Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 29 maja 2021, 11:30

Adam Adamowicz - człowiek, który dał nam Fallouta 3 i Skyrima

Niezapomniane światy Fallouta 3 i Skyrima, pełne niezwykłych istot i miejsc, do dzisiaj potrafią budzić zachwyt. Nigdy nie zyskałyby jednak obecnego kształtu, gdyby nie jeden człowiek – obdarzony wielkim talentem artysta, Adam Adamowicz.

Spis treści

Każdy wirtualny świat zaczyna się od szkicu. Każda niezwykła przygoda, w którą zabierają nas twórcy gier, rozpoczyna się przy desce kreślarskiej. To artyści koncepcyjni, rysownicy, designerzy tworzą podwaliny pod uniwersa, które potem zwiedzamy długimi godzinami. Dzięki wyobraźni i talentowi kreują miejsca niezwykłe, zapadające w pamięć, przerażające i sprawiające, że mamy ochotę raz po raz opuszczać naszą rzeczywistość i przenosić się do krain pełnych niebezpieczeństw i cudów, zamieszkiwanych przez nowych przyjaciół i wrogów.

Zdarza się nam o tym zapominać. Gdy już dostajemy w ręce nową grę, skupiamy się na mechanikach, systemach, grywalności, opowiadanej historii. Jasne, one w dużej mierze kształtują ostateczny odbiór i definiują to, jak dobrze się bawimy. Gdy jednak już wędrówka dobiega końca, a tytuł ląduje na cyfrowej lub realnej półce na kolejne miesiące i lata, często właśnie wykreowany świat i tworzące go pojedyncze elementy – pejzaże, budynki, postacie czy przedmioty – są tym, co zostaje w pamięci i sprawia, że ta konkretna gra z niej nie znika. Zresztą przekonajcie się o tym sami – za co dziś pamiętacie Obliviona, Fallouta 3 czy Skyrima?

Przy największych hitach pracują tysiące osób. Dla nas, odbiorców końcowych, w 99% zlewają się one w jedno – nazwę studia, które odpowiadało za przekucie pewnego pomysłu w gotowy projekt. Zapamiętujemy pojedyncze nazwiska – często firmujące dane dzieło, najbardziej medialne, pełniące funkcję liderów. Kojima, Bleszinski, Fares, Chmielarz. Dzisiaj jednak chciałbym Wam opowiedzieć o człowieku, który przyłożył rękę do stworzenia wielu unikatowych światów. Amerykaninie o polskich korzeniach i swojsko brzmiącym nazwisku, dzięki któremu Fallout 3 i Skyrim wyglądają właśnie tak, jak je teraz widzicie, gdy zamykacie oczy lub ponownie uruchamiacie te produkcje na konsoli czy komputerze. Poznajcie artystę koncepcyjnego Adama Adamowicza, który za życia wykreował niezwykłe uniwersa i pozostawił po sobie znaczący ślad.

Artysta koncepcyjny musi być śmiały – tylko wtedy jego projekty mają szansę przykuć uwagę i się wyróżnić. Adam Adamowicz nie bał się eksperymentować i dzięki temu do dzisiaj tak wiele elementów Fallouta 3 zapada w pamięć. - Adam Adamowicz - człowiek, który dał nam Fallouta 3 i Skyrima - dokument - 2021-05-28
Artysta koncepcyjny musi być śmiały – tylko wtedy jego projekty mają szansę przykuć uwagę i się wyróżnić. Adam Adamowicz nie bał się eksperymentować i dzięki temu do dzisiaj tak wiele elementów Fallouta 3 zapada w pamięć.

Marzenie sześciolatka

Co powinno cechować artystę? Nieustająca ciekawość otaczającego go świata. Urodzonego w marcu 1968 roku w stanie Nowy Jork Adama Adamowicza wiodła ona przez życie od najmłodszych lat, kładąc podwaliny pod jego przyszłą karierę zawodową. Jako sześciolatek spędzał dni na fantazjowaniu i kreatywnej zabawie, marząc o tym, by w przyszłości móc tak pracować każdego dnia. W garażu rodziców, pełnym zwyczajnych przedmiotów, widział coś więcej. Oczami wyobraźni dostrzegał niezwykły zestaw narzędzi, które może wykorzystać do domowych eksperymentów chemicznych. Sprawdzał też, czego może dokonać za pomocą skonstruowanej przez siebie procy, a także z uwagą obserwował, jak roztapia się plastikowy model samolotu zabawki. Wtedy jeszcze nie wiedział, że nawet takie doświadczenia spożytkuje, tworząc niezwykły świat wyczekiwanej przez miliony osób gry.

Jeśli cenisz grafiki koncepcyjne i jesteś zainteresowany twórczością Adama Adamowicza, koniecznie zajrzyj na Twittera i poświęcony mu profil.

Zwiedziliśmy już dziesiątki, jeśli nie setki, postapokaliptycznych światów. Jak stworzyć taki, który się czymś wyróżni? Szukając inspiracji w przedziwnych źródłach. Podczas prac nad Falloutem 3 Adam Adamowicz zgłębiał m.in. historię architektury Googie i szukał sposobów na przełamanie schematów obecnych od lat w kinie science fiction. - Adam Adamowicz - człowiek, który dał nam Fallouta 3 i Skyrima - dokument - 2021-05-28
Zwiedziliśmy już dziesiątki, jeśli nie setki, postapokaliptycznych światów. Jak stworzyć taki, który się czymś wyróżni? Szukając inspiracji w przedziwnych źródłach. Podczas prac nad Falloutem 3 Adam Adamowicz zgłębiał m.in. historię architektury Googie i szukał sposobów na przełamanie schematów obecnych od lat w kinie science fiction.

Nim jednak stał się częścią firmy Bethesda Softworks, nim został niezwykle ważnym ogniwem zespołu, który właśnie brał się za bary z legendą dwóch dzieł wydanych w 1997 i 1998 roku, najpierw oszlifował swój talent w Boulder School of Fine Art. W XXI wiek wchodził, podejmując się pierwszych projektów. Pracował jako freelancer przy komiksach wydawnictwa Dark Horse Comics i w studiach graficznych, imał się także dorywczych zajęć, które nieraz w niezwykły sposób wykorzystywały jego kreatywność. Był kierowcą lodziarki, stażystą w studiu tatuażu czy nawet dekoratorem ciast o erotycznej tematyce. Z tej ostatniej pracy zresztą, jak sam opowiadał, wyleciał, ponieważ tworzył projekty zbyt śmiałe nawet dla właściciela cukierni.

Nazwisko Adamowicz okazjonalnie pojawiało się też w branży gier. Artysta ten był członkiem zespołów pracujących nad dwiema odsłonami NightCastera, w przypadku drugiej angażując się m.in. w tworzenie cutscenek. Przyłożył także rękę do konsolowej strategii Goblin Commander: Unleash the Horde. Gromadził doświadczenie i potwierdzał swój talent, pozwalając się w końcu dostrzec. I tak po kilku latach trafił do Bethesdy, dołączając do zespołu przygotowującego Obliviona.

Norbert Szamota

Norbert Szamota

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Tam też obronił pracę dyplomową poświęconą miesięcznikom o grach konsolowych, wydawanym na przełomie XX i XXI wieku. W GRYOnline.pl działa od 2009 roku. Początkowo jako newsman i autor felietonów, później twórca wpisów encyklopedycznych i bloger na gameplay.pl, a od kilkudziesięciu miesięcy jako członek działu Publicystyki. Zaczynał dwa lata wcześniej, tworząc dla serwisu GamePress jedne z pierwszych wideorecenzji gier w polskim Internecie i publikując je na raczkującym wówczas YouTube. Gra we wszystko i na wszystkim, ciągle szukając ciekawych historii, intrygujących mechanik oraz zachwycających obrazów i dźwięków. Uwielbia tropić dawne opowieści z branży, a w wolnym czasie tworzyć też własne growe opowiadania na blogu Gralingrad.pl.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy grafika ma dla Ciebie duże znaczenie?

Tak, ale nie chodzi o wielokąty, ma być estetyczna i przemyślana.
61,9%
Nie, liczy się fabuła i gameplay.
27,1%
Tak, niech karta graficzna zapłonie! AHAHAHAHA!
11%
Zobacz inne ankiety
Kalendarium katastrof - słynne końce świata z gier
Kalendarium katastrof - słynne końce świata z gier

Twórcy gier wiele razy sprowadzali totalną zagładę na ludzkość i naszą planetę. Przedstawiamy zatem najbardziej znane daty i wydarzenia stojące za końcem bądź częściowym upadkiem wykreowanych cyfrowo światów.

Most Wanted? Raczej Most Hated - największe rozczarowanie w historii gier wyścigowych
Most Wanted? Raczej Most Hated - największe rozczarowanie w historii gier wyścigowych

Wybitni fachowcy w gatunku gier wyścigowych biorą się za kontynuację uwielbianej i najbardziej kasowej odsłony popularnej serii. Co może pójść nie tak? Historia powstawania Need for Speed: Most Wanted z 2012 roku pokazuje, że wszystko.

Wolność Skyrima i fabuła Wiedźmina w jednym? Poznajcie Enderal!
Wolność Skyrima i fabuła Wiedźmina w jednym? Poznajcie Enderal!

Dużych gier RPG w stylu Skyrima brakuje. Jeśli zgadzacie się z tym stwierdzeniem, to czytajcie dalej. Jest lepiej, niż się Wam wydaje.