futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 2 grudnia 2008, 15:11

autor: Dorota Drużko

Far Cry 2: DX10 kontra DX9

Wygląda na to, że Far Cry 2 jest pierwszą grą, w której uzyskamy większą wydajność jeśli wykorzystamy biblioteki DirectX10 zamiast DX9, a trzeba zaznaczyć, że gra posiada pełne wsparcie dla obydwu tych standardów. Szczegółowe testy przeprowadził serwis Enthusiast, a ich pełne wyniki możecie znaleźć pod tym adresem.

Wygląda na to, że Far Cry 2 jest pierwszą grą, w której uzyskamy większą wydajność jeśli wykorzystamy biblioteki DirectX10 zamiast DX9, a trzeba zaznaczyć, że gra posiada pełne wsparcie dla obydwu tych standardów. Szczegółowe testy przeprowadził serwis Enthusiast, a ich pełne wyniki możecie znaleźć pod tym adresem. Ponadto choć, jak wiemy jedynie nowe Radeony wykorzystują potencjał najnowszej wersji bibliotek - DX10.1, GPU nVidii jest łatwo programowalne dzięki czemu można wymusić ich obsługę poprzez zoptymalizowanie sterowników pod daną produkcję. Świadczy o tym również zapis w dokumentacji Far Cry’a 2, gdzie zostało wspomniane, że nie ma wizualnej różnicy pomiędzy rozwiązaniami zastosowanymi przez nVidię, a prawdziwym wsparciem DX10.1 w Radeonach.

W trakcie testów wszystkie opcje graficzne Far Cry’a 2 łącznie z filtrowaniem anizotropowym (FA x16) zostały ustawiona na maksimum, za wyjątkiem anti-aliasingu - ta wartość była zmieniana, rozdzielczość ekranu ustawiono na 1920x1200, a częstotliwość odświeżania 60 Hz. Jako platforma testowa posłużył komputer z zainstalowanym systemem Windows Vista Ultimate 64-bit i Service Packiem 1 wyposażony w płytę główną EVGA 790i Ultra SLI, 4GB DDR3 1800MHz (Corsair Dominator) oraz procesor Intel Core 2 Extreme QX9650 przetaktowany na 3,66 GHz (ze standardowych 3 GHz), obóz ATi reprezentował Radeon HD 4870 (1GB), a nVidii GeForce GTX 280 (1GB).

Przy wyłączonym AA na Radeonie średnia liczba klatek na sekundę wynosiła 42,7 (maksymalnie 49) w przypadku DX9 i 47,8 (maksymalnie 63) w DX10, GeForce uzyskał nieco lepsze rezultaty - odpowiednio było to 53,5 fpsów (max 68) i 58,3 fpsy (max 73). Po ustawieniu AAx4 karta ATi uzyskała średnio 35,6 fpsów (max 42) w przypadku DX 9 i 38,2 (max 46) w nowszej wersji bibliotek. Niestety Radeon nie poradził sobie z AAx8 dlatego test ten wykonano wyłącznie na GeForce - przy DirectX10 średnia liczba klatek na sekundę wynosiła 40,1 (max 55), natomiast w starszej wersji DX jedynie 33,5 (max 43), trzeba też dodać, że w przypadku DX9 spadała ona nawet do 25 fpsów. Bez względu na producenta karty graficznej widać jednak, że włączenie AA w DX10 skutkuje mniejszym spadkiem wydajności niż w DX9.