Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 19 lutego 2015, 16:20

autor: qjin

Ustawienia grafiki - co powinieneś wiedzieć o antyaliasingu, teselacji i innych opcjach graficznych

Mnogość ustawień graficznych w grach komputerowych to zaleta, ale zaleta, która często rodzi pytanie: jak uzyskać najlepszą jakość obrazu przy jak najmniejszej stracie wydajności?

Z przetwarzaniem końcowym

Jakość przetwarzania końcowego (post-processing)

Niniejsza opcja jest dość specyficzna. W wielu przypadkach trudno w ogóle dostrzec różnice w grafice, choć spadek klatek na sekundę może jak najbardziej wystąpić (zazwyczaj jest jednak stosunkowo niewielki). Efekty post-processingu mają nadać grze bardziej filmowego charakteru, a konkretnie odpowiadają za korekcję kolorów (np. w Deus Ex: Human Revolution zostaje dodana charakterystyczna żółta poświata) i uatrakcyjniają m.in. rozmycie obrazu, oświetlenie (m.in. bloom), głębię ostrości czy wygładzanie krawędzi (występujące czasem jako odrębna opcja). Wpływ na wydajność i grafikę jest zależny od tego, jakie efekty zostały przetworzone (zmiany zachodzą po wyrenderowaniu obrazu).

Bez przetwarzania końcowego

Synchronizacja pionowa (V-Sync)

Synchronizacja pionowa lub, jak kto woli, V-Sync dostosowuje liczbę klatek na sekundę do częstotliwości odświeżenia monitora (najczęściej 60 Hz), a co za tym idzie – nakładana jest blokada, która nie pozwala przekroczyć podczas gry określonej wartości FPS (Frames Per Second). Jednak jej utrzymanie (np. 60 FPS) może wymagać – w zależności od gry – komputera o porządnej konfiguracji sprzętowej. Inaczej zostaniemy skazani na dokuczliwe spadki płynności animacji.

Rozrywanie obrazu

Ponadto włączenie tej opcji likwiduje tzw. screen tearing, czyli rozrywanie obrazu, które wynika z niedostosowania stałej częstotliwości odświeżania obrazu do generowanej przez kartę graficzną zmiennej liczby klatek na sekundę, ale z drugiej strony – poza nałożeniem wspomnianego limitu – dochodzi jeszcze do ewentualnych przycinek (stuttering) oraz zwiększenia opóźnienia reakcji na ruch myszą komputerową, co może przeszkadzać w strzelaninach sieciowych pokroju Counter-Strike: Global Offensive. Alternatywnymi dla V-Sync rozwiązaniami są techniki G-Sync (Nvidia) oraz FreeSync (AMD), które jednak wiążą się z dodatkowym wydatkiem.