Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Poza grami Testy wydajności gier 31 marca 2010, 11:25 focus

Just Cause 2 - test wydajności

Nastał czas prawdziwej uczty dla fanów gier akcji z otwartym światem, gdyż w sklepach wylądowała produkcja pt. Just Cause 2. Jak radzą sobie z nią różne konfiguracje sprzętowe?

Just Cause 2 to kontynuacja gry, która została wydana w 2006 roku. Markę tę dość często porównuje się do GTA. Choć klimat (zarówno ten prawdziwy, jak i w przenośni) jest całkowicie inny, to w obydwu grach mamy możliwość wykonywania zadań w niemalże dowolnej kolejności. Podobieństwa dotyczą również ogromnego obszaru jaki oddano nam do dyspozycji. W przypadku Just Cause 2 mamy przeszło 1000 km2 wyspy, na której znajdziemy: równikową dżunglę, pustynie, góry oraz miasta. Szczegółowość odwzorowania obiektów jest bardzo wysoka, a to oznaczać może, że Just Cause 2 wymaga całkiem sporo od naszego komputera. Jak dużo?

Prawie jak Crysis?

Patrząc na zalesione wzgórza, grafika robi ogromne wrażenie – szczególnie gdy akurat zachodzi słońce i drzewa są zalewane pomarańczowym światłem. Oczywiście, gdy bliżej przyjrzymy się jakości tekstur, jak i szczegółowości obiektów, to szybko przekonujemy się, że do produkcji studia Crytek jest tu daleko. Niemniej grafika jest wysokich lotów i tego jej odmówić nie można.

Just Cause 2 to jedna z tych gier, w których można obserwować zapierające dech w piersiach krajobrazy (trochę przekolorowane), a zaraz potem z zażenowaniem oglądać niską szczegółowość obiektów – np. samochodów. Tym samym, pod względem graficznym Just Cause 2 jest dość nierówny.

Efekty świetlne są rewelacyjne!

Wymagania, czyli karta graficzna oraz procesor

Jak możecie zobaczyć na dołączonych wykresach, wymagania stawiane kartom graficznym są dość duże – mowa oczywiście o maksymalnych ustawieniach, na których testowaliśmy. Do płynnej gry w rozdzielczości 1680x1050 potrzebna jest karta pokroju Radeona HD 4870 lub HD 5770, a to jest już dość wysoka półka cenowa. Dla poprawy wydajności polecamy wyłączyć synchronizację pionową, przez którą w określonych przypadkach jest nawet dwa razy mniej klatek na sekundę – i bynajmniej nie chodzi o spadek ze 120 na 60, a o 30 zamiast 60. Najgorzej dla kart graficznych jest oczywiście w dżungli, ale co ciekawe w mieście również jest generowane spore obciążenie.

Trochę inaczej jest w przypadku procesora – tutaj wymagana jest bardzo szybka jednostka, najlepiej czterordzeniowa. Choć obciążenie procesora wskazywane przez menadżer zadań nie wynosi 100% na Core i5 750, to nawet względem mocnego Core 2 Duo obserwowaliśmy spory przyrost wydajności. Słabsze procesory dwurdzeniowe będą przeszkodą szczególnie podczas walk z wieloma przeciwnikami – wówczas można się spodziewać spadków wydajności nawet poniżej 20 FPS!

Just Cause 2 wykorzystuje technologię CUDA

Jest to pierwsza gra, która wykorzystuje technologie kart graficznych, które pierwotnie nie zostały przeznaczone do gier. System CUDA służyć miał przede wszystkim do zaawansowanych obliczeń, lub np. kompresji wideo, w czym (jak się okazuje) grafiki firmy NVIDIA sprawdzają się nieporównywalnie lepiej niż nawet najszybsze procesory. W przypadku Just Cause 2 mówimy o wykorzystaniu CUDA przy renderowaniu fal na wodzie oraz świateł znajdujących się w obszarze rozmycia obrazu – poza głębią ostrości. Poniżej prezentujemy dwa porównania jakości obrazu ATI kontra NVIDIA:

ATI <––>NVIDIA


ATI <––>NVIDIA


1 2 3 4 5