacje serca, na dodatek podczas biegu perspektywa zmieniała się kilkakrotnie, a to oczywiście oznaczało rychłą śmierć i konieczność powtórzenia całego fragmentu. Kolejne piętnaście minut robienia tego samego, ponowna próba przedostania się przez korytarz – i znów to samo. Przy trzeciej próbie podczas biegu zgasła trzymana przeze mnie zapałka i to właśnie pod adresem systemu oświetlenia kierować będę swój następny zarzut.

12 graczy poleca tę grę. Ostatnio:

Apocalipt0

stefanovs

anti.dot

Jaskier12

PC
XONE
PS4
AND
iOS
Switch