Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Tribal Wars Gramy dalej

Gramy dalej 19 kwietnia 2015, 13:00

autor: Mateusz Araszkiewicz

Miłośnik starych peronów, podróżowania pociągami oraz górskich wycieczek. Płacze nad losem RTS-ów.

Tribal Wars – fenomen Plemion. Kultowa strategia 12 lat później

Tribal Wars, darmowa przeglądarkowa gra produkcji InnoGames, to prawdziwy fenomen modelu free-to-play. Jak Plemiona zmieniały się przez całą swoją historię? Co przyciągało ludzi do ekranu na całe lata?

Artykuł powstał na bazie wersji WWW.

W roku 2003 trzy osoby, Eike i Hendrik Klindworth oraz Michael Zillmer, stworzyły przeglądarkową grę o nazwie Die Stämme, czyli – w polskim przekładzie – Plemiona. Początkowo była to niewielka gra tekstowa, której serwery ruszyły w czerwcu. Twórcy traktowali ją jako zabawę, coś od graczy dla graczy, nie spodziewając się tego, jak szybko zdobędzie ona uznanie. Obecnie jest jedną z najpopularniejszych gier przeglądarkowych dostępnych w internecie. Istnieje już dwanaście lat i nikt nie przypuszczał, że osiągnie taki sukces. Bez względu na to, czy lubimy tego rodzaju gry, czy nie, nie sposób zaprzeczyć, że jest to produkcja triumfująca wśród innych dzieł tego typu.

Wróćmy jednak do początków. Autorom przyświecał jasny cel: pragnęli dać światu grę, w którą sami chcieli zagrać, a przy tym oferującą długoterminową zabawę. Od pomysłu do powstania pierwszej wersji beta minął miesiąc. Jej zadaniem nie było jednak wyeliminowanie błędów, a raczej ogólne sprawdzenie, czy program po prostu działa. Wersja 1.0, która ukazała się w 2003 roku, nie była – delikatnie mówiąc – wolna od niedociągnięć. Ponoć wtedy nie miało to wielkiego znaczenia, bo trzech założycieli InnoGames stworzyło Die Stämme dla siebie oraz znajomych. I znajomych znajomych. Już pierwszego dnia do gry zarejestrowało się około tysiąca osób.

Tribal Wars – fenomen Plemion. Kultowa strategia 12 lat później - ilustracja #1

Tytuł stał się znany jeszcze przed premierą. Głównie za sprawą poczty pantoflowej. Twórcy mieli chwytliwy pomysł, który całkiem sprawnie zrealizowali. Idea jest bowiem genialna w swej prostocie: gracz rejestruje się w grze i tworzy własną wioskę, którą może rozwijać. W tym przypadku mamy do czynienia ze standardem każdej strategii – stawiamy budowle, ulepszamy je, zbieramy surowce, tworzymy armię, by wysłać ją na podbój innych osad. Z czasem można dołączyć do tytułowego plemienia, w skład którego wchodzą inni gracze, lub założyć własne i próbować swoich sił z konkurencją. Oczywiście w swej pierwszej formie gra była dość uboga, ale powoli przeradzała się w coś znacznie większego.

W 2004 roku wyszła pierwsza duża aktualizacja, która wprowadziła sporo zmian i usprawnień. Wiele z nich jest obecnych w grze do dzisiaj. Pojawiło się kolejkowanie budynków, możliwość przechowywania zasobów w magazynach, nowa mapa, a graczom, którym się nie powiodło, dano szansę na ucieczkę, założenie nowej osady i rozpoczęcie zabawy od nowa. Poza tym dorzucono kilka innych, drobniejszych dodatków. Oczywiście Die Stämme zyskiwało coraz większą popularność. Rok po starcie wersji 1.0 dysponowało już pięcioma tysiącami zarejestrowanych kont, a w 2005 roku było ich już dziesięć razy więcej.

Plemiona międzynarodowe

By podołać administrowaniu grą przy takiej ilości użytkowników, konieczne okazały się zmiany w strukturze firmy. To, co kiedyś było zwykłym hobby, powoli przeradzało się w prawdziwą, ciężką pracę. Rok 2005 ponownie przyniósł solidną aktualizację tytułu – jeszcze większą niż rok wcześniej. Mechanika Die Stämme opierała się głównie na polach tekstu i tabelkach. To nie zostało zmienione, jednak twórcy zaimplementowali nowe grafiki, które miały w ładny sposób obrazować stan naszej osady. Dodano również system rankingów oraz zbalansowano niektóre elementy rozgrywki. Popularność Die Stämme wśród niemieckiej społeczności graczy zachęciła twórców do podjęcia próby zaistnienia na rynkach zagranicznych.

Tribal Wars – fenomen Plemion. Kultowa strategia 12 lat później - ilustracja #2

Kolejny rok był zatem dla Die Stämme bardzo ważny. Nie dość, że wychodziła następna wersja gry, tym razem opatrzona numerkiem 3.0, to jeszcze produkcja otwierała się na społeczność międzynarodową. Aktualizacja po raz kolejny przyniosła poprawioną oprawę wizualną, wprowadzono nowe jednostki do armii gracza oraz pozwolono rycerzowi zdobywać przedmioty. Ważniejszą jednak kwestią pozostawał podbój innych rynków. Pierwszym krokiem było przetłumaczenie gry na język angielski. Na wiosnę 2006 roku udostępniono pierwszą międzynarodową wersję, czyli Tribal Wars. Jesienią natomiast gotowe były już edycje duńska oraz polska. Od tego czasu niemieckie Die Stämme znane jest naszym graczom jako Plemiona.