22 października 2019
Strategiczne, 4X, Indie, Kosmiczne, RTS, Science fiction, Singleplayer.
Osadzona w realiach science fiction strategia RTS studia Arcen Games, będąca pełnoprawną kontynuacją jego debiutanckiej produkcji z 2009 roku. Akcja AI War II toczy się 335 lat po wydarzeniach z pierwszej części gry, a podczas zabawy ponownie obejmujemy dowództwo nad siłami ludzkości, która ostatnie stulecia spędziła na przygotowaniach do kolejnej wojny ze sztuczną inteligencją. Znacznie potężniejszy wróg postanawia najpierw rozprawić się z innymi nacjami, co daje ludziom czas na odnalezienie słabych punktów przeciwnika. Pod względem rozgrywki tytuł bazuje na fundamentach pierwszej części, wprowadzając jednocześnie sporo nowości i usprawnień. Ponieważ siły wroga są niemalże niewyczerpane, naszym celem nie jest jego kompletna anihilacja, lecz raczej osiąganie konkretnych celów strategicznych. W przeciwieństwie do pierwowzoru akcję obserwujemy w pełnym 3D, a do boju możemy poprowadzić nie tylko ludzi, ale także potężną frakcję Spire oraz zaginioną do niedawna cywilizację Zenith.
Zobacz Grę
Steam
Choć grałem póki co dopiero kilka godzin, chce się trochę podzielić moimi wrażeniami. Na baaardzo duży plus zasługuje AI gry, które reaguje praktycznie na każdy nasz ruch. Na początku może tego nie widać, ale potem jest to dosyć wyraźne. Niby są w grze wskaźniki tego jak te AI się na nas "uwzięło", aczkolwiek widać, że jego postępowania są ponad jakieś tam punkty threata. Druga rzecz, budynki, jednostki są baardzo zróżnicowane, jest dużo statystyk itp, ale ciężko później się w tym połapać. Na minus zasługuje mało intuicyjny HUD który jest z żywca wzięty z gier z przed 15 lat, to mnie autentycznie zdziwiło. Nadal nie rozumiem systemu w jakim pozyskujemy jednostki, buduje bazy, tam czasem się stworzy ten statek, który ma w sobie flote i sam ją buduje, ale nie rozumiem jak to działa. Tak samo rozkazów mamy z 5 i używa się ze 3 max, jak już sytuacja przyciśnie, aczkolwiek aspekt taktyczny możnaby chociaż troche dopracować. Samouczki wbudowane w gre objaśniają na prawde tylko podstawowe podstawy, tak jak kamera, poruszanie, budowanie wież i inne pierdoły, na prawde ważnych rzeczy nie objaśniają, niby są i sama gra naprowadza na samouczki z neta, ale przy kilku godzinach gry dziennie komu się chce z nich korzystać (ja mam straszne opory w oglądaniu jakichkolwiek tutoriali na youtube, wole przeczytać i nie słuchać 90% gadania o niczym jakiegoś gościa). Grafika nie zasługuje na żadną note, ze względu na to, że nie ma kompletnie żadnej roli w tej grze, mogłaby być brzydka jak noc, (o dziwo jest ładna) a nikt by jej nie zauważył. Do muzyki mam ambiwalentne uczucia, ze względu na to, że raz jest świetna, jak na przykład w Stellaris (które pod względem "kosmicznej" muzyki jest dla mnie autorytetem), a chwilami wyciągnięta nie wiem skąd i nie pasująca kompletnie do miejsca. Jeszcze tego dobrze nie ograłem, to są moje pierwsze odczucia wobec tej gry, mogą komuś pomóc lub nie w podjęciu decyzji, aczkolwiek mam nadzieje, że dobrze objaśniłem choć troche ten temat :)
Brakuje konkretnej kompani, która wprowadzałaby kolejne elementy gry powoli tak, aby gracz się mógł z nimi zapoznać. Szkoda też, że brakuje wersji polskiej. Ogólnie gra bardzo fajna :)