Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry

Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Lata 1944 i 45 - Wnioski (1) | Porównanie sprzętu poradnik Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin

Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016

Wnioski dla gier ligowych

Od kwietnia 1944 możemy uznać, że gra jest względnie zrównoważona. Kolejne "wynalazki", w tym potężny King Tiger, zmieniają układ sił tylko przy walce czołowej. Nawet ciężkie czołgi są jednak wrażliwe na trafienie z boku przez działa 75 mm (niemieckie) czy 85 mm (radzieckie), dlatego nie mogą już samodzielnie zdominować pola walki. Być może wyjątkiem jest IS-3, czołg o niezwykle pochyłym pancerzu bocznym, ale i on ma swoją słabą stronę (z tyłu). Najsłabszą częścią pancerza wszystkich tych molochów jest dolny pancerz boczny, który z konieczności (koła jezdne) musi być pionowy lub prawie pionowy, dlatego tak istotne jest zachowanie pozycji Hull Down przy manewrach na polu walki.

Stwierdzenie, że gra jest w miarę zrównoważona, nie oznacza jednak, że możemy przyjąć dowolny sposób gry oraz dowolne warunki terenowe czy pogodowe. Słabsza sprzętowo strona musi, zamiast brutalnej siły, postawić na manewr i atak z zasadzki czy zaskoczenia. Nie należy zatem pozwalać na grę na małych, płaskich, nie zalesionych planszach przy pięknej pogodzie. Gdy gramy w takich ustawieniach stojący w rogu planszy KingTiger może samodzielnie przechylić szalę zwycięstwa. Większa plansza i gorszy teren pozwalają na manewr i na wykorzystanie przewagi ilościowej, można np. tanimi T-34 zmasakrować piechotę wroga tam, gdzie nie sięgają działa jego King Tigerów.

Tabela 2. Amunicja zabierana przez najpopularniejsze pojazdy pancerne w czerwcu 1944.

 

Ilość pocisków do działa

HE

AP

S

HC

T

C

HE Blast

StuH42 (middle)

36

30

0

3

T

N

N

114

StuG IIIG (late mid)

54

30

20

5

N

N

N

45

StuG IV

63

30+

25

5

N

N

N

45

Jagdpanzer IV early

79

35+

35+

5+

N

T

N

45

Panzer IVH

87

40+

35+

5+

N

N

N

45

Panther VA

79

35+

30+

5

N

N

N

45

Panther VG

81

35+

35+

5

N

N

N

45

Tiger IVE

92

35+

35+

5

N

N

N

73

Tiger IVE late

92

35+

40+

5

N

N

N

73

King Tiger

72

30+

30+

5

N

N

N

73

 

Ilość pocisków do działa

HE

AP

S

HC

T

C

HE Blast

T-34 M43 (late)

100

60+

20

0

N

T

T

49

Valentine IX

55

25+

25

5

N

N

N

19

T34/85 M44

56

30+

15+

0

N

T

N

70

M4A2(76)W Sherman

71

35

30

5+

N

N

N

45

IS2 M44

28

20

8

0

N

N

N

188

SU76 M

60

35

20

0

N

T

N

49

SU122

40

30+

0

0

T

N

N

160

SU85

54

20

30

0

N

T

N

70

ISU122

30

15+

10+

0

N

N

N

188

ISU152

20

10+

5+

0

N

N

N

303

Amunicja oznaczona jest takimi samymi oznaczeniami jak w grze. Liczby podane w tabeli należy interpretować następująco: liczby bez plusa oznaczają średnią, od której mogą być drobne odchylenia w górę i w dół, natomiast liczby z plusem wskazują na to, że mogą nastąpić drobne odchylenia w dół, ale najczęściej w bitwie wystąpi relatywnie duża nadwyżka ponad zapisaną wartość. Amunicja specjalna: HC, T, C - występuje w niewielkich (z wyjątkiem kartaczy - C) i mocno losowych ilościach, dlatego zamiast ilości odnotowany jest tylko fakt jej występowania (T) lub niewystępowania (N).

Tabela 3. Wyposażenie najpopularniejszych czołgów i dział samobieżnych w broń maszynową (czerwiec 1944).

 

pierwszy karabin maszynowy

Ilość amunicji

drugi karabin maszynowy

Ilość amunicji

StuH42 (middle)

forward

24

-

-

StuG IIIG (late mid)

forward

24

coaxial

24

StuG IV

-

-

-

-

Jagdpanzer IV early

bow

24

-

-

Panzer IVH

bow

126

coaxial

126

Panther VA

bow

204

coaxial

204

Panther VG

bow

192

coaxial

192

Tiger IVE

bow

192

coaxial

192

Tiger IVE late

bow

192

coaxial

192

King Tiger

bow

234

coaxial

234

 

pierwszy karabin maszynowy

Ilość amunicji

drugi karabin maszynowy

Ilość amunicji

T-34 M43 (late)

bow

96

coaxial

96

Valentine IX

-

-

-

-

T34/85 M44

bow

76

coaxial

76

M4A2(76)W Sherman

bow

250

coaxial

250

IS2 M44

turret rear

101

coaxial

101

SU76 M

-

-

-

-

SU122

-

-

-

-

SU85

-

-

-

-

ISU122

-

-

-

-

ISU152

flexible 12,7

40

-

-

Miejsce zamocowania karabinów maszynowych opisane jest tak jak w grze. Wyjaśnienie terminów: bow - w przodzie kadłuba, forward - z przodu (dla dział samobieżnych) w sposób niezależny od działa, coaxial - przy głównym dziale, w sztywnym połączeniu z działem, turret rear - z tyłu wieży, flexible - na stropie wieży, swobodnie zamocowany.