Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Arma III - poradnik do gry

Arma III - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Konfiguracja gry przed uruchomieniem - ArmA3.cfg | ArmA 3 Arma III poradnik, tipy

Ostatnia aktualizacja: 18 września 2019

...czyli co można "naprawić" przed odpaleniem gry.

Config gry, a prerenderowanie klatek

Zdarza się, że pewien mechanizm silnika nie współpracuje jak trzeba z niektórymi kartami, powodując nierzadko zauważalne spadki wydajności - są to ustawienia odpowiedzialne za prerenderowane klatki. Nie ustawisz tego w grze, trzeba ręcznie wyedytować plik konfiguracyjny.

UWAGA: PRZED EDYCJĄ PLIKU NALEŻY WYKONAĆ JEGO KOPIĘ ZAPASOWĄ.

Czysty old-school. - Konfiguracja gry przed uruchomieniem - ArmA3.cfg | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry
Czysty old-school.

Wykonaj następujące kroki:

1) Wejdź w ścieżkę Dokumenty\ArmA 3\ - tam znajdziesz plik "ArmA3.cfg";

2) Otwórz go najlepiej Wordpadem (chyba, że jesteś 1337 i masz Notepad2 \ Notepad++).

3) Naciśnij CTRL+F i wyszukaj (osobno) następujące wersy:

GPU_MaxFramesAhead=

GPU_DetectedFramesAhead=

4) Do pierwszego proponuję wpisać "1" lub "2" (3 jest teoretycznie bezpieczne, bo jest to liczba domyślna dla większości sterowników graficznych), co ma wyglądać np. GPU_MaxFramesAhead=2; , do drugiego "1". CO ISTOTNE: NIE SKASUJ PRZYPADKIEM ŚREDNIKA NA KOŃCU WIERSZA

5) Rozwiązaniem "ostatecznym" w tej kwestii jest narzucenie grze zakazu prerenderowania klatek - wpisując w obu wierszach 0. Odciąży to trochę procesor i kartę, niemniej gdy już FPS'y spadną i gra przytnie - to gra się "przytnie", zamiast jedynie spowolnić, a ruchy gracza nie będą rejestrowane.

Po wszystkim zapisujemy plik.

Platforma - 32 czy 64 bity?

To jedna z pierwszych i najważniejszych decyzji przed odpaleniem gry. Mamy na to wpływ wybierając z poziomu launchera w zakładce "PARAMETRY" domyślną "platformę" gry.

To tutaj wybieramy jaką wersję gry odpali nam launcher. - Konfiguracja gry przed uruchomieniem - ArmA3.cfg | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry
To tutaj wybieramy jaką wersję gry odpali nam launcher.

W tym wypadku rada jest prosta:

Jeśli masz problemy z wydajnością, crashami (a zwłaszcza wywałką systemu), masz starszy system - graj na 32-bitowej platformie. Dlaczego? Jest to najbardziej dopracowana wersja platformy i na wielu komputerach nawet z systemami 64-bitowymi działa dużo lepiej niż exe 64-bit. Sam BIS to przyznaje, dodając też, że zapewnia to najlepszą kompatybilność (niektóre mody mogą nie działać lub powodować problemy w środowisku 64-bitowym). Co więcej, twórcy gry dobrze oprogramowali 32-bitową platformę by wykorzystywała największy możliwy zapas pamięci jakie mogą wykorzystywać aplikacje 32-bitowe (3 GB RAM + nietypowo odliczany VRAM).

Wersja 64-bit zalecana jest dla ludzi z więcej niż 4 GB RAM i 4-rdzeniowymi procesorami.

Parametry startowe

Ten punkt ma bardzo duży wpływ na działanie gry. Gra pozwala zdefiniować dodatkowe parametry odpalania w oficjalnym launcherze - pozwala także poza nim, ale w 2019 to powinna być jedyna interesująca was metoda uruchamiania gry.

JAKIE PARAMETRY NAS INTERESUJĄ, JAKICH WARTOŚCI UŻYĆ I CO ONE NAM DADZĄ?

Klikając gwiazdkę obok danego parametru możemy go zadokować na pierwszej stronie okienka. - Konfiguracja gry przed uruchomieniem - ArmA3.cfg | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry
Klikając gwiazdkę obok danego parametru możemy go "zadokować" na pierwszej stronie okienka.
  1. Bez dzienników ( -nologs )

Komenda -nologs wyłącza część powiadomień o błędach w grze oraz spisywanie zewnętrznych raportów przez grę. W zależności od okoliczności i systemu \ sprzętu i modów może to dać nawet ogromny wzrost wydajności, a większość z was i tak te pliki raportów nie interesują.

Miej na uwadze, że wyłącza to także powiadomienia o powodzie wyrzucenia z serwera.

Przydatne gdy: potrzebujesz stabilniejszego FPS, zwłaszcza na starszym komputerze.

Nieprzydatne gdy: chcesz wiedzieć dlaczego serwer lub misja wyrzuca Cię do menu.

  1. Pomin logo startowe ( -nosplash )

Komenda -nosplash usuwa ekrany "reklamowe" wyświetlane podczas uruchamiania gry (zastępując je gustownym logo gry), skracając odrobinę czas i płynność uruchomienia.

Przydatne gdy: zawsze.

Nieprzydatne gdy: koniecznie chcesz wiedzieć kto stoi za technologiami wykorzystanymi w grze.

  1. Świat ( -world=X )

Wybierając z listy "Empty world" zastąpisz ładowaną standardowo w menu scenkę z jednej z map dostępnych w grze widokiem morza - anulując w ten sposób preload części zawartości przy odpalaniu gry, co da w efekcie szybszy start i dotarcie do głównego menu.

Z drugiej strony obciąży to komputer bardziej podczas ładowania pierwszego scenariusza (odczuwalne zwłaszcza przy tych największych w trybie wieloosobowym), co czasem jest gorsze.

Wtedy dobrym pomysłem jest użycie świata "Stratis" w zamian.

Przydatne gdy: chcesz przyspieszyć uruchomienie gry (grając solo, testując mody, itd).

Nieprzydatne gdy: gdy chcesz zagrać na serwerze gdzie jest ponad 50 graczy.

  1. Licznik CPU ( -cpuCount=X )

Komenda -cpuCount=X (możliwe wartości: od 1 do 32) definiuje ile rdzeni wykorzysta gra.

NIGDY nie należy ustawiać maksimum rdzeni jakie posiadasz, bo wtedy system i gra kłócić się będą o dostęp do zasobów i w rezultacie wydajność może być wręcz fatalna lub powodować crashe. ZAWSZE ustawiaj o co najmniej jeden rdzeń mniej niż masz - 1 rdzeń zostanie dostępny tylko dla systemu, znacznie zmniejszając ryzyko "input laga".

Innymi słowy, masz 4 rdzeniowy procesor? Użyj liczby 3 dla najlepszych warunków gry.

Przydatne gdy: występuje "input lag" lub momenty ewidentnego "krztuszenia" się procesora.

Nieprzydatne gdy: wszystko działa dobrze.

Inne parametry was w gruncie rzeczy nie interesują, gdyby jednak ktoś chciał się dowiedzieć czegoś więcej, to więcej informacji o parametrach startowych można znaleźć na oficjalnej stronie BIS - Konfiguracja gry przed uruchomieniem - ArmA3.cfg | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry

Inne parametry was w gruncie rzeczy nie interesują, gdyby jednak ktoś chciał się dowiedzieć czegoś więcej, to więcej informacji o parametrach startowych można znaleźć na oficjalnej stronie BIS:

https://community.bistudio.com/wiki/Arma_3_Startup_Parameters

CO JESZCZE MOŻNA ZROBIĆ?

Upewnij się, że launcher Army będzie się zamykać po starcie gry - prawy górny róg okienka, "OPCJE", później "Opcje Launchera" i tam w ramce "Po uruchomieniu gry" wybierzcie...

"Zamknij Launcher po kliknięciu Play"

Im mniej rzeczy działa w tle, tym lepiej dla nas. - Konfiguracja gry przed uruchomieniem - ArmA3.cfg | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry
Im mniej rzeczy działa w tle, tym lepiej dla nas.

Po ustawieniu tej opcji warto Launcher zrestartować, by zapisał te ustawienia.

Ustawienia karty graficznej

Oprócz ustawień zarządzania pamięcią i zasobami komputera czy ustawieniami w grze jest jeszcze jedna rzecz, która ma wpływ na to jak dobrze działa i wygląda gra - są to ustawienia narzucane przez kartę graficzną, które kontrolować możemy poprzez panel Nvidia (Nvidia Control Panel) lub AMD (np. Riva Tuner). Ta część poradnika tyczy się obecnie jedynie użytkowników kart Nvidia.

W przypadku Nvidii sprawa jest banalnie prosta. Klikamy prawym przyciskiem myszy na pulpicie, po czym wybieramy z dostępnych opcji "Panel sterowania NVIDIA".

W ten sposób wchodzimy do panelu Nvidia - Konfiguracja gry przed uruchomieniem - ArmA3.cfg | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry
W ten sposób wchodzimy do panelu Nvidia

Jak niektórzy kojarzą, panel NV daje 4 opcje kontroli nad wydajnością karty - nas interesuje póki co tylko jedna - gotowce. W zakładce "Ustawienia 3D" na liście po lewej wybieramy opcję "Wyreguluj ustawienia obrazu, korzystając z podglądu" i tam "Stosuj preferencje użytkownika, podkreślając:" i oto mamy suwak z 3 opcjami, jasno mówiącymi co oferują:

Menu i ustawienia, które nas interesują we wspomnianym panelu. - Konfiguracja gry przed uruchomieniem - ArmA3.cfg | ArmA 3 - Arma III - poradnik do gry
Menu i ustawienia, które nas interesują we wspomnianym panelu.

WYDAJNOŚĆ - najbardziej stabilny FPS, kosztem tego, że część tekstur, zwłaszcza te najbardziej złożone (np. kamuflaże cyfrowe) będą wyglądać nieporównywalnie gorzej; Niemniej jest to problem dotykający głównie zawartości dodatkowej, z modów - tekstury mundurów i pojazdów z podstawowej wersji gry i oficjalnych dodatków wydają się nie cierpieć na tym aż tak bardzo.

ZRÓWNOWAŻONE - ustawienie pośrednie i optymalne, używajcie tego, chyba, że wasz sprzęt ewidentnie nie domaga.

JAKOŚĆ - nie ustawiaj (na wielu komputerach to ustawienie domyślne; w takim wypadku zmień je).

Miejsce na dysku

Chociaż wiele osób o tym zapomina, to też ma znaczenie. Upewnij się, że na dysku systemowym (tudzież innym, na którym masz umieszczony plik wymiany) masz co najmniej 5 GB wolnego miejsca by zapewnić możliwość prawidłowego działania systemu i gry.

Po wykonaniu tych kroków proponuję przejść wstępną konfigurację w grze i przetestować wydajność.

(Zalecanym jest również wyłączenie systemu DVR w przypadku Windowsa 10, ale jest to bardziej skomplikowany zabieg i dlatego nie opiszemy go w tym poradniku; chętnym pomoże Google)