autor: Piotr Deja
KAL-Online - zapowiedź - Strona 3
Dawno, dawno temu, w mitycznej krainie dalekiego wschodu rozpętała się straszliwa wojna. Z jednej strony stanęło dobre królestwo pod przywództwem króla Ha-Nin, z drugiej – hordy przerażających demonów, na czele których stanął złowrogi Ban-Go.
Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.
Mu-Sa to odpowiednik rycerzy-wojowników. Są doskonale wyćwiczeni w walce, a przed każdą bitwą ostrzą swe miecze i naprawiają zbroje. Szkolą się w unikaniu ciosów przeciwników, a każda bitwa to dla nich walka na śmierć i życie. Pierwsza linia obrony przed hordami demonów. Z błędnego rycerza można przejść na etap rycerza-ucznia. Potem wybieramy, czy chcemy szkolić się w defensywie (awans na komandora, potem na generała), czy w ataku (miecznik, mistrz miecza). Klasy mają także specjalne zdolności, np. generał podnosi zdolności towarzyszy w walce, natomiast mistrz miecza jest tak szybki, że nie używa zbroi i tarcz.

Druga klasa to Goong-Soo – łucznicy, a właściwie łuczniczki, bo tylko kobiety mogą do tej klasy należeć. Od dziecka szkolą swój refleks i cel. Błędna łuczniczka awansuje na łuczniczkę-uczennicę, podobnie jak wojownik. Potem może wybrać karierę w armii (imperialny komandor, imperialny generał) lub karierę samotnika (łuczniczka-ekspert, mistrzyni łuku). Specjalne zdolności łuczniczek to np. leczenie towarzyszy, zasypywanie wrogów gradem strzał czy też zabijanie przeciwników jedną strzałą. Ostatnia klasa to Joo-Sool-Sa – czarodzieje, a raczej (znów) czarodziejki, bo do tej klasy również tylko kobiety mają dostęp (wszyscy mężczyźni Joo-Sool-Sa zginęli na wojnie). Wcześniej były kapłankami, lecz zostały wygnane ze swojego lasu za używanie niedozwolonej magii. Życie czarodziejek wypełnione jest eksperymentami z magią i studiowaniem tej tajemnej sztuki. Wraz z rozwojem kolejne magiczne umiejętności są udostępnianie – leczenie, ożywianie, ranienie kilku wrogów jednocześnie itp. Niestety, o pozostałych klasach postaci na razie nic nie wiadomo.

W grze będzie dostępnych ponad dziesięć tysięcy przedmiotów, w tym i niezwykle potężne, pojedyncze, unikalne magiczne przedmioty. Prawdopodobnie nie będzie potrzeba żadnego tutoriala dla graczy, bo interfejs ma być na tyle prosty, że każdy od razu załapie, o co w grze chodzi. Autorzy zapowiadają także ciągłe uaktualnianie w postaci nowych questów czy przedmiotów do zdobycia.
W sumie jedyną oryginalną rzeczą w KAL-Online jest to, że opiera się na mitologii wschodu. Resztę widzieliśmy już wszędzie indziej. Zastanawiam się, czy gra znajdzie odbiorców poza Koreą – tym bardziej że oprawa wizualna, co możemy zobaczyć na screenach, nie jest najwyższych lotów. Pożyjemy, zobaczymy. Gra w pełnej wersji ukaże się prawdopodobnie w październiku 2005 roku.
Piotr „Ziuziek” Deja