Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 16 grudnia 2016, 13:52

autor: Przemysław Zamęcki

Without Memory – rosyjski Heavy Rain w klimacie Black Mirror - Strona 2

Davidowi Cage’owi, twórcy między innymi Heavy Rain i Beyond: Two Souls, rośnie konkurencja. Moskiewski zespół Dino Games przygotowuje psychologiczny thriller będący kalką rozwiązań francuskiego dewelopera z Quantic Dream. Czy uczeń przerośnie mistrza?

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Jak kopiować, to od najlepszych

Architektura przyszłości utrzymana jest w schludnym, jasnym stylu.

Co ciekawe, w sprawie scenariusza Rosjanie kontaktowali się bezpośrednio z firmą Quantic Dream, zabiegając o opinię na jego temat. Najwidoczniej byli już w dużej mierze zniechęceni ambitnym projektem, bowiem – jak sami napisali – po uzyskaniu aprobaty wstąpił w nich nowy duch i podniosło się morale zespołu.

Zostawmy jednak scenariusz i przyjrzyjmy się przez chwilę interfejsowi użytkownika. Nie da się nie zauważyć, że po części jest on kopią rozwiązań zastosowanych w Heavy Rain. Po naciśnięciu na padzie odpowiedniego przycisku wokół postaci pojawiają się słowa kluczowe. Wybór któregoś nich pozwala usłyszeć myśli bohatera dotyczące danej kwestii.

Z pewnością nie zabraknie podpowiedzi co do podejmowanych czynności, czego przykład mamy już na samym początku filmiku, kiedy Leo wyciąga kartę służbową pozwalającą na dalszą jazdę windą. Na nagraniu jednak ani razu nie widzimy, aby postać miała wypełnione przedmiotami kieszenie, więc pozostaje niejasne, czy taka funkcja, a jednocześnie utrudnienie rozgrywki, w ogóle się pojawi.

Widzimy natomiast, że wszelkie interakcje wykonywane są poprzez rysowanie na touchpadzie kontrolera prostych symboli. Nawet podczas walki, co może mocno rozpraszać gracza w trakcie zabawy. Mimo że mogłoby się wydawać to oryginalnym pomysłem, w rzeczywistości jest to sprytne wykorzystanie funkcjonalności czwartego Dualshocka. Gdyby nie to, należy podejrzewać, że pojawiłby się system kolejnego wciskania wskazywanych na ekranie przycisków, czyli po prostu QTE, obecny w ostatnich dziełach Quantic Dream.

Dzień dobry o 6.02 – niektórzy o tej godzinie dopiero idą spać.

O psychologicznym thrillerze

Choć Without Memory nie znalazło jeszcze wydawcy, już teraz w projekt zaangażowali się twórcy europejskiego formatu. Jednym z nich jest Olivier Deriviere, twórca ścieżki dźwiękowej do Remember Me (a więc gry o zbliżonych do rosyjskiej produkcji klimatach), współpracujący też ze Spiders przy powstawaniu Bound By Flame i The Technomancer, a także autor oprawy muzycznej do Freedom Cry – fabularnego dodatku do Assassin’s Creed IV: The Black Flag.

Utrwalacze systemu pomieszkują w ładnych apartamentach.

Z tego, co zdecydowano się ujawnić, jasno wynika, że będziemy mieć do czynienia z próbą zaprezentowania historii utrzymanej w poważnych, być może nawet ciężkich klimatach. Nie wiemy, jak twórcy zapatrują się na rosyjską politykę, ale w grze padają wypowiadane przez opozycjonistkę stwierdzenia typu „rząd niszczy społeczeństwo”, a z drugiej strony policja posługuje się sloganami „ludzie tacy jak ona stanowią niebezpieczeństwo dla społeczeństwa” i w pozornie życzliwym tonie rzuca zakamuflowane groźby oraz sugeruje zapowiedź reedukacji kobiety, która po przymusowym pobycie w specjalnym ośrodku wróci zupełnie odmieniona.

Wspomina się o międzynarodowym spisku przeciwko rządowi, co jest jednym ze znaków rozpoznawczych konsolidacji obywateli przez autorytarne ośrodki decyzyjne. Czy wizja alternatywnej przyszłości pozostanie jedynie sztafażem science fiction, czy też twórcy postarają się przemycić coś więcej? A może polityka zupełnie ich nie interesuje i skupiają się wyłącznie na przedstawieniu swojej wersji Roku 1984? Przyznam, że jestem niezmiernie ciekaw efektu końcowego.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.