Data wydania: 22 marca 2000
Wyprodukowana przez studio Haemimont Games strategia czasu rzeczywistego w realiach fantasy. Akcja gry Tzar: Ciężar Korony osadzona została w krainie Keanor, w której po śmierci króla Roana władzę przejął Władca Ciemności wraz ze swoimi sługami. Podczas zabawy wcielamy się w syna podstępnie zgładzonego monarchy - wychowanego przez maga księcia Sartora, który staje przed zadaniem pokonania zła i przywrócenia dawnej świetności swemu królestwu.
Gracze
Tzar: Ciężar Korony to wydana na komputerach PC strategia czasu rzeczywistego w klimatach fantasy, inspirowana najsłynniejszymi przedstawicielami gatunku. Opisywana gra jest pierwszą poważną produkcją bułgarskiego studia Haemimont Games, znanego wcześniej głównie z casualowych gier typu puzzle.
Akcja gry przenosi nas do typowej, inspirowanej średniowieczem krainy fantasy Keanor, która za sprawą dobrego i potężnego maga, jaki przeciwstawił się siłom ciemności, przez wiele lat była spokojnym i bezpiecznym miejscem. Tuż przed śmiercią mag zaklął jednak całą swą mądrość i energię w krysztale, który wkrótce padł łupem złego czarnoksiężnika, pragnącego uzyskać władzę nad światem. Kiedy ten wraz z kryształem zaginął, a dobre zaklęcia zaczęły z wolna tracić moc, Władca Ciemności przywołał na świat swoje sługi, aby za ich pomocą obrócić go w ruinę. Podczas ostatniej bitwy z siłami zła z ręki zdrajcy zginął też król Roan, a dawna chwała jego królestwa stała się tylko wspomnieniem.
Pośród zgliszczy zamku starego króla ostatni z dobrych magów odnalazł małego księcia Sartora, uratował go i z dala od cywilizacji wychował na silnego i dzielnego człowieka, który nigdy nie miał dowiedzieć się, kim był jego ojciec. 20 lat później Sartor odkrył jednak swoje przeznaczenie, a jego misją stało się pokonanie źródła zła i przywrócenie dawnej świetności królestwu. Aby tego dokonać, będzie on jednak musiał połączyć siły z zamieszkującymi odległe lądy sojuszniczymi cywilizacjami.
Pod względem mechaniki Tzar: Ciężar Korony czerpie inspiracje z najlepszych wzorców, za jakie z całą pewnością uznać można serie Warcraft czy Age of Empires. W ogólnych założeniach zabawa koncentruje się więc na trzech głównych aspektach, tzn. ustawicznej rozbudowie królestwa, pozyskiwaniu surowców niezbędnych do rozwoju oraz tworzeniu silnej armii, zdolnej stawić czoła zastępom sił zła. Elementy klasycznej mechaniki zostały tu jednak wzbogacone szeregiem autorskich rozwiązań, które w istotny sposób przyczyniły się do uatrakcyjnienia rozgrywki.
Przystępując do zabawy możemy wybrać jedną z trzech dostępnych cywilizacji: europejską, azjatycką lub arabską, różniących się od siebie budowlami, jednostkami i – częściowo – wykorzystywanymi technologiami. Podczas gry zajmujemy się zbieraniem czterech surowców (drewno, złoto, kamienie oraz żywność), które pozyskiwać można na kilka sposobów. Dzięki sporym możliwościom dodatkowym, takim jak handel, hazard, dyplomacja, wypożyczanie surowców czy opracowywanie własnych formuł magicznych i technologii, rozgrywka nie jest schematyczna i zapewnia wiele dróg do osiągnięcia sukcesu. Nie bez znaczenia jest tu także obrana przez gracza ścieżka rozwoju, określana jako Droga Wojowników, Droga Magii, Droga Religii bądź Droga Handlu.
Tzar: Ciężar Korony oferuje możliwość zabawy zarówno w trybie single, jak i multiplayer. W wariancie dla jednego gracza rozegrać możemy rozbudowaną kampanię fabularną (od 17 do 19 misji, w tym niektóre alternatywne) lub pojedynczy scenariusz – wybierając własny lub zdając się na losowy wybór komputera. Dostępna jest również opcja rozgrywki wieloosobowej dla maksymalnie ośmiu graczy, łączących się ze sobą za pośrednictwem Internetu bądź sieci LAN.
Wydana na komputerach PC gra Tzar: Ciężar Korony odznacza się atrakcyjną oprawą graficzną w stylistyce fantasy, ukazaną w typowym dla gatunku widoku z góry. Poszczególne mapy oferują cztery typy terenu i wypełnione są szeregiem elementów, takich jak zbiorniki wodne, drzewa i krzewy, góry, klify, zwierzęta itp. Na uwagę zasługuje też fakt, że każda z trzech dostępnych cywilizacji wyróżnia się zauważalnie innym stylem, odzwierciedlanym w wyglądzie budynków, jednostek, broni, statków czy innych przedmiotów. Warto jednocześnie odnotować, że dzięki znajdującym się w grze edytorom, gracze mogą tworzyć własne mapy i kampanie, korzystając z prostych reguł oraz załączonego poradnika.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Haemimont Games
Wydawca: TalonSoft Inc.
Ograniczenia wiekowe: 12+
Gry podobne:
11 września 2020
Dziś porozmawiamy o zasłużonych grach strategicznych, które nawet jeśli nie były doskonałe, to swego czasu robiły furorę. Gry takie jak Tzar, Myth 2, czy seria Warlords warto przypomnieć nawet tym z nas, którzy spędzili przy nich długie godziny.
8 września 2017
Już po raz trzeci przedstawiamy gry, które krytycy i gracze oceniają zupełnie inaczej – liście takich tytułów nie ma końca. Tym razem badamy, gdzie tkwi kość niezgody m.in. w przypadku Car Mechanic Simulatora, The Settlers III i Age of Empires II HD.
Gazetowa dystrybucja pozwoliła pewnym grom osiąść na stałe w pamięci polskich graczy. Tzar: Ciężar korony to idealny przykład takiej produkcji, gdyż pomimo swoich wad owa strategia do dziś cieszy się popularnością.
gry
Zbigniew Woźnicki
29 czerwca 2024
Programiści z bułgarskiego studia developerskiego Haemimont Games, autorzy m.in. takich pozycji jak Tzar: the Burden of the Crown, Celtic Kings: Rage of War, czy Nemesis of the Roman Empire, pracują aktualnie nad kolejną strategią. Nadchodząca pozycja będzie nosiła nazwę Rising Kingdoms oraz pozwoli miłośnikom rozbudowywania królestwa i rozgrywania taktycznych bitew na zmagania w fantastycznym świecie Equiada.
gry
Krzysztof Bartnik
17 marca 2005
CD Projekt uaktualnił właśnie swój Plan Wydawniczy. Patrząc na listę najbliższych premier obawiam się, że już wkrótce nasze portfele mogą być nieco lżejsze...
gry
Michał Bobrowski
8 marca 2001
Popularne pliki do pobrania do gry Tzar: Ciężar Korony.
gra Tzar: Ciężar Korony - Tzared (Tzar Remake) v.61.5 - 9 września 2025
mod Tzar: Ciężar Korony - HD Patch - 6 października 2015
trainer Tzar: Ciężar Korony - +4 trainer - 26 marca 2001
mod Tzar: Ciężar Korony - The Sphere of Power v.RC 1 - 26 września 2015
mod Tzar: Ciężar Korony - TzarMod v.1.10 - 1 listopada 2021
mod Tzar: Ciężar Korony - TzarOrcs v.1.22 - 1 listopada 2021
mod Tzar: Ciężar Korony - The Sphere of Power v.1 - 6 października 2018
mod Tzar: Ciężar Korony - 7 New Terrains for Random Map v.2(1082020) - 15 sierpnia 2020
mod Tzar: Ciężar Korony - TzarCity v.1.0.1 - 9 listopada 2021
mod Tzar: Ciężar Korony - Tzar + Game of Thrones: King in the North v.1.3 - 7 maja 2022
Wymagania sprzętowe gry Tzar: Ciężar Korony:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 266MHz, 32MB RAM, karta dźwiękowa.
Średnie Oceny:
Średnia z 2802 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
MewsoNs Generał
I takiej grze przydałby się remake z nutką świeżych rozwiązań. Chętnie bym ograł kampanię znowu, ale niestety dla mnie gra zestarzała się zbyt mocno. Oj dobrze odświeżona mogłaby dorównać Warcraftowi 3.
Narg Centurion
Cała kampania Tzara: Ciężaru Korony za mną. Muszę przyznać, że poziom trudności na normalu jest naprawdę wysoki, od 10 misji byłem zmuszony grać na kodach, bo o ile zwykłe jednostki to pół biedy, to utrata bohaterów oznacza koniec misji. Gdyby jeszcze AL naszych jednostek działała, jak trzeba, ale armia lubi się bardzo wyrywać do przodu, inna sprawa, że czasami stoją, jak te słupy soli, kiedy ich kompani są atakowani przez wroga. Wcześniej mogłem schować bohaterów do fortu i i nie musiałem się o nich martwić, w 10 misji nie mam możliwości budowania fortu.
Wogóle to taka 15 misja to bez kodów też bym nie przeszedł, bo nie dość, że wróg atakuję całą chmarą to jeszcze ma on do dyspozycji smoki. W każdym razie odnoszę wrażenie, że kampania jest od 10 misja kiepsko zbalansowana, podejrzewam, że pierwotnie miała liczyć 10 misji, ale przecież gracze musieli się jakoś zapoznać z rasą Arabską i Azjatycką, dlatego dodali nowe narodowości do fabuły zapominając o balansie rozgrywki. W każdym razie pogram sobie teraz na gotowych mapach, bo słyszałem, że Tzar rozwija skrzydła w trybie losowej rozgrywki oraz w multiplayerze.
Z pewnością sobie pobiorę fanowskie kampanie, takie jak Excalibur oraz Mag, oczywiście przetłumaczone. Na plus grze zaliczam urodzą muzykę w formie midi, grafika jakoś strasznie się nie zestarzała, do interfejsu trzeba przywyknąć, dlatego polecam ukończyć samouczek. Szkoda, że postacią nie mają kwestii głosowych, ale twórcy nie mieli takie budżetu, jak Blizzard przy tworzeniu Warcrafta 2. Animacja ścinania drzewa jest podobna, jak w hicie Zamieci, ale Tzar ma też własne unikalne pomysły, jak budowanie mostów, bram, murów (przydaję się to zwłaszcza przy wąskich terenach), budowa fortów (gdzie nasze jednostki mogą odpocząć) oraz przejmowanie budowli wroga. Ciekawą budowlą jest gospodą, gdzie możemy wymienić zbędne surowce na te, które potrzebujemy (przydatne okazało się to w misji 9, kiedy w okolicy nie było drewna, a musiał wysadzać jednostki za pomocą statków).
W każdym razie teraz bawię się w trybie swobodnej rozgrywki Arabami (podoba mi się ta nacja dlatego, że ich łucznicy na koniach szybko poruszają się po danych terenie, poza tym ich ulepszenia pozwalają też najtaniej rekrutować wieśniaków). Ja tytuł oceniam na 8/10 i warto się z tą strategią zapoznać, tylko niech początkujący gracze lepiej wezmą się za coś łatwiejszego, bo poziom trudności w kampanii może początkujących graczy odstraszyć.
Ocena 8/10
Plusy:
- muzyka w formie midi jest urocza
- grafika aż tak się nie zestarzała (w razie czego w sieci jest HD Mod pozwalający grać w wyższych rozdzielczościach)
- kilka własnych unikalnych pomysłów
- znakomita grywalność
Minusy:
- AL naszych jednostek kuleję
- poziom trudności może na początku odstraszyć nowych graczy
- bugi w misji 11 i 13 (nie zadziałał tutaj odpowiedni skrypt, więc musiałem używać kodów na następną misję)
- do interfejsu trzeba się przyzwyczaić
L00ki Junior
Tzar, kultowa dla mnie gra na którą poświęciłem grubo ponad 1000h grając kilka lat aktywnie w multiplayer przez hamachi. Za czasów świetności Tzar liczył sobie spore grono zagorzałych fanów, aktywnych i twórczych graczy. Wojny klanów, Wojny z Hiszpanami ( też mieli całkiem spore grono graczy ), fanowskie patche wyrównujące rozgrywkę, wspaniała społeczność.
Daje ocenę 10. Choć wielkim minusem była desynchronizacja gry w multiplayer przy dłuższych rozgrywkach i TOTALNE OLANIE GRY PRZEZ TWÓRCÓW, pomimo prób kontaktu.
Pozdrawiam całe, choć teraz obumarłe forum tzar.fora.pl :)
fakk3 Konsul
Ciekawe, że gra miała skomponowaną muzykę audio na płycie, ale twórcy coś skopali i w grze działały tylko midy. Jak pogrzebie się w sieci to można znaleźć specjalny plik który umożliwi odpalenie muzyki audio w grze, którą można zrippować do formatu mp3.