Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 6 grudnia 2017, 16:00

autor: moir

Biznesmen, inwestor, filantrop, deweloper, playboy i niespełniony progamer.

Najlepsze MMORPG dla samotnych wilków – top 5 gier dla jednego gracza

Wydawać by się mogło, że sieciowe RPG-i przeznaczone są dla miłośników wspólnej zabawy z innymi graczami. Gildie, rajdy, teamspeak – to symbole MMORPG. Na szczęście dla miłośników grania samemu jest też kilka świetnych tytułów.

Znakiem dzisiejszych czasów jest udostępnianie opcji zabawy wieloosobowej w niemal każdej wydawanej produkcji. Tryb, który kiedyś zarezerwowany był wyłącznie dla tytułów MMO, obecnie stanowi niejako standard, co jest solą w oku wielu starych (a także i młodych wiekiem) wyjadaczy, którzy cenią sobie luksus spokojnej rozgrywki prowadzonej w samotności.

Szczęściem dla nich obecni wydawcy czasem celowo, a czasem przypadkiem wypuszczają na rynek pozycje, które – choć oficjalnie klasyfikowane jako MMO – w praktyce okazują rajem dla fanów gry solo. To właśnie te tytuły znajdziecie w naszym zestawieniu. Zapraszamy do lektury.

Przy każdej omawianej produkcji widnieje stosowna ocena jej „singlowości”, a także zestaw najważniejszych cech, które sprawiają, że trafia ona w gusta entuzjastów samotnej rozgrywki.

World of Warcraft

Producent: Blizzard Entertainment

Data premiery: 23 listopada 2004

Opis: Legenda branży MMORPG i sztandarowa produkcja Blizzarda, której akcja toczy się w mitycznej krainie Azeroth, znanej bliżej z serii Warcraft. Warstwa fabularna gry przedstawia przede wszystkim kulisy konfliktu pomiędzy Sojuszem a Hordą. Najpopularniejszy i najmocniej wspierany tytuł na rynku.

Obecność popularnego WoW-a, ikony branży MMORPG, w naszym rankingu może dziwić – przecież to produkcja z czasów złotej ery gatunku i – wydawać by się mogło – ostatni prawdziwy reprezentant starej szkoły. I tak, i nie – fenomen i nieustanne pasmo sukcesów firmy Blizzard Entertainment polega m.in. na tym, że jej włodarze potrafią zauważać trendy w branży i podążać za nimi (nierzadko wyznaczając przy tym nowe standardy) – nie inaczej jest w przypadku World of Warcraft.

Sztandarowa gra „Zamieci” przeszła w ciągu ostatnich lat solidny facelifting (o czym świadczy ruch społeczności nawołujący do uruchomienia serwerów vanilla) – wszystko po to, by otworzyć się na nową falę graczy, którzy zainteresowali się gatunkiem MMORPG, a których wymagania co do rozgrywki dalekie były od wszechobecnej przed laty w grach hardkorowości. Innymi słowy, deweloperzy z Blizzarda podjęli wysiłek połączenia świata niedzielnych graczy oraz stereotypowych nastolatków, grających po 20 godzin na dobę, mieszkając w piwnicy domu swoich rodziców.

Obecnie nowi gracze w World of Warcraft witani są w świecie Azeroth z otwartymi rękoma, na wstępie dostając boost poziomu doświadczenia do maksymalnego (lub prawie) i zestaw przedmiotów umożliwiających natychmiastowe włączenie się do gry. Potem pozostaje już tylko spokojnie podążać za fabularną ścieżką zadań lub kliknąć w przycisk party matchingu, by już po chwili zaliczać kolejne instancje i rajdy jako część wieloosobowej grupy, w której wszystkich graczy widzimy pierwszy (i przeważnie ostatni) raz w życiu. Nie trzeba nawet martwić się o używanie głosowego komunikatora, bowiem sprostanie większości wyzwań (z wyjątkiem najwyższych poziomów trudności, które wciąż zarezerwowane są dla reprezentantów starej szkoły MMORPG) nie wymaga nawet odrobiny koordynacji pomiędzy uczestnikami.

Przykład z autopsji. Nie tak dawno, rozpoczynając ponownie swoją przygodę z World of Warcraft, miałem okazję przetestować mechaniki przyjazne nowym graczom. Przejście początkowego etapu gry, łącznie z kreacją postaci i wszelkimi samouczkami, zajmuje dosłownie kilkanaście minut. Chwilę potem jesteśmy już po booście levelu, odpowiednio wyposażeni (ciut słabiej niż w przypadku zdobycznego ekwipunku, rzecz jasna) i gotowi na czerpanie garściami ze świata Azeroth. Mój znajomy gra w WoW-a regularnie od lat, a mimo to – poświęcając tej produkcji zaledwie 2 godzinki – byłem już w stanie bawić się wspólnie z nim. Jest to absolutnie nie do pomyślenia w kontekście dawnych tytułów MMO – kto grał, ten wie, o czym mówię, i pewnie też pomagał w Tibii swoim młodszym stażem kolegom ze szkoły zabijać Giant Spidera na drodze do Venore.

Główne cechy produkcji istotne z punktu widzenia pojedynczego gracza:

  1. brak barier wejścia;
  2. szybki progres w początkowych etapach rozgrywki;
  3. zadania fabularne na najwyższym poziomie;
  4. łatwe znajdowanie grupy do aktywności wieloosobowych.

Czy grywasz czasami samemu w MMORPG?

81,4%

Tak

18,6%

Nie

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

Guild Wars 2

Guild Wars 2

World of Warcraft

World of Warcraft

Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Secret World Legends

Secret World Legends

Czy gry MMORPG nie mają już nic do zaoferowania?
Czy gry MMORPG nie mają już nic do zaoferowania?

Mamy rok 2017, a niegdyś popularny gatunek zaczyna przypominać RTS-y. Od dobrych kilku lat nie dostajemy dużych produkcji. Te zaś, które się pojawią, są średniej jakości. W dodatku nadal króluje World of Warcraft...

Jestem hardkorem – 10 najtrudniejszych gier MMORPG na rynku
Jestem hardkorem – 10 najtrudniejszych gier MMORPG na rynku

Gry MMORPG uchodzą na domenę hardkorowych graczy – żeby coś w nich osiągnąć, trzeba nie tylko świetnie się na nich znać, ale też spędzać setki godzin w wirtualnych światach. Oto nasza lista najbardziej hardkorowych tytułów, w której można teraz zagrać.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
06.12.2017 20:50
BrzydkiBrzydal
12
Legionista

Nie wiem jak mozna jako zalete w scrollsach wymienic skalowanie swiata, hhmmm moze nie tyle nie wiem jak mozna to zrobic( gdyz jakby sie nad tym zastanowic jest to bardzo proste:
1. Piszemy artykul o "singlowych mmo"
2. Piszemy o skalowaniu w grze
3. Wymieniamy to jako zalete)
co nie rozumiem co jest w tym fajnego

06.12.2017 23:05
1
odpowiedz
MrMUCHA
32
Chorąży

kiedyś grało się razem bo był czas, teraz nie ma czasu więc gra się dla siebie i swoich 5 minut, szkoda ludzi z którymi grasz gdy nagle musisz "wyjść".. dlatego jesteśmy sami.

06.12.2017 23:09
odpowiedz
Sttarki
3
Koryfeusz

@Brzydki

Może ktoś ma inny gust niż ty? Rozważałeś taką możliwość?

post wyedytowany przez Sttarki 2017-12-06 23:09:23
06.12.2017 23:15
👎
odpowiedz
3 odpowiedzi
Bartłomiej Bakcyl
4
Junior

I jako pierwszy MMO dla jednego gracza wymieniacie World of Warcraft podczas gdy Guild Wars 2 jest na samym końcu. Czyżby artykuł sponsorowany przez Blizzard?

06.12.2017 23:32
3
SebeqPLEQ
80
Pretorianin

Serio? Czytałeś w ogóle ten artykuł? :)

07.12.2017 10:58
😉
3
Ohydny Czerwonodupny Pirat
27
Samozwańczy Guru

A może właśnie na odwrót - ostatnia, czyli najważniejsza.

08.12.2017 18:41
1
Zmroku
22
Maciej Rakieta

GRYOnline.plRedakcja

Bartłomiej Bakcyl-> Och stary, jest piątek, godzina 18.40, za chwilę wychodzę do domu po tygodniu pracy, ale zdążyłeś jeszcze rozbawić mnie do łez. Dzięki.

Ps. Mniej gier, więcej czytania. :>

06.12.2017 23:29
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
Soulcatcher
212
The Bards Tale 4

Secret World Legends jest moim zdaniem słabe.
Pozostałe cztery wybitne i warte polecenia.

BrzydkiBrzydal —> skalowanie daje dostęp do wszystkich lokacji w grze. Poprzednio musiałeś spędzić miesiące zanim tam mogłeś grać. Bardzo dobre posunięcie.

07.12.2017 11:19
2
Selen
26
Pretorianin

Eee wlasnie dla mnie wydaje sie byc to znakomite, ze nie mozesz pojsc gdzies bo po prostu jestes za slaby.

07.12.2017 11:34
Soulcatcher
212
The Bards Tale 4

Skalowanie nie oznacza że jesteś w stanie zabić każdego przeciwnika. Otoczenie dopasowuje się do twojego levelu ale pozostają jeszcze umiejętności postaci i ekwipunek.

Poza tym to działa też w drugą stronę. Że masz już super postać i możesz zwiedzać nowe krainy dla niższych poziomów. A kilka takich krain zostało dodanych.

07.12.2017 12:40
1
Selen
26
Pretorianin

Eee najwyrazniej kwestia gustu. Nie pasuje mi np to ze w GuildWars pojawie sie na poczatkowych lokacjach i jakis robak moze mnie zabic kiedy ja mam legendarne przedmioty, WTF ? Zabiera mi to cala frajde poczucia, ze rzeczywiscie stalem sie potezniejszy.

06.12.2017 23:35
odpowiedz
planeswalker
32
Senator

Wyrzuciłbym z tego rankingu Secret World Legends i na jego miejsce dał Final Fantasy XIV.

07.12.2017 11:33
odpowiedz
1 odpowiedź
DanuelX
78
Kopalny

Skalowanie jest po prostu marnym pomysłem. Gdy dzik z lasu dla 1-10 lv postaci jest tak samo "mocarny" jak demony z endgame to jest coś nie halo. Myślałem, że oblivion raz na zawsze pożegnał tę modę.
Powiedzmy sobie szczerze MmoRPG to gry słabe. Jedyne co jest w nich dobre, to to, że można pograć z innymi ludźmi porobić coś wspólnie i coś tam osiągnąć dzięki zgraniu. Granie w takie gry jako singleplayer to tak jak uprawiać seks bez drugiej osoby.
Co więcej w takich grach obecnie przewagę mają osoby dorosłe, ustatkowane z rodziną pracą psem i rybkami. Nie trzeba rezygnować z aspektu społecznego - wystarczy dobrać się z innymi ludźmi i zamiast tłuc 24/7 progresować grę w 1 - 2 wieczory w tygodniu. Ma to swoją zaletę - wtedy zazwyczaj odpadają inne gry.

07.12.2017 14:04
grabeck666
15
Legionista

Oblivion? W Skyrim też miałeś scalowanie...

Poza tym scalowanie w ESO zostało zrobione na prośbę community. A zrobione jest bardzo dobrze, bo o ile właśnie na początku ten przysłowiowy dzik nie stanowi dla Ciebie żadnego problemu to w późniejszych lokacjach daedry i inne takie są już większym wyzwaniem (gdyż z każdym Twoim wyższym lvlem scalowanie jest 'gorsze'). A eliminuje to debilne rozwiązanie, które powodowało, że za questowanie w danej lokacji nie dostawaliśmy żadnych nagród (tak jak w WoWie, i btw, w następnym dodatku też wprowadzają swego rodzaju scalowanie w początkowych lokacjach).

08.12.2017 08:59
odpowiedz
Sethup
10
Centurion

Po przejściu z TSW na TSW:L nie mogłem się odnaleźć. O ile w TSW przebrnąłem przez Tokio i wszystkie rajdy to już w TSW:L nie miałem nawet ochoty ukończyć samouczka. Jakoś mało intuicyjne wydawało mi się sterowanie.

02.02.2018 15:26
😃
odpowiedz
darksonderarek1318
1
Junior

Ja fanem WoW jestem już od dłużeszego czasu, ale czasami trzeba zrobić sobie przerwe i znaleźć coś nowego. Żeby nie tracić czasu na jakieś niesprawdzone pozycje zazwyczaj korzystam z rankingów Portlu MMO. [link] to jest fajne zestawienie, może się przydać singlom

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze