Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Pro Evolution Soccer 2014 Przed premierą

Przed premierą 25 czerwca 2013, 12:00

autor: Amadeusz Cyganek

Festiwal nowości w Pro Evolution Soccer 2014 - co ciekawego szykuje Konami?

W znanej i mającej oddane grono fanów serii idzie nowe – Pro Evolution Soccer 2014 ma być grą zupełnie odświeżoną, stworzoną praktycznie od podstaw i serwującą jeszcze więcej radości z futbolowych potyczek.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Pro Evolution Soccer 2014 - gdzie ta rewolucja?

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Ostatnich kilku lat serii Pro Evolution Soccer nie można nazwać inaczej niż jedną wielką, piłkarską sinusoidą. Kolejne odsłony tej futbolowej sagi rodem z Japonii nie przynosiły wielkich zmian i momentami diametralnie różniły się pod względem jakości. Po dość długim oglądaniu pleców FIF-y (a w przypadku wyników sprzedaży – już tylko śladów po korkach) Konami postawiło na szeroko zakrojoną rewolucję, mającą objąć tak naprawdę wszystkie składowe nowej edycji gry. Dzięki temu już w październiku będziemy mieć do czynienia ze zdefiniowanym na nowo od podstaw PES-em, oferującym wręcz przedsmak „piłkarskiej następnej generacji”. A zatem – co ciekawego wymyślili tym razem Seabass i spółka?

Tym razem udało się powstrzymać Arjena Robbena, choć to trudna sztuka! - 2013-06-25
Tym razem udało się powstrzymać Arjena Robbena, choć to trudna sztuka!

Szczwany wirtualny lis

Tym, co najszumniej zapowiada ekipa Konami, i to od ponad roku, jest Fox Engine, który specjalnie na potrzeby tej produkcji został odpowiednio zmodyfikowany. Jak podkreślają deweloperzy stojący za najświeższym PES-em, bez niego cały szeroko zakrojony plan ległby w gruzach tak szybko, jak powstał. Autorska technologia dalekowschodniego potentata to przede wszystkim szereg ciekawych możliwości, dzięki którym twórcy przygotują zupełnie nowy silnik fizyczny, obliczający kolizje i odzwierciedlający ruchy wirtualnych piłkarzy w jak najbardziej realistyczny sposób. Główną częścią składową tego mechanizmu jest system Motion Animation Stability, odpowiedzialny za praktycznie każdy z wymienionych wyżej aspektów rozgrywki. W odróżnieniu od poprzednich części cyklu nie będziemy mieć do czynienia z gotowym, predefiniowanym rozwiązaniem – tym razem wszystko ma być obliczane na bieżąco, a gra weźmie pod uwagę całą masę parametrów oraz statystyk zawodników, co pozwoli odtworzyć spodziewany przebieg wydarzeń na murawie. Nie da się ukryć, że speców z Konami czeka trudna walka o prymat na tym poletku – ekipa EA Sports również zakasze rękawy, atakując ze swoim silnikiem Ignite. W tym momencie tak naprawdę trudno powiedzieć, który obóz zaprezentuje bardziej dopracowaną i – co za tym idzie – realistyczną technologię.

Festiwal nowości w Pro Evolution Soccer 2014 - FIFA wreszcie w zasięgu? - ilustracja #3

Azjatycka Liga Mistrzów, która pierwszy raz pojawi się w ramach dostępnych rozgrywek w aktualnie szykowanym PES-ie, powstała w 1967 roku. Podobnie jak w Europie w turnieju uczestniczą 32 drużyny wybrane z zespołów mistrzów poszczególnych krajów oraz zdobywców narodowych pucharów. Zwycięzcą ubiegłorocznej edycji był południowokoreański team Ulsan Hyundai.

Kolejną istotną nowinką jest wynalazek o nazwie TrueBall, nad którym pracowało całe tokijskie studio. Moduł ten zajmie się obliczaniem wszelkich parametrów nie tylko – jak nazwa wskazuje – samej futbolówki, ale również zawodników oraz sędziów biegających po murawie. Na każdy ruch, zagranie czy przyjęcie piłki wpłynie szereg czynników utrudniających bądź ułatwiających wykonanie danej czynności, np. umiejętności techniczne konkretnego gracza, siła, z jaką została przekazana piłka, czy warunki atmosferyczne panujące podczas spotkania. Dzięki temu trudno przewidzieć, jak zachowa się zawodnik, a rozgrywanie futbolówki i planowanie ataku pozycyjnego nie okażą się już schematem możliwym wyłącznie do przerwania przez drużynę przeciwną, ale grą błędów, w której niebagatelne znaczenie zyska precyzja, z jaką odgrywamy „łaciatą”.

Jedną z mniejszych, choć bardzo ciekawych, nowości będzie moduł Heart, odpowiedzialny za emocje zawodników, zależnie od tego, czy spotkanie odbywa się na własnym stadionie, czy też na wyjeździe, oraz od stawki danego meczu.

Oto najwięksi wygrani ubiegłego sezonu! - 2013-06-25
Oto najwięksi wygrani ubiegłego sezonu!

System ten przyniesie również spore usprawnienia w zakresie zagrań z pierwszej piłki, kluczowe w szybkim jej przekazaniu stanie się odpowiednie ustawienie zawodnika oraz – rzecz jasna – jego umiejętności panowania nad nią. Za pomocą tego modułu nie tylko szybko, sprawnie i zaskakująco rozwiniemy akcję, dzięki wykonaniu błyskawicznego podania do kolegi z drużyny, ale i oszukamy przeciwnika, odbierając futbolówkę, wypuszczając ją na wolne pole i natychmiast rozpoczynając bieg w stronę bramki rywala. Na znaczeniu zyskają również gierki powietrzne – przyjęcia na klatkę piersiową czy szybkie odegrania główką zawsze robiły wrażenie i ich także nie zabraknie w nowym PES-ie.

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?