Data wydania: 3 grudnia 2020
Produkcja z pogranicza strategii i symulacji. W Per Aspera w ramach bezzałogowej misji budujemy infrastrukturę na Marsie i stopniowo terroformujemy planetę tak, by przygotować ją na przybycie kolonizatorów z Ziemi. Całość oparto na koncepcjach i wynikach badań prawdziwych agencji kosmicznych oraz zgromadzonych przez NASA danych dotyczących Czerwonej Planety.
Gracze
OpenCritic
Per Aspera jest produkcją z pogranicza gier strategicznych i symulacyjnych. Pozycja została opracowana przez niezależne argentyńskie studio Tlön Industries, którego siedziba mieści się w Buenos Aires, a jej wydaniem zajęła się firma Raw Fury Games, mająca w swoim portfolio takie pozycje, jak Kingdom, Bad North czy Whispers of a Machine. Tytuł gry nawiązuje do łacińskiego przysłowia „per aspera ad astra”, którego dosłowne tłumaczenie brzmi „przez ciernie do gwiazd”.
Historia opowiedziana w grze Per Aspera koncentruje się na bezzałogowej misji na Marsa, której zadaniem jest przygotowanie gruntu pod przybycie pierwszych kolonizatorów z Ziemi. By na Czerwonej Planecie zastali oni dogodne warunki do życia, konieczny jest proces terraformacji, którego przeprowadzenie powierzono AMI – Sztucznej Inteligencji opartej na ludzkim umyśle należącym do naukowca, w którą się wcielamy. Nad przebiegiem misji nieustannie czuwa załoga z Houston, a to, jak będą wyglądać nasze relacje, oraz sposób, w jaki zakończy się całe przedsięwzięcie, zależy od podejmowanych przez nas decyzji.
W grze Per Aspera otrzymujemy do dyspozycji całą Czerwoną Planetę. Obserwując glob z orbity, zajmujemy się pozyskiwaniem surowców i wznoszeniem rozmaitych konstrukcji. Choć początkowo działamy na stosunkowo niewielkim terytorium, z czasem nasza baza zaczyna się rozrastać, a wraz z nią – siatka coraz bardziej zaawansowanych instalacji oraz budowli, obejmująca coraz większy obszar Marsa. Efektem naszych działań jest nie tylko pojawianie się na wody (w postaci rzek, jezior oraz mórz) i coraz bogatszej roślinności na powierzchni planety, lecz także zmiana składu jej atmosfery, która, jeśli wszystko robimy dobrze, w toku przedsięwzięcia zaczyna coraz bardziej przypominać ziemską.
Warto odnotować, że technologia, z której robimy użytek w trakcie rozgrywki, a także procesy, jakim poddajemy Czerwoną Planetę, zostały oparte na koncepcjach i wynikach badań prawdziwych agencji kosmicznych oraz pracujących dla nich inżynierów. Wygląd Marsa odwzorowano natomiast na podstawie danych zgromadzonych przez NASA.
Oprawę graficzną gry Per Aspera utrzymano w oryginalnej stylistyce budzącej skojarzenia z mapami topograficznymi. Dzięki temu całość jest przejrzysta, co pozwala łatwo zorientować się w sytuacji panującej na Czerwonej Planecie.
Autor opisu gry: Michał Kułakowski
Platformy:
PC Windows
Producent: Tlön Industries
Wydawca: Raw Fury Games
Ograniczenia wiekowe: 12+
Popularne pliki do pobrania do gry Per Aspera.
Wymagania sprzętowe gry Per Aspera:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-7400 3.0 GHz / AMD Ryzen 3 1200 3.1 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 1050 Ti / Radeon RX 570 lub lepsza, 10 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-8700 3.2 GHz / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce GTX 1070 / Radeon RX Vega 56 lub lepsza, 10 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Lista małych dodatków do gry Per Aspera:
DLC Blue Mars 2 maja 2022
DLC Green Mars 21 października 2021
Średnie Oceny:
Średnia z 40 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Ocena OpenCritic
79% rekomendacji (21)
God is a Geek
Mick Fraser
PC Gamer
Jonathan Bolding
Cubed3
TheSixthAxis
Stefan L
Softpedia
Cosmin Vasile
ro86 Legionista
Chociaż gra na najwyższym poziomi trudności nie jest specjalnie wyzwaniem, ale zagrać polecam ze względu na ciekawy scenariusz kampanii. Tym bardziej jak się zacznie w nią grać i nie wiesz czego możesz się spodziewać.
janmi4257357924 Junior
Ja zaś nie mogę zapisać stanu gry. Poradźcie!!!
zanonimizowany947190 Pretorianin
Per Aspera to obecnie, już po dodatku Blue Mars, gra kompletna.
Ja jestem bardzo pozytywnie zaskoczony tym, jak gra wciąga. Po obejrzeniu gameplay'u bałem się trochę, że będzie to kolejne nudne klikadło, gdzie tylko dostawiamy krocie budynków, ale jednak mechaniki są tak skonstruowane, że to na prawdę wciąga. Kolega powyżej wspomniał o porównaniu Per Aspera do Surviving Mars i to porównanie jest uzasadnione, choć Per Aspera wygrywa - po ograniu Per Aspera mam wrażenie, że Surviving Mars jest bardzo uproszczony, dziecinny wręcz, ale w sumie tam nie zajmujemy się terraformacją Marsa, a tylko zbudowaniem kolonii dla ludzi na czerwonej planecie.
Per Aspera za główny cel stawia właśnie przystosowanie Marsa do życia ludzi i dzieli ten proces na poszczególne etapy - od wzrostu temparatury celem stopienia czap polarnych, poprzez uzyskanie odpowiedniego poziomu wód i nawilgocenia planety, do uzyskania atmosfery o składzie umożliwiającym ludziom oddychanie. Całość tej pracy fizycznej wykonują dla nas boty (w grze to Worker) - ktoś, kto pisał ich algorytmy powinien dostać medal, bo poruszają się tak inteligentnie, że aż oko cieszy patrzenie jak jadąc po jakiś surowiec do jednej kopalni, po drodze zajeżdża do innego zakładu po inny, żeby go gdzieś po drodze dostarczyć akurat, gdzie jest potrzebny.
Ludzi na planetę właściwie można ściągnąć dopiero jak pojawi się tam woda, dzięki której będzie można wytworzyć żywność, a zajmują się tylko badaniami nad projektami, które pozwalają nam na postęp technologiczny (w tym projekty kosmiczne), który umożliwia osiąganie wspomnianych etapów terraformacji.
Całość procesu przebiega zbyt szybko, więc jeśli ktoś liczy, że gra to symulator terraformacji, to niestety muszę rozczarować. Mi, pełne terraformowanie, łącznie z osiągnięciem atmosfery o składzie ziemskim, zajęło 93 marsjańskie lata. Nie zmienia to faktu, że przyjemne jest obserwowanie jak dokonujemy postępów, jak podnosi się poziom wód, rośnie udział tlenu i planeta pokrywa się powoli zielenią. Tutaj mechaniki są na prawdę bardzo dobrze napisane: zaczynamy od porostów i glonów, które powoli poruszają się wzdłuż cieków wodnych, roślinność pojawia się dopiero później i to jak taką zmodyfikowaną genetycznie ludzie wynajdą. W ogóle możemy dany cel etapu osiągać różnymi drogami - np możemy azot importować albo dokonywać jego ekstrakcji ze złóż, temperaturę też możemy podnosić różnymi drogami - od zwiększania udziału CO2, poprzez import lub wytwarzanie gazów cieplarnianych, na kosmicznych lustrach kończąc.
Jedna drobna uwaga - gra mogłaby komunikować, że skończyły się zasoby w kopalniach, bo taka po prostu się zatrzymuje i tyle. Mamy w grze limity budynków, więc ciągle trzeba przeglądać listę, czy jakiejś kopalni nie trzeba rozebrać, żeby zrobić miejsce następnej. W procesie terraformacji miałem na koniec ponad 1200 budynków, więc ich ciągłe przeglądanie stało się powoli moją rutyną, choć przyznaję, że interfejs gry jest świetnie zaprojektowany, przeglądarki budynków mają filtry, a w każdym sektorze można łatwo podejrzeć zasoby i produkty, więc tak tylko się czepiam :)
Podsumowując - jedna z lepszych strategii, w jakie grałem.
kowalski_the_penguin Legionista
Gra zapowiada się całkiem ciekawie.
Po ograniu dema mam wrażenie, że Per Aspera jest tym, czym Surviving Mars być powinno. Nie zarzuca cię milionem mikroaktywności, nie musisz samodzielnie zarządzać każdym kolonistą. Część zadań jest zautomatyzowana, jak np. zbieranie surowców. Oznacza to że gdy raz wybudujesz daną fabrykę lub kopalnię to AI samo się nią zajmie. Dzięki temu nie musisz skupiać się na drobnych rzeczy i nie tracisz na to dodatkowych godzin. Dla mnie to trochę śmieszne, że Tion Industries w swojej pierwszej grze wyeliminowało problem, na który cierpi masa gier Paradoxu od wielu lat.
Trzeba docenić też wygląd gry. Wybranie topograficznej mapy 3D Marsa to ciekawy i udany pomysł. UI gry też jest dobrze zaprojektowane, wszystko jest przejrzyste i tak naprawdę ciężko się zgubić. Mi jednak najbardziej podoba się sama stylistyka. Twórcy poszli w bardziej, choć nie całkiem realistycznym kierunku, przeciwnie do Surviving Mars. Mi się to osobiście bardziej podoba, zważywszy na to, że Per Aspera jest grą strategiczną.