Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Poza grami Testy wydajności gier 17 marca 2010, 11:35 focus

Assassin's Creed II - test wydajności

Ezio Auditore najlepiej radzi sobie we współpracy z procesorami czterordzeniowymi. Do takiego wniosku doszliśmy po przetestowaniu jego przygód na szeregu różnych konfiguracji sprzętowych.

Assassin’s Creed II, podobnie jak „jedynka”, to bardzo dynamiczna gra. A w tego typu produkcjach wysoki poziom płynności jest konieczny do gry. Jak wydajny komputer jest do tego potrzebny?

Cztery rdzenie w modzie

Coś, co jeszcze dwa lata temu wydawało się mało prawdopodobne, dziś jest wręcz powszechne. Niemal wszystkie nowe gry wykorzystują wielordzeniowość. Wydane w zeszłym roku Modern Warfare 2 i DiRT 2, a także świeżutkie Bad Company 2 i Napoleon: Total War – to te najpopularniejsze tytuły ostatnich miesięcy, które rzeczywiście działają szybciej na procesorach czterordzeniowych. Podobnie ma się sprawa z najnowszym Assassin’s Creedem. Na procesorze dwurdzeniowym, nawet dość mocnym – klasy Core 2 Duo E8400 – nie uzyskamy takiej płynności jak na nawet najsłabszych czterordzeniowych jednostkach. Widać to wyraźnie porównując wyniki uzyskane na platformie Pentium Dual Core E5300 (2 rdzenie, 2,6 GHz) z Core i5 750 (4 rdzenie, 2,66 GHz + Turbo). Na tym drugim procesorze jest przeszło dwa razy szybciej! Ta różnica jest rzeczywiście odczuwalna w czasie zabawy. Na całe szczęście Assassin’s Creed II nie jest bardzo wymagającą grą. Na Pentiumie E5300 (procesor za nieco ponad 200 złotych) możemy z powodzeniem grać w najwyższych ustawieniach i w zasadzie wiele mniej niż 25 klatek na sekundę nie uświadczymy. Oczywiście pełnej płynności on nie zapewni, ale w końcu mówimy o budżetowym procesorze.

Procesor ważniejszy niż karta graficzna

Powyższe stwierdzenie jest bardzo ważne – tłumaczy ono tak wyrównane wyniki testów między poszczególnymi kartami graficznymi. Dopiero na najwyższej klasy procesorze (np. podkręconym Core i5 750) karty graficzne będą miały pełne ręce roboty.

Typowa sceneria w Assassin’s Creed II.

Jak testowaliśmy?

Assassin’s Creed II najwięcej wymaga, gdy przemieszczamy się po dachach budynków – w miastach rzecz jasna. Wówczas z góry widzimy sporą część mapy, a tym samym m.in. mieszkańców. Nasz test przeprowadziliśmy na dachu kościoła we Florencji.

Test był przeprowadzony przy maksymalnych ustawieniach dostępnych w menu gry. Filtrowanie anizotropowe było włączone cały czas z poziomu sterownika karty graficznej. Wygładzanie krawędzi włączaliśmy w menu gry. Gra wykorzystuje efekty dostępne w środowisku DirectX 9. Nie ma więc mowy o jakichkolwiek nowoczesnych metodach renderowania. Nie przeszkadza to oczywiście w tym, by Assassin’s Creed II wyglądał bardzo dobrze.

Najwięcej zawsze widać z dachu.

Zasady

Naszą intencją było pokazanie płynności na określonych kartach graficznych w komputerach, które są dostępne dla większości z Was. Z tego też względu wszystkie karty graficzne testowaliśmy na dwóch platformach, których podstawą były komputery kosztujące około 2000 oraz 4000 złotych. Wybraliśmy komponenty, które są najbardziej odpowiednie do gier w tym przedziale cenowym. Oto podstawowe elementy wchodzące w ich skład:

Zestaw do 2000 złotych:

  • procesor Intel Pentium Dual Core E5300 LGA775;
  • płyta główna Gigabyte P43-ES3G;
  • pamięci RAM OCZ Platinum 2x 1GB DDR2-800.

Zestaw do 4000 złotych:

  • procesor Intel Core i5 750 LGA1156;
  • płyta główna Gigabyte P55-UD3;
  • pamięci RAM OCZ Platinum 2x 2GB DDR3-1333.

Powyższe zestawy zostały uzupełnione stosownym zasilaczem, obudową, dyskiem twardym, napędem optycznym itd. Na obydwu komputerach pracował system operacyjny Windows 7 w wersji 64-bitowej.

Wszystkie karty graficzne, których było w sumie 19, przetestowaliśmy w czterech rozdzielczościach (typowych dla popularnych monitorów) z wyłączonym jak i włączonym wygładzaniem krawędzi (AA-OFF Anizo-x16 / AA-x4 Anizo-x16):

  • 1024x768
  • 1280x1024
  • 1680x1050
  • 1920x1200
Poza miastem wymagania wobec sprzętu maleją.

Użyliśmy następujących wersji sterowników:

  • ATI Catalyst 10.2;
  • NVIDIA ForceWare 196.75.
1 2 3 4