Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Metro Exodus Publicystyka

Publicystyka 27 marca 2018, 14:37

autor: ElMundo

Czym jest ray tracing – technologia światła i cieni?

Producenci kart grafiki wystąpili ostatnio z nowym rozwiązaniem, mającym zaserwować graczom niespotykaną do tej pory jakość światła i cieni. Mowa o ray tracingu – technologii, która ma pozwolić na generowanie fotorealistycznej oprawy wizualnej w grach.

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że współczesny rynek komputerowy bardzo często przypomina technologiczny wyścig zbrojeń. Wielka trójca tego dochodowego biznesu – Intel, Nvidia oraz AMD – stale serwuje nowinki, które nie tylko mają wzbogacić aktualnie dostępne komponenty o ciekawe rozwiązania, ale też pokazać, jakie trendy będą rządzić branżą za kilka czy kilkanaście miesięcy. Jednym z absolutnie najgorętszych haseł ostatnich dni jest „ray tracing”. To technologia, która w założeniach jej twórców ma zrewolucjonizować rynek kart graficznych oraz zaoferować graczom iście filmowe doznania podczas obcowania z tytułami prezentującymi się bardzo efektownie.

RAY TRACING TO:

  1. zaawansowana symulacja oświetlenia;
  2. możliwość generowania odbić i cieni spoza kadru;
  3. realistyczne przedstawienie przedmiotów i zjawisk za pośrednictwem odpowiedniego manipulowania światłem.

Z kina do gier

Czym jest więc tak naprawdę ray tracing? To technika, której zdecydowanie nie można nazwać nową – znana jest chociażby w branży filmowej, gdzie wykorzystywano ją przy realizacji największych kinowych hitów, głównie w związku z wysokimi kosztami jej implementacji. Na naszym poletku zaś jest to narzędzie, dzięki któremu znacznie prostsze ma stać się uzyskiwanie fotorealistycznych obrazów w nowych produkcjach z grafiką z najwyższej półki.

Całość opiera się na odpowiedniej manipulacji zestawem świateł i cieni. Promienie świetlne docierające do obserwatora są symulowane w znacznie bardziej zaawansowanym stopniu niż do tej pory, przy użyciu tzw. rasteryzacji. Dotychczasowe rozwiązanie – wykorzystywane głównie ze względu na brak sensownej alternatywy – powoli staje się jednak niewystarczające na potrzeby współczesnych superprodukcji, coraz częściej idących w stronę ogólnie pojętego fotorealizmu. Rasteryzowanie nie radzi sobie – przez techniczne obostrzenia – z generowaniem wielu efektów świetlnych, które są nieodłącznym elementem coraz większych światów spotykanych we współczesnych grach. Odpowiedzią na te problemy ma być właśnie ray tracing.

Omawiana technologia polega przede wszystkim na analizie promieni świetlnych, które trafiają do końcowego obserwatora, a przy tym – co jest niezwykle ważne – pozwala na generowanie nie tylko efektów wyświetlanych bezpośrednio w polu widzenia kierowanej postaci, ale także odbić i refleksów, które pochodzą spoza kadru aktualnie wyświetlanego na ekranie. Oznacza to, że skonfigurowane w danej lokacji światło będzie mieć spory wpływ na prezentację poszczególnych obiektów.

Ray tracing jest zatem narzędziem znacznie bardziej zaawansowanym od wspomnianej rasteryzacji, która może obsłużyć wyłącznie scenerie znajdujące się w zasięgu naszego wzroku, pomijając niewidoczne piksele. To z jednej strony utrudnia realistyczne przedstawianie systemu oświetlenia, z drugiej strony zaś – pozwala na ograniczenie obciążenia sprzętu, wykorzystywanego do wykonywania skomplikowanych obliczeń związanych z generowaniem świateł i cieni.

Obliczenia te w przypadku ray tracingu będą prowadzone na znacznie szerszą skalę. Nowa technologia obsługuje każdy promień świetlny z osobna i uwzględnia wszystkie sytuacje, które mogą zaistnieć w jego przypadku – mowa przede wszystkim o różnego rodzaju załamaniach, odbiciach czy przekłamaniach związanych z przepływem światła przez poszczególne obiekty. Jednocześnie generowane są także skomplikowane obrazy przedmiotów, które w zależności od naszego pola widzenia oraz kąta padania światła mogą wyglądać diametralnie inaczej.

Metro Exodus

Metro Exodus

Wielka wojna kart graficznych - od czasów Voodoo do bitwy AMD vs nVidia
Wielka wojna kart graficznych - od czasów Voodoo do bitwy AMD vs nVidia

Wojna konsol to konflikt, który zna wielkich zwycięzców i wielkich przegranych. Na pecetowym polu technologii też jest niezliczona liczba ofiar. Kto upadł, kto jest na topie? Oto krótka historia wojny na polu kart graficznych.

Ustawienia grafiki - co powinieneś wiedzieć o antyaliasingu, teselacji i innych opcjach graficznych
Ustawienia grafiki - co powinieneś wiedzieć o antyaliasingu, teselacji i innych opcjach graficznych

Mnogość ustawień graficznych w grach komputerowych to zaleta, ale zaleta, która często rodzi pytanie: jak uzyskać najlepszą jakość obrazu przy jak najmniejszej stracie wydajności?

Rewolucje w grafice - jak zmieniała się oprawa wizualna gier?
Rewolucje w grafice - jak zmieniała się oprawa wizualna gier?

Współczesna oprawa wizualna gier to efekt kilku dekad nieustającego rozwoju. Wybraliśmy najważniejsze według nas kroki milowe, jakie miały miejsce w kwestii grafiki.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
27.03.2018 16:25
😒
wafel_15_84
13
Centurion

Dema technologiczne to sobie mogą wsadzić,pokarzcie mi jak to wygląda i działa w grze bo jak na razie to tego typu szumnie zapowiadane technologie w grach są albo gówno widoczne albo nie stosowane,nawet o directx 12 już ludzie zapomnieli a miał dać taką wydajność a jakoś nikt kupy z wrażenia nie zrobił

post wyedytowany przez wafel_15_84 2018-03-27 16:26:48
27.03.2018 17:07
😒
odpowiedz
3 odpowiedzi
RaDeK002
37
Chorąży

Co ciekawe na DirectX 12 w BF1 mam średnio o 30 fpsów mniej niż na DX11 na gtx 1070 ti.

27.03.2018 22:40
wafel_15_84
13
Centurion

ja miałem spore spadki wydajności w kilku grach gdy miałem zainstalowany win 10 do testów

28.03.2018 01:14
1
laki2217
63
Generał

Problemem jest tu aktualizacja, gdzie wprowadzono optymalizacje pełno ekranową. Trzeba ją ręcznie wyłączyć w trybie zgodności, gdyż ona powoduje bardzo poważne spadki.

28.03.2018 11:20
woosterxxx
26
Legionista

@laki2217 gdzieś jest więcej informacji na ten temat? bo gra się dzisiaj strasznie

edit: a dobra, wyłączyłem już

post wyedytowany przez woosterxxx 2018-03-28 11:41:32
27.03.2018 21:30
odpowiedz
1 odpowiedź
pawelox
17
Legionista

Na konfernecji nvidi dziś włączyli to demo w real time 4k 60fps,
tylko jest haczyk, użyli do tego 4x titan V.

https://www.youtube.com/watch?v=J3ue35ago3Y

27.03.2018 23:57
1
Powder
44
Pretorianin

Nie wprowadzaj ludzi w błąd. Po pierwsze nie 4k 60fps tylko 1080p w 24fps, a po drugie nie Titan V tylko stacja DGX z Tesla V100.

27.03.2018 22:51
odpowiedz
1 odpowiedź
kamczak1987
64
Pozdro i Poćwicz

Bardzo słabe te demo technologiczne

30.03.2018 03:10
yadin
102
Legend

@Kamczak :: To nie jest grafika z gameplay'u gry, lecz z przerywnika.

28.03.2018 04:31
odpowiedz
4 odpowiedzi
zanonimizowany1240960
5
Pretorianin

Niech wreszcie ktoś zrobi realistyczną animację postaci w grach tpp. To wymaga innegi silnika fizycznego. W kółko ta grafika.

28.03.2018 10:15
Asasyn363
100
Generał

Nadal czekam, aż inni producenci zaczną używać tej samej technologii motion capture do animacji twarzy, która została użyta w L.A. Noire. Nadal jest to chyba najwyższy poziom wykonania.

28.03.2018 12:06
Lutz
167
Legend

Nadal czekam, aż inni producenci zaczną używać tej samej technologii motion capture do animacji twarzy, która została użyta w L.A. Noire.

swiat idzie do przodu...
https://www.youtube.com/watch?v=pasgoYiCn9c

28.03.2018 14:31
kamczak1987
64
Pozdro i Poćwicz

Asasyn36392 tutaj masz przykład z Injustice 2

https://www.youtube.com/watch?v=-jVp9hfMXYE

Nie jest źle, ostatnio tylko tych z Mass Effect: Andromeda poniosło :D

29.03.2018 11:29
soulldelsol
17
Pretorianin

@Asasyn363 cóż, mnie też się LA Noire podobało i robiło wrażenie swego czasu, ale ostatnio zrobiłem porównanie i trochę się już ta technologia zestarzała. Odpal sobie choćby na yt i porównaj z mimiką chociażby z Hellblade :) (w ogóle na GDC 2016 twarz była w realtime animowana przez mocap z aktorki na zapleczu - to dopiero przyspiesza niesamowicie proces produkcji) już pomijając fakt, że Team Bondi przez ten cały cyrk zwyczajnie zbankrutowało.

28.03.2018 21:36
odpowiedz
1 odpowiedź
Zapalony graczek
10
Chorąży

Zbyt szybko pędzą do przodu.No wiadomo.Kasa.Ale nowe technologie a sprzęt ledwo nadąża za tym.A co dopiero gracze mają nadążyć.Komputer do najnowszych gier jest niebotycznie drogi i nie warto inwestować w najnowsze bo za kilka lat będzie dużo tańszy i gry też..I ledwo złożysz mocnego potwora a za dwa,trzy lata okaże się że nie jest w stanie uciągnąć najnowszych gier.Zbyt szybko trzeba by wymieniać.Zbyt szybko zmiany i zbyt drogo.

28.03.2018 23:53
Zdzichsiu
70
Ziemniak

Przecież teraz szybkość zmian się unormowała i dobry komp może służyć bez problemu kilka lat. To nie lata dziewięćdziesiąte.

29.03.2018 04:35
😜
odpowiedz
RadolSzczecin
20
Legionista

Taaa... a potem gra zajmuje 150 GB, instaluje się godzinę, a samej gry jest na niespełna 2 godziny.

29.03.2018 11:36
odpowiedz
neohideo
6
Legionista

o ray tracingu to już czytałem po koniec lat 1990tych w miesięczniku o grach ale mam wrażenie że tak jak wtedy tak i teraz nadal mamy za słabe/za drogie sprzęty do tego

30.03.2018 03:13
odpowiedz
yadin
102
Legend

Od lat jesteśmy karmieniu upgrade'owanymi teaserami, robionymi trzy lata przed premierą. Potem wszystko wygląda tak, jak w "Wiedźminie 3". Niby fajnie, ale graficznie o kilka półek niżej.

31.03.2018 13:44
odpowiedz
adi123321
112
Generał
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze