Rosyjskie studio Fire & Frost, a mogło być miło. Kacapy na drzewo.
ps.
/ 8.5 / nauczka by zwracać uwagę kto jest twórcą
nooo może być ciekawie :D . Ruscy nie Ruscy, Ukr też średnio lubię a jakoś w STALKERA będę młócił. Tylko niech nad mimiką twarzy popracują XD
Jak dla mnie gry mogą robić nawet Pigmeje, jeśli będą dobre. Gra zapowiada się ciekawe ale narazie mało wiadomo. Zobaczymy.
„Gry łączą, a nie dzielą.”
Pomijam już kto robi grę.
Dostałem wczoraj (10.07.25) dostęp do playtestów gry. W playtestach dostaliśmy wycinek gry (pobiera się ze steama jakieś 12GB).
Gra na RX7800XT w 2k latała w 1440p w 144fps na ultra. Choć odnosiłem wrażenie, że klatek jest mniej niż pokazuje licznik steama. Setting i świat gry na tym wyrywku jest ok, ma potencjał.
Oprawa audio słychać, że budżetowa, ale jest akceptowalna. Niektóre postacie brzmią jakby dubbingowało je AI, ale nie jestem tego pewien. Być może to po prostu angielski z ruskim akcentem ;)
Natomiast oprawa graficzna... Twarze postaci są strasznie nierówne - z jednej strony prezentują się poprawnie, z drugiej strony trafiamy na NPC z twarzami wyglądającymi jakby potrącił ich samochód i reanimowano ich kwasem dożylnie. Podczas mówienia postacie kłapią ustami jak w Gothicu 1, a zęby wyglądają jakby komuś się rozmycie gaussa nałożyło i zapomniał wyłączyć. Mimika twarzy oczywiście nie istnieje.
W całej grze mamy mieszankę dobrze wyglądających elementów oraz elementów wyglądających jak wyciągniętych z epoki Quake 2. Poruszanie się postaci to najczystsze drewno, a niektóre mechaniki w grze są tak spaprane, że chyba robili to chatem gpt.
Mamy rok 2025 i obowiązywać powinny jakieś standardy. Dziadostwa nie można tłumaczyć budżetowością, bo to obraza dla utalentowanych twórców, którzy czynią cuda nie mając budżetu.
Mam dostep do playtestu wiec zrobilem tescik i jestem zadowolony.Choc bedzie wersja PL to na razie jej nie ma a że u mnie z ENG słabo to dialogi klikałem a tylko tlumaczylem cele zadan.Gra wzoruje sie ewidentnie na Gothicu.Zaczynamy jako kompletny jełop co juz widac przy pierwszej walce ale gdy sie wczujemy to mozemy powalczyc nawet z wrogiem u ktorego jestesmy na strzala.tradycyjnie mamy glowne atrybuty takie jak sila,zrecznosc itd i je mozemy rozwijac dajac samemu punkty przy awansie,łykajac eliksiry oraz przez odpowiednie poprowadzenie dialogu(to mialem na samym poczatku) oraz drzewka umiejetnosci takie jak walka,crafting i chyba przezycie i te umiejetnosci mozna wyuczyc u nauczyciela co wymaga tez pkt nauki do tego odpowiedni poziom atrybutu np siły i jakas kasa.Gre zaczynamy bez mapy a zadania nie prowadza nas za raczke do tego dziennik tez dokladnie nam nie opisuje wszystkiego a cel zadania i od kogo wiec mysle ze sluchanie/czytqanie dialogow bedzie mialo spore znaczenie a mape pewnie da sie kupic na szczescie sa charakterystyczne elementy swiata by sie na poczatku nie pogubic bez mapy.Jest rozbudowany crafting, na razie moglem ulepszac ubranie,robic bron i gotowac-gotowanie tez jest ciekawe bo sa przepisy np omlet gdzie odrazu musimy zjesc ale mieso usmazone mozemy przechowywac.Mozna lowic ryby choc mimio kilku prob nie rozkminilem jak zlowic rybe a samouczka nie ma,jest gornictwo,garbowanie skor ,mysle ze i alchemia bo jakies zielsko sie zbiera.Mozna przeniesc beczke czy skrzynie by na nia wskoczyc i dostac sie gdzies gdzie normalnie nie wejdziemy bo za wysoko.Gameplyowo to wyglada naprawdę dobrze,bardzo dobrze.Grafika jest dobra jesli choc o elementy świata jak i zwierzaki z ktorymi mialem przyjemnosc sie bic oraz wyglad zbroi czy broni.Spotkalem trzy rodzaje przeciwnikow i kazdy z nich mial swoj styl walki,wilki szybkie-okrazajace nas ciezkie do trafienia,żuki wolne ale mocne,szczury rzucające kamieniami a w zwarciu dosyc proste do ubicia.Niestety część twarzy wyglada dobrze a czesc to tragedia w tym paskudna morda naszej postaci ale na szczescie inne elemety gry sa dobre ze te mordy dadza rade jesli nie poprawia.Dla osob lubiacych Gothica to mus zagrac bo to bedzie taki w nowej odslonie.Dretwe jest skakanie a raczej podskakiwanie ,chyba prosto z Gothica a raczej nie zabraknie miejsc gdzie trzweba bedzie sie wspiac czy przeskoczyc.Postac moze plywac choc nie wiem czy nurkowac,jako ze gralem na padzie to widac ze jest nie dokonca zaimplementowany a sam uklad guzikow mi nie pasowal a zmienic nie moglem wiec moze jakos sie nurkuje.Na gre czekam bo test mnie zachecil bardziej niz tylko zajawki.Pogralem oklo 2-3h i jednak bez znajomosci jezyka nie ma co sobie psuc gierki ktora zapowiada sie wysmienicie.
Ustaliłem sobie 8 godzin na zapoznanie z tym co oferuje Playtest (nie zdołałem wszystkiego zrobić).
Podczas rozgrywki zapisywałem sobie różne spostrzeżenia, oto one:
- Braki opisów i ograniczenia w menu np. w menu "Load Game" (brak "Back" czy info jak wyjść - nacisnąć [ESC]).
- Rozmowy na początku odrzucają bardzo, potem odrzucają mniej no ale mimika do poprawy, kadrowanie scen do poprawy (czasem co chwilę inny kadr, czasem widzisz dłoń zamiast rozmówcy XD).
- Gra miesza języki (ENG/RU) zarówno w trakcie rozgrywki jak i menu, jako mowa i treści pisane. Też bez powodu od czasu do czasu odpala się po rosyjsku. [4] [5] [9]
- Nie wszystkie teksty się pokrywają z nagranymi wypowiedziami (sens przybliżony ale jednak nie ten sam).
- Słabe czucie wspinaczki, gdzie można a gdzie nie można, sporo niewidzialnych ścian.
- Stosunkowo duża kara za upadek, nawet niewielkie wzniesienie musimy schodzić bo skok może odebrać nam PŻ.
- Sztywna narracja, czyli pojawianie się przedmiotów wraz z tokiem zadania (Sidar).
- Nie można swobodnie szabrować innych (zbroje, broń).
- Zadania nie "widzą" postępu, np. zadania na zbieranie nie mają przygotowanych opcji dialogowych, rozmowy (przyjęcie zadania) muszą się pierw zakończyć.
- Interakcja z ogniskiem tylko z jednej, konkretnej strony.
- Książki są byle jak napisane, zarówno treść, jak i czcionki zupełnie nie dopasowane.
- Podwójne akcje [E] przy drabinie (raz wciskając klawisz podnosimy coś i jednocześnie używamy drabiny). [1]
- Można podnosić przedmioty przez ściany. [8]
- Odkryte plecy bohatera straszą swoim wyglądem.
- Czas się nie zatrzymuje gdy sprawdzamy ekwipunek, ale nie widzimy nic, co się wokoło dzieje.
- Walka jest fatalna, brak skupienia, brak płynnych działań, brak..
- Ogłoszenia mają złą legendę "[ESC]Take [ESC]Close" gdzie powinno być "[E]Take [ESC]Close". [3]
- Ikony Głodu czy Pragnienia po prostu się pokazują, nie ma żadnego wskaźnika stopnia tychże (mam wrażenie że pojawiają się randomowo).
- Ostrzenie, mimo "zielonych", dochodzi maksymalnie do 1/4 i kończy się niepowodzeniem ?!
- ZAWIESZA SIĘ - kilka razy, w różnych sytuacjach, niezidentyfikowana przyczyna.
- Brak lub niedziałające auto zapisy.
- Jaskinia ze zbirami (pod wodospadem) wygląda jakby była pod wodą (wewnątrz mamy podwodny efekt wizualny).
- Poziomy przeciwników zmieniają się dynamicznie co chwilę (:
- Potknięcia podczas biegu są irytujące, animacja zbyt długo trwa szczególnie gdy obok jest jakaś bestia.
- Generlanie bardzo słabe opisy zadań, część praktycznie myląca, bardzo słabo nakierowują na cel (bez punktu odniesienia praktycznie nie wiadomo gdzie iść).
- Sporadycznie pojawia się kursor myszy w centrum okna gry
- Założony naszyjnik jest widoczny jak niedopasowany kolczyk w menu [7]
? Używanie przedmiotów (np. zjedzenie marchewki) tylko po uprzednim wyposażeniu?
? Przydałby się jakiś orientacyjny wskaźnik pory dnia (czemu podczas odpoczynku/snu wschód słońca jest na kole na górze a nie z lewej?).
? Opcje "Audio" - niezrozumiały dla mnie podział Effects / Footsteps / Environment.
+ Działa na ultra bardzo płynnie.
+ "Odzież warstwowa" (powiewające elementy itp.).
+ Mnóstwo mechanik.
+ Ranta - bardzo ciekawe tylko że nieuczciwe (brak jakiegokolwiek przygotowania do walki z konkretnym przeciwnikiem czy wskaźnika jego siły, jeden z trzech jest nie do pokonania, kontruje/blokuje zawsze 2 na 3 ciosy i atakuje 3x mocniej).
Też pograłem kilka godzinek w Playtest i muszę przyznać, że gra ma gothicowy vibe. Zastanawiam się czy nie większy niż Gothic Remake. W jakiś sposób twórcom udało się oddać klimat Gothica i Gothica II. Często jak widzę screeny z Of Ash and Steel to w pierwszym odruchu mam wrażenie, że są to zrzuty ekranu z jakiegoś moda do G2: NK. Oczywiście jest jeszcze mnóstwo do poprawy w praktycznie każdym aspekcie, ale solidne fundamenty do action RPG w stylu Gothica jak najbardziej są. Najbardziej kuleje walka. Owszem na początku gry nasz bohater jest cieniasem, tak jak gry Piranha Bytes nas do tego przyzwyczaiły, jednak nawet w pierwszym Gothicu Bezimienny sprawniej machał kilofem na początku. Tymczasem tutaj wyprowadzenie jednego ciosu trwa chyba 5 sekund. Na trailerach widać, że im dalej tym bohater sprawniej posługuje się bronią, jednak uważam, iż nawet na początku gry powinien robić to szybciej niż obecnie.
Może w końcu gra dla prawdziwych mężczyzn.
Kurcze mała wydawca a demko dali w PL i to bardzo dobrze przetłumaczone choc jescze cos sie trafilo ze było cyrlicą ale można a niektóre nasze firmy nie mogą.Gra u mnie ląduje na premierę jako fana seri G nie powinienem się zawieść.Podoba mi się walka z podziałami na style i to ze nie ma machania bezsensownego bronia a raczej spokojne pojedynki na wyczucie oraz dobranie broni pod przeciwnika,w sumie to korzystalem i z broni 2-h i rapiera.Gra nie bedzie idealna ,bedzie drewniana z brzydkimi gębami ale rozgrywka daje satysfakcje.Obawiam sie jednak czy tak szybka premiera bedzie dobra opcja dla gry.No i mam nadzieje ze kilka bzdurnych rozwiazan ktore byly w playtestach i sa w demie nie znajda sie w grze bo poprawia.W kazdym razie brakowalo mi takiego RPG.
Pograłem przed chwilą w demo i kurczę, spodobało mi się bardzo. Czuć tutaj ducha Gothica i nie jest do żadna przesada - mimo, że gra na Unreal Engine, to optymalizacja również wypada bardzo dobrze, o dziwo. No nic, pozostało czekać na pełną wersję.
Bardzo dobre gothicowe drewno. Takie uwielbiam, ale na premierę poczekamy nieco dłużej bo do 24 listopada.
Tak jak kolega wyżej wspomniał - premiera przełożona na 24 listopada i w sumie nawet dobrze. Niech poświęcą ten dodatkowy czas na poprawki, bo poprawiać jest co.
A jak wam szło łowienie ryb?Bo ja mimo wielu prób nie złowiłem ani jednej i chyba nie do końca wiem o co chodzi.Podobnie z ostrzeniem broni choc tu jest chyba odpowiednia umiejętnośc do zdobycia ,w każdym razie też ani razu nie udało mi się naostrzyć broni.Za to na test wziąłem umiejętność górnictwa i tu minigierka jest prosta.Co ciekawe kilof ani razu mi się nie złamal mimo wydobycia kilku złóż.Za to łopata starcza na jedno kopanie co jest słabe.Co do premiery to niech doszlifują co tam się uda szczególnie ze zaraz Outer World2 wychodzi wiec dwie sroki na raz to za dużo.
Ja poświęciłem trochę czasu na łowienie, ale również mi się nie udało złapać żadnej ryby. Też jakoś do końca nie kumam o co w tym chodzi.
Gdzieś mi dzisiaj mignęło na Twitterze, że premiera jednak ma być na styczeń przełożona - zacząłem szukać tego tweeta, ale został usunięty, może jakieś ziarno prawdy w tym będzie jednak. Z jednej strony to dobrze, bo więcej dopracują, z drugiej źle, bo tak mi się demo spodobało, że już bym w tym listopadzie zanurzył się w tym świecie.
Nie nie nie. Czekam na 24 listopada. Styczeń to już przesada jak Cyberpunkiem.
To skoro tutaj można się dowiedzieć, kto jest w gamedevie dobry, a kto zły, to powiedzcie mi, czy Owlcat Games stoi po ciemnej, czy jasnej stronie mocy?
Nie interesuje mnie kto po jakiej stronie stoi. Ja jedynie gram w gry, które mi się podobają i reszta mnie nie obchodzi i czy gry są z Rosji, czy Ukrainy, to dla mnie nie ma żadnego znaczenia.
Demo mi ostro mi się spodobało i guzik mnie obchodzi że to ruska gra. Niech Ukry pilnują lepiej korupcji jaka u nich panuję kosztem biedaków nie mających co włożyć do gara lub umierających na froncie za korupatnów korporantów..
Powiem wam że odwykłem już od tego by 8 dni przed premierą nie było jakiegoś preorderu,wczesnego dostępu i w ogóle braku ceny.Czekam z niecierpliwoscia jak calosc bedzie sie reprezentowac po dosyc ciekawym demie.Właśnie znalazalem na karcie gry ze steam,oj czuje ze to bedzie perełka RPG-----Karta postaci ma również dwie specjalne sekcje: wyczuwanie świata i chęć życia. To specjalne zdolności odblokowywane przez spełnienie ukrytych warunków: to od ciebie zależy, czy je odkryjesz (i czy pochwalisz się znajomym na Discordzie, że ci się to udało). Przykładowo, jeśli wiele razy poślizgniesz się na kałuży, Tristan w końcu przestanie się przez to przewracać. To skromna nagroda za twoją wytrwałość. Podobnie wygląda sprawa z ćwiczeniami z manekinem: uderz w niego dość razy, a gra wynagrodzi cię 3 punktami atrybutów!
Cena będzie w najbliższym tygodniu podana. Mnie tak demo zachęciło i się spodobało, że już nie mogę się doczekać premiery. :D
Oj czuje ze to bedzie ukryta perełka RPG,przed chwilą znalazłem w ich oficjalnym 'podręczniku' na steam----Karta postaci ma również dwie specjalne sekcje: wyczuwanie świata i chęć życia. To specjalne zdolności odblokowywane przez spełnienie ukrytych warunków: to od ciebie zależy, czy je odkryjesz (i czy pochwalisz się znajomym na Discordzie, że ci się to udało). Przykładowo, jeśli wiele razy poślizgniesz się na kałuży, Tristan w końcu przestanie się przez to przewracać. To skromna nagroda za twoją wytrwałość. Podobnie wygląda sprawa z ćwiczeniami z manekinem: uderz w niego dość razy, a gra wynagrodzi cię 3 punktami atrybutów!----- szykuje sie naprawde porzadne rpg.
A w ogóle jak grałeś w demo, to znalazłeś jakiś łuk? ja co prawda długo nie grałem, bo nie chciałem za wiele gry poznać, ale żadnego łuku nie znalazłem przez ten czas który grałem.
Tak,mialem łuk i testowalem na jakimś mocniejszym stworze,poniewaz gralem padem to strasznie czule celowanie do tego 'celownik' to porazka.W sumie cala zabawa z tym stworem ala Gothic,wlazlem na kamien i prulem ile wlezie a ten nie bardzo unikal,cos tam odchodzil ale zaraz wracal by przyjac pare strzal.Poniewaz stworek byl mocny to wpakowalem caly zapas strzal jaki znalazlem a bylo chyba ze 30 i jescze recznie musialem dobic.Jesli walka wrecz mi sie podoba to łuk już nie, ale tez i nie bardzo mialem jak stestowac bo potem nie mialem strzal po prostu,wiec po jednej walce ciezko powiedziec.W kazdym razie celowanie bardzo zle wyglada wrecz tragicznie.
Pisali twórcy na steam, że nie mają w planach kolejnej obsuwy. Jeszcze 9 dni i ruszamy do Grayshaftu!
Sorka ze tak niezrozumiale ale nie wiem co jest grane,piszę normalnie a po zatwierdzeniu komentarza przekreca mi słowa:(
Jak piszesz ze smartfona głosowo to takie efekty a może się mylę. Już dawno nie czekałem tak na grę jak na tą. Piękne uczucie.
No ja tak czekam na tę grę, jak za dzieciaka na Gothica 3 - i fakt, jest to fajnie uczucie. Raczej takiego rozczarowania nie będzie jak przy Gothicu 3, bo mimo, że krótko, to grę zdążyłem poznać przez demo. Jeszcze tylko kilka dni, brakowało strasznie takiej gry jak Of Ash and Steel, bardzo brakowało.
Też czekałem na Gothic 3 i byłem rozczarowany. W tym roku ukończyłem trójkę jeszcze raz po wielu latach. Chyba ostatnio grałem w trójkę na premierę. Naprawdę świetnie się grało z modami po tylu latach. Zmierzchu Bugów do tej pory nie ukończyłem.
Oby Of Ash and Steel świetną grą.
Ja nawet z modami nie dałem rady. Gothic 3, to chyba mój największy growy zawód w życiu, na żadnej grze się tak nie zawiodłem.
A mi Gothic 3 po patchach comunity i content modzie super się grało :D w standardową wersję nigdy bym nie zagrał już tak samo, ale opatchowany to dobra gra.
A co do Of Ash and Steel po filmikach na YT wygląda naprawdę fajnie, zobaczymy jak będzie premiera.
Może kiedyś doczekam się remaku Gothica 3. Oby się remake jedynki dobrze sprzedał, to może i coś takiego kiedyś ujrzymy.
raczej remake 1 bd średni max z tego co mowia inni z PGA oraz sam oklepałem nowe demo i nie było za dobre mowie tu głównie o walce (drewno jakto drewno ale chodzi mi o responsywność jest strasznie słaba) ponoc to poprawili ale i tak bardzo słabo wyszło:D

Fragmenty tajemniczego bestiariusza można znaleźć rozrzucone po Grayshaft. Plotka głosi, że legendarny alchemik zebrał kiedyś tę kolekcję, aby pogłębić swoją wiedzę o faunie Piątej Wyspy – i ostrzec tych, którzy mogliby się zapuścić zbyt daleko od zamieszkanych ziem.
Z Twittera twórców.
Na tego Jaszura z 4 fotki wywalilem ze 20-30 strzal i jescze musialem recznie dobic,twarde bydle a z tego co pamietam mial mnie na strzala max dwa.
A co do G3 to niedawno skonczylem z modpackiem i jest bardzo dobrze grywalnie.Zupelnie inny niz podstawka.
A ten modpack to z jakimiś dodatkowymi misjami? bo kiedyś próbowałem, ale były bez głosów i strasznie mnie to wybijało z immersji.
ModPack od sefaris to zbiór wszystkich modow w jednej paczce.Zadan nowych jest od groma do tego bronie,zbroje,nowe postacie,cale linie zadan dla nowej frakcji w Varancie,sa zadania po wyzwoleniu niektorych miast od nowych postaci,dodatkowe skile ,no jest tego masa.Gra jest z dubbingiem ale nie wszysko niestety choć mi to jakos nie przeszkadzalo.Pod koniec instalacji odhaczasz co chcesz miec w grze a wszystko jest opisane na stronie.Osobiscie odradzam jakiekolwiek rebalansy bo psuja czesc zadan,oraz nie wydwac pkt na nauke robienia pierscieni bo mi nie dzialal ten mod choc wgrac go mozna bo jest zadanko wiec i exp.Jest taki modzik LTM easy ktor wplywa na trudnosc wiec warto sprawdzic czy bez pasuje czy wolisz latwiej i wtedy go wgrac.Bo jak juz zaczniesz grac na dobre to wlaczenie /wylaczenie moda gryzie sie z save gry i wywala wiec trudnosc sprawdz odrazu na poczatku na czym kolwiek obok Ardei.Czasem potrafic wywalic z gry np gdy chce sie handlowac,wystarczy po ponownym odpaleniu isc zrobic cokolwiek innego i wrocic do sprzedawcy.Na szczescie wysypki nie sa jakos czesto.A no izapomnialem o frakcji piratow do ktorej mozemy dolaczyc i tez ma swoja linnie zadan.Wiec polecam przynajmniej sprawdzic bo naprawde zmienia sporo wzgledem podstawki.
Teraz twórcy napisali, że cena gry będzie podana w piątek. Przedsprzedaży gry nie będzie.
Jeszcze 5 dni do premiery. Już dawno tak ostro czekałem na grę. Chyba ostatnio na Andromedę. Na której też się zawiodłem jak większość. Drugie przejście rok temu sprawiło mi dużo radości z grania jak się oleje rozmowy z towarzyszami. Tam jedynie Kroganin był ok reszta strasznie płytka.
Co do ceny jestem ciekaw. Myślę że będzie to 169 zł.
No ja ceny jestem również bardzo ciekawy. No ale jaka by nie była, to gra wlatuje na premierę - powtarzam się, no ale nie mogę się doczekać tej eksploracji, walki, tego świata, ehh...
jaka cena by nie była to i tak na gogu wychodzi co oznacza ze nie bd DRM Denuvo wiec crack w 1 dzien max , ale i tak uwazam ze to dobrze bo bo kilku krotnie ogladalem porownanie drvm vs cracked gry ktore byly tego pozbaione zawsze maja to 3-5 fpsow w kieszeni :D
[link] tutaj jest nawet 10 fps :D
gdyby ktos sie zastaniawial jak przejsc przez zamkniete kraty na 1szej mapce to tu uwaga trzeba sie upic przed nia i przez nia sb poprostu przejsc:D
Znajomecki-Ja sie zastanawiałem ale nie zbyt dl€go bo myslałem ze to bedzie czesc jakiegos qesta którego jeszcze w całosci nie dodali.A rozkminiłeś może skąd biorą gorzałę drwale,bo mi wyglądało jak by to zadanie było nie dokonczone lub w jednym miejscu chyba brakło mi otwierania zamków by dostac sie do skrzyni.A co do ceny to obstawiam w granicach 150-200pln co jak dla mnie jest jak najbardziej do przyjecia.A nawet jesli troche te cene przeskocza to i tak jakis prezent trzeba sobie pod choinke sprawic wiec moze byc to ta gra.
Gdzieś wyczytałem ze fabułę będzie mozna przejsc w 45+h ale nie do końca wiem czy tu chodzi tylko o zadania głównę czy wszystkie.Twórcy napisali też żeby wbicie wszystkich skili bedzie ciezkie ale też nie niemożliwe.Po pogarniu pare h w demo wydaje mi się że jednak przejście gry tak by wylizać ściany może zająć sporo czasu bo do wielu przeciwników bedziemy nawet po parę razy wracać sprawdzać czy juz da sie ich pokonać.Pamietam gdy po raz pierwszy gralem w G1 to właśnie po kazdym ulepszeniu Beziego,zdobyciu lepszej broni czy zbroi wracalo sie po raz ktorys by pokonac jakiegos cieniostwora czy inna bestie,czy powroty do skrzynek zeby otworzyc lub surowcow by je wydobyc.Szkoda tylko ze premiera nie jest dzis choc bym sie nie zdziwil bo na razie to mile zaskoczenia sprawili tworcy.Gra mi wyskoczyla z nikad,zaraz dostalem zaproszenie na pierwsze testy,potem cisza i nagle data premiery ogloszona tuz tuz i na koniec demko w PL i to tlumaczonym profesionalnie a nie przez translator.Bez rozglosu,bez wielkiej kasy,bez dmuchania balonika gra na ktora bardziej czekam niz na Wieska4.

Globalne godziny premiery gry ---->
https://steamcommunity.com/app/2893820/eventcomments/684112192552978970?snr=2_9_100000_
Cena gry wyniesie 99 zł.
No ja jestem mega pozytywnie zaskoczony. Byłem przekonany, że koło 150 zawołają za tę grę, a tutaj taka miła niespodzianka. Byle do poniedziałku!
No i pieknie. Kolejne zaskoczenie na +,99pln to az podejzana cena:)No to nocka zarwana,akurat wtorek wolny.Oby gra odniosła sukces bo troche wysp w tym swiecie jest,a taka cena na premiere moze sporo osob zachecic takich co nie koniecznie czkaja na ta gre.Teraz to tylko czekam na recke kiszaka czy innej patologi.Czyz by narodziny kultowej gry /seri jak Gothic?
Dexter napisz im ze to nie tylko Ty czekasz a jest nas paru,niech ekipa ma radoche.
Choć to dopiero z wczesniej fazy tworzenia gry ,ale jest i ON.Sorka musiałem choć do końca nie dałem rady obejrzeć. https://www.youtube.com/watch?v=PMLsjkpmRIo
czy ktoś może wie, czy na gog też będzie w poniedziałek premiera, czy raczej później?
jezeli ci chodzi o cracka to jak i na gogu ma wyjsc (niezaleznie kiedy) to nawet na steam nie bd DRM
Ja to już dzisiaj sobie sterowniki zaktualizowałem, myszkę wczoraj nową kupiłem i czekam jak pojeb*ny. Równo o 16 kupuję i zaczynam pobieranie. Nocka będzie zarwana jak nic.
Pierwsze recenzje z Metacritic:
DualShockers 75/100
IGN France 70/100
Checkpoint Gaming 30/100
https://www.metacritic.com/game/of-ash-and-steel/
Tutaj recenzja ze Steam po 40h rozgrywki:
Polecam (40+ godzin grania)
Najlepsze aspekty:
Klimat oldschoolowych RPG — bez znaczników zadań, bez prowadzenia za rękę, po prostu surowa eksploracja.
Tristan zaczyna słabo, ale rozwija się w to, co chcesz: rzemiosło, walkę, kradzież, alchemię.
Frakcje dodają wartość powtórkową: Łowcy Zakonu i Wolni, a także Przemytnicy, Graverobberzy i Łowcy Nagród.
Walka opiera się na wytrzymałości i jest taktyczna — liczą się uniki, parowania i wyczucie czasu.
Ogromny świat z mnóstwem zadań, skarbów i wolnością do zagubienia się.
Uczciwa cena – 30 dolarów za ilość zawartości.
Najgorsze aspekty:
Problemy techniczne: długie czasy ładowania, sporadyczne awarie, przedmioty czasem znikają z ekwipunku (mogą zepsuć zadania).
System przestępczy jest surowy — strażnicy wykrywają kradzież nawet wtedy, gdy są ukryte, a grzywny mogą być absurdalnie wysokie.
Nawigacja jest trudna: brak mapy na początek, brak znaków ulic, ogólne wskazówki dla NPC.
Wczesna walka jest brutalna; Wrogowie na twoim poziomie nadal mogą cię zniszczyć.
Miasta czasem mogą wydawać się niedomieszkane przez NPC-ów, którzy są tylko wypełniaczami.
Podsumowując: Of Ash & Steel to powolne, bezlitosne RPG, które nagradza cierpliwość i eksplorację. Idealnie oddaje klimat Gothic/Risen, ale cierpi na błędy i frustrujące decyzje projektowe. Jeśli lubisz klasyczne RPG, gdzie gubienie się jest częścią zabawy, warto poświęcić ten czas. Jeśli wolisz nowoczesne RPG z wyraźnymi mapami i znacznikami zadań, możesz poczekać na więcej dopracowania lub zagrać na łatwym poziomie.
Werdykt: Surowy klejnot — momentami frustrujący, ale satysfakcjonujący, jeśli się go trzymasz.
To ja lece,pędze z roboty a oni mi taki numer.No nic ,trzeba cierpliwie czekac.
Tak widzę po filmach, szykuje się fajny RPG dla fanów Gothica. Kolejna gra na liście gierek do pogrania.
Jest! Instaluje sie na GOG-u.Zobaczymy czy faktycznie podobne do Gothica!

Również pobieram ;) 79zł na GOG zapłaciłem. Może będzie fajna zabawa, zobaczmy :)
Miala byc na steam a bedzie na gog.70% nacianęło,zaraz bedzie grane.

powiem tak;) zaraz pyknie godzinka jak gry nie mozna kupic na steamie, a jakiejkolwiek informacji od deweloperow dalej brak - co jest o tyle zabawne, ze baner ktory jeszcze po 20 pokazywal „juz dostepne” zmienic po kryjomu potrafili:)
pierwszy karniak, ale i tak czekam na swoja dawke eurojanku…

Dobra, na Steam już pobiera! :D
Cena taka sama jak na GOG, czyli 79,20 zł.
Jak dla mnie? ŚWIETNE. Czuję się w tej grze dosłownie jak za dzieciaka w Gothicu. Jeszcze tylko zajrzę do tego budynku, pójdę jeszcze tam, zobaczę co jest tam - eksploracja jest cudna w tej grze. Walka daje z początku w kość jak jesteśmy na samym początku dziadem w koszuli. Dopiero mam 3 poziom, natrafiłem na dwóch bandytów i chciałem przykozaczyć, to mnie szybko sprowadzili na ziemie. Wrócę do nich później. Chciałem być dobrym i pomóc jednemu gościowi, to mnie oszukał. No dla mnie po tych 3 godzinach grania, to gra na chwilę obecną jest miodna. Jedyny błąd jaki do tej pory napotkałem, to łopata po rosyjsku.
Muzyka również świetna. Mieszanka pierwszego Risena i Gothica 2, a i na chwilę obecną nawet dialogi są dobrze napisane, ale trochę może przegadane, ale to też może tak na początku gry tylko, żeby nas zaznajomić ze światem gry.
Premierowa gra i taka tania, ze specjalnym rabatem na GOG który otrzymałem to 75 zeta. Normalnie czasy gimnazjum i liceum mi się przypomniały.
80 zł na premierę? Nieźle! Właśnie w takich cenach powinny chodzić średnio albo niskobudżetowe tytuły. Gdybym nie miał masy napoczętych gier w tym KCD 2, którego jeszcze nie ukończyłem, bo specjalnie czekałem aż wyjdą wszystkie DLC, to Of Ash and Steel kupiłbym na premierę. A tak to się wstrzymam. Może przez ten czas twórcy jeszcze bardziej dopracują grę albo wyjdą jakieś dodatki.
Pograłem do 5 rano i gdyby nie zmeczenie materialu gral bym dalej.Stary dobry Gothic powrócił.Jak ze dosyc sporo pogralem w demo postanowilem czym predzej dojsc do głownego miasta by zdobyc mape,coc nie wiem czy tam ja kupie ale tak sadze,mozna tam sie dostac doscyc szybko to jednak zajelo mi to te 7h bo po drodze jest co zwiedzac,sa zadanka a i tak nie wszedzie zajrzalem bo czesto obskakiwalem baty.Dochodzi tez wiele prob zlapnia ryby bez powodzenia,pruby pokonania jakiegos przeciwnika bo sie uparlem ze go pokonam.Do tego do miasta chcialem sie dostac jednym z trzech sposobow(skad my to znamy)choc moze jest ich wiecej to jescze gdzies tam sie zapedzilem w pogoni za exp by wbic jeden lvl.Uwazam ze walka jest naprawde dobrze zrobiona,relatywnie slaby prxzeciwnik moze spuscic lomot gdy sie odpowiednio nie skupimy na walce a przeciwnik ciezki moze nas nawet nie drasnac gdy walczymy na pelnym skupieniu choc walka moze potrwac.Gram pod zwinnosc wiec sporo unikow stosuje i ciosow choc sa slabe.Podczas tych 7h dopiero zdobylem troszke lepsze ciuchy niz te co dostajemy od dziadki co nas ratuje i kupilem cos tam na glowe by bylo mysle ze w miescie dopiero bedzie cos lepszego bo i kaski troszke juz mam.Co do skliki to poszedlem w prztrwanie i to jakos samo tak wyszlo ale wydaje sie narazie ze ok bo moge zdobywac skory ze zwierzat,otwierac zamki,gotowac lepsze zarcie.Jest widoczny podzial na dzien i noc np. wyczyscilem droge i w dzien nic nie bylo to w niocy cos tam sie pojawilo znowu do ubicia.Czy w jednej chacie gdzie spal gosc na stoliku obok lezyl nasezyjniki +4 do zwinnosci wiec potega jak na poczatek gry ale gdy go biore to odrazu wykrywa mnie jako zlodzieja chioc spi i skradanie nic nie pomaga,to idac w dzien do tej chatki juz naszyjnika nie ma tak jak by na noc go sciagal.A jak wykryja ze zlodziej to na wczesnym etapie koniec gry mozna powiedziec.Dlatego wazne robic czesto save bo mozna sie zdziwic,ogolna zasada jak kradniemy to zeby w chcacie nikogo nie bylo a co do skradanie jescze dokladnie nie testowalem jak dziala.I to narazie na tyle.Mi sie gra super ale trzeba miec cierpliwosc i liczyc sie z tym ze sie sporo nabiegamy w te same miejsca czy tych samych przeciwnikow by ich w koncu okonac.Wazne by czytac co NPC maja do powiedznia,czytac notatki itd .Co do zadan pobocznych to sa i takiue przynies podaj pozamiataj jak i takie bardziej rozbudowane ale naprawde nawet te proste pasuja do tej gry.Co do roznic miedzy demem to napewno teudnosc chcoc gramk na tym samym poziomie czyli normalnym to demko mialo troche ulatwien,brak jakis zadan,badz zablokowana/odblokowana droga,brak lub dodano przeciwnikow i to chyba na tyle.Dla fanow Gothica mysle pozycja obowiazkowa,dla fanow RPG w starym stylu szczegolnie za ta cene to tez.Znikam zwiedzac miasto w poszukiwaniu tej niesczesnej mapy na ktorej bardziej mi zalezy niz na jakiejs lepszej zbroi:)
Nocka trochę odespana. Wyjście z psem, śniadanie i kąpiel i można zasiadać znowu. Wciąga jak bagno ta gra, oj wciąga.
Witam ! Czy w grze znajdują się jakieś książki listy itp?
Czy macie też takie jakby mikrosekundowe scinki przy chodzeniu bieganiu? co jakiś czas na chwile odczuwam takie minimalne scinki jakby spowolnione tempo, ktoś coś? To raczej nie wina kompa( RTX 5080 , ryzen 7 9800x3d)
Czyli czekamy na patch, dzięki za info, myślałem że tylko u mnie coś nie tak - 140 fps średnio a tu takie cuda :D
Czy ktos ogarnął gdzie mozna zdobyc mape wyspy oraz miasta,bo miasto bez mapy to porazka normalnie,wyspa jescze w miare.
„Zgubiłem się: nie ma mapy ani znaczników zadań!”
Of Ash and Steel zostało zaprojektowane tak, by zachęcać do eksploracji i obserwacji, zamiast do podążania za znacznikiem czy strzałką na ekranie. Wszystkie potrzebne wskazówki zawarte są w informacjach od NPC, a dziennik zapisuje te tropy, gdy je poznajecie. Rozmawiajcie z ludźmi, czytajcie notatki i podążajcie za wskazówkami świata — zdziwicie się, jak naturalnie odnajdziecie drogę!
Jeśli chodzi o mapę, zdobędziecie ją po ukończeniu pierwszego rozdziału i będziecie mogli zaznaczać miejsca warte uwagi, aby wrócić do nich później. Możecie też korzystać z kompasu oraz śledzić i odśledzać bieżące zadania w dzienniku.
~Zespół Fire & Frost
Pograłem w early Access (za prośbą ale nie trzeba było dużo czekać)
I nie podpasowało mi. W sensie nie skończyłem nawet tutoriala. Na którymś gownoquescie z kolei gdzie już przeklikałem wszystkie skrzynki j każdego Npc i nie dało się nic pchnąć dalej rzuciłem to w kąt. Wiec może się poprawili i wrócę. Ale to nie prędko

Prawie 5k. Jak dla mnie to duży sukces. Gra praktycznie nie miała żadnego marketingu, ani nic. Szkoda, że premiera nie była w piątek, bo myślę, że z 10k by spokojnie wykręciła w weekend.
Ja obstawialem ze jednak sporo osob zagra choc by z ciekawosci a jak juz zagra to pogra bo gra ladnie zasysa choc mam swoje bolczaki.Ja po 2-3h blakania sie po miescie mialem dosyc i ucieklem szukac obozu wolnych ludzi i tu dopiero zaczelo sie bladzenie:)Niby opis jest prosty jak dojsc ale w praniu okazuje sie ze nie tak prosty ale udalo sie,dotarlem i dzis po pracy zwiedzanie obozu wolnych ludzi zaczynam.
Macie tak ze znajdziecie jakis przedmiot ale nie z pokonanego wroga i po wczytaniu gry juz go nie ma w miejscu gdzie lezal,kilka rsazy tak mi sie zdarzylo a nawet raz z przemiotem pomagajacym w zadaniu8 na szczescie nie kluczowym?
Ekhm... Określenie 'drewno' jest na ta grę zdecydowanie niewystarczające. To jest kamień. Ta gra jest jak jazda maluchem dziadka, jak dożeranie sałatki z majonezem tydzień po imprezie, jak wakacje u wujka-rolnika-psychopaty. To jest rozrywka tylko dla prawdziwych twardzieli. To jest bardziej siermiężne niż Elex, bardziej drewniane niż pierwszy Gothic, do Risena w wyczuciu postaci i świata nie ma nawet startu. Co najgorsze, gra jest mało przyjemna mechanicznie. Interfejs jest biedny, ikony przemiotów jakby je rysował w paincie gimnazjalista. Postać rusza się jak mucha w smole, zaczepia o wszystko, ma najgorszą mechanikę gier akcji, czyli 'pasek staminy' sprawiający, że zeżre nas każdy szczur, bo nasza postac po machnięciu 3 razy stoi i już. Amnimacje wrogów wywołują śmiech. Można za to eksploitować niedorobione mechaniki gry w sposób przezabawny.
Ale z trainerem i dużą dozą sentymentu dla starych gierek od Piranii, można jakoś walczyć ze sobą i przegryzać się przez ten niezbyt otwarty i śmierdzący boleśnie małym budżetem świat. Plusy, że to single player i że tanio. Trzeba popierać inicjatywę.
Postarali się trochę z drzewkiem umiejętności i ogólnie graficznie nie odrzuca (poza interfejsem). Mapy, na razie, w grze nie ma. Logiki wydarzeń też nie. Boli głupota zbieractwa - nie da się podnieść z ziemi porzuconej broni, za to szczur nosi przy sobie patelnie, lub gwoździe. Taak, Oblivion to to nie jest. Jak marzy ci się powrót o 25 lat, do czasów drewna tak drewnianego, że aż siekiera grzęźnie, to możesz spróbować.
I jak tam panowie Wam idzie granie? ja po 10h jestem zachwycony. Jednak muszę poczekać na łatkę, bo jedno zadanie mi się zablokowało.
Ja też jestem zachwycony. Jako stary dziadek grający Gothici 20 lat temu tym bardziej. Tak sobie pomyśle ile to razy Gothic 1 i 2 ukończyłem wtedy:) To było wtedy coś pięknego:)
Dla mnie rewelka,posiada wiekszosc mechanik ktore powinny byc w grach RPG.Juz wiem ze to nie bedzie gra na jedno podejscie jesli utrzyma ten poziom co do tej pory czyli oklo 15h grania.Lecz zastanawiam sie czy nie zaczac od nowa przez te bledy z przedmiotami bo widze ze sporo kasy,troche exp czy jakis fajny przedmiot przepadl a tu sie liczy kazdy grosz przynajmniej z poczatku.
Kupiłem ... i zwróciłem. Ta gra to szrot kompletny. Nie można tłumaczyć nieudolności twórców i małego budżetu, fascynacją staroszkolnymi rpg czy czymś tam. Jest wielu małych devów którzy za małe pieniądze robią lepsze gry. Głaskanie nieudolności byłoby krzywdzące dla innych małych studiów. Sam jestem wielki fanem Gothic, Risen i Elex. Ale ten twór to nie wiem co to jest. O ile w starych grach animacje czy grafika nie przeszkadzały tak bardzo, to w dzisiejszych czasach jakieś minimum trzeba prezentować. Nawet jeśli warstwa rpg wygląda dobrze, to technikalia, mechaniki i tak zwana quality of life w grze też jakieś muszą być. Tutaj jest dramat. NPC jak i sam bohater wyglądają jakby koszmarnie. Animacje gorsze niż w grach sprzed 20 lat. Wszytko jest tak sztywne, że grać się po prostu nie chce. No ja przy całym sentymencie do starych gier, nie dam rady. techniczny dramat :)
Zbyt mało grałem by wypowiedzieć się o samej fabule, rozwoju postaci i walce. Z grubsza wyglądało to całkiem dobrze( z wyjątkiem animacji).
Niemniej życzę wszystkim dobrej zabawy :)
Nie wiem czy to poprawili czy tak miało być , robie zadanka i eksploruje okolice obozu wolnych ludzi i z kadego typa jakiego pokonam mozna zebrac bron czego faktycznie na poczatku nie bylo.Czy ktos w miescie znalazl moze sprzedawce zbroi?Bo znalazlem handlarza btronia,helmami,ubraniami a zbroi zadnego,caly czas biegam w zbroi od goscia co daje na poczatku zadanie z kołami do wozu,a ze mam juz troche kasy to bym kupil cos lepszego.I drugie pytanie czy ktos juz mial zadanie z " 4 listami"w gildi wolnych lowcow,lub wogole juz zrobil dla nich zadania?Gra rewelka,alez mi sie dobrze w to gra tylko czasu malo bo jeden dwa h to na jedno posiedzenie to nic.
Nie zdziwiłbym się gdyby zbroje były po przystąpieniu do jakiej gildii, jak w na przykład w Gothic 2 :) Choć i tam były wczesniej słabsze zbroje za zostanie czeladnikiem.
Pewnie beda gildijne ale wydaje mi sie cos pomiedzy powinno.Trzeba bedzie dokladnie misto obadac choc bez mapy to jest tragedia:)
Gra całkiem spoko a dla fanów Gothica miodzio :) brakuje tylko orientacyjnej mapy. Natomiast wkurza znikanie przedmiotów z ekwipunku oraz z tarcz, skrzyni i manekina w chałupie. Straciłem kilka mieczy i porządne ubranko :( ps. i co się dzieje z kuszami ?
Warto śledzić co wyjdzie z tego tytułu. Grę tworzą Polacy.
https://www.youtube.com/watch?v=EMXpbWEqjSc
Po jakichś 7-8 godzinach stwierdzam, że gra jest świetna, czuć klimat Gothica. Nic nie jest podane na tacy, chodzić trzeba i kombinować. Jedynie side questy jakieś takie bez duszy, kingdom come to to nie jest

Wczoraj dołączyłem do jednej z głownych gildi i tym samym rozpocząłem AKT Drugi.Jaka byla radosc gdy dostałem mapę.