
Data wydania: 22 września 2016
Gra przygodowa stworzona przez niezależne studio Variable State. Gracz wciela się w rolę świeżo upieczonej agentki FBI, której zadaniem jest zbadanie sprawy zaginięcia pewnego chłopca. Fabuła obfituje w nadnaturalne elementy, a także wątki rodem z nurtu science fiction. Opowieść w Virginia jest w pełni liniowa, toteż gracze mogą skupić się wyłącznie na jej doświadczaniu.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Virginia to stworzona z myślą o platformie PS4, PC i XONE gra przygodowa. Opracowało ją niezależne studio Variable State.
W grze wcielamy się w agentkę FBI, która dopiero niedawno rozpoczęła służbę. Wraz z partnerem udają się do sennego miasteczka, aby zbadać sprawę zaginięcia młodego chłopca. Tytułowy stan Virginia ukazany jest w fikcyjnej wersji, pełnej subtelnych elementów nadnaturalnych i lekkich wątków science fiction. Autorzy nie ukrywają, że głównym źródłem inspiracji były dla nich seriale z lat 90. ubiegłego wieku, w tym zwłaszcza Miasteczko Twin Peaks.
Wydane na PS4, PC i XONE Virginia jest przygodówką narracyjną, więc koncentruje się głównie na opowiadaniu historii zamiast na zagadkach. Nie zachodzi tutaj również konieczność podejmowania decyzji moralnych, kierujących fabułę na odmienne tory. Autorzy mieli jedną konkretną historię do opowiedzenia i postarali się to zrobić w jak najbardziej efektowny sposób.
Wydarzenia obserwujemy z oczu bohaterki, ale odbywa się w dosyć nietypowy sposób. Deweloperzy ze studia Variable State postawili bowiem na bardzo kinowy sposób prowadzenia narracji, kładąc szczególny nacisk na sztukę montażu, co owocuje wieloma „filmowymi” ujęciami. Innym rzadko widywanym w tym gatunku rozwiązaniem jest brak dialogów. Sceny zaczynają się zaraz po zakończeniu konwersacji lub kończą przed jej rozpoczęciem. Fabuła jest więc przekazywana głównie za sprawą obrazów. Jednocześnie gra zyskuje dzięki temu dziwną i niepokojącą atmosferę, gdyż gdziekolwiek pojawi się nasza postać, wszyscy milkną.
Wydana na PS4, PC i XONE Virginia wykonana została w pełnym 3D. Autorzy zastosowali nietypowy styl wizualny, z mocno uproszczonymi obiektami i ciemną kolorystyką, co nadaje całości wygląd ponurego komiksu.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PlayStation 4Angielskie napisy i dialogi
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Xbox OneAngielskie napisy i dialogi
Producent: Variable State
Wydawca: 505 Games
Recenzja GRYOnline
Virginia to doskonały przykład na to, że symulatory chodzenia nie muszą być nudne. To emocjonująca i angażująca opowieść pozbawiona cech typowej gry wideo. Inspirowana serialami typu Twin Peaks czy Z archiwum X narracja sprawia, że chce się brnąć do samego (świetnego) finału.
Aktualizacja: 30 września 2016
Poradnik do gry Virginia to dokładny opis przejścia wszystkich 42 rozdziałów. W opracowaniu nie zabrakło opisu wszystkich osiągnięć, licznych porad ogólnych oraz informacji o sterowaniu i wymaganiach sprzętowych.
Firma 505 Games ujawniła datę premiery gry Virginia. Narracyjna przygodówka, a zarazem debiutancki projekt studia Variable State, zadebiutuje 22 września na PC oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4. Udostępniono też wersję demonstracyjną w serwisie Steam.
gry
Jakub Błażewicz
26 sierpnia 2016 11:03
Studio Variable State pracuje nad narracyjną przygodówką Virginia. Wcielimy się w niej w agentkę FBI, która spróbuje rozwiązać sprawę zaginionego chłopca w sennym amerykańskim miasteczku zainspirowanym serialowym Twin Peaks.
gry
Adrian Werner
24 lipca 2016 15:12
Wymagania sprzętowe gry Virginia:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Pentium G4400 3.3 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 650/Radeon R7 250 lub lepsza, 5 GB HDD, Windows 7.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2300 3.1 GHz/AMD FX-6300 3.5 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce 660/Radeon HD 7870 lub lepsza, 5 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 10 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 472 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 2640 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2016.09.28
Zrealizowana z filmowym zacięciem Virginia tętni emocjami opowiadając samym obrazem historię, której nie powstydziliby się twórcy seriali Miasteczko Twin Peaks i Z archiwum X. To tytuł udowadniający, że wciąż można przesuwać granicę symulatorów chodzenia.
MarcinB323
Ekspert
2024.09.30
30-09-24. To bardziej novela niż gra. Prowadzisz postać i klikasz tam gdzie można przeprowadzić interakcje, żadnych zagadek czy jakiejkolwiek akcji. Bardzo krótka i dość niezrozumiała przygoda. Fajna tylko muzyka no początku kiedy można się wczuć w postać . poza tym dość nudnawe.
Bydlaq1516
Ekspert
2022.10.02
Gra, gra się tak naprawdę sama. Zadaniem gracza jest tylko przesuwać kursor w odpowiednią stronę i w miejscach gdzie jest możliwa interakcja klikanie jednego przycisku, lecz pomimo tego jest to jedna z lepszych produkcji przygodowych, głównie przez nieco mroczny, niepewny klimat. Fabuła na ponad godzinę, na 100% zrobiłem w 3h. Polecam.
Harry M
Ekspert
2020.02.29
Gra ukończona w mniej niż 2h. Moim zdaniem jest to przereklamowana, ale ciekawa gra. Na plus zdecydowanie sposób narracji - prowadzenie fabuły, montaż oraz muzyka. Pomimo tego że w grze nie padają żadne słowa, grę poznawało się naprawdę przyjemnie. Graficznie jest dobrze, ale płynność gry była tragiczna i był to najbardziej męczący element. Fabuła jest interesująca (lubię gry w których samemu trzeba połączyć kropki), ale według mnie jest tutaj za dużo nadmiernej symboliki. Gra jest w porządku jeżeli nie traktuje się jej jako grę. Pod względem rozgrywki nie ma nic do zaoferowania.
Szugob
Ekspert
2019.03.01
Muzyka trafia czasem w punkt. Montaż eksperymentuje z filmową formą. Ale widać, że twórcy nazbyt silą się na dystyngowaną kopię Twin Peaks. To nadęcie śmieszy.
pieterkov
Ekspert
2016.09.24
"artystyczna" wydmuszka. Gra opowiada nudnawą i nieciekawą (oraz niepełną) historię o agentce FBI która otrzymuje zadanie znalezienia porwanego chłopca. Po drodze trafia na niewygodne dokumenty, ląduje w areszcie, a w sprawę zamieszany jest jej szef i bodajże lokalny pastor. Niestety narracja w grze jest celowo pogmatwana, sceny z pracy mieszane są z wizjami bohaterki, snami itd. Pod koniec nie wiadomo już co jest teraźniejszością, co przeszłością, a co jedną z wizji przyszłości. Brak dialogów nic nie wnosi do gry - można sobie radzić bez nich, ale z ich obecnością odbiór gry byłby dużo przyjemniejszy i czytelniejszy.Bez dialogów mamy nic więcej niż długą serię scenek, które trzeba na siłę łączyć w całość i odrzucać wizje oraz sny. Niestety finał miesza sen i jawę i w zasadzie nie wiadomo jak kończy się gra bo dostajemy kilkanaście scenek, praktycznie niezwiązanych ze sobą.Na dobrą sprawę to gra o niczym - nie ma tu solidnej, dobrze opowiedzianej fabuły, przekazu, nie ma nic. Jest za to totalna psychodelia z wizytą kosmitów i sektą rytualnie mordującą byki na czele. Momenty w których "jest" fabuła (bo np. mamy do przeczytania czyjeś akta) kończą się po kilku sekundach, więc nie jesteśmy w stanie przeczytać nawet połowy prezentowanego nam tekstu. Gra mnie zmyliła, bo myślałem, że będzie to kolejne narracyjne arcydzieło podobne do firewatch, niestety to totalny (i krótki) gniot. Przejście gry zajęło mi niecałe 2 godziny i w tym czasie nie padło ani jedno słowo.Nie mogę jej w zasadzie polecić nikomu, bo co z tego, że jest ładna grafika, jak gameplay jest zerowy (idziemy powoli do przodu i rozglądamy się gdzie możemy wejść w interakcję z otoczeniem by popchnąć scenkę do przodu), fabuły prawie nie ma, podobnie jak jakiejkolwiek satysfakcji z ukończenia gry. Czuję, że straciłem 2 godziny życia, totalna pustka, zero emocji po ukończeniu gry. Jakbym patrzył na pusty arkusz worda - porównywalne emocje.P.S. W menu możemy przeczytać list od twórców mówiący o tym, że gra była w produkcji ponad 2.5 roku. 2.5 roku zajęło im zrobienie 2 godzinnej opowiastki bez fabuły. Gratulacje.P.P.S. Prawdopodobnie gra zgarnie wyśmienite recenzje wszelkich portali growych, zostanie okrzyknięta "innowacyjną narracją" i innym badziewiem, ale moje zdanie jest zdaniem prostego człowieka - przeciętnego gracza, odpornego na spaczenia gustu profesjonalistów. Jeżeli koniecznie chcecie kupić grę to błagam - obejrzyjcie chociaż na YT pierwsze 15 minut. To skutecznie powstrzyma was przed wyciąganiem portfeli.
Kothe
Gracz
2024.03.29
Jak dla mnie zupełny przerost formy nad treścią. Twórcy skupili się na elemencie artystycznym i muzycznym, całkowicie gubiąc gdzieś w tym jakikolwiek fun z rozgrywki, nawet jak na symulator chodzienia wygląda to słabo.
MadtPL
Ekspert
2017.05.22
Anna Garas
GRYOnline.pl Team
2016.09.29
Aleksander Kozłowski
GRYOnline.pl Team
2016.09.26
Ocena OpenCritic
56% rekomendacji (69)
TheSixthAxis
Jim Hargreaves
DualShockers
Steven Santana
Destructoid
Caitlin Cooke
Eurogamer
Christian Donlan
VideoGamer
Alice Bell