Data wydania: 12 kwietnia 1984
Gra strategiczna do pewnego stopnia przypominająca szachy. Areną zmagań jest szachownica składająca się z 81 pól. Do rywalizacji stają dwie armie (czarna i biała), złożone z kilkunastu zróżnicowanych pionków.
Gracze
Archon to oryginalna i interesująca gra strategiczna, która powstała w 1983 roku z myślą o ośmiobitowych mikrokomputerach firmy Atari i z czasem doczekała się konwersji na większość popularnych wówczas platform sprzętowych, m.in. pecety.
Na pierwszy rzut oka produkt firmy Free Fall Associates przypomina szachy. Podobnie jak w najsłynniejszej grze planszowej, tak i w Archon areną zmagań jest szachownica, choć tutaj jest ona nieco większa, bo składa się z 81, a nie z 64 kwadratowych pól. Obie gry łączy też fakt, że do rywalizacji stają naprzeciw siebie dwie armie (czarna i biała), złożone z kilkunastu zróżnicowanych pionków.
Na tym jednak podobieństwa się kończą. Zamiast tradycyjnych figur, w Archon pojawiają się mityczne stwory i postaci (m.in. mantikory, gobliny, rycerze, czarodzieje i dżiny), które charakteryzują się unikatowymi właściwościami. Każdy z pionków może poruszać się po planszy w dowolnym kierunku, wykorzystując przyporządkowane jej punkty akcji. Część stworów potrafi także latać, ignorując w ten sposób jednostki stojące im na drodze.
Po spotkaniu dwóch wrogich figur na szachownicy, dochodzi do pojedynku, który rozgrywa się w czasie rzeczywistym. Konkurujące jednostki dysponują określoną żywotnością, symbolizowaną przez pasek energii. Ilość tej ostatniej uzależniona jest od pola na jakim toczy się bitwa. Jeśli jest ono ciemne, większą liczbę punktów życia otrzymuje jednostka czarna, jeśli natomiast jest jasne, faworyzowana jest biała figura. Niektóre pola zmieniają kolor co kilka sekund. W ten sposób symbolizowany jest upływający czas, który może zadziałać na korzyść którejś ze stron, w zależności od tego, czy aktualnie panuje dzień, czy noc.
Każda z figur dysponuje jednym atakiem ofensywnym. Niektóre stwory zadają ciosy wyłącznie w zwarciu, inne z kolei potrafią razić swoich wrogów na odległość. Manewrując jednostką po polu bitwy, należy jak najszybciej pozbyć się przeciwnika, samemu unikając jego ataku. Martwy stwór natychmiast znika z szachownicy, ustępując pola swojemu pogromcy. Warto w tym miejscu napomknąć, że w grze istnieje również możliwość rzucania czarów przez magów, ale tylko w części taktycznej. Zaklęć jest kilka i pozwalają one np. na wskrzeszanie martwych jednostek, uwięzienie figury przeciwnika, czy zmianę pory dnia.
W Archon o zwycięstwie decydują dwa czynniki. Pierwszym z nich jest dominacja – gra automatycznie zakończy się wygraną, gdy wszystkie jednostki przeciwnika znikną z szachownicy. Drugim sposobem na zwycięstwo jest zajęcie pięciu specjalnych pól mocy, które zlokalizowane są w różnych częściach planszy. Jest to metoda zdecydowanie trudniejsza, ale też i znacznie ciekawsza.
Oprawa audiowizualna gry nie zachwyca. Grafika jest niezwykle prosta i pozwala jedynie rozróżnić poszczególne figury pomiędzy sobą. Podobnie jest z dźwiękiem, który składa się z zaledwie kilku pisków PC Speakera. Mimo to Archon jest produktem godnym uwagi, zwłaszcza że w rywalizacji mitycznych stworów mogą wziąć udział dwie osoby.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Producent: Free Fall Associates
Wydawca: Electronic Arts Inc.
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
Po ponad 20 latach na PC zawita odświeżona wersja Archona, strategii osadzonej w klimatach fantasy, znanej m.in. z takich archaicznych już platform jak 8-bitowe Atari, Commodore 64, NES czy Amiga. Chad Lee, właściciel React! Games, firmy deweloperskiej która posiada prawa do marki Archon, zdecydował się odświeżyć oryginalną wersję gry na nowoczesne komputery PC, po dużym sukcesie, jaki osiągnął remake stworzony na iPhone’a.
gry
Katarzyna Pochowska
9 października 2009 13:15
Średnie Oceny:
Średnia z 186 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
grzegorz2010 Pretorianin
Już prawie o tej grze zapomniałem. Kojarzy mi się, że na PC był już jej remake. Teraz szału nie robi ale kiedyś to było coś!
Mousyy Legionista
Podniecałem się jako pyrtek, gdy moje żołnierzyki rozwalały wroga, po prostu :D.