Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 12 stycznia 2009, 13:06

autor: Filip Grabski

Alan Wake - jak wygląda przed premierą - Strona 2

Historia nękanego koszmarami pisarza powstaje już od kilku lat. Wszystko jednak wskazuje na to, że rok 2009 będzie rokiem przebudzenia dla Alana Wake'a.

Przeczytaj recenzję Alan Wake - recenzja gry

Alan Wake to widziany z perspektywy trzeciej osoby interaktywny thriller, w zapowiedzi którego nie może zabraknąć wymienienia dwóch największych inspiracji, z których korzystali autorzy: Stephen King oraz Miasteczko Twin Peaks. Ten pierwszy jest (przez wielu niekwestionowanym) królem powieści grozy, a postać walczącego z mrocznymi siłami pisarza w jego książkach pojawia się bardzo często – mamy tutaj oczywiste powiązanie z historią Alana. Z kolei Twin Peaks to senne miasteczko w stanie Waszyngton (oho!), które w rzeczywistości nie jest tak przyjazne dla odwiedzających je ludzi, jakby się wydawało (oooho!). Stanowi ono scenerię dla mrocznych wydarzeń dziejących się w serialu autorstwa Davida Lyncha i Marka Frosta. Słowo serial jest tu kluczowe, bowiem rozwój fabuły w grze ma przypominać kolejne odcinki emocjonującego serialu. Podobny pomysł wykorzystali twórcy nowego Alone in the Dark, tutaj jednak raczej nie ujrzymy pilota magicznie przewijającego naprzód fabułę. Alan Wake będzie się składał z serii epizodów kończących się albo wbijającym w fotel „cliffhangerem” lub też spokojniejszą konkluzją wynikającą z przedstawionego rozwoju głównej postaci czy zaprezentowanych wydarzeń z przeszłości (czyżby w grze miały znaleźć się jakieś soczyste retrospekcje?). Twórcy celują w stworzenie syndromu „jeszcze jednego odcinka”, tak dobrze znanego miłośnikom telewizyjnych Zagubionych czy 24. Przy tym istotne jest, by podkreślić, że choć fabuła jest podzielona na odcinki – świat gry taki nie jest. Jeśli więc będziemy błąkać się bez celu po lesie, historia nie posunie się do przodu nawet na krok.

„Jasność twoja wszystko zaćmi...”

No właśnie – świat. Remedy mnóstwo czasu spędza nad możliwie najdoskonalszym odwzorowaniem na ekranie typowego amerykańskiego miasteczka oraz jego okolic. Gracz będzie mógł swobodnie eksplorować zaoferowaną przestrzeń (o powierzchni 100 kilometrów kwadratowych), zarówno pieszo, jak i za pomocą pojazdów, będzie mógł odwiedzać budynki i rozmawiać z postaciami niezależnymi. Trzeba tu zaznaczyć, że cały świat gry nie od razu będzie dostępny – część lokacji zostanie otwarta dopiero po przekroczeniu konkretnych punktów fabularnych. Sama zabawa zaś ma być w pewnym stopniu nieliniowa: otrzymamy konkretny cel, do którego należy dążyć, jednak obrana droga będzie zależeć tylko od nas. Nawiasem mówiąc, te eksploracyjne czynności zajmą dużo więcej czasu niż walka – akcenty w rozgrywce ułożone są zdecydowanie inaczej niż w Maksie Payne`ie. Naturalnie walka w grze wystąpi – czymże byłby dobry thriller bez przeciwników? Jednak pojedynki, jakie będzie musiał stoczyć Alan, zaistnieją dosyć rzadko, za to mają być wysokiej jakości. Twórcy chcą, by nawet kilkunastosekundowa walka była tak intensywnym doświadczeniem, że emocje nie opadają przez kilka kolejnych minut. I jak już zapewne wiecie – głównym orężem naszego bohatera nie będzie broń palna (choć ta oczywiście jest w grze obecna), ale światło. Latarka Twoim najlepszym przyjacielem, a najciemniej wcale nie jest pod latarnią, wręcz przeciwnie.

O czym jeszcze musicie wiedzieć? Fabuła, która jest rozplanowana na kilka odcinków, ma być z założenia zdecydowanie dłuższa niż fabuła filmowa (czyli: Alan Wake zajmie nam więcej czasu niż Max Payne). Zakończeń będzie kilka, a w przyszłości pojawią się kolejne sezony (sequele) tej opowieści. Na koniec garść informacji technicznych: posiadacze PlayStation 3 niech się nie nastawiają specjalnie optymistycznie na spędzanie czasu z Alanem na ich konsoli – gra oficjalnie została zapowiedziana tylko na X360 i pecety. W przypadku tych drugich, wymagany będzie Windows Vista i przynajmniej dwurdzeniowy procesor (jest niewielka szansa na osiągnięcie komfortowych warunków do gry na Pentium 4 z obsługą wielowątkowości, ale przy znacznie zmniejszonych detalach). Spytacie – dlaczego tylko Vista? Autorzy tłumaczą to faktem, że muszą skupić się na tym, co pozwoli im stworzyć możliwie najlepszą grę, nawet jeśli tym samym uniemożliwią części graczy doświadczanie przygód Alana Wake`a. Czy to dobra decyzja i czy koncepcja napakowanego zaawansowaną technologią „growego serialu” się sprawdzi – przekonamy się „when it's done”. Miejmy nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku.

Filip „fsm” Grabski

NADZIEJE:

  • wyjdzie w tym roku (?);
  • nadal wygląda świetnie;
  • historia i klimat;
  • przywiązanie do detali.

OBAWY:

  • nie wyjdzie w tym roku (?);
  • może nie spełnić oczekiwań;
  • tylko Vista.

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko), choć nie stroni od pisania tekstów. W 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj, choć w międzyczasie polubił Switcha. Prywatnie ojciec, podcaster (od 2014 roku współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.