Cóż.
Odkąd w nocy pojawiło się 8 stopni garażowane auto z samego rana po rozruchu nie uruchamia tableta,radia czy czujników parkowania.
Czasami w ogóle nie wyświetla, czasami jest komunikat o niedziałających systemach a czasami się wszystko odpali ,ale zawiesza i wisi do momentu aż przejedzie się 1 km i wszystko niezależnie na jakim etapie było się wybudza i działa poprawnie.
Wczoraj zmierzyłem napięcie pokazywało 12.4 odpiąłem klemę i dzisiaj rano zmierzyłem i było to samo, po zapięciu klemy spadło na 12.2.
Zastanawiam się czy mało jeżdżone auto mogło mieć jakiś destrukcyjny wpływ na baterię przez co przy rozruchu to napięcie spada jakoś poniżej jakiegoś progu by systemy elektroniczne w aucie działały poprawnie.
Jakiś elektronik na forum ?
EDIT
Skoda KAMIQ 2022 1.5 TSI
Nie będąc elektronikiem i strzelając na ślepo
Czy twoje auto ma może dwa akumulatory? :D
Takie wynalazki ma np Chrysler 300c, cześć BMW, Mercedesów, Lancie itp
Po polsku akumulator pomocniczy po angielsku Auxiliary Battery ( w przeciwieństwie do prime)
https://www.auto-swiat.pl/dobry-warsztat/porady-dla-kierowcow/po-co-w-aucie-akumulator-pomocniczy-kiedy-trzeba-go-wymienic/nhyfpbb
https://www.motorewia.pl/technika-motoryzacyjna-i-diagnostyka/akumulatory/akumulator-pomocniczy-w-samochodzie-akumulator-auxliary-co-to-jest/
https://www.batteriesplus.com/blog/power/auxiliary-batteries
Rozładowany czy uszkodzony właśnie cżęsto sprawia zabawy z rożnymi pomocniczymi systemami auta
cytując
"Auxiliary batteries aren't as obvious as your starting battery when there's a problem. Your car will still start and drive like normal. What you may encounter is some accessories may not function properly or not at all. "
A potrafią go ukryć np w bagażniku pod zapasowym, pod maska widzisz tylko główny :P
Tak, w przypadku słabszego akumulatora samochód na pewien czas ogranicza funkcje komfortu, np. grzanie foteli itp., o czym powinien Cię informować komunikat na desce rozdzielczej (takie coś jest np. w Mercedesach). Gdy bateria się podładuje, wtedy wszystko wraca do normy.
Dobry akumulator powinien raczej mieć ok 13.5 V. Może być już z nim coś nie tak.
Przebieg roczny nie ma znaczenia. To co niszczy aku to pobór prądu ponad normę na postoju. Nie wiem ile obecne zabawki biorą po wygaszeniu. Przy setnych częściach Ampera aku wytrzyma 10 lat.
Ostatnio sąsiad zmieniał aku w 3 letnim aucie. Nawet pulpit nie startował.
Ten tablet jest stale wpięty? Nie radzę nic mieć wpiętego na postoju. Ja swój wypinam.
Tak, w przypadku słabszego akumulatora samochód na pewien czas ogranicza funkcje komfortu, np. grzanie foteli itp., o czym powinien Cię informować komunikat na desce rozdzielczej (takie coś jest np. w Mercedesach). Gdy bateria się podładuje, wtedy wszystko wraca do normy.
Jest taka informacja na tablecie o ile zostanie zasilony.
Dobry akumulator powinien raczej mieć ok 13.5 V. Może być już z nim coś nie tak.
Niby patrzyłem i to mieści się w optymalnych napięciach na necie, ale może nie jest to aktualne.
Ostatnio sąsiad zmieniał aku w 3 letnim aucie. Nawet pulpit nie startował.
Właśnie auto ma mały przebieg bo 28 tys i coś czuję że pierwszy właściciel jeździł 5km dziennie i w zasadzie nigdy tego nie ładował, używał też start stop więc może to miało jakiś mocny wpływ na baterię.
Ten tablet jest stale wpięty? Nie radzę nic mieć wpiętego na postoju. Ja swój wypinam.
Na chwilę obecną wydaje mi się, że tak, aczkolwiek wróci żona z pracy to dokładniej to sprawdzę.
Czy twoje auto ma może dwa akumulatory? :D
Nie ma.
Moze glupie pytanie, ale probowales chatGPT? Jak do tej pory calkiem niezle diagnozowal u mnie problemy z samochodem (u mnie glownie sensory ABSu/uklad hamulcowy).
Problem z oprogramowaniem (bug)
Czasem aktualizacja systemu infotainment może spowodować błędy — opóźnione uruchamianie, zawieszanie się, itp.
Błąd w systemie Start/Stop lub jednostce sterującej
Jeśli auto ma system Start/Stop, możliwe że coś zakłóca uruchamianie ekranu, zwłaszcza jeśli komputer pokładowy czeka na określone warunki (np. ładowanie akumulatora).
Słaby lub zużyty akumulator
Jeśli napięcie przy rozruchu jest zbyt niskie, system może opóźniać uruchomienie mniej krytycznych elementów (jak ekran) do momentu, aż alternator podniesie napięcie.
Uszkodzenie jednostki multimedialnej
Jeśli ekran ma fizyczną usterkę, może się uruchamiać dopiero po nagrzaniu, poruszeniu kabli lub "wstrząśnięciu".
Luźne połączenia elektryczne
Możliwe, że któryś z przewodów (np. zasilanie do jednostki) ma słaby styk, który „łapie” dopiero po ruszeniu autem.
Dobry akumulator powinien raczej mieć ok 13.5 V. Może być już z nim coś nie tak.
To takie najprostsze z najprostszych stwierdzenie ale nie zawsze wystarczające/prawidłowe. Uszkodzone akumulatory mają często tak, że pokazują dobre napięcie, a wystarczy im dać lekkie obciążenie i napięcie spada na pysk. Warto zmierzyć np. na włączonych światłach i zgaszonym samochodzie.
Jak poprzedni właściciel jeździł mało i używał S&S to chyba sprawa powoli się wyjaśnia.
Ja na padniętym aku w 508mce II miałem wysyp błędów niezwiązanych z komfortem ani prądożernością.
Między innymi usterka skrzyni biegów, błąd radaru czy tempomatu. Po wymianie aku wszystko zniknęło.