Ale bida. (Ale temat :D)
[2]
Przecież widać, że horyzont jest wklęsły. To kwestia ustawienia kamery i manipulacji NASA!
spoiler start
A nie, sorry, nie ten wątek
spoiler stop
Ale za to 2014 zapowiada się niesamowicie ciekawie pod względem cRPg
Wiedźmin 3 DG
Dark Souls II
Dragon Age Inquisition
może Mass Effect 4
Jeżeli Fargo nie zrobi (znowu) nas w konia, to w październiku wychodzi Wasteland 2!
Ale za to 2014 zapowiada się niesamowicie ciekawie pod względem cRPg (...) Dark Souls II (...) może Mass Effect 4
Mówimy o cRPG czy o hns i shooterach?
[6]
Action rpg a nie HnS. Rozrozniaj gatunki.
Project Eternity, Divinity: Grzech Pierworodny, Dragon Age Inquisition i Wiedźmin 3 w 2014 będzie się działo.
W tym roku chyba już nie wychodzi żadna godna uwagi gra rpg, chyba, że się mylę?
Dragon Age i Mass Effect hahaha dobre sobie. Ja czekam na duze kickstarterowe tytuly, Torment, Project Eternity jezeli chodzi o cos na modle klasycznych tytulow.
Action rpg a nie HnS. Rozrozniaj gatunki.
Rozróżniam. To bardziej hns niż action rpg.
Dragon Age i Mass Effect hahaha dobre sobie.
Ciężko mi znaleźć lepszego crpga w trójwymiarze od pierwszego DA. Tym bardziej, jeżeli chodzi o drużynowe crpgi.
[1]
Bida w gatunku RPG /
Powiem wprost, że tak się rozpisałeś że trudno mi powiedzieć czy to trolling czy po prostu jesteś przygłupem?
Zapewne ani to ani to, za to pewnie jesteś "znawcą cRPG od siedmiu boleści"; casualem co za RPG uważa Skyrim, ME, DA (+ ewentualnie serię Gothic) i NIC POZA TYM
Pytanie brzmi: w ile z crpg wydanych w tym roku już grałeś?
Chodzi mi zwłaszcza o
Legends of Aethereus - nieznana a dość ciekawie się zapowiadająca gra, w przeciwieństwie do poniższych tytułów ma tez dośc dobra grafikę
https://www.gry-online.pl/gry/legends-of-aethereus/z437fd#pc
Final Fantasy 7 - odświezenie tytułu na PC
http://store.steampowered.com/app/39140
Rogue Legacy
https://www.gry-online.pl/gry/rogue-legacy/z53828#pc
Sword of the Stars: The Pit + Mind games
https://www.gry-online.pl/gry/sword-of-the-stars-the-pit/ze33f2#pc
Ring Runer
https://www.gry-online.pl/gry/ring-runner-flight-of-the-sages/z43863#pc
Mars: War Logs
https://www.gry-online.pl/gry/mars-war-logs/zc32b5#pc
Realms of Arkania: Blade of Destiny HD
Expeditions: Conquistador
https://www.gry-online.pl/gry/expeditions-conquistador/ze335c#pc
Knights of Pen & Paper +1 Edition
https://www.gry-online.pl/gry/knights-of-pen-paper-1-edition/za3601#pc
Legends Of Dawn
https://www.gry-online.pl/gry/legends-of-dawn/z531a0#pc
Grałeś w choc 1 z tych tytułów? Bo coś wątpie
Co ma się jeszcze ukazać w roku 2013 (oczywiście to i tak nie są wszystkie tytuły):
Agarest: Generations of War - remake tacticsa z konsol, premiera na dniach
https://www.gry-online.pl/gry/agarest-generations-of-war/z926a0#pc
Aż 2 cRPG w świecie Aventuria!
Co prawda wolałbym Drakensang 2 (3), ale na to już niestety nie ma szans :(
BlackGuards
https://www.gry-online.pl/gry/blackguards-definitive-edition/z135f3#pc
+
Dark Eye: Demonicon
http://www.worldofdemonicon.com/us/
https://www.gry-online.pl/gry/the-dark-eye-demonicon/z4d0#pc
***
Raven's Cry - klimaty piracko - Risenowskie2; wykonanie polskie ;D
https://www.gry-online.pl/gry/ravens-cry/ze2cc6#pc
Eldritch - jak rany 100% zrzyna z Minecrafta, ale i tak dość zabawnie się prezentuje :D
https://www.gry-online.pl/gry/eldritch/z639b8#pc
http://www.eldritchgame.com/
Eschalon Book 3 - btw jesli ktoś nie grał w tą serię a nazywa się "fanem crpg" to nawet mi go nie żal
http://basiliskgames.com/
Infinite Space 3: Sea of Stars
https://www.gry-online.pl/gry/infinite-space-3-sea-of-stars/ze36b3#pc
Banner Saga
https://www.gry-online.pl/gry/the-banner-saga/z62f8f#pc
Stardew Valley - bezpośrednia zrzyna z serii Harvest Moon, ale jako ze PCtowcy tego nie znają to może odnieść sukces
https://www.gry-online.pl/gry/stardew-valley/z23744#pc
Age of Decadence
https://www.gry-online.pl/gry/age-of-decadence/zd250f#pc
**************************************
Premiery w 2014 - kilka wybranych tytułów
Starbound
https://www.gry-online.pl/gry/starbound/z32f83#pc
Frontiers - projekt który prezentuje się wprost wyśmienicie, i nawiązuje do jednej z najlepszych gier w gatunku (do tej pory niepobitej w wielu kategoriach) czyli Daggerfall
http://explore-frontiers.com/
https://www.gry-online.pl/gry/frontiers/z3374e#pc
Underrail - no coż, jak dla mnie nowy Shadowrun wypadł dość przeciętnie, pora ostrzyc zęby na ten tytuł
https://www.gry-online.pl/gry/underrail/z13347#pc
StellarBrink
http://stellarbrink.com/screenshots-and-videos/
Cube World -kolejny sandboxowy naśladowca Minecrafta - napraweę fajnie się zapowiada
https://www.gry-online.pl/gry/cube-world/zd2f14#pc
Shroud of the Avatar - nowa Ultima, i to tym razem prawdziwa Ultima (nie mylić z tą podróbą od EA: Ultima Forever)
https://www.shroudoftheavatar.com/
https://www.gry-online.pl/gry/shroud-of-the-avatar-forsaken-virtues/zf35eb#pc
Meriwether - historyczne crpg o podboju Ameryki
http://meriwethergame.com/
Lords of Xulima
http://www.lordsofxulima.com/videos/
+ jakieś ćwierć tony innych tytułów, zarówno mało znanych jak i spodziewanych hypowanych wszędzie wymiataczy
https://www.gry-online.pl/encyklopedia-gier.asp?KAT=8&CZA=3&SOR=2
Podsumowując:
Każdy kto uważa ze jest "bida w crpg" to błazen i ciemna masa
btw nawet nie zacząłem z MMO (które oczywiście tez są podtypem RPG) - choćby Final Fantasy 14:ARR ma bardzo ciekawą historię i sporo questów pobocznych, a można ją casualowo poznać w miesiąc-dwa (a podstawka + 2 miesiące gry kosztują w okolicach 120 zł, więc dośc porównywalnie do cen gier singlowych)
[10]
Rozróżniam. To bardziej hns niż action rpg.
Oczywiscie, ze nie - chociazby dlatego, ze gra nie koncentruje sie w duzym stopniu na zbieraniu lootu i ciaglym ulepszaniu postaci nowymi "znajdzkami". Czesto jeden set pancerza/bron trzyma sie przez cala gre (z ew. niewielkimi poprawkami jak upgrejd +1 do +5) co jest blizsze action RPGom niz HnSom.
Po drugie: gra nie polega na mashowaniu jednego klawisza/skilla (tak jak w HnSach) - ta "metoda" nie pozwoli ci zajsc dalej niz pierwsze 10 potworkow.
Trzecie (powiazane z drugim): walka wymaga odrobiny taktyki, ktorej zazwyczaj w HnSach zupelnie brakuje.
Dwie wyrazne (trzecia ciut mniej) roznice miedzy action RPG a HnS, ktore powoduja, ze Soulsy sa blizsze tym pierwszym a nie drugim. Podsumowujac: rozrozniaj gatunki.
A jakbys chcial wiecej poczytac, klient calkiem ladnie to opisal:
http://www.grimdawn.com/forums/showthread.php?t=5076
[11]
Calkiem sporo z tego co wymieniles nie jest nawet cRPGami...
Czesto jeden set pancerza/bron trzyma sie przez cala gre (z ew. niewielkimi poprawkami jak upgrejd +1 do +5)
Po drugie: gra nie polega na mashowaniu jednego klawisza/skilla
Trzecie (powiazane z drugim): walka wymaga odrobiny taktyki, ktorej zazwyczaj w HnSach zupelnie brakuje.
Czyli Icewind Dale to też nie hns? Z Twojej definicji wynika, że zdecydowanie nie... a jednak...
Icewind jest mimo wszystko czystym cRPGiem, chociaz ma od zajoba walk. Sam czasami nazywam go HnSem (czy sieczkarnią) ale raczej z przekory niz dlatego, ze nim faktycznie jest. A dlaczego nie jest HnSem? Sam zacytowales trzy odpowiednie punkty.
Aby nieco rozjasnic: HnS to nie jest "rpg z duza iloscia walk". HnS jest to specyficzny typ action RPG, ktory posiada wyzej wymienione cechy (w SZCZEGOLNOSCI to, ze jest loot centric i samym celem rozgrywki jest ciagle ulepszanie postaci za pomoca nowego sprzetu).
[12]
Asmodeusz wybacz że dopiero teraz odpowiadam, ale jak czytałem twojego posta za pierwszym razem nie było tam edita odnosnie mojego posta :p
Całkiem sporo z tego co wymieniles nie jest nawet cRPGami...
Ok. Żartujesz sobie? Nie chcę cie oceniać pochopnie (zwłaszcza że darzę cię sporym szacunkiem) więc może podasz o jakie tytuły ci konkretnie chodzi?
Bo wiesz dałem te tytuły specjalnie z linkami do GOLa bo możesz sobie sprawdzić jaką GOL daje danej grze kategorie.
Nawet lepiej - zajrzyj sobie w najlepsze miejsce do sprawdzania tych informacji, jeśli gra jest na tej liście to jest CRPG cokolwiek byś nie powiedział
http://www.rpgwatch.com/show/release?release=3
Jakieś 95% tego co wymieniłem JEST cRPG.
btw Rogueliki to 500% bardziej cRPG niż te współczesne cRPG klasy DA2, Me2-3 czy te nieszczęsne Dark Sulsy
[15]
Z miejsca:
Rogue Legacy - jest to zrecznosciowka/platformowka posiadajace elementy rogalika
Legends of Dawn - afaik HnS (ten typowy a nie "icewindowy" ;p)
Agarest - visual novel+tactics+eroge(?). Ma elementy RPG ale jest tego tyle co kot naplakal (akurat mam nieszczescie posiadac agaresta... buehh chetnie bym sie go wyzbyl, ale jest to digital :/)
Eldricht - hybryda wszystkiego i niczego :P
Banner Saga - afaik toto byl tactics a nie cRPG?
Starbound - "minecraft-like". posiada elementy RPG takie jak "statystyki" i na tym sie koncza podobienstwa. Blizej mu do zrecznosciowki/platformowki niz cRPG
Cube world - jak wyzej
Moze przesadzilem z "calkiem sporo", ale jednak troche nietrafionych pozycji jest tam. Do tego powyzsze tytuly to jedynie te, ktorych jestem pewny (lub prawie pewny), ze cRPGami nie sa.
A gwoli definicji (bo widze, ze sie o to rozbija). Roguelike nie traktuje jako cRPGa a jako rogalika. Dark Soulsy to dla mnie action rpg (czyli nawalanka z rozwinieta fabula + wiekszym ukierunkowaniem na elementy rpg jak "statsy" niz ninja gaiden czy devil may cry) ale nie czysty cRPG. Mass effect? ME1 to cRPG, ME2 i ME3 to action-rpg (a w przypadku ME3 powiedzialbym ze nawet shooter...). Jestem purysta jesli chodzi o poszczegolne gatunki i jesli cos jest miksem, to nie jest dla mnie cRPGiem :)
Co do listy ktora podales: torchlight 2/diablo3 jako cRPG? :) Gooby, przeciez to zwykle HnS :) Jagged Alliance: Back in Action? Strategia/tactics. Overlord2??? Gra logiczna. Kings bounty - strategia z elementami rpg. Itd itp.
EDIT:
space hulk? to juz wystarczy ze jest sci-fi lub fantasy i zalicza sie do RPGow? que?
Ja osobiscie stosuje ta liste:
http://www.legendra.com/rpg/compendium.html
ALE: nawet tam gry sa podzielone na podkategorie i dosyc luzno wrzucane do poszczegolnych. W kazdym badz razie dokladniejsza niz to co ty podales :)
Dla mnie hack and slashe to też cRPG tylko pewien ich podgatunek.
Zaś cRPG (wliczajac w to Hack and slahe) skończyło się po wydaniu River of time. Potem była bryndza.
Może i bieda ale można wrócić do klasyków. Także są dwie strony tego medalu.
My do klasyków wrócimy. Ale gimbaza nie wie czym jest dobre cRPG i dalej będzie się jarać usypiającym wiedźminem.
Usypiającym Wiedźminem, Dragon Age, Mass Effect czy Skyrimem.
Przereklamowane.
Oczywiście tak jest dla kogoś, kto grał w coś lepszego/ciekawszego niż powyższe tytuły.
Kiedyś startem do gatunku był (z tego co wywnioskowałem) seria Gothic. Choć to głównie w tej części Europy co my.
Ludzie zaczynali od gier z serii Ultima (traumatyczny koniec serii) która u nas jest mało znana a wychowała rzesze graczy i fanów cRPG.
Lol! Ja tu za tydzień będę miał pokemony, a w grudniu bravely dafault, a on mi tu pisze o biedzie w RPG... Smutni są ludzie ograniczający się do tylko jednej konsoli...
SpecShadow ------> Wiedźmin mnie usypia, ale dam mu drugą szansę za jakiś czas. Co do Dragon Age grałem tylko w "dwójkę" która jest największą chałą w gatunku cRPG z tego w co grałem. Zaś ME bardzo lubię, ale z każdą kolejną odsłoną jest gorzej i gorzej. W zasadzie świetna jest tylko "jedynka".
Może i ostatnia Ultima jest najsłabsza ale nie zła. Zwłaszcza przy tym co dzisiaj wychodzi to jawi sie jako arcydzieło.
Sęk w tym że dzieci Gothica nawet nie znają takich słów jak ultima czy Wizardry.
Sycho141---> cRPG uznaje w zasadzie tylko na PieCu. Nie trawię jRPG, sorry.
Ultima IX to arcydzieło?
Gdzie jest opcja „ignoruj" na forum gdy jest potrzebna??
Usypiajacy jest Icewind Dale i 1 Neverwinter Nights. Wiedzmin jest dobry, Gothic nawet lepszy. Ale nie pamietam w ostatnim czasie udanego duzego RPG.
SpecShadow-------> czytaj ze zrozumieniem! Napisałem że porównując ja z tym co dzisiaj wychodzi, nie z tym co było! Ultima IX to średniak, jak Might and Magic VIII, ale oba te tytuły mimo że nie mają startu do takiego Tormenta czy Might and Magic VI, nagle stają sie grywalne gdy porównamy je do dzisiejszego chłamu
N0wak--->
W dupie byłeś i gówno widziałeś. Pierwszy NWN faktycznie jest nudny, podobnie jak zbyt epicki Hordes of Underdark. Jednak po pierwsze: Shadows of Undrentde jest naprawdę dobry, klimatyczny, zaś kilka przygód z Kingmakera nawet traktowanych jako osobne gry jest lepszych od twoich gotików - najbardziej żenującej serii w gatunku.
Icewind Dale? Pierwszy Icewind Dale od samego początku zachwyca muzyką, lokacjami i tajemniczą, hm, aurą. Gdy mówimy o klimacie/atmosferze Icewind Dale 1 nie ma konkurencji, może z wyjątkiem (jeśli mówimy tylko o cRPG i pochodnych) pierwszego Diablo i szóstego Might and Magic. Warto też wspomnieć o świetnym Heart of Winter i ciekawej fabule, tj. wątkiem ze smoczycą.
Zaś drugi Icewind Dale ma tak samo świetną muzykę, już gorsze, ale wciąż fajne lokacje no i jest to znakomity character builder. Lubię eksperymentować z drużynami w tym tytule, niby Świątynia Pierwotnego Zła ma bardziej rozwiniętą (nieznacznie) mechanikę ale to jednak IWD 2 daje trochę większe możliwości.
A teraz wyjdź.
Nie no HotU nudny? Kurczę 3 razy, jak nie więcej, go przechodziłem i nie wiem co jest w tym nudnego, tyle przeróżnych lokacji, postaci, questów, a wszystko bardzo 'zbite' i konkretne, nie ma tyle tego dość typowego wędrowana i backtrackingu(ale dla explorerów też jest trochę do znajdywania) jak w wielu innych crpg(jak z tym niby 'sztandarowym' Baldurem - symulatorem eksploracji lasu). Jest prze-'epicko' i imho w takiej skali high fantasy sprawdza się najlepiej. Narzekać tu na 'epickość', to tak jak - odnosząc się do twojego postu - narzekać na zimowy klimat i dużo walk w IWD... (oba IWD bardzo lubię). Pierwszy NWN od razu powinien być taki jak HotU.
Raczej stagnacja czy powolny rozwoj, a moze standaryzacja pewnych elementow? (ale to widac w wszystkich grach nie tylko rpg) tez rozwiazania, ktore srednio sie sprawdzaja lub psuja rozgrywke na dluzsza meta, bo bedac przyzwyczajony do starszych gier, gdzie bylo "trudniej/inaczej" to np. strzalki gdzie isc ulatawiaja gre, nie ma przestojow, ale tez moga wylaczyc chec zwiedzania, bo skoro tworca nie daje strzalki to po co tam isc i w jednej grze bedzie jakis ukryty sekret, ze warto zwiedzac/nie patrzec na strzalke a innej nie bedzie.
Podswietlane obiekty/interakcje rozwiazaly problem "szukania pixel po pixelu by ruszyc dalej czy przeszukac wszystkie szafki w pokoju, a moze bedzie super-uper-przedmiot lub sztuka zlota"-ciezko mi wyobrazic sobie przeszukiwanie pokoi bez poswietlania w grze 3d, z kamera mocno zblizona na glownego bohatera. Opcja podswietlania byla w BG2 prawie jak cheat-bo nie szukasz tylko masz kryjowki z skarbami na dloni ;), ale raczej sprzyja rozrywce?
Samo zbieranie lupow po walce moze tez rozne formy albo sam zbieraj lup albo lista lupow, na dluzsza mete samodzielne przeszukiwanie wrogow z smieciowym sprzetem(albo ktorego nie uniesiesz) tez nuzy, a jeszcze jak obiekt sie zablokuje czy sie nie zauwazy czegos tam.
Wiadomo inne uczucie czy sie "samemu" zabierze super item a gdy bedzie wyswietlony na liscie lupow.
Sposob prowadzenie dialogow tez jest podobny i to od dawna, stoi sobie 2 lub wiecej osobnikow i sobie "gadaja" ujecie, ze widac twarz jednego, plecy drugiego, a potem na odwrot(w grach z "3d"). Zmienia sie tylko wyglad pionkow. Pionki/postacie coraz lepiej wygladaja(kiedys byly "rysowane";)), ale animacja-ich sposob poruszania sie/ mowy ciala tez jest bardzo powtarzalny, szczegonie widac na glownym bohaterze, ktory prawie zawsze bedzie mial te same pozycje w czasie dialogow, moze podczas jednej rozmowy sie nie powtorza, ale w czasie calej gry to sie zauwazy i to tez moze razic, szczegolnie, ze obecnie wszystko musi byc udzwiekowione czy pokazane na ekranie. A w starszych grach to roznie zalezy od "epoki"-owczesnych standardow.
Wiadomo sa wyjatki super-cutsceny czy jakis bardziej ruszajacy sie NPC, ale standard to 2 pionki stojace, a inna wersja to tylko zblizenie na twarz lub ogolnie na npc;a i gdzies dialogi z boku. Czyli kieruja uwage na npc-pionka, a co pionek robi? w wiekszosci podobne ruchy co inne postacie(glownie stoi), a jak sie trafi wazny NPC to moze bedzie miec specjalny ruch np. reka, ktory sie zapamieta, i ktorego bedzie uzywal w czasie kolejnych spotkan;P. Kiedys pionek ruszajacy ustami to byl nowosc, rewelka, a teraz standard. Jak byly 2 mordki i ramka z tekstem to sie inaczej na to patrzylo.
To ja też trochę ponarzekam.
Wlaśnie jestem w trakcie zabawy ze Star Wars Knights of the Old Republic i jestem delikatnie rozczarowany.
Przez te wszystkie lata naczytałem się o genialności tej gry i być może miałem wygórowane oczekiwania, ale gra zawiodła mnie strasznie. Najwiekszym chyba problemem sa lokacje. Małe, po chwili nieciekawe i klaustrofobiczne.
Nawet podwody potwór na którego liczyłem okazał sie biedna nadmuchaną wersją zwykłych rybek.
Została mi ostania częśc gwiezdnej mapy do odnalezienia. Nie wiem jak wiele gry mi jeszcze pozostało i czy dalej będzie ciekawiej, ale juz odpuszczam sobie postronne dialogi i quest brnąc ślepo przed siebie z chęcią szybkiego ukończenia bo poprosu straciłem chęc odkrywania świata który i tak sam odkryje sie po drodze.
LIPA.
Przez te wszystkie lata naczytałem się o genialności tej gry i być może miałem wygórowane oczekiwania, ale gra zawiodła mnie strasznie.
Trzeba bylo nie czytac hurraoptymistycznych postow Soula na temat tej gry - wiekszosc normalnych graczy (a nie ludzi w rozowych okularach) powiedzialaby ci to samo - gra ssie.
Iselor (Łódź) -> Nie wiesz o czym mowisz. NWN jest jedna z najnudniejszych gier w jakie gralem. Icewind Dale takze jest nudny. Za malo interesujacej fabuly. Tylko swiat daje rade a jak ktos lubi system to tez walka. Nie jest slaby jak NWN1 ale usypiajacy.
Gothic? Pierwszy Gothic od samego początku zachwyca muzyką, lokacjami i tajemniczą, hm, aurą. Gdy mówimy o klimacie/atmosferze Gothic 1 wymiata i to jest jego najwieksza zaleta.. Warto też wspomnieć o świetnym systemie rozwoju postaci i wrazeniu nieliniowosci.
Gothic 2 ma slabszy klimat ale jest rozwiniety w wielu innych wzgledach.
A teraz wyjdz. Albo oczywiscie znowu zacznij na kogos najezdzac za to ze ma inne zdanie na temat gier.