Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Doom Eternal Przed premierą

Przed premierą 11 sierpnia 2018, 16:57

autor: DM

Strzelam i jeżdżę – wirtualnie i w realu. Później o tym piszę – krytycznie lub z zachwytem.

Doom Eternal – tak powinno się traktować legendy!

Doom Eternal nie zapowiada się na bezpieczny sequel. To będzie coś jak druga część Terminatora czy Obcego przy swoich pierwowzorach, a ponadto prawdziwy hołd oddany klasycznej wersji Dooma. Tak powinno się traktować legendarne marki z lat 90.!

Zapowiadana premiera gry: 2019.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

DOOM ETERNAL TO:
  1. Hell on Earth – piekło na ziemi: poziomy m.in. wśród ruin ziemskiego miasta i na satelicie Marsa, Fobosie;
  2. hołd dla klasycznych odsłon serii;
  3. nowe możliwości poruszania się;
  4. brak edytora SnapMap;
  5. tryb inwazji: możliwość wcielenia się w demona w kampanii innego gracza, przyjmowania inwazji lub wyłączenia tej opcji i grania samotnie;
  6. DLC rozszerzające kampanię singlową po premierze;
  7. odrębny tryb PvP.

Doom powrócił! Niby już w 2016 roku, w świetnym restarcie uwielbianej serii, ale już po paru minutach konkretnej rozgrywki w nadchodzącego Dooma Eternal widać, ile brakowało tamtej grze do godnego noszenia tej kultowej nazwy. Choć mechanizmy zabawy i samo strzelanie zrealizowano wyśmienicie, osobiście nie mogłem przekonać się do brązowoburej kolorystyki, świecących znajdziek, rozczarowującej dla mnie wizji piekła i samych przeciwników. Doom Eternal, oprócz zaserwowania paru dodatkowych, konkretnych nowości, wydaje się naprawiać wszystkie te elementy.

To będzie prawdziwy hołd złożony klasycznym odsłonom Dooma z 1993 i 1994 roku. Starzy znajomi, jak żołnierze zombie, różowy demon Pinky, potężny Mancubus z dwoma karabinami zamiast dłoni czy czerwony kulisty Cacodemon, wyglądają tak jak 25 lat temu, tyle że proste, płaskie sprite’y zamieniono na pełne detali trójwymiarowe modele. Co więcej – nawet apteczki, niebieskie flakony zdrowia i paczki amunicji prezentują się właśnie tak jak kiedyś. Nie chodzi tu jednak o zwykle easter eggi i puszczanie oka do najstarszych fanów. Klasyczny Doom był po prostu niemal doskonale zaprojektowany i nie warto tego poprawiać.

  1. Zobacz też: Doom Eternal – pierwszy gameplay prosto z QuakeCon 2018. Powstaje Doom Universe

„Nie chodziło nam tylko o hołd” – mówią twórcy

O powrocie do klasyki, o tym, co nie sprawdziło się w poprzedniej odsłonie, o roli gier From Software, inspiracjach, przyszłości trybu snapmap i wielu nowościach usłyszeliśmy w trakcie QuakeConu 2018 w rozmowie z twórcami Dooma Eternal, Martym Strattonem i Hugo Martinem z id Software, którzy bez wahania potwierdzili:

To wersja „triple A” starego, klasycznego Dooma!

DM: Podczas zademonstrowanego fragmentu rozgrywki widać było klasycznych przeciwników idealnie przypominających tych z wersji z lat 90. Również znajdźki, takie jak amunicja, pancerz czy zdrowie, powróciły do pierwotnego wyglądu. Na ile były to sugestie fanów, a na ile sami czuliście, że tych detali brakowało w grze?

Hugo i Marty: Nie chodziło nam tylko o hołd dla klasycznych odsłon Dooma. One były naprawdę niesamowitym przykładem genialnego projektowania takich elementów. Wystarczyło rzucić tylko okiem na pomieszczenie i od razu wiedziałeś, co leży w kącie – naboje do shotguna lub nie – i mogłeś podjąć decyzję, czy je podnieść. W 1993 roku było to trochę łatwiejsze, bo mało szczegółowe otoczenie nie odwracało uwagi gracza. Dziś, aby potrzebne rzeczy się wyróżniały, musieliśmy się trochę natrudzić. Sprawdziliśmy kilka wersji, ale ostatecznie chyba trafiliśmy w dziesiątkę. W poprzedniej grze po prostu widziało się jakieś znajdźki i zbierało wszystko jak odkurzacz. Teraz powróci uczucie tej satysfakcji ze znalezienia chociażby rakiet do wyrzutni, które zawsze się przydają.

Jak będzie wyglądać balans pomiędzy opowiadaniem jakieś historii i budowaniem uniwersum Dooma a zwykłą, beztroską eliminacją potworów?

Hugo i Marty: Jeśli ktoś będzie chciał po prostu pruć naprzód i zabijać demony, to na pewno to dostanie. Dajemy przy tym wystarczająco dużo fabuły w stylu typowym dla Dooma (nie chcemy testować cierpliwości graczy), by zrozumieć główny wątek Dooma Eternal i cel gry. Jeśli jednak ktoś zapragnie poznać wszystko w szerszym kontekście: kogo spotykamy, gdzie się udajemy, powody, dla których robimy to, co robimy – wtedy warto zaglądać w każdy kąt.

Eksplorując świat gry, można znaleźć odpowiedzi na każde pytanie. To, co jest ukryte w kodeksie, w sekretach, zawsze poszerza wiedzę o świecie Dooma. Nie wkładamy do gry niczego, co nie ma wielkiego znaczenia, co jest tylko fajne. Uwielbiamy komentarze społeczności, jej domysły i spekulacje na temat różnych rzeczy. Odpowiadamy na wiele pytań, ale jednocześnie zachęcamy do stawiania kolejnych. Ostatecznie wszystko zależy od gracza – można przebiec przez grę, a można naprawdę w nią wsiąknąć.

Nie tylko popkulturowa papka

Skąd pomysł na tytuł? Co to tak naprawdę oznacza „Eternal” (odwieczny, nieustanny – przyp. tłum.)?

Hugo i Marty: Dużo myśleliśmy o oczywistym „Doomie 2”, ale dziś wszyscy nazywają ostatnią grę „Doomem 2016, więc nie chcieliśmy tworzyć „Dooma 2 2019. Poza tym to strasznie dezorientujące, kiedy starasz się znaleźć jakieś informacje w sieci – wtedy dochodzi do logistycznej katastrofy i cierpią na tym wszyscy.

„Doom Eternal” oznacza trochę samą historię w grze. Doomguy jest w pewnym sensie bohaterem „wiecznym”, tak jak odwieczna jest wojna z piekłem i odwieczna walka dobra ze złem. Zawarliśmy sporo różnych odniesień i mamy nadzieję, że ludzie czasem zwolnią tempo i zauważą rzeczy, które nie były na pierwszy rzut oka zbyt wyraźne. Liczymy, że zaczną zadawać sobie pytania. Choć Doom to tylko sprawiająca frajdę popkulturowa papka, nie oznacza to, że nie może mieć w sobie pewnej głębi i ukrytego znaczenia. Zwykły fast food też przecież może być w pewnym zakresie pożywny.

Czy podoba Ci się nowy Doom?

92,7%

Tak

5,1%

Nie mam jeszcze opinii

2,2%

Nie

Graliśmy w Metro Exodus i wiemy, czym tak naprawdę jest nowe Metro
Graliśmy w Metro Exodus i wiemy, czym tak naprawdę jest nowe Metro

Przed premierą

W nowym Metrze metra nie ma, ale też jest... wiecie, tak samo jak z bunkrami. Artiom po całym życiu spędzonym w tunelach moskiewskiej kolei podziemnej wyrusza w podróż po Rosji pociągiem i to rodzi pytanie, czy to jeszcze jest Metro?

Graliśmy w Resident Evil 2 – klasyk odnowiony niemal nie do poznania
Graliśmy w Resident Evil 2 – klasyk odnowiony niemal nie do poznania

Przed premierą

Lepsze zazwyczaj jest wrogiem dobrego – a przy nowej wersji Resident Evil 2 Capcom zamierza dość sporo namieszać w formule pierwowzoru. Po zagraniu w nowego Residenta jestem jednak przekonany, że Japończycy wiedzą, co robią.

Graliśmy w Metro Exodus – słowiańskie postapo nie wybacza
Graliśmy w Metro Exodus – słowiańskie postapo nie wybacza

Przed premierą

Metro nie wybacza. To trudna gra, musimy przechodzić ją uważnie, bo inaczej będzie nam ciężko. Pojechaliśmy do Londynu, żeby jeszcze przed targami E3 zobaczyć jak się ma słowiańska postapokalipsa od 4A Games.

Komentarze Czytelników (33)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
11.08.2018 19:37
7
odpowiedz
1 odpowiedź
Persecuted
81
Senator

Nie wiem na ile to zasługa tłumaczenia, ale moim zdaniem to na prawdę super sprawa, że w 2018 roku można jeszcze przeczytać tak rozbrajająco szczery krytycyzm autora wobec swojego własnego dzieła. Zamiast klasycznego PRowego bełkotu w stylu: "nasza ekipa jest niezwykle dumna z tego elementu i choć nadal uważamy, że jest świetny, to jednak kochamy graczy tak bardzo, że postanowiliśmy go całkowicie zmienić", czytamy wprost: "kucanie było do kitu" i "SnapMap był kiepski". Mało tego, mają odwagę porównać swoją grę do fast fooda i nie boją się przyznać, że to przede wszystkim wesoła rozwałka wzorowana na klasyku, a nie filozoficzne dzieło sztuki mające zmienić świat na lepsze. Może to bzdurka, ale jakoś tak w moich oczach czyni ich bardziej wiarygodnymi i sprawa wrażenie, że im autentycznie zależy na jakości, nie tylko dobrym wizerunku w mediach.

No a sama treść wywiadu jedynie potwierdza moje odczucia z wczorajszego pokazu - jest na co czekać!

post wyedytowany przez Persecuted 2018-08-11 19:48:07
11.08.2018 20:08
6
odpowiedz
2 odpowiedzi
gnoll
119
Simple Man

Więcej gore, więcej broni, więcej potworów, więcej akcji. I więcej Micka Gordona -------------->

I jeszcze ten wstęp w trailerze jak Doomguy wchodzi do pomieszczenia, a personel dookoła widzi jak wchodzi największy skur...czybyk na planecie... :)

11.08.2018 17:40
😁
Kaktuscraft
11
Chorąży

Doom Eternal zapowiada się naprawdę świetnie. Gdy Doomguy wyjął miecz to po prostu szczęka mi opadła.

11.08.2018 17:53
odpowiedz
8 odpowiedzi
Hydro2
120
Legend

Zero horroru tylko bezsensowna młucka. Szkoda, bo trójka z dynamiką czwórki to coś. Na takie połączenie liczyłem w Eternal :/

11.08.2018 19:37
7
odpowiedz
1 odpowiedź
Persecuted
81
Senator

Nie wiem na ile to zasługa tłumaczenia, ale moim zdaniem to na prawdę super sprawa, że w 2018 roku można jeszcze przeczytać tak rozbrajająco szczery krytycyzm autora wobec swojego własnego dzieła. Zamiast klasycznego PRowego bełkotu w stylu: "nasza ekipa jest niezwykle dumna z tego elementu i choć nadal uważamy, że jest świetny, to jednak kochamy graczy tak bardzo, że postanowiliśmy go całkowicie zmienić", czytamy wprost: "kucanie było do kitu" i "SnapMap był kiepski". Mało tego, mają odwagę porównać swoją grę do fast fooda i nie boją się przyznać, że to przede wszystkim wesoła rozwałka wzorowana na klasyku, a nie filozoficzne dzieło sztuki mające zmienić świat na lepsze. Może to bzdurka, ale jakoś tak w moich oczach czyni ich bardziej wiarygodnymi i sprawa wrażenie, że im autentycznie zależy na jakości, nie tylko dobrym wizerunku w mediach.

No a sama treść wywiadu jedynie potwierdza moje odczucia z wczorajszego pokazu - jest na co czekać!

post wyedytowany przez Persecuted 2018-08-11 19:48:07
11.08.2018 20:08
6
odpowiedz
2 odpowiedzi
gnoll
119
Simple Man

Więcej gore, więcej broni, więcej potworów, więcej akcji. I więcej Micka Gordona -------------->

I jeszcze ten wstęp w trailerze jak Doomguy wchodzi do pomieszczenia, a personel dookoła widzi jak wchodzi największy skur...czybyk na planecie... :)

11.08.2018 21:09
👍
odpowiedz
topyrz
62
pogodnik duchnik
8.0

Wow, świetnie przygotowany gameplay.

11.08.2018 21:35
4
odpowiedz
1 odpowiedź
Oburzony
51
PC Gamer
10

Zmartwilem sie jak uslyszalem, ze Bethesda przejmuje ID Software, ale teraz gdy mamy nowego świetnego DOOM-a (i za rogiem wyglada na to, ze jeszcze lepszy sequel), nowego wspanialego Quake, 3x Wolfensteina najwyzszych lotow i jeszcze odgrzebuja RAGE ktore rowniez wyglada wspaniale... coz moge powiedziec mylilem sie. Oby tak dalej, marki ID Software beda znowu rzadzic jak za dawnych lat!

11.08.2018 21:37
odpowiedz
marcin0313
28
Centurion

Doom Eternal to najbardziej wyczekiwana gra na jaką czekam no i jeszcze nowe Metro, jestem ciekaw czy tym razem znowu gra będzie szybko chodziła i mam nadzieje że będzie na Vullkanie.

11.08.2018 22:23
😉
2
odpowiedz
1 odpowiedź
domin123456
35
Centurion
10

Nie rozumiem ludzi piszących ,,za mało horroru " , ,,Doom 3 to była najlepsza odsłona" , ,, Nie ma fabuły nie ma zabawy" mi się nowy doom podoba więcej broni , większe mapy , lepszy doomguy i zapewne każdy kto przeszedł dooma 2016 jest zadowolony tak samo jak ja . Tu nie potrzeba rewolucji

12.08.2018 15:29
😍
odpowiedz
3 odpowiedzi
Sir Xan
90
Legend

Ładny i efektowny gameplay, aż chce mi zapisać na dysku. Błagam Wam, nie dajcie downgrade!

post wyedytowany przez Sir Xan 2018-08-12 15:32:08
12.08.2018 23:20
odpowiedz
1 odpowiedź
domin123456
35
Centurion

Ktoś wie czy bedzie 60 fps na konsolach?

13.08.2018 01:03
odpowiedz
Gosen
95
Pretorianin

Wygląda lepiej niż poprzedni (nie wypadają itemy, grafika ciut lepsza i parę innych usprawnień żeby było płynniej i bardziej mięsisto), ale mi ciągle brakuje klasycznego HUD'a z krwawiącą głową bohatera. No i zakładam, że szukania kolorowych kluczy nie będzie za bardzo jak dawniej. Szybkie, mocne dźwięki na plus, ale fajnie jakby było kilka mroczniejszych lokacji z jakąś muzyką pokroju Sign of Evil.

13.08.2018 06:46
odpowiedz
Matysiak G
126
bozon Higgsa

Akurat sequel Obcego mocno obniżył loty.

15.08.2018 01:55
😈
odpowiedz
zyyyygarekbue
22
Legionista

To wreszcie przypomina klasyczna "dwojke"....

16.08.2018 17:56
👎
odpowiedz
2 odpowiedzi
Cinooslaw
1
Junior

Ostrze jak u Predatora, jakiś łańcuch jak u Skorpiona a przeciwnicy z dodanymi na siłę kolcami tudzież rogami.. nie wspominając o designie uzbrojenia, jakieś scyzoryki pod lufą i kolorowe światełka wygląda to tak dobrze jak wiejski tuning Golfa. Zmiany są fajne jak idą w dobrym kierunku panie redaktorze.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze