Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Doom Eternal Przed premierą

Przed premierą 11 sierpnia 2018, 16:57

autor: DM

Strzelam i jeżdżę – wirtualnie i w realu. Później o tym piszę – krytycznie lub z zachwytem.

Doom Eternal – tak powinno się traktować legendy!

Doom Eternal nie zapowiada się na bezpieczny sequel. To będzie coś jak druga część Terminatora czy Obcego przy swoich pierwowzorach, a ponadto prawdziwy hołd oddany klasycznej wersji Dooma. Tak powinno się traktować legendarne marki z lat 90.!

Zapowiadana premiera gry: 2019.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

DOOM ETERNAL TO:
  1. Hell on Earth – piekło na ziemi: poziomy m.in. wśród ruin ziemskiego miasta i na satelicie Marsa, Fobosie;
  2. hołd dla klasycznych odsłon serii;
  3. nowe możliwości poruszania się;
  4. brak edytora SnapMap;
  5. tryb inwazji: możliwość wcielenia się w demona w kampanii innego gracza, przyjmowania inwazji lub wyłączenia tej opcji i grania samotnie;
  6. DLC rozszerzające kampanię singlową po premierze;
  7. odrębny tryb PvP.

Doom powrócił! Niby już w 2016 roku, w świetnym restarcie uwielbianej serii, ale już po paru minutach konkretnej rozgrywki w nadchodzącego Dooma Eternal widać, ile brakowało tamtej grze do godnego noszenia tej kultowej nazwy. Choć mechanizmy zabawy i samo strzelanie zrealizowano wyśmienicie, osobiście nie mogłem przekonać się do brązowoburej kolorystyki, świecących znajdziek, rozczarowującej dla mnie wizji piekła i samych przeciwników. Doom Eternal, oprócz zaserwowania paru dodatkowych, konkretnych nowości, wydaje się naprawiać wszystkie te elementy.

To będzie prawdziwy hołd złożony klasycznym odsłonom Dooma z 1993 i 1994 roku. Starzy znajomi, jak żołnierze zombie, różowy demon Pinky, potężny Mancubus z dwoma karabinami zamiast dłoni czy czerwony kulisty Cacodemon, wyglądają tak jak 25 lat temu, tyle że proste, płaskie sprite’y zamieniono na pełne detali trójwymiarowe modele. Co więcej – nawet apteczki, niebieskie flakony zdrowia i paczki amunicji prezentują się właśnie tak jak kiedyś. Nie chodzi tu jednak o zwykle easter eggi i puszczanie oka do najstarszych fanów. Klasyczny Doom był po prostu niemal doskonale zaprojektowany i nie warto tego poprawiać.

  1. Zobacz też: Doom Eternal – pierwszy gameplay prosto z QuakeCon 2018. Powstaje Doom Universe

„Nie chodziło nam tylko o hołd” – mówią twórcy

O powrocie do klasyki, o tym, co nie sprawdziło się w poprzedniej odsłonie, o roli gier From Software, inspiracjach, przyszłości trybu snapmap i wielu nowościach usłyszeliśmy w trakcie QuakeConu 2018 w rozmowie z twórcami Dooma Eternal, Martym Strattonem i Hugo Martinem z id Software, którzy bez wahania potwierdzili:

To wersja „triple A” starego, klasycznego Dooma!

DM: Podczas zademonstrowanego fragmentu rozgrywki widać było klasycznych przeciwników idealnie przypominających tych z wersji z lat 90. Również znajdźki, takie jak amunicja, pancerz czy zdrowie, powróciły do pierwotnego wyglądu. Na ile były to sugestie fanów, a na ile sami czuliście, że tych detali brakowało w grze?

Hugo i Marty: Nie chodziło nam tylko o hołd dla klasycznych odsłon Dooma. One były naprawdę niesamowitym przykładem genialnego projektowania takich elementów. Wystarczyło rzucić tylko okiem na pomieszczenie i od razu wiedziałeś, co leży w kącie – naboje do shotguna lub nie – i mogłeś podjąć decyzję, czy je podnieść. W 1993 roku było to trochę łatwiejsze, bo mało szczegółowe otoczenie nie odwracało uwagi gracza. Dziś, aby potrzebne rzeczy się wyróżniały, musieliśmy się trochę natrudzić. Sprawdziliśmy kilka wersji, ale ostatecznie chyba trafiliśmy w dziesiątkę. W poprzedniej grze po prostu widziało się jakieś znajdźki i zbierało wszystko jak odkurzacz. Teraz powróci uczucie tej satysfakcji ze znalezienia chociażby rakiet do wyrzutni, które zawsze się przydają.

Jak będzie wyglądać balans pomiędzy opowiadaniem jakieś historii i budowaniem uniwersum Dooma a zwykłą, beztroską eliminacją potworów?

Hugo i Marty: Jeśli ktoś będzie chciał po prostu pruć naprzód i zabijać demony, to na pewno to dostanie. Dajemy przy tym wystarczająco dużo fabuły w stylu typowym dla Dooma (nie chcemy testować cierpliwości graczy), by zrozumieć główny wątek Dooma Eternal i cel gry. Jeśli jednak ktoś zapragnie poznać wszystko w szerszym kontekście: kogo spotykamy, gdzie się udajemy, powody, dla których robimy to, co robimy – wtedy warto zaglądać w każdy kąt.

Eksplorując świat gry, można znaleźć odpowiedzi na każde pytanie. To, co jest ukryte w kodeksie, w sekretach, zawsze poszerza wiedzę o świecie Dooma. Nie wkładamy do gry niczego, co nie ma wielkiego znaczenia, co jest tylko fajne. Uwielbiamy komentarze społeczności, jej domysły i spekulacje na temat różnych rzeczy. Odpowiadamy na wiele pytań, ale jednocześnie zachęcamy do stawiania kolejnych. Ostatecznie wszystko zależy od gracza – można przebiec przez grę, a można naprawdę w nią wsiąknąć.

Nie tylko popkulturowa papka

Skąd pomysł na tytuł? Co to tak naprawdę oznacza „Eternal” (odwieczny, nieustanny – przyp. tłum.)?

Hugo i Marty: Dużo myśleliśmy o oczywistym „Doomie 2”, ale dziś wszyscy nazywają ostatnią grę „Doomem 2016, więc nie chcieliśmy tworzyć „Dooma 2 2019. Poza tym to strasznie dezorientujące, kiedy starasz się znaleźć jakieś informacje w sieci – wtedy dochodzi do logistycznej katastrofy i cierpią na tym wszyscy.

„Doom Eternal” oznacza trochę samą historię w grze. Doomguy jest w pewnym sensie bohaterem „wiecznym”, tak jak odwieczna jest wojna z piekłem i odwieczna walka dobra ze złem. Zawarliśmy sporo różnych odniesień i mamy nadzieję, że ludzie czasem zwolnią tempo i zauważą rzeczy, które nie były na pierwszy rzut oka zbyt wyraźne. Liczymy, że zaczną zadawać sobie pytania. Choć Doom to tylko sprawiająca frajdę popkulturowa papka, nie oznacza to, że nie może mieć w sobie pewnej głębi i ukrytego znaczenia. Zwykły fast food też przecież może być w pewnym zakresie pożywny.

Czy podoba Ci się nowy Doom?

92,3%

Tak

5,4%

Nie mam jeszcze opinii

2,3%

Nie

Graliśmy w singla gry Battlefield 5 – czy w kampanii jest klimat II wojny światowej?
Graliśmy w singla gry Battlefield 5 – czy w kampanii jest klimat II wojny światowej?

Przed premierą

Battlefield 5 – najnowsza część serii tradycyjnie skupiającej się na rozgrywkach sieciowych - kusi w tym roku miłośników singlowych kampanii, której po raz pierwszy zabrakło w konkurencyjnej strzelance, słynącej z historii o filmowym rozmachu.

Graliśmy w Hitman 2 – jeszcze więcej morderczej swobody
Graliśmy w Hitman 2 – jeszcze więcej morderczej swobody

Przed premierą

Hitmana 2 w niektórych miejscach łatwo pomylić z poprzednią częścią – znaczących zmian po prostu tutaj nie ma. Ale może rzeczywiście wystarczy nowy zestaw lokacji i jeszcze więcej swobody w eliminacji celów, by wszyscy byli zadowoleni?

Graliśmy w Resident Evil 2 – klasyk odnowiony niemal nie do poznania
Graliśmy w Resident Evil 2 – klasyk odnowiony niemal nie do poznania

Przed premierą

Lepsze zazwyczaj jest wrogiem dobrego – a przy nowej wersji Resident Evil 2 Capcom zamierza dość sporo namieszać w formule pierwowzoru. Po zagraniu w nowego Residenta jestem jednak przekonany, że Japończycy wiedzą, co robią.

Komentarze Czytelników (30)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
11.08.2018 19:37
7
odpowiedz
1 odpowiedź
Persecuted
79
Senator

Nie wiem na ile to zasługa tłumaczenia, ale moim zdaniem to na prawdę super sprawa, że w 2018 roku można jeszcze przeczytać tak rozbrajająco szczery krytycyzm autora wobec swojego własnego dzieła. Zamiast klasycznego PRowego bełkotu w stylu: "nasza ekipa jest niezwykle dumna z tego elementu i choć nadal uważamy, że jest świetny, to jednak kochamy graczy tak bardzo, że postanowiliśmy go całkowicie zmienić", czytamy wprost: "kucanie było do kitu" i "SnapMap był kiepski". Mało tego, mają odwagę porównać swoją grę do fast fooda i nie boją się przyznać, że to przede wszystkim wesoła rozwałka wzorowana na klasyku, a nie filozoficzne dzieło sztuki mające zmienić świat na lepsze. Może to bzdurka, ale jakoś tak w moich oczach czyni ich bardziej wiarygodnymi i sprawa wrażenie, że im autentycznie zależy na jakości, nie tylko dobrym wizerunku w mediach.

No a sama treść wywiadu jedynie potwierdza moje odczucia z wczorajszego pokazu - jest na co czekać!

post wyedytowany przez Persecuted 2018-08-11 19:48:07
11.08.2018 20:08
5
odpowiedz
1 odpowiedź
gnoll
117
Simple Man

Więcej gore, więcej broni, więcej potworów, więcej akcji. I więcej Micka Gordona -------------->

I jeszcze ten wstęp w trailerze jak Doomguy wchodzi do pomieszczenia, a personel dookoła widzi jak wchodzi największy skur...czybyk na planecie... :)

11.08.2018 17:40
😁
1
Kaktuscraft
9
Legionista

Doom Eternal zapowiada się naprawdę świetnie. Gdy Doomguy wyjął miecz to po prostu szczęka mi opadła.

11.08.2018 17:53
odpowiedz
7 odpowiedzi
Hydro2
118
Legend

Zero horroru tylko bezsensowna młucka. Szkoda, bo trójka z dynamiką czwórki to coś. Na takie połączenie liczyłem w Eternal :/

11.08.2018 18:22
8
Zdzichsiu
69
Ziemniak
9.5

Doom tylko raz w całej serii był horrorem i to na dodatek w tej najgorszej odsłonie. W tej marce od samego początku chodzi o dynamiczny mord na demonach w rockowo-metalowych rytmach.

post wyedytowany przez Zdzichsiu 2018-08-11 18:24:02
11.08.2018 18:42
😂
7
Fizzly Pizzly
25
DiRT Lounge
10

<-- A Hydro znowu ze swoim komentarzem z tyłka.

Takiego restartu potrzebowała ta marka -->

12.08.2018 13:37
2
WolfDale
14
Poeta za pięć groszy

Doom 3 nie był najsłabszy, bo był tak samo dobry jak inne gry serii. Po prostu tytuł się rozwinął i do zwyczajnej siekaniny dodano ciekawą fabułę, oraz dużo smaczków wraz z eksploracją. Nic dziwnego że ID Software podążyło wtedy w takim kierunku widząc jaki sukces odniósł pierwszy Half-Life i czując że następca jeszcze większy sukces odniesie. Na plus należy zaliczyć też to, że nie próbowali skopiować HL tylko zrobili to po swojemu. Bardzo mi się podobało czytanie wiadomości, słuchanie nagrań czy eksplorowanie i spotykanie pracowników bazy. Czyli tzw. spokojnie momenty zamiast nieprzerwanej sieczki. Co jak co, ale trójeczce klimatu nie można odmówić, bo aż się wylewa z ekranu.

Pomysł Hydro jest bardzo dobry i również bym chciał taką hybrydę. To tak jakby mieć za złe (choć zdarzają się i tacy) że R* zrobił GTA w 3D i rozwinął swój tytuł.

post wyedytowany przez WolfDale 2018-08-12 13:37:51
12.08.2018 15:31
MandziuX
1
Centurion

@ up ze co z tym gta? Kiepskie porownanie. Doom polega wlasnie na mucce.

12.08.2018 22:28
😉
WolfDale
14
Poeta za pięć groszy

Zabawne, co takiego złego napisał Hydro że go wszyscy żywcem zakopali?

Porównanie wcale nie jest kiepskie, bo pokazuje rozwój tytułu. Jedne się cofają w rozwoju, inne pozostają takimi jakimi były. Natomiast te trzecie się rozwijają jak właśnie uczyniło to GTA czy Doom 3. Podobają mi się te nowe odsłony, ale trochę mi szkoda że nie poszły trochę w kierunku miksu D3 z D1/2. ID Software jest w dobrej kondycji, więc mam cichą nadzieję że kiedyś zrobią takiego Dooma, tyle że dużo lepszego.

13.08.2018 09:00
Zdzichsiu
69
Ziemniak

@WolfDale
To nie rozwój, a wymaganie, by gra stała się czymś, czym nie jest. Była zaledwie raz w formie eksperymentu i wyszło średnio. Okej, niby Doom 3 ma jakichś zwolenników, ale ta gra nie reprezentuje tego, czym tak naprawdę jest ta marka. Porównanie z GTA jest słabe, bo Rockstar przeniósł mechaniki z 2D w 3D. Tutaj chodziłoby o zmianę całej koncepcji. Doom to Doom, dynamiczna sieka, w której to demony powinny się bać nas, a nie łażenie z latarką po ciemnych korytarzach.

19.08.2018 12:47
Ejim
39
Pretorianin

To prawda,doom to doom ale można by zrobić spin-off właśnie w stylu doom3,ma to swoich zwolleników i zawsze odskocznia,inny typ zabawy. Klimatu i napięcia towarzyszącemu doom3 nie można odmówić i szczerze to liczę, że za jakiś czas coś wyskrobią w takim stylu.

11.08.2018 19:37
7
odpowiedz
1 odpowiedź
Persecuted
79
Senator

Nie wiem na ile to zasługa tłumaczenia, ale moim zdaniem to na prawdę super sprawa, że w 2018 roku można jeszcze przeczytać tak rozbrajająco szczery krytycyzm autora wobec swojego własnego dzieła. Zamiast klasycznego PRowego bełkotu w stylu: "nasza ekipa jest niezwykle dumna z tego elementu i choć nadal uważamy, że jest świetny, to jednak kochamy graczy tak bardzo, że postanowiliśmy go całkowicie zmienić", czytamy wprost: "kucanie było do kitu" i "SnapMap był kiepski". Mało tego, mają odwagę porównać swoją grę do fast fooda i nie boją się przyznać, że to przede wszystkim wesoła rozwałka wzorowana na klasyku, a nie filozoficzne dzieło sztuki mające zmienić świat na lepsze. Może to bzdurka, ale jakoś tak w moich oczach czyni ich bardziej wiarygodnymi i sprawa wrażenie, że im autentycznie zależy na jakości, nie tylko dobrym wizerunku w mediach.

No a sama treść wywiadu jedynie potwierdza moje odczucia z wczorajszego pokazu - jest na co czekać!

post wyedytowany przez Persecuted 2018-08-11 19:48:07
11.08.2018 21:10
topyrz
60
pogodnik duchnik

*naprawdę

11.08.2018 20:08
5
odpowiedz
1 odpowiedź
gnoll
117
Simple Man

Więcej gore, więcej broni, więcej potworów, więcej akcji. I więcej Micka Gordona -------------->

I jeszcze ten wstęp w trailerze jak Doomguy wchodzi do pomieszczenia, a personel dookoła widzi jak wchodzi największy skur...czybyk na planecie... :)

11.08.2018 20:29
4
Persecuted
79
Senator

Dokładnie!

Ta sekwencja, w której wszyscy na sam widom Doomguya robią pod siebie, jest po prostu bezbłędna :).

11.08.2018 21:09
👍
odpowiedz
topyrz
60
pogodnik duchnik
8.0

Wow, świetnie przygotowany gameplay.

11.08.2018 21:35
2
odpowiedz
1 odpowiedź
Oburzony
50
PC Gamer
10

Zmartwilem sie jak uslyszalem, ze Bethesda przejmuje ID Software, ale teraz gdy mamy nowego świetnego DOOM-a (i za rogiem wyglada na to, ze jeszcze lepszy sequel), nowego wspanialego Quake, 3x Wolfensteina najwyzszych lotow i jeszcze odgrzebuja RAGE ktore rowniez wyglada wspaniale... coz moge powiedziec mylilem sie. Oby tak dalej, marki ID Software beda znowu rzadzic jak za dawnych lat!

12.08.2018 13:41
😢
WolfDale
14
Poeta za pięć groszy

To prawda, szkoda tylko że Valve i Epic Games zawiesili broń i olewają tytuły, dzięki którym stali się tak naprawdę sławni.

post wyedytowany przez WolfDale 2018-08-12 13:42:05
11.08.2018 21:37
odpowiedz
marcin0313
26
Chorąży

Doom Eternal to najbardziej wyczekiwana gra na jaką czekam no i jeszcze nowe Metro, jestem ciekaw czy tym razem znowu gra będzie szybko chodziła i mam nadzieje że będzie na Vullkanie.

11.08.2018 22:23
😉
1
odpowiedz
1 odpowiedź
domin123456
33
Centurion
10

Nie rozumiem ludzi piszących ,,za mało horroru " , ,,Doom 3 to była najlepsza odsłona" , ,, Nie ma fabuły nie ma zabawy" mi się nowy doom podoba więcej broni , większe mapy , lepszy doomguy i zapewne każdy kto przeszedł dooma 2016 jest zadowolony tak samo jak ja . Tu nie potrzeba rewolucji

12.08.2018 07:25
2
Konr@d
14
Would You Kindly?
9.5

Ja go nie przeszedłem... ja się nim delektowałem

12.08.2018 15:29
😍
odpowiedz
3 odpowiedzi
Sir Xan
88
Legend

Ładny i efektowny gameplay, aż chce mi zapisać na dysku. Błagam Wam, nie dajcie downgrade!

post wyedytowany przez Sir Xan 2018-08-12 15:32:08
12.08.2018 15:32
MandziuX
1
Centurion

Nie dadza, bo jest to fajny i dobry silnik.

12.08.2018 17:58
1
gnoll
117
Simple Man

Downgrade? Co to jest? A na co to komu?

12.08.2018 20:43
Persecuted
79
Senator
9.0

Póki co, to nowy Doom zdaje się wyglądać nawet lepiej niż poprzedni (jest bogatszy w detale).

https://www.youtube.com/watch?v=6xq73nShoMc

12.08.2018 23:20
odpowiedz
1 odpowiedź
domin123456
33
Centurion

Ktoś wie czy bedzie 60 fps na konsolach?

13.08.2018 01:18
Dawko062
38
!_ ! 7

Będzie 60 :)

13.08.2018 01:03
odpowiedz
Gosen
93
Pretorianin

Wygląda lepiej niż poprzedni (nie wypadają itemy, grafika ciut lepsza i parę innych usprawnień żeby było płynniej i bardziej mięsisto), ale mi ciągle brakuje klasycznego HUD'a z krwawiącą głową bohatera. No i zakładam, że szukania kolorowych kluczy nie będzie za bardzo jak dawniej. Szybkie, mocne dźwięki na plus, ale fajnie jakby było kilka mroczniejszych lokacji z jakąś muzyką pokroju Sign of Evil.

13.08.2018 06:46
odpowiedz
Matysiak G
124
bozon Higgsa

Akurat sequel Obcego mocno obniżył loty.

15.08.2018 01:55
😈
odpowiedz
zyyyygarekbue
22
Legionista

To wreszcie przypomina klasyczna "dwojke"....

16.08.2018 17:56
👎
odpowiedz
1 odpowiedź
Cinooslaw
1
Junior

Ostrze jak u Predatora, jakiś łańcuch jak u Skorpiona a przeciwnicy z dodanymi na siłę kolcami tudzież rogami.. nie wspominając o designie uzbrojenia, jakieś scyzoryki pod lufą i kolorowe światełka wygląda to tak dobrze jak wiejski tuning Golfa. Zmiany są fajne jak idą w dobrym kierunku panie redaktorze.

16.08.2018 19:40
DM
146
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Gry ewoluują panie graczu :) muszą być jakieś nowości w mechanikach rozgrywki, a te akurat nieźle wpływają na płynność i efektywność walki.
w grze będziesz miał wyjaśnione fabularnie dlaczego zbroja doomguya dostaje modyfikacje, kolce impy miały już ćwierć wieku temu, a autorzy nie ukrywają, że filmy z lat 80. jak Robocop, predator, martwe zło były dla nich kopalnią inspiracji.
Redaktorowi się podoba, wielu innym również, choć wiadomo że nawet jak twórcy zrobiliby cuda na kiju, to i tak w 100% wszystkich nie zadowolą ;)

post wyedytowany przez DM 2018-08-16 19:41:31
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze