Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 2 marca 2011, 09:49

autor: Krzysztof Gonciarz

Battlefield 3 - pierwsze spojrzenie

Jako piewsi w Polscie mieliśmy okazję zobaczyć fragment kampanii w grze Battlefield 3. Jedno jest pewne - seria Call of Duty będzie mieć w tym roku spory problem, by pokonać nadciągającego wielkimi krokami rywala.

Przeczytaj recenzję Powrót na pole bitwy - recenzja gry Battlefield 3

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

„Każda gra musi być krokiem naprzód” – tak idee przyświecające firmie DICE podsumowuje jej dyrektor generalny, Karl-Magnus Troedsson. Sztokholmscy wirtuozi pola bitwy uderzą w tym roku z trzecią częścią głównej serii Battlefield. To jednak bardziej skok w przyszłość niż powrót do korzeni. Nowy silnik, Frostbite 2, podniesie wizualną jakość tego, co zobaczymy na ekranie. Jeszcze nigdy tak dobitnie nie poczułem, że obecna generacja konsol się starzeje: pokaz Battlefielda 3 potwierdził, że obranie peceta jako głównej platformy pozwala deweloperowi technologiczne rozwinąć skrzydła. Szczęka na ziemi, tętno jak po WF-ie – ta prezentacja mnie po prostu znokautowała.

Zanim dane nam było zobaczyć rozgrywkę w trybie single player nowego Battlefielda, posłuchaliśmy o technicznych usprawnieniach napędzającego grę silnika. „Frostbite 2 ma wszystko to, czego możemy chcieć od nowoczesnego engine’u” – mówi Troedsson. Usprawnienia skupiają się na pięciu głównych aspektach: nowym modelu animacji (z użyciem technologii wykorzystywanej w serii FIFA), lepszym modelu zniszczeń (zarówno w skali makro – walące się budynki, jak i mikro – dziury po kulach itp.), zwiększeniu skali konfliktu (duże mapy z większą liczbą obiektów), zmianie silnika renderującego (uwspółcześnienie efektów przez dodanie m.in. nowych rodzajów świateł) oraz przywaleniu najmocniejszą oprawą audio, jaka jest możliwa. Następujące po tej deklaracji fragmenty gry potwierdzają, że DICE pracuje w pocie czoła.

Za chwilę z hotelu nie pozostanie zbyt wiele,podobnie jak z czającego się w nim snajpera.

Na scenę wkracza Patrick Bach, szef projektu Battlefield 3. Światła gasną, a my przenosimy się do ciężarówki przewożącej grupę bohaterów. Akcja toczy się w 2014 roku i skupia na konflikcie pomiędzy rozjemczymi siłami „koalicji” (marines) oraz irańskimi powstańcami z organizacji znanej jako PLR. Nasi bohaterowie siedzą w transporterze opancerzonym i rozmawiają, w tle leci Johnny Cash, utwór „God's Gonna Cut You Down”. Niezwykłe wrażenie robi na mnie animacja postaci, a dokładnie ich bezwładność wynikająca z nierówności podłoża, po którym jedzie pojazd – nigdy nie widziałem, żeby modele ludzi tak realistycznie podskakiwały na wyboistej drodze! Rozmowa przywodzi na myśl Bad Company 2, choć nie jest humorystyczna: to zwykłe frontowe gorzkie dowcipy idących na śmierć żołnierzy („zapomniałem zapłacić podatki”). Z poruszeniem patrzę na ich cudownie oteksturowane, doświadczone przez życie twarze, na ogrom detali w ich wyposażeniu.

Żołnierze wychodzą z transportera i przed naszymi oczami staje piękny, choć zarazem straszny widok ogarniętej wojną bliskowschodniej metropolii. Betonowe zabudowania, szeroka autostrada, zgliszcza po horyzont. Jaskrawa, biała kolorystyka przypomina bardziej Mirror’s Edge niż Modern Warfare – widać, że DICE szuka swojego własnego stylu wizualnego. Battlefield 3 na pewno nie będzie typową dla naszych czasów „brązową” grą.

Scenka, którą widzimy, to klasyczny interaktywny przerywnik: główny bohater odkłada broń i podchodzi do popijającego coś z butelki dowódcy. Po drodze mija dziesiątki innych żołnierzy, zajętych swoimi sprawami. Jedni prowadza jeńców, inni rozmawiają, patrolują teren – wrażenie wojskowego napięcia rodem z filmu Hurt Locker. Dowódca sprawnie odprawia nasz oddział, po czym ruszamy do akcji, wchodząc w pobliską wąską alejkę.

Przemierzamy zakamarki miasta niczym w Kanie & Lynchu 2 – tu pudełka z jakimiś rzeczami, tam bielizna – całość w teksturach, które są nieosiągalne na konsolach obecnej generacji. Po wejściu do budynku przez sprawne wyważenie zamkniętych drzwi (nie jestem ekspertem, ale zachowanie wojskowych w Battlefieldzie 3 wyraźnie świadczy o współpracy konsultantami militarnymi, wszystko, co robią żołnierze, sprawia wrażenie nieprzypadkowego) oddział przechodzi przez serię pomieszczeń, po czym... zostaje zaatakowany.

Graliśmy w Days Gone – Sony przyzwyczaiło nas do lepszego
Graliśmy w Days Gone – Sony przyzwyczaiło nas do lepszego

Przed premierą

Otwarty świat, zombie, bohater macho na motocyklu – co może pójść nie tak? Days Gone to największy exclusive na PS4 pierwszej połowy roku. Gra nie zawodzi, ale po pokazie prasowym trudno nie czuć pewnego niedosytu.

Graliśmy w Sekiro: Shadows Die Twice – to nie jest kalka Soulsów
Graliśmy w Sekiro: Shadows Die Twice – to nie jest kalka Soulsów

Przed premierą

Deweloperzy z From Software odgrażali się, że zapowiedziane na marzec Sekiro: Shadows Die Twice mocno odetnie się od formuły „SoulsBorne” i słowa dotrzymali. To gra bardziej przystępna i efektowna, choć umierać nadal będziemy co chwila.

Doom Eternal – tak powinno się traktować legendy!
Doom Eternal – tak powinno się traktować legendy!

Przed premierą

Doom Eternal nie zapowiada się na bezpieczny sequel. To będzie coś jak druga część Terminatora czy Obcego przy swoich pierwowzorach, a ponadto prawdziwy hołd oddany klasycznej wersji Dooma. Tak powinno się traktować legendarne marki z lat 90.!

Komentarze Czytelników (207)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
03.03.2011 11:48
odpowiedz
Emisariusz
20
Generał

@Scortch i bald eagle. SINGLE PLAYER w battlefieldach jest DODATKIEM do trybu multi. kazdy kto interesuje sie seria od jej powstania leje na ten SP. Bo gdyby go nie bylo a multi stalo na dobrym poziomie to nikt by nie plakal z tego powodu. Ta gra zyje Multiplayerem.

@bald eagle. niewiem ile masz lat ale widac jeszcze nie znasz wagi pieniadza. jak masz kase ktora zarobiles to wybierasz na co ja wydajesz, czy na flaszke co weekend czy raz na rok jakis upgrade. Mozesz robic to i to tak jak robie to ja (w wielkim skrocie) a mozesz tez nie upgradowac, kupic konsole i cieszyc sie z gier za 180zl. To jest twoj wybor. Ale nie decyduj co czlowiek ktory zarabia kase ma z nia robic. bo nie kazdy zarabia 1.500 i nie kazdy musi martwic sie o kazda zlotowke. a juz Tymbardziej poza Polska gdzie ceny sprzetu w porownaniu do zarobkow na zachodzie sa po prostu zalosnie smieszne.

03.03.2011 12:29
odpowiedz
Naczelnyk
140
Witch Hunter

"Trwająca niecałe 10 minut prezentacja brutalnie udowodniła, jak bardzo konsole technologicznie ograniczają gry."

To akurat wiadomo od dawna. Jednak jestem pewien, że tak jak w przypadku dema epic games ciągną je przynajmniej 3*GTX580. Wiemy, że nie jest to sprzęt przeciętnego myszko-pc-klikacza.

"W przypadku najnowszego dzieła DICE to pecet jest główną platformą".
A to dopiero zobaczymy po sprzedaży i wspieraniu tytułu. Wogóle dopiero zobaczymy jak gra będzie wyglądała -i jak chodziła -na różnych konfiguracjach sprzętowych.

Więc spokojnie z ta masturbacją pctową. Bo sobie pourywacie.

PS:"Gra roku"?
Gra, która jeszcze nic nie pokazała oprócz świetnego dema technologicznego? Grę nastawioną na multi obwołujesz w ciemno gra roku nawet przed betą? Weź chłopie się napij wody sodowej, usiądź i ochłoń.

03.03.2011 12:56
odpowiedz
Emisariusz
20
Generał

@up. 1st chodzi o budowanie BF3 na PC a nie port z konsoli
2nd. Uwazasz ze Ci ktorzy nie beda mogli grac na ustawieniach hardcore pojda i kupia ta wersje na konsole ?
3rd. a to ktos niema prawda sobie powiedziec jak dla mnie to gra roku ? troche zluzuj do oficjalnych archwium te wypowiedzi nie ida. nikt za 20 lat nie bedzie sprawdzal: "no rzeczywiscie a ten autor to mowil ze bedzie to gra roku a potem sie przejechal"... troche wiecej luzu zycze.

I mniej bryndzlowania przed kompem bo to szkodzi widac niektorym.

03.03.2011 14:14
odpowiedz
A7J0R33X
15
Legionista

Do Czarny grabarz: "opiera się ręką na stole i naprawdę się czuje, że gościu się o niego opiera"

A co ty tym stołem jesteś, że to czujesz?
Pomyślcie zanim takie bzdury wypisywać zaczniecie...

03.03.2011 14:47
odpowiedz
WlodarW
83
Generał

@A7J0R33X - akurat to z tym stołem to nie sa żadne bzdury, wystarczy sie przyjzec na animacje w innych grach a tutaj (kolizje postaci z obiektami są czysto umowne - tzn. w innych grach postacie zachowują się często tak, jakby one i podłoże po którym się poruszają lub opierają to były 2 różne światy). Tu w BF3 widac, że żołnieże twardo po ziemi biegną, że jej "dotykają", już w BC2 bylo to dobrze zrealizowane w porównaniu do konuręcji, ale tutaj to jest już klasa nie do pobicia przez innych.
Tak samo w L.A. Noir tam mimika twarzy jest jak z filmu animowanego lub lepiej, w żadnej grze tak wyraźnej mimiki nie ma i nie bedzie za szybko.

03.03.2011 16:45
odpowiedz
dekota
105
Generał

Super artykuł!
Czekam na tą grę z niecierpliwością.

03.03.2011 16:50
odpowiedz
Naczelnyk
140
Witch Hunter

-->Emisariusz

Szczerze? Nie tylko ci, co nie będą mogli grać na hardcore, ale również ci, którzy preferują komfort grania.

Ja pomimo, że na pewno będę na jesień w stanie zagrać na max detalach na PC i tak raczej kupię tę grę w wersji na konsolę, chyba, ze technologicznie będzie rzeczywiście przepaść (czy na x360 czy ps3 jeszcze nie wiem).

Dlaczego? 50'' Plazma, kanapa i pad>

Prawo to mówić ma każdy co chce. Ale jak ktoś chce redagować teksty (nawet kierowane dla tak mało bystrej grupy odbiorców) to powinien pisać z głową.

A teraz jeszcze kolego kop na drogę i skillshot zaliczony.

03.03.2011 16:57
odpowiedz
anymous
68
Generał

Po zapowiedziach wielkich cudów w singlu nie ma.

03.03.2011 18:22
odpowiedz
hajskrin
8
Legionista

a ja się cały czas zastanawiam czy mi pójdzie BF 3 bo jak wyjdzie to mój komp będzie miał ponad rok

03.03.2011 18:51
odpowiedz
Emisariusz
20
Generał

@Naczelnyk ja akurat gram na kanapie + 47 cali na PC. wiec mnie jakos nie zabolalo, konsole natomiast odpalam na 55calowym w innym pomieszczeniu.

03.03.2011 18:56
odpowiedz
AIDIDPl
114
PC-towiec

Oglądałem właśnie analizę "Bad Part of the Town" i gość powiedział tam że możliwość "transportowania" ciała rannego żołnierza nie będzie dostępna w multiplayerze, ale wspomniał że będzie możliwość zmieniania trybu strzelania broni....Nie wiem skąd on to wiedział, ale zdaje mi sie że całkiem niedawno czytałem że w multiplayerze będzie można przenosić ciała rannych towarzyszy...

03.03.2011 20:30
odpowiedz
fsdfg
58
ZeitgeistPolska

Emisariusz konsola na 55'' to na krawędziach pewnie schody jak do nieba ;p (chodzi o aliasing)

03.03.2011 22:09
odpowiedz
Scortch
66
call me Hikee

fsdfg---> O dziwo właśnie nie. Na moim 55' krawędzie wyglądają przyzwoicie. Dopiero z bardzo bliska widać "schody".

03.03.2011 23:06
odpowiedz
piotreksik23
83
Konsul

Ten filmik w pełni pokazuje zacofanie konsol oraz to jak rynek jest hamowany. Niestety. A zacofanie nie tyczy się tylko technologii, ale kontrolerów czy gatunków. Niektóre na konsole nie mogą byc wydawane , jak rasowe RPGi czy taktyczne i to jest niestety bardzo przykre.

Ten filmik pokazuje też, dlaczego piractwo to największe zło, a każdy pirat to zwykłe ścierwo niegodne szacunku.

Mam nadzieję, że BF3 osiągnie ogromny sukces, PC się podniesie, a ścierwo zostanie wyplemione. Ale w to nie wierzę.

04.03.2011 13:48
odpowiedz
Mikelus
20
Legionista

@piotreksik23
Mam nadzieję, że BF3 osiągnie ogromny sukces, PC się podniesie, a ścierwo zostanie wyplemione. Ale w to nie wierzę.

Ależ rynek PC się nie musi z niczego podnosić bo świetnie sobie radzi m.in. dzięki wpływom z cyfrowej dystrybucji.

04.03.2011 14:47
odpowiedz
piotreksik23
83
Konsul

Mikelus

Nie do końca się zgodzę. Jakby sobie radził to byś nie miał Crysisa 2 z zacofaną grafiką tylko jakiś kosmiczny fotorealizm jak tutaj. To samo, miałbyś wydawanych więcej rasowych RPGów, gier taktycznych i strategii.

To co napisałeś, brzmi bardzo fajnie, ale ja się z tym nie zgodzę. To jest po prostu robienie dobrej miny. Niestety.

04.03.2011 15:42
odpowiedz
Mikelus
20
Legionista

Nie do końca się zgodzę. Jakby sobie radził to byś nie miał Crysisa 2 z zacofaną grafiką tylko jakiś kosmiczny fotorealizm jak tutaj. To samo, miałbyś wydawanych więcej rasowych RPGów, gier taktycznych i strategii.

Ale z czy tu sie nie zgadzać? z obiektywnymi danymi? Spójrz na ostatnie raporty za 2010 - poprzedni rok był dla PC rekordowy pod względem przychodów ponad 16 miliardów, do 2015 ma wzrosnąć do 20, przy szacunkach na ok 70 miliardów dla całego rynku gier wideo, czyli ok 50 miliardów będzie przypadało na wszystkie konsole razem wzięte. To bynajmniej nie wygląda źle. W tym roku tytułów ekskluzywnych na PC będzie tyle samo co na PS3 i więcej niż na Xboksa i Wii, liczący tylko "pełnoprawne" (full retail) produkty.
Nie rozumiem tylko co ma fotorealizm do rynku gier? Czy jeśli deweloperzy nie wyciskają ostatnich potów z najnowszych kart graficznych to znaczy ze rynek PC umiera? Na tej samej zasadzie mogę powiedzieć, że PS3 umiera, bo tytuły multiplatformowe ma Xboksie wyglądają z reguły lepiej. To zawsze kwestia zainwestowanych środków i oczekiwanej stopy zwrotu. Po prostu nie opłaca się zbytnio poświęcać dużo czasu po to, żeby gra wyglądała na jednej platformie lepiej niż na innych, i tyczy się to również samych konsol.
Kwestia gatunków gier - cóż twórcy w dużej mierze robią to co się najbardziej opłaca, tak to już jest z tą komercją. Rynek PC już dawno poddaje się tym samym trendom co konsole, takie życie.

04.03.2011 20:21
odpowiedz
KIMBOo
22
Centurion

nowy gampley slabej jakosci

http://www.youtube.com/watch?v=WFNWljIBgTA

04.03.2011 20:25
odpowiedz
WlodarW
83
Generał

@Mikelus - zgadzam sie z toba. Mam nadzieje jednak, że BF3 sie sprzeda fenomenalnie i tym samym inni producenci, żeby tyle zarobić to też będą zmuszeni do porpawy grafiki np. na PC. Następnie prezentowania grafiki, gamplayu w trailerach "for PC/ps3/x360" tylko, że Ci ostatni to niekoniecznie muszą wiedzieć, jaką jakość będzie miał ich produkt po uruchomieniu go w napędzie.

Ale tak raczej nie będzie, prędzej casuale będą dyktować jakie gry mają się ukazywać :-/

05.03.2011 11:33
odpowiedz
icecron
3
Junior
05.03.2011 17:04
odpowiedz
Lukxxx
163
Generał

W końcu postęp! W końcu!

Nareszcie granica grafiki/fizyki/zniszczeń mam nadzieję, że i interaktywności zostanie przesunięta dalej. W końcu gra, która graficznie wyprzedzi starego już przecież Crysisa. W końcu gra, która zmusi mnie do upgradu. Tak fajnie jest sobie nie upgradować sprzętu i grać we wszystkie nowości, ale tak naprawdę mamy po prostu stagnację. W końcu wraca stare dobre PC gaming!

06.03.2011 09:09
odpowiedz
victripius
89
Joker

Gra zapowiada się znakomicie. Jeśli oczywiście wszystkie misje będą prezentować się w podobny sposób to nowe Call of Duty może już nie mieć nic do powiedzenia ( zwłaszcza po średnim Black Ops).

06.03.2011 16:51
odpowiedz
Nolifer
114
The Highest

Ciekawe jakie będą wymagania , hah i czy w ogóle mi pociągnie tą grę ;D

06.03.2011 19:56
odpowiedz
Hydro2
120
Legend

Przy takiej grafice multi nie ma znaczenia :P To chyba pierwszy Battlefield, gdzie singla będzie się traktować na poziomie z multi. Nareszcie :>

06.03.2011 21:24
odpowiedz
M4r3k1225
18
Legionista

wymagania nie mogą byc duze w końcu gra na xboxa tez. pewnie będzie tak samo dobrze zoptymalizowana jak crysis 2

07.03.2011 03:03
odpowiedz
SAEB
34
Centurion

M4r3k1225 nie porównuj BF3 na PC do BF3 na xboxa

07.03.2011 11:56
odpowiedz
Love&Pain...
101
Generał

Opad szczęki to wiem na który moment zainwestuję w nowego Peceta:)

12.03.2011 12:03
odpowiedz
inkub69
56
Pretorianin

wlasnie na xboxa bedzie gorzej i to owiele, niestety nasze konsole sa juz stare.

15.03.2011 01:47
odpowiedz
SSman92
26
Generał

no narescie coś się rusza chyba powoli następuje zmierzch konsol nowej generacji

24.04.2011 12:26
odpowiedz
zanonimizowany577687
27
Generał

mhh ta jasne te zniszczenie hotelu jest o skryptowane więc nie ma się czym podniecać...

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze