Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikLogiczneXONEiOSSwitchPCPS4
Okładka Death Squared (XONE)

Death Squared

Sieciowa gra logiczna, nastawiona na ścisłą współpracę pomiędzy uczestnikami zabawy, przygotowana przez australijskie SMG Studio.

Logiczne | platformówki | elementy zręcznościowe | indie | kooperacja

Okładka Death Squared (XONE)

producent: SMG Studio

wydawca: SMG Studio

Strona oficjalna

data premiery gry:

14mar2017

PC PS4 XONE

14lip2017

Switch

14lut2018

iOS

Death Squared to gra logiczna, opracowana z myślą o zabawie zespołowej, dostępna na platformie PC, XONE itd.. Za jej opracowanie odpowiada australijski zespół SMG Studio, mający na swoim koncie takie produkcje jak One More Jump czy OTTTD. Początki tytułu sięgają imprezy Global Game Jam z 2015 roku, kiedy to twórcy gier zbierali się w różnych miejscach świata aby w maksymalnie 48 godzin stworzyć działającą produkcję. Tematem tego jamu było hasło “What do we do next?” i to właśnie wtedy powstała pierwsza, prototypowa wersja Death Squared.

Fabuła

Mimo że kluczowym elementem Death Squared jest model rozgrywki, czyli rozwiązywanie łamigłówek, a nie opowiadana historia, tryb kampanii daje nam pewne pojęcie o świecie gry. Podczas rozgrywania kolejnych plansz mamy okazje posłuchać komentarzy dwójki bohaterów: Davida Valenzueli, technika zajmującego się sztuczną inteligencją, oraz jego komputerowej towarzyszki, AI o imieniu Iris. Oboje pracują dla tajemniczej firmy OmniCorp. Rozmowy Davida i Iris są zazwyczaj humorystyczne i stanowią miłe urozmaicenie wymagających zagadek, jakie stawia przed nami gra.

Mechanika

W Death Squared gracze przejmują kontrolę nad sympatycznymi sześciennymi robocikami, umieszczonymi na planszy złożonej z klocków. Celem gry jest doprowadzenie każdego robocika do jego pozycji końcowej, oznaczonej takim samym kolorem jak jego obudowa. Zadanie to, jak można się domyślić, nie jest łatwe, ponieważ twórcy umieścili na planszach wiele różnych pułapek i utrudnień. Musimy też uważać, aby nie spaść z klocków tworzących planszę, co powoduje zniszczenie pechowego robota i konieczność rozpoczęcia poziomu od nowa.

Plansze najeżone są zmyślnymi pułapkami i mechanizmami, które musimy rozpracować, aby doprowadzić roboty do celu. Każdy nieprzemyślany ruch może prowadzić do wysunięcia ukrytych kolców, kolizji ze śmiercionośnym promieniem energii albo do aktywacji ruchomego klocka, który zepchnie nas w przepaść. Kluczem do zwycięstwa jest zrozumienie warunków panujących na danym poziomie i skoordynowanie posunięć z innymi członkami zabawy.

Kooperację wymuszają zależności pomiędzy elementami łamigłówek: sytuacja może wyglądać na przykład tak, że każdy ruch gracza zielonego powoduje przesuwanie się żółtej pozycji końcowej w kierunku pozycji startowej żółtego robocika. Na pierwszy rzut oka mogłoby to sugerować, że gracz żółty nie musi się w ogóle ruszać. Gdy jednak zmieni on swoją pozycję, okazuje się, że jego ruch powoduje przesuwanie się muru żółtych kostek – pól siłowych, przez które tylko on może przejść. Znów jednak nie chodzi o to, aby żółty przechodził przez ów mur na drugą stronę mapy, bo nie ma on tam czego szukać – jego zadaniem jest ustawić się tak, aby luka obecna w murze znalazła się w takim miejscu, by inny gracz mógł przejść przez nią do swojej własnej pozycji końcowej.

Zależnie od planszy, mechaniki Death Squared mogą występować w różnych wariantach i mieć różnorakie przeznaczenie. Przez wspomniane pole siłowe mogą przenikać jedynie roboty tego samego koloru co ono; dla innych stanowi barierę nie do przejścia. Nie na każdej mapie jest to jednak wykorzystywane do stworzenia nieprzenikalnych murów. Skoro kostka tego typu stanowi dla robotów innego koloru twardą powierzchnię, mogą ją one wykorzystywać w charakterze mostu, a jeśli jej pozycją da się sterować, np. poprzez naciśnięcie przycisku, może ona też służyć jako transporter, który przewozi robota na drugi koniec przepaści.

Mechanik jest mnóstwo: strumienie energii, które natychmiastowo niszczą trafione roboty, ale mogą być zablokowane przez gracza tego samego koloru co one; czujniki laserowe, powodujące zmiany na planszy w przypadku przerwania promienia lasera; kostki środowiskowe, które mogą być przepychane przez graczy; teleporty; kolce itd. Głębi rozgrywce dodaje też fakt, że robociki mogą ustawiać się jeden na drugim, np. w celu rozmieszczenia graczy na poziomach o różnej wysokości.

Niektóre plansze zawierają pola umożliwiające malowanie wzorów na obudowach robotów. Wystarczy najechać na takie pole, aby na „twarzy” naszego metalowego milusińskiego pojawiły się wąsy, barwy wojenne albo kontury cegiełek.

Tryby gry

Death Squared oferuje trzy tryby gry: kampanię fabularną dla jednego lub dwóch graczy, zawierającą 80 poziomów, tryb PARTY dla dwóch lub czterech graczy, zawierający 40 poziomów, a także niezwykle wymagający tryb VAULT, również przeznaczony dla dwóch lub czterech graczy i zawierający 30 poziomów o wysokim stopniu trudności. Nieco inaczej wygląda sytuacja z wersją na platformę iOS, gdyż oferuje ona jedynie dwuosobową kooperację.

Kwestie techniczne

Oprawa wizualna Death Squared na platformie PC, XONE itd. jest prosta i estetyczna. Elementy planszy są utrzymane w różnych odcieniach szarości, natomiast obiekty aktywne odpowiadają kolorom sterowanych przez graczy robotów. Wszystko to sprawia, że oprawa wizualna jest czytelna i nic nie rozprasza naszej uwagi podczas rozwiązywania łamigłówek.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   wspólny ekran    

Klasyfikacja PEGI Death Squared

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry.

Wymagania sprzętowe Death Squared

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i3 3.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GeForce 560 lub lepsza, 1 GB HDD, Windows 10
Minimalne: Intel Core 2 Duo 3 GHz, 3 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 lub lepsza, 1 GB HDD, Windows 7

PC
PS4
XONE
Switch
iOS