Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Metro Exodus Przed premierą

Przed premierą 12 czerwca 2018, 20:00

autor: Kacper Pitala

Graliśmy w Metro Exodus – słowiańskie postapo nie wybacza

Metro nie wybacza. To trudna gra, musimy przechodzić ją uważnie, bo inaczej będzie nam ciężko. Pojechaliśmy do Londynu, żeby jeszcze przed targami E3 zobaczyć jak się ma słowiańska postapokalipsa od 4A Games.

Zapowiadana premiera gry: 2019.

Artykuł powstał na bazie wersji XONE.

Dwie pierwsze części Metra ukraińskiego 4A Games całkiem nieźle wypełniły lukę po kultowym S.T.A.L.K.E.R.-ze, oferując porządną dawkę „słowiańskiej postapokalipsy” z gęstym, brudnym klimatem. Gry Metro: Exodus wyglądamy jednak już ponad pięć lat i powoli zaczynaliśmy się niepokoić o ten projekt. Na szczęście mieliśmy już okazję zagrać i przekonać się, czy warto czekać kolejne osiem miesięcy.

W czasie pokazu dla prasy twórcy ostrzegli nas, że Metro nie wybacza. To trudna gra, trzeba przechodzić ją uważnie, bo inaczej będzie ciężko. Na tym instrukcje się skończyły. Zaraz potem każdy z nas usiadł przy swoim stanowisku. Założyłem słuchawki i zanurzyłem się w dobrze znanym, ponurym świecie postnuklearnej Rosji. Koncentrowałem się, ale co jakiś czas zerkałem, czy coś ciekawego nie dzieje się u sąsiadów, i faktycznie – były problemy. Ktoś utknął, bo już pierwsi spotkani przeciwnicy ciągle go zabijali. W końcu pojawił się jeden z twórców, żeby pomóc. Tłumaczył, co zrobić, żeby nie zginąć. To nie był blef, Metro rzeczywiście nie wybacza.

Walka nie zawsze jest rozwiązaniem

Metro: Exodus w skrócie
  1. Data premiery: 22 lutego 2019
  2. Platformy: PC, PS4, Xbox One
  3. Twórcy: 4A Games
  4. Wydawca: Deep Silver

Ja zdołałem ocalić honor. W ciągu niecałych trzech godzin zrobiłem sensowny postęp, wykonałem kilka głównych misji i parę pobocznych. Zginąłem, oczywiście, ale udało się nie utknąć. Kluczem do Exodusa okazała się cierpliwość i ostrożność. Doświadczenie w skradankach też pomogło, bo ten pierwszy fragment, z którym ktoś nie mógł sobie poradzić, przeszedłem bez robienia hałasu i bez walki. Zdecydowanie trzeba tę możliwość wykorzystywać.

O przebiegu starcia w tej grze decydujemy często, zanim jeszcze wystrzelimy pierwszy pocisk. To strzelanka – jasne. Mamy różne karabiny, pistolety, strzelby. Dokupujemy do nich ulepszenia, takie jak tłumik, taka czy inna lufa i różne wypasione celowniki, a wszystkie te komponenty możemy zmieniać w dowolnym momencie, sięgając do plecaka. Tylko amunicji zawsze brakuje – przynajmniej w etapie, który nam udostępniono. No i z tym plecakiem też trzeba uważać, wrogowie nie czekają, aż skończymy w nim grzebać.

Każde spotkanie z mutantami wymagało przygotowania i odpowiedzi na kilka pytań. Ile mam amunicji? Czy przeładowałem każdą broń? Jak to zrobić, żeby oddać najmniejszą ilość strzałów, jak wykorzystać to, że jeszcze mnie nie widzą? Czy w ogóle warto zaczynać tę walkę?

Graliśmy w Metro Exodus – słowiańska postapokalipsa wychodzi na powierzchnię - ilustracja #3

Dmitrij Głuchowski, autor oryginalnej powieści Metro 2033 i jej kontynuacji, nie ograniczył się do sprzedaży licencji. Pisarz od początku osobiście współtworzy scenariusze do gier studia 4A Games. Wydarzenia, które widzieliśmy na ekranie, są więc uznawane za kanoniczne dla uniwersum, a sam Głuchowski nawiązywał do fabuły gry Metro: Last Light w powieści Metro 2035.

Gospodarka niedoboru

Amunicji nie możemy „przygotować” w dowolnym momencie. Naboje wytwarzamy przy specjalnych stołach warsztatowych, rozrzuconych tu i ówdzie na mapie, a do ich produkcji wykorzystujemy zbierane po drodze surowce. Dodajmy, że pociski nie służą już za walutę. Przynajmniej w tych trzech pierwszych godzinach gry, które miałem okazję zobaczyć.

Mimo że pieczołowicie przeczesywałem kolejne lokacje, jeśli chodzi o zaopatrzenie, cały czas balansowałem na granicy ryzyka. Ma to swoje plusy i minusy – z jednej strony każdy znaleziony przedmiot sprawia autentyczną radość, z drugiej – stawia nas to w naprawdę trudnym położeniu. Kiedy w połowie oczyszczania budynku z bandytów skończyła mi się amunicja, zacząłem skradać się z trzema ostatnimi koktajlami Mołotowa i duszą na ramieniu. Lubię taką dynamikę, w której sytuacja może się nagle zmienić o 180 stopni. To, jakim sprzętem dysponujemy, wpływa na sposób myślenia i przebieg rozgrywki, a satysfakcja z udanej improwizacji jest bezcenna.

W takiej właśnie wersji nowe Metro wypada najlepiej. W stanie względnego bezruchu. Dopóki niespiesznie eksplorujemy świat albo wykańczamy przeciwników po cichu, wszystko wydaje się być w porządku. Dopiero podczas otwartej walki wychodzą na wierzch nieco koślawe animacje, ociężałość głównego bohatera i taki sobie model strzelania. Oczywiście niektóre z tych elementów – ociężałość na przykład – nadają grze specyficzny charakter. Inne – czyli toporne animacje – zostają w tyle za znakomitą jakością oprawy wizualnej.

Grałem w grę Shadow of the Tomb Raider – i wiem czy sięgnę po „pełniaka”
Grałem w grę Shadow of the Tomb Raider – i wiem czy sięgnę po „pełniaka”

Przed premierą

Miesiąc przed premierą najnowszego Tomb Raidera spotkałem się z Larą Croft, aby przekonać się, czy twórcy Deus Ex zdołali utrzymać wysoką formę cyklu. Rewolucji co prawda nie ma, ale Shadow of the Tomb Raider zapowiada się nieźle.

Doom Eternal – tak powinno się traktować legendy!
Doom Eternal – tak powinno się traktować legendy!

Przed premierą

Doom Eternal nie zapowiada się na bezpieczny sequel. To będzie coś jak druga część Terminatora czy Obcego przy swoich pierwowzorach, a ponadto prawdziwy hołd oddany klasycznej wersji Dooma. Tak powinno się traktować legendarne marki z lat 90.!

Marvel's Spider-Man na PS4 – jak w Batmanie, tylko lepiej?
Marvel's Spider-Man na PS4 – jak w Batmanie, tylko lepiej?

Przed premierą

Spider-Man i inni bohaterowie uniwersum Marvela święcą triumfy na ekranach kin, ale wciąż nie mogą sobie poradzić na komputerach i konsolach. Czy kolejna efektowna piaskownica Sony ma szansę to zmienić?

Komentarze Czytelników (34)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
12.06.2018 21:06
Ghost2P
93
Fuck Society

Te screeny to tak szalowo graficznie nie wyglądaja :P

Sama gra zapowiada się bardzo dobrze, troche mnie martwi model strzelania, ale chyba gorszy niz w Last light nie jest? Wiec daje rade

12.06.2018 21:13
odpowiedz
1 odpowiedź
Predi2222
99
CROCHAX velox

co do za spluwa na drugiej stronie, pierwszy screen?

12.06.2018 21:18
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
.:Jj:.
107
    Ennio Morricone    

Te screeny to tak szalowo graficznie nie wyglądaja :P
Nigdy do końca nie rozumiałem po co w ogóle zwracać uwagę na jakość na screenach. Chyba że coś mnie ominęło i GOL od początku do końca już nie stosuje kompresji w grafikach?

Gra wygląda obłędnie, od 2033 seria to graficzny top tier.
https://www.youtube.com/watch?v=x5GGimxOE4k&t

12.06.2018 21:23
👍
odpowiedz
Sir klesk
182
...ślady jak sanek płoza

Oby to nie bylo takie czcze straszenie. ;) Zasiadajac kilka lat temu do poprzedniej czesci tez slyszalem, ze ma byc trudno... no i nie bylo! Mialem wtedy zajawke na gry, w ktorych kazdy pocisk jest na wage zlota dlatego przechodzilem w krotkim odstepie System Shocka 2, Dead Space i wlasnie Metro... wszystko na najwyzszym poziomie trudnosci by osiagnac efekt "zaszczucia" i niestety nawet w takim SS2 trudnosc byla odczuwalna tylko na poczatku. Przy oszczednym trybie gry wystarczy odrobina cierpliwosci i predzej czy pozniej i tak amunicji mamy po uszy.

12.06.2018 21:33
odpowiedz
12dura
42
Generał

Metro 2033 wyglądało graficznie prawie tak samo, 8 lat rozwoju na nic XD

12.06.2018 22:35
odpowiedz
2 odpowiedzi
Kertukos
3
Junior

Chyba powinien być Artem, nie Artiom :D Nie wierzę, aby twórcy popełnili taki błąd.

13.06.2018 01:19
odpowiedz
3 odpowiedzi
reo
34
Chorąży

To co wygląda lepiej od Exodusa? Tlou2? C2077? A skąd.

13.06.2018 01:31
odpowiedz
Jurkowski
27
Centurion

Model rozgrywki przypomina trochę sniper elite 4 gdzie także mieliśmy trochę tych map gdzie musieliśmy wykonac główny cel ale były także misje poboczne rozsiane po całej mapie danego obszaru.

13.06.2018 07:00
👍
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Sir Xan
85
Legend

Metro Exodus > Fallout 4 i Fallout 76

Pół-otwarty świat > słaby sandbox :)

post wyedytowany przez Sir Xan 2018-06-13 07:14:02
13.06.2018 07:46
odpowiedz
2 odpowiedzi
**BA7MAN**
7
Chorąży

Ooo teraz to ja nie wiem czy jestem szczęśliwy z powodu tych zmian. Zaczęło mi tu pachnieć czymś co nie za bardzo mi się podoba. Jeżeli faktycznie trójka tak bardzo różni się od wcześniejszych części, to po co wogule coś zmieniali co było idealne. Zazwyczaj jak się poprawia coś już było genialne nic dobrego z tego nie wychodzi. Straciłem hype lub zacząłem się zastanawiać nie tylko nad metrem nad innymi grami też min Cyber. Nie chcę się wurwiac tkwiąc w jednym miejscu, chcę gra i cieszyć się z tego.

13.06.2018 09:59
2
odpowiedz
6 odpowiedzi
moscu
6
Chorąży

Trudna gra? Będzie płacz pikników

13.06.2018 12:04
2
odpowiedz
leokfc
39
Pretorianin

Gra ma jedną, druzgocącą wadę. Będę oderwany od rzeczywistości. Nie będę jadł, nie będę szczał i srał. Te nie przespane noce - młoda się w ku.wi. Po prostu czysty game-playing XD

post wyedytowany przez leokfc 2018-06-13 12:17:00
13.06.2018 16:32
odpowiedz
siera97
4
Pretorianin

Liczę na przygodę podobną do poprzednich części metro, ale w formule bardziej stalkerowskiej.

13.06.2018 21:33
odpowiedz
Hydro2
115
Legend

Najważniejsze, że gra nie będzie sandboxem :) Widać, że twórcy Metro wiedzą, co tak na prawdę dzisiaj przyciąga graczy.

13.06.2018 23:10
odpowiedz
Raiden
79
Generał

Wygląd świetnie.
Słowiańskie gry zawsze przywiązują dużą uwagę do szczegółów (a z nich wynika realizm), a mniejszą do animacji, gry aktorskiej itd. Mnie się to podoba :)

14.06.2018 21:37
odpowiedz
marcing805
118
PC MASTER RACE

Świetne. Szkoda, że dopiero za 8 miesięcy.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze