Vertical Sync - dlaczego tak mocno spadają FPSy
Witam.
Na początku zaznaczę że jestem laikiem, i prosiłbym o wyrozumiałość. Z góry Dziękuję .
Chciałem się was zapytać dlaczego kiedy gram i Fraps pokazuje że gra ma 48 FPS to i tak występują u mnie błędy obrazu które powstają na wskutek wyłączonego Vertical Sync ?
Mimo iż monitor pracuje w 60Hz ( czyli nie powinien potrzebować Vertical Sync , bo jest w stanie obsłużyć 60 klatek a gra wyświetla 47FPS ).
Kiedy włączę V-Sync FPSy spadają do 30FPS.
Mimo tego efektu przecinania się obrazu (szczególnie przy szybszym ruchu myszką) wole te 48FPS, bo 18 więcej robi dużą różnicę .
30 to jednak trochę za mało :)
i jeszcze jedno. Czy takie błędy (przecinanie się obrazu) które powstają na wskutek wyłączonego V-Sync mogą negatywnie wpływać na wzrok ?
W sumie to te błędy aż tak nie rażą w oczy (idzie się przywyczić), ale jednak brakuje tej płynności z V-Sync .
V-Sync to synchronizacja pionowa.
Synchronizacja pionowa (ang. vertical synchronization V-sync) – synchronizacja wyświetlania obrazu przez urządzenie wyświetlające z dopływającymi do niego danymi o obrazie.
W tradycyjnych telewizorach oraz monitorach CRT, w których wyświetlanie obrazu odbywa się poprzez przemiatanie plamką świetlną powierzchni obrazu, a napływający sygnał bezpośrednio steruje jasnością plamki, zapewnia synchronizację układu odchylania pionowego z napływającą informacją o obrazie, a tym samym stabilizację pionową obrazu.
W monitorach LCD, których wyświetlanie nie jest oparte na wędrującej plamce, układ synchronizacji zapewnia synchronizację wyświetlania z odświeżaniem pamięci obrazu monitora, która wynika z cykli generowania klatek przez kartę graficzną. Przy wyłączonej synchronizacji zazwyczaj można zauważyć błędy obrazu. - Wikipedia.
Żeby synchronizacja pionowa mogła robić to, co opisane jest wyżej, określa sobie maksymalną ilość klatek, w tym przypadku 30FPS.
a czy te błędy są szkodliwe dla wzroku ?
Ale dlaczego mimo iż monitor pracuje w trybie 60Hz a gra wyświetla tylko 47FPS to i tak występują błędy .
O ile dobrze rozumuję 60Hz to 60 klatek na sekundę. Czyli monitor nie powinien potrzebować potrzebować V-Sync bo jest sobie w stanie poradzić z czterdziestoma siedmioma klatkami na sekundę .
Dopiero jakby było np. 70FPS to wtedy chyba miałby problemy bo monitor działający 60Hz nie byłby w stanie przetworzyć 70 klatek .
Dobrze myślę czy się mylę ?
O ile dobrze rozumuję 60Hz to 60 klatek na sekundę. Czyli monitor nie powinien potrzebować potrzebować V-Sync bo jest sobie w stanie poradzić z czterdziestoma siedmioma klatkami na sekundę .
Nie do konca. Monitor zawsze wyswietli 60 klatek na sekunde - czy dostanie 1 czy 10 czy 100 z kompa - wyswietli 60. W momencie jak dostanie 30 - kazda klatka bedzie wyswietlona 2x dluzej aby zrobic 60. Jak dostanie 47? Nagle zaczynaja sie problemy...
Vsync synchronizuje ilosc klatek otrzymanych od kompa z ta jaka moze wyswietlic monitor. Jak dostanie 47 klatek to przytnie do 30, co pozniej latwo mozna podwoic. Ale ze vsync przycina ci liczbe klatek to wplywa to na wydajnosc.
Tak wiec masz nastepujace wyjscia:
- grać Z vsync - spadna ci FPSy do 30 lub 60 (jak masz powyzej) - jak widac przydaje sie lepszy komp
- grać BEZ vsync - beda pojawialy sie bledy w wyswietlaniu grafiki (a czasami i bledy w gameplayu - might and magic duel of champions ma mechanike gry powiazana z vsync/wyswietlaniem grafiki - trololol)
mam nadzieje, ze czegos nie pokrecilem, jakims specem od sprzetu to nie jestem, wiec jesli sa bledy dajcie znac a poprawie/wywale posta aby nie mieszac
Dzięki Asmodeusz . Rozjaśniłeś mi problem
Cały czas myślałem że problem pojawia się wtedy gdy gra wyświetla więcej klatek niż może obsłużyć monitor .
Ale teraz już rozumiem że np.47 to też problem bo musi być "rozciągnięte" do stałych 60Hz monitora.
Ale jak monitor dostaje więcej klatek niż sam obsługuje , to też chyba pojawiają się błędy i jest potrzebny V-sync ?
Czyli te błędy ( takie przecinanie szczególnie widoczne przy szybkim ruchu myszką) nie jest szkodliwe dla oczu ?
Pomijając szkodliwość samego monitora ;)
Ale jak monitor dostaje więcej klatek niż sam obsługuje , to też chyba pojawiają się błędy i jest potrzebny V-sync ?
Błędy będą się pojawiały zawsze, to zależy głównie od sterowników. By je wyeliminować, trzeba włączyć właśnie V-Sync. Nie wiem tylko dlaczego tobie włączenie synchronizacji ogranicza FPS do 30. Co to za gra? Normalnie V-Sync ogranicza FPS do odświeżania monitora w Hz, czyli jeśli masz monitor z odświeżaniem 60 Hz, to 60 FPS będzie max. jakie będzie wyświetlane po włączeniu V-Sync.
Proponowałbym włączyć V-Sync w opcjach sterowników, bo najwidoczniej gra ma jakieś głupie ograniczenie do 30 FPS po jego włączeniu.
Nie wiem tylko dlaczego tobie włączenie synchronizacji ogranicza FPS do 30. Co to za gra? Normalnie V-Sync ogranicza FPS do odświeżania monitora w Hz, czyli jeśli masz monitor z odświeżaniem 60 Hz, to 60 FPS będzie max.
Bo ma zbyt slabego kompa - jesli ma 48fps w grze to vsync magicznie nie przyspieszy mu dzialania kompa i nie wygeneruje brakujacych klatek. Stad tez przytnie do 30, co pozwoli pozniej na podwojenie. Gdyby jego komp w grze mial regularnie 70fps, to vsync by scinal do 60.
Stad tez do vsynca najlepiej miec w miare mocna maszyne. Najgorsze jak w grze klatki zaczna ci skakac 40-70, wtedy vsync bedzie ci przycinal raz do 30 raz do 60.
Czyli te błędy ( takie przecinanie szczególnie widoczne przy szybkim ruchu myszką) nie jest szkodliwe dla oczu ?
Nie bardziej niz ogladanie filmow itp - chyba ze jestes epileptykiem lub masz jakies inne schorzenia...