Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 1 grudnia 2010, 14:04

autor: Przemysław Zamęcki

Gra we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonuje.

Gran Turismo 5 - recenzja gry

Prawie sześć lat kazało Polyphony Digital czekać swoim fanom na kolejną część Gran Turismo. Czy ten długi okres i miliony dolarów przeznaczone na tę produkcję przełożyły się na jakość finalnego produktu?

Recenzja powstała na bazie wersji PS3.

Sześć długich lat przyszło fanom marki PlayStation dzielnie znosić oczekiwanie na pełnoprawną kontynuację jednej z najważniejszych gier poprzedniej generacji – Gran Tuismo 4. „Piątka” prawie od samego początku miała pod górkę. Ciągle przekładana data premiery drażniła fanów i można było odnieść wrażenie, że Kazunori Yamauchi dołączył do szacownego grona deweloperów, tłumaczących wszystkie opóźnienia „blizzardowym” dopinaniem na ostatni guzik. W niniejszej recenzji spróbujemy przyjrzeć się ostatecznemu rezultatowi prac. Oczywiście Gran Turismo 5 jest grą przeogromną pod względem zawartości i nie ma fizycznej możliwości, aby w tydzień po premierze wiedzieć o niej wszystko czy prawie wszystko. Postaram się jednak spojrzeć w miarę obiektywnie na dzieło Japończyków, czasem zdając się na porównania z jego największym konsolowym konkurentem – Forzą Motorsport 3. Z tego tekstu nie dowiecie się jednak, która z tych gier jest lepsza. Każda ma swoje plusy i minusy, oferując nieco inne doznania. Obie na pewno są świetnym źródłem rozrywki dla miłośników motoryzacji. I żadna z nich nie jest symulatorem.

Spokojnie, to tylko tryb foto.

W Gran Turismo 5 autorzy upchnęli ponad 1000 różnorakich pojazdów. To ogromna, przytłaczająca wręcz liczba, będąca doskonałą pożywką dla domorosłych matematyków. Zakładając bowiem, że każdym z dostępnych samochodów gracz chciałby wykonać jedno okrążenie na słynnym Nordschleife, a średni czas przejazdu wahałby się w granicach 10 minut, to osobnik ów musiałby poświęcić tylko na tę jedną czynność prawie 170 godzin. Nie jest to imponująca liczba, ale jeżeli dodam, że na każde z tych aut trzeba najpierw zarobić odpowiednią ilość kredytów w trybie kariery, to wyzwanie stojące przed niektórymi fanami jest już niebagatelne.

Wśród dostępnych samochodów prym wiodą oczywiście tzw. modele premium. Jest ich 200 i wyróżnia je od pozostałych to, że zostały przygotowane specjalnie do tej odsłony gry. Jakość ich wykonania jest wyśmienita, prezentują się wręcz obłędnie, a na dodatek każdy oferuje również widok z kokpitu. Znajdziemy tu samochody właściwie z wszystkich klas. Od pamiętającego II wojnę światową Kubelwagena, przez typowe autka miejskie, na supercarach, rajdówkach i Nascarach kończąc. Wszystkie samochody premium kupujemy nowe, prosto z salonu.

Pozostałe 800 to tzw. standardy. Bryczki są do nabycia u dilerów w sekcji aut używanych. Autorzy, zapewne chcąc zwiększyć realizm uzupełniania garażu, nie pozwalają nam jednak przebierać w nich jak w ulęgałkach. Oferta zawsze jest niezbyt duża i co jakiś czas się zmienia, tak więc niekiedy trzeba dłużej polować na jakieś znalezisko. Mnie się takie rozwiązanie podoba, bo czuję, że inaczej zupełnie pogubiłbym się w szaleństwie zakupowym, ale wydaje mi się także, że może ono mieć sporą grupę przeciwników.

Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię
Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię

Recenzja gry

Forza Horizon 4 zmienia się w pełnoprawne, samochodowe MMO. To bardzo dobra gra, która błyszczy na tle konkurentów, a zawiedzie odrobinę jedynie weteranów serii.

Recenzja gry The Crew 2 – odtwórcza rewolucja
Recenzja gry The Crew 2 – odtwórcza rewolucja

Recenzja gry

To, co zrobił Ubisoft z The Crew 2, zakrawa niemal na skandal. Takiego recyklingu w sandboksach jeszcze nie było. Ale wiecie co? Nie chce mi się podnosić larum, bo jeżdżenie po USA (a także latanie i pływanie) wciąż potrafi być nad wyraz przyjemne.

Recenzja gry Burnout Paradise Remastered – raj nieutracony
Recenzja gry Burnout Paradise Remastered – raj nieutracony

Recenzja gry

Seria Burnout na zawsze odcisnęła piętno na gatunku zręcznościowych wyścigów, a szczytowym jej osiągnięciem okazała się gra Burnout Paradise. Niezwykłe dokonanie w dziedzinie designu i jednocześnie gwóźdź do trumny firmy Criterion Games.

Komentarze Czytelników (150)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
02.12.2010 21:27
odpowiedz
zanonimizowany575374
62
Generał

hellgate - ale gdzie ja pisałem, że Ty tak piszesz? Ja ino pisałem, że ślepo bronisz, to wszystko, a nie to, że któraś jest lepsza.

Co do ekspertów, to wiesz, niektórzy grali, możesz w to nie wierzyć, ale grali. Konsole już od dawna w naszym kraju nie są urządzeniami dla elity :)
Pod komentarzem Lorda piszesz, że PCtowcy są niezadowoleni, ale wiedz, że oni grają w rFactor wiec mają też jakieś porównanie ;) rFactor to najlepszy symulator jaki na razie powstał, wiec czemu nie maja porównać. Myślisz,że każdy który coś tutaj obrazi grę, albo będzie z niej niezadowolony, to od razy Xboxowiec, czy PCtowiec? Troszkę ciasne myślenie według mnie. Ja mam PSa i jakoś też jestem rozczarowany mimo iż mi się podoba. Gram też w rFactor, ale jak kiedyś napisał Perkel ( w komentarzu wspomniał Lord), GT nie ma być tak hardkorowe jak rFactor.
Wiedz, że wiele posiadaczy tej zacnej konsoli, także mogli się bardzo zawieść.
Też weź poprawkę na to, że wielu ludzi na tym portalu to dzieci (nie żebym obrażał) i oni lubią trolować. Takich to nawet graczem nie nazywam, skoro obrażają dana grę tylko z powodu, że nie ma jej na ich konsoli/PCecie :) Wal takich ludzi i będzie git.

02.12.2010 22:58
odpowiedz
Pichtowy
87
Senator

Moim zdaniem symulacja zachowania się samochodu w GT 5 przebija wszystko w co grałem na PC (RBR, GTRy, rFactor, LiveForSpeed). Oczywiście mówię o grze na porządnej kierownicy i ustawieniu modelu na symulacje (w ustawieniach kontrolera). Niektóre auta, te mocne i lekkie MR zachowują sie bardzo trafnie.

02.12.2010 23:09
odpowiedz
zanonimizowany575374
62
Generał

Pichtowy - ja jednak zostanę przy swoim :) Nie martw sie też tym, czy grałem czy nie. Oczywiście, że grałem jak i także po prostu gram w obie gry. GT5 ma dalej stary problem odbijania się jak karton, lekkie stuknięcia nie powodują poślizgu itp. itd. W rFactor już byś wyleciał z toru (jak to z resztą w rzeczywistości, bo trudno coś takiego panować, a w GT jest to niemalże trudno nie opanować :)).
rFactor i jego model jazdy jest według mnie dalej najbardziej dopracowany :)
W dodatku tworzona jest już druga część :)
Jest na co czekać :)

03.12.2010 13:12
odpowiedz
vladdyboy
12
Legionista

standart autami nawet się nie jeździ, w salonach są auta premium i tylko to kupujesz , natomiast auta używane ( kupujesz na giełdzie )

gram już 2 dzień , od razu na trybie realistycznym i po prostu czuć ta fizykę na zakrętach, jak hamujesz nie możesz skręcać, ( nie to co nfsy forzy i gridy) Bez odpowiedniej techniki nie masz najmniejszych szans na zwycięstwo (za wyjątkiem pierwszych wyścigów) chodzi mi o jazdę w tunelu aerodynamicznym czy tez pokonywanie zakrętów zewnętrzna-wewnętrzna-zewnętrzna. Polecam kupić grę ed. kolekcjonerskiej, podręcznik Apex jest bardzo przydatny (info o oponach i rożne techniki itp)

Jeżeli się zastanawiasz nad kupnem to nie czytaj komentarzy lecz sam zdecyduj( większość to fanboye, pewnie zaledwie 5% wypowiadających się ma GT5 i może cokolwiek powiedzieć na ten temat. Jak dla mnie to jest must have, nie ma takiej opcji ze jakaś inna gra ma tak dobry model jazdy )

@up
Nie powodują poślizgu? pograłeś minute w Saturnie i uważasz się za znawce? :D haha
Cos za dużo mówisz o rFactor nie wierze ze masz konsole. Większość z was ma ps3 i xbox i zawsze jakimś cudem jedna konsola lezy w szafie bo ta druga jest the best

03.12.2010 13:42
odpowiedz
vladdyboy
12
Legionista

BTW

1. Kto ogląda krajobraz za torem? Ja na to czasu nie mam , tak samo kogo obchodzą kibice w fifie? ja patrze na boisko i kibiców widzę tylko jak strzele gola lub gdy stoję na bramce w moim klubie :) To jest po prostu bezsensowne czepianie się.

2. Chyba każdy się spodziewał jakiegoś wielkiego arcydzieła dlatego ocena jest trochę zaniżona
( ja już nic nie mowie, każdy ma swojego faworyta w konfrontacji Forza vs. Gran Turismo, niestety żaden posiadacz x'a nie powie ze GT jest lepsze i na odwrót. Ja grałem w Forze, i wiem co lepsze no ale... bo znowu się zacznie)

3. GOL nie mógł dać oceny powyżej lub niżej 8.5 (jaka dostała Forza) Mogło by to rozpętać wojnę forumową i atakami DDOS na serwery gry-online

03.12.2010 14:11
odpowiedz
Sałat89
15
Legionista

Kurde jak ja bym chciał w to zagrać! Jednak tylko dla tej gry nie kupię PS3, ale na prawdę gra musi być miodna! Jeszcze podłączyć dobry TV i zabawa na całego.

03.12.2010 15:23
odpowiedz
zanonimizowany575374
62
Generał

vladdyboy - napisałem do Ciebie notkę, ale za pomocą edycji, zmienię mój wpis.
Brzmieć on, będzie:
Nie zniżam sie do Twojego poziomu. Nie mam zamiaru wchodzić w botowska kłótnie, bo to co wypisałeś jest właśnie botowaniem, trollingiem itp.

03.12.2010 15:49
odpowiedz
oskarxdd
32
Generał

valddyboy, forza 3 dostała 8.9, po zmianie na ten nowy system oceny sie zaokraglily w dol. nie wiem kto wpadl na taki głupi pomysl.

btw grales w fm2? watpie. a stawianie forzy (zwlaszcza gdy 2 jest bardziej symulatorem niz gt5) obok nfsa i grida czym jest jak nie trollowaniem?

03.12.2010 16:14
odpowiedz
vladdyboy
12
Legionista

gralem w forze 3 za to watpie ze ty grales w gran turismo :D w kazdym badz razie obie gry sa na rozne platformy i sa najlepsze w swoim rodzaju , ale ktora jest lepsza z nich ogolnie, nie ma co o to sie klucic bo ty masz xboxa a ja mam ps3. potrzeba jakiegos Pecetowca ktory by testowal gry jednoczesnie , moze redakcja gola cos szykuje, zobaczymy

03.12.2010 21:41
odpowiedz
vladdyboy
12
Legionista

Moj merc 817KM :]

04.12.2010 03:04
😁
odpowiedz
siwy85
1
Junior

Wyczucie strefy hamowania, konieczność dozowania hamulca czy jednoczesne używanie hamulca i gazu, nauka tzw. best line, czyli optymalnego toru przejazdu, to zadanie na dłuższy czas.:D
Człowieku Ty masz pojęcie na temat wyścigów?Gaz i Hamulec naraz?I to jest według Ciebie "best line"czy żle rozumie?Nie nadajesz się do tej Recezji takiego hitu ja GT!!!!!!
Niestety przez okres oczekiwań na GT przyzwyczaiłem się do Forzy i Ona Jest nr1 Gt tez dobre ale jednak Forza Lepsza!!!!!!!!pzdr Dla Wszystkich Driverów

04.12.2010 09:13
👍
odpowiedz
g40st
124
Big Bad Wolf

GRY-Online.plAdmin forum

@siwy85 - widzę, że młody gniewny kolega nie słyszał nigdy o technice heel & toe. Ot, taki niedzielny driver :D

04.12.2010 14:57
😈
odpowiedz
sinq
6
Junior

@siwy85 - jeśli 85 to Twoja data urodzenia to nie jest dobrze, i nie mówię tu tylko o tym, że nie masz pojęcia o jeździe wyczynowej, choćby na kompie.
Co do GT5, od dobrych paru miesięcy było wiadomo że już za późno by wskoczyć na pierwsze miejsce.

04.12.2010 17:12
odpowiedz
damianyk
73
Konsul

o co chodzi z tą sztywnością zawieszenia? Dlaczego jak rozpierniczymy konkretnie samochód to naprawiają nam tylko zawieszenie? Bo z recenzji tak wynika.
Zdania recenzenta i Della zupełnie się rozmijają. tutaj gra jest zachwalana, a po obejżeniu gramy miałem wrażenie że GT5 owszem, ma wiele trybów i smaczków, ale w sumie żaden nie jest do końca dopracowany. Jak to powiedział Dell "gra jest bardzo szeroka, ale przez to niezbyt wysoka"
Acha, i jeszcze jedno. Ile jest w tej grze pojazdów? Ale tak naprawdę, różnych modeli, bo kilkanaście wersji jednego samochodu różniące się tym że jeden ma tapicerkę beżową a drugi ciemny burgund to trochę naciąganie i manipulacja faktami.

Żeby nie było, nie mam nic do tej gry, ani do Forzy (absolutnie nic, ani uczuć negatywnych ani pozytywnych), nie mam żadnej konsoli i raczej nie zamierzam mieć, dlatego nie oceniam gier konsolowych.

04.12.2010 23:08
odpowiedz
kazimek
46
Generał

g40st

Nie ladnie tak zmieniac posty :P

05.12.2010 14:57
odpowiedz
Sonoro
32
Centurion

plusy NFS- AŻ 60 samochodów (z czego każdy prowadzi się tak samo)
minusy GT5- TYLKO 200 samochodów premium
Kto mi to wytłumaczy?

05.12.2010 16:24
odpowiedz
zanonimizowany165136
6
Pretorianin

Kto mi to wytłumaczy?

Seria NFS to typowa gra wyścigowo-zręcznościowa, czy jak to wy dzieciaki tłumaczycie - ścigałka. I do takich jest porównywana.

Seria GT ma większe aspiracje - chce być komputerowym symulatorem jazdy. Nie ścigałką, nie zręcznościówką a namiastką symulacji.

Ilość samochodów w NFS nie ma znaczenia, gdyż jak sam wspominasz, wszystkie prowadzi się identycznie.

Siłą GT czy Forzy jest ilość i różnorodność aut. Jeśli konkurencja ma ich więcej, to 200 samochodów w GT jest minusem.

Wg mnie ocena zawyżona. Gdyby gra pojawiła się przed Forzą3 to by robiła wrażenie.

07.12.2010 14:53
odpowiedz
vladdyboy
12
Legionista

nom dla ciebie zawyżona jak ty konsoli a co dopiero samej gry na oczy nie widziałeś . pozdrawiam i zachęcam do zaprzestania trollowania.

07.12.2010 17:56
odpowiedz
Gerwazy40
1
Junior

Mam pytanie, ponieważ chcę zakupić tę grę. Czy można całkowicie wyłączyć force feedback (żaden samochód nie zachowuje się w realu co proponują na G25 z funkcją force feedback)?

08.12.2010 00:54
odpowiedz
ujemny
53
Prezenter TV

[139] Gerwazy40
Oczywiście, w panelu zarządzania hardware istnieje opcja wyłączenie Force Feedback. Standardowo siła Force Feedback ustawiona jest na 5 na 10. Ciekawe czy chodź jeden samochód w Gran Turismo 5 zachowuje się dokładnie tak, jak jego realny odpowiednik? Pytanie, na które nie poznamy odpowiedzi.

[137] thenightmar
W Gran Turismo 5 jest ponad 1000 samochodów, jednak nie twórzmy fikcyjnego obrazu, nie każdy samochód prowadzi się inaczej. Powiedziałbym nawet, że ilość modelów jazdy można policzyć na palcach obu rąk.

08.12.2010 02:29
odpowiedz
Lutz
167
Legend

Ciekawe czy chodź jeden samochód w Gran Turismo 5 zachowuje się dokładnie tak, jak jego realny odpowiednik?

W drugim zdaniu sam sobie odpowiedziales na swoje pytanie. Mozna zasymulowac pewne modele jazdy, przeniesc je na konkretny samochod, waga, opony, moc itede itp. dostaniesz "mniej wiecej" to co powinienes dostac normalnie.
Ja mam troche male doswiadczenie ze sportowymi samochodami, ale akurat o lotusie moge sie wypowiedziec ze bardzo narowista bestia, uczy pokory ale daje niesamowity fun z jazdy, praktycznie taki troche wiekszy gokart. Nie powiem ci jednak "czy to to samo" bo tak naprawde to zupelnie cos innego, nie w znaczeniu zachowania samochodu a raczej roznicy w ilosci i jakosci bodzcow, ktore jako kierowca dostajesz przed ekranem i za kierownica. Bo zwroc uwage, ze nawet jazda 100 konnym samochodem moze dawac fun, podczas kiedy w takim GT5 juz odczucia sa dosc mieszane, mimo ze samochod teoretycznie zachowuje sie tak jak powinien.

08.12.2010 09:28
odpowiedz
vladdyboy
12
Legionista

@ujemny

no tak model jazdy się rożni napędem oraz umiejscowieniem silnika a reszta (osiagi i masa) tylko poprawiają sterowność, wchodzenie w zakręty i prędkości

każdy samochód ma inne parametry i zawsze jest troszkę inaczej

08.12.2010 09:57
😉
odpowiedz
simian-raticus
37
Generał

Nie działa mi tryb online w tym Gran Turismo 5 :(

14.12.2010 22:57
odpowiedz
Nolifer
111
The Highest

Miało być pięknie jest tylko dobrze . Gra jest bardzo dobra , ale gdyby była robiona rok , a nie 5 lat , tak to naprawdę czuć mały niedosyt

20.12.2010 00:22
odpowiedz
SSman92
26
Generał

jak dla mnie nuda

28.02.2011 11:55
odpowiedz
zanonimizowany775544
13
Generał

Recenzja jak zwykle udana.Hmm do Yamauchiego się nie czepiam,bo wykonał swoją Pracę i chciał jak najlepiej i nie przesadzajmy,bo źle im nie wyszło..Tylko brakowało jeszcze kilka poprawek,ale to zostawiam na późno..Rzecz ujmując my mamy GT,a wy FM 2 wspaniałe wyścigi i nie patrzę na Konkurencje,bo uważam,że takie Wojny Fanboyów to czysta głupota ludzka,więc przestańcie i zastanówcie się nad waszym zachowaniem tyczy się to oczywiście Fanboyów nie porządnych Użytkowników..

31.07.2011 09:14
👎
odpowiedz
zanonimizowany737870
70
Legend

Coś za duża ta ocena. Koledzy jak ją szybko kupili tak ją szybko sprzedali.

15.12.2011 10:26
odpowiedz
zanonimizowany775544
13
Generał

Gra miażdży i tyle;p

25.12.2012 09:59
odpowiedz
sedarpl
10
Legionista

Tylko Gran Turismo 5!

Wszystkie gry samochodowe (porażki) łącznie z NFS jakie wychodziły od 2010 roku to żałosne fiaty 126p w porównaniu do BMW serii 7 (Gran Turismo 5).

Jeśli chcesz grać w jakieś arkadowe popierdólki - graj w NFS, WRC, etc. dla reszty - GT5 !!

Dziękuję za uwagę ;-)

09.03.2013 18:52
odpowiedz
zanonimizowany902674
1
Legionista

Nie wiem co byście chcieli. Jak się wam nie podoba GT5 to nie grajcie w nie, a nie pieprzycie że to złe, że tamto. Ocena Ghosta jak najbardziej słuszna. Ja daje jej 8/10 Grałem we wszystkie części GT i wiem, że 5 jest zajebista. Może czasami grafika i te samochody standard wkurzać mogą, ale jak ktoś lubi motoryzacje, to zapomni o tym i będzie się bawił tak świetnie jak ja. Zdarzyło mi się nawet po 5-7 h grać non stop w GT5. Popieram przedmówcę.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze