Data wydania: 15 grudnia 1988
Czwarta część kultowej serii RPG Wizardry, przynosząca sporą ilość zmian w mechanice rozgrywki. Gracze wcielają się w postać pokonanej w pierwszej części gry czarodziejki Werdny, która odzyskując swe moce postanawia zemścić się za doznane krzywdy. W grze zrezygnowano z systemu zdobywania doświadczenia, zastępując go koniecznością zbierania magicznych pentagramów, pozwalających na przyzywanie coraz silniejszych potworów.
GRYOnline
Gracze
Mimo zwieńczenia trylogii Wizardry, autorzy tego popularnego cyklu gier cRPG, firma Sir-Tech, postanowili kontynuować serię, oferując graczom nowe przygody w znanym już uniwersum cyklu. Czwarta odsłona Wizardry niesie jednak ze sobą sporą ilość zmian w mechanice rozgrywki, gdyż zamiast kontrolowania całej drużyny, w grze kierujemy wyłącznie jedną postacią.
Bohaterką gry jest zła czarodziejka Werdna, którą w finale pierwszej części serii drużyna śmiałków pokonała i uwięziła w głębokich lochach. Obdarta ze swych mocy i uwięziona w swym dawnym królestwie, chroniona jest przez pułapki i zastępy monstrów, które sama stworzyła. Z czasem Werdna zaczyna jednak stopniowo odzyskiwać swe dawne umiejętności, w tym niezwykle cenną zdolność przywoływania potworów. Z ich pomocą czarodziejka odzyskuje wolność i postanawia dokonać zemsty za doznane krzywdy.
Gracze wcielają się w postać złowrogiej Werdny, a celem zabawy jest pomóc jej w wydostaniu się na powierzchnię dziesięciopoziomowych lochów i odzyskaniu pełni dawnych mocy. W odróżnieniu od poprzednich części cyklu, kierujemy więc nie całą drużyną, ale pojedynczym bohaterem. Zmianie uległ także system rozwoju postaci. W Wizardry IV nie zdobywamy bowiem doświadczenia, lecz kolekcjonujemy ukryte w różnych miejscach podziemi magiczne pentagramy. Każdy z nich sprawia, że moce bohaterki stają się coraz potężniejsze i pozwalają na przywracanie zdrowia oraz przywoływanie coraz silniejszych potworów. Podczas gry Werdna walczy nie tylko z rozmaitymi monstrami, ale także strażnikami i poszukiwaczami przygód, przypominającymi bohaterów trzech pierwszych części serii.
Wizardry IV bazuje na nieco zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w pierwszych odsłonach cyklu, choć pod względem oprawy nie wyróżnia się w sposób znaczący. Ze względu na brak punktów doświadczenia, odczuwalnie zwiększony został poziom trudności rozgrywki. Autorzy zaserwowali graczom również trzy alternatywne zakończenia, z których jedno zyskało opinię najtrudniejszego zadania w całej historii serii.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PC Windows
13GRY
Seria gier RPG typu dungeon crawler, zapoczątkowana w 1981 roku, uznawana za jednego z protoplastów całego gatunku. Cykl Wizardry został wykreowany i przez pierwsze 20 lat był rozwijany przez amerykańskie studio Sir-Tech. Z czasem jednak prawa do marki zaczęto dzielić z innymi podmiotami, w tym japońskimi firmami, co ostatecznie miało ocalić ją od zapomnienia.
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 101 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów