
Data wydania: 25 czerwca 2010
Atelier Rorona: Alchemist of Arland jest jedenastą częścią serii japońskich RPG-ów, której korzenie sięgają pierwszej konsoli PlayStation. Powraca najbardziej charakterystyczny element cyklu w postaci systemu alchemii, pozwalający na tworzenie nowych przedmiotów. Walki natomiast rozgrywane są w turach.
Historia przedstawiona w grze opowiada losy Roroliny Frixell zwanej przez przyjaciół Roroną. Pozostawiona sam sobie przez mentorkę dziewczyna ma do wypełnienia zadanie. Musi przekonać króla, że jest zdolna prowadzić pozostawiony jej warsztat alchemiczny. W przeciwnym wypadku grozi mu zamknięcie. Aby tego dokonać będzie musiała uporać się z dwunastoma zadaniami, które wyznaczył jej władca.
Narracja w grze przedstawiona jest w typowy dla gier z Japonii sposób. Statycznym obrazom postaci towarzyszą czytane przez aktorów dialogi, a gracz tylko czasami ma możliwość wpływu na ich przebieg. Cała historia składa się misji głównych oraz wielu opcjonalnych questów. Wybór opcji dialogowych oraz ilość wykonanych zadań pobocznych w dużej mierze decydują o tym, które z wielu zakończeń obejrzymy.
System rozgrywki w Atelier Rorona jest klasycznym przykładem japońskiej szkoły tworzenia gier. Mamy wyraźny podział na eksploracją miasta i jego okolic. W miastach prowadzimy rozmowy z napotkanymi postaciami i przyjmujemy od nich zadania, a w jego okolicach walczymy. Po zainicjowaniu potyczki, gra przenosi nas na osobny ekran walki. Same pojedynki są turowe i trwają dopóki któraś z drużyn nie zostanie pokonana lub nie ucieknie. W czasie walk, oprócz zwykłych ataków, możemy używać umiejętności specjalnych i przedmiotów. Warto w tym miejscu wspomnieć o systemie alchemii, tak charakterystycznym dla tej serii. Ze znajdowanych po bitwach fantów możemy stworzyć ponad sto unikalnych przedmiotów, które później wykorzystamy w naszych wojażach. Alchemia jest nam również niezbędna do wypełnienia wszystkich głównych zadań zlecanych nam przez króla.
W związku z przeprowadzką na PlayStation 3, Atelier Rorona przeszła sporą metamorfozę jeśli chodzi o wygląd. Przede wszystkim deweloperzy zrezygnowali z dwuwymiarowych sprite’ów postaci i zastąpili je w pełni trójwymiarowymi modelami. Również tła wykonane zostały z większą pieczołowitością, a ogólny styl graficzny sprawia, że gra bardzo przypomina swoim wyglądem anime. Jeśli jednak chodzi o poziom techniczny produkcji to znacząco odstaje on od najlepszych tytułów z PlayStation 3.
Autor opisu gry: Mateusz Kądziołka
Platformy:
PlayStation 3Angielskie napisy i dialogi
Producent: Gust
Wydawca: NIS America



32GRY
Cykl japońskich gier RPG (jRPG) poświęconych tematyce alchemii, zapoczątkowany w 1997 roku. Marka została wykreowana i jest rozwijana przez japońskie studio Gust. Niemniej na przestrzeni lat na kartach jej historii zapisały się również inne zespoły, głównie odpowiedzialne za spin-offy.
Fani japońskich RPG-ów mogą dopisać do listy wyczekiwanych gier kolejną pozycję. Studio Gust zapowiedziało bowiem Atelier Ayesha, czyli kolejną odsłonę swojej najpopularniejszej serii.
gry
Adrian Werner
28 marca 2012 12:29