Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 5 lipca 2018, 12:52

autor: Vergil

Wszystko o Ghost of Tsushima (fabuła, świat gry, gameplay)

Niniejsze kompendium wiedzy jest poświęcone grze Ghost of Tsushima, czyli najnowszemu dziełu ekipy Sucker Punch Productions, które zmierza na PlayStation 4. Artykuł będzie uzupełniany o najważniejsze informacje i materiały.

Ghost of Tsushima – kompendium wiedzy - Wszystko o Ghost of Tsushima (fabuła, świat gry, gameplay) - wiadomość - 2018-07-05
Ghost of Tsushima – kompendium wiedzy
Spis treści:

1. Fabuła;

2. Mechanika (2.1. Świat gry i eksploracja, 2.2. Misje, 2.3. Walka, 2.4. Skradanie, 2.5. Ekwipunek, 2.6. Rozwój postaci);

3. Technikalia;

4. Ciekawostki;

5. Multimedia (5.1. Materiały wideo).

Ghost of Tsushima to gra akcji z otwartym światem, wzbogacona o elementy RPG, nad którą pracuje ekipa Sucker Punch Productions; deweloperzy stworzyli takie serie jak Sly Cooper i inFamous. Tytuł zmierza na PlayStation 4 i jeszcze nie ma ustalonej daty premiery. Sprawdźmy, co takiego przygotowują dla nas twórcy.

1. Fabuła

Ghost of Tsushima zabierze nas w podróż na tytułową japońską wyspę. Akcja gry będzie się toczyć w 1274 roku, kiedy to Cuszima stała się celem ataku Mongołów. Głównym bohaterem będzie Jin Sakai, jeden z ostatnich samurajów, którzy przeżyli rzeź zgotowaną przez najeźdźców. Jin nie będzie jednoosobową armią; chcąc zemścić się za zamordowanie jego mistrzów, heros będzie musiał porzucić zasady samurajów i przyjąć nowe, oparte na działaniu w ukryciu; stąd jego przydomek – „Duch z Cuszimy”.

Warto zaznaczyć, że pomimo iż deweloperzy odrzucają elementy fantastyczne i nadprzyrodzone, nie zamierzają też sztywno trzymać się prawdy historycznej, pozwalając sobie na swobodę twórczą. Chris Zimmerman, współzałożyciel studia Sucker Punch Productions, stwierdził w rozmowie z serwisem GameSpot, że celem jest to, by nie psuć zabawy graczom mającym pewne wyobrażenia na temat samurajów; przykładowo autentyczna zbroja z XIII wieku była niezbyt efektowna, przez co nie robiłaby wystarczającego wrażenia w grze. Autorzy współpracują jednak ze specjalistami w celu uniknięcia przypadkowych nieścisłości.

2. Mechanika

2.1. Świat gry i eksploracja

W Ghost of Tsushima akcję będziemy obserwować z perspektywy trzeciej osoby. Wzorem serii inFamous produkcja odda w nasze ręce rozległy otwarty świat; znajdziemy w nim tak lasy bambusowe, malownicze doliny czy tereny wiejskie, jak i duże miasta z bogato zdobionymi pałacami. Mapę będzie można przemierzać zarówno pieszo (co uatrakcyjni system wspinaczki na elementy otoczenia, inspirowany parkourem), jak i konno.

Świat Ghost of Tsushima będzie rozległy i zróżnicowany. - Wszystko o Ghost of Tsushima (fabuła, świat gry, gameplay) - wiadomość - 2018-07-05
Świat Ghost of Tsushima będzie rozległy i zróżnicowany.

2.2. Misje

Feudalną Cuszimę będą zamieszkiwać postacie neutralne, które zlecą nam misje główne i poboczne. Jedna z tych drugich została zaprezentowana podczas targów E3 2018: Jin spróbuje uwolnić mnicha więzionego i torturowanego przez Mongołów, a także stoczy pojedynek ze swoją przyjaciółką – Masako. Pozyskiwanie sojuszników ma być ważnym elementów rozgrywki; jednym z potencjalnych sprzymierzeńców będzie właśnie owa kobieta, która ostatecznie postanowi wspomóc Jina. Zadania będzie można realizować, zarówno i eliminując wrogów z okrzykiem na ustach, jak i po cichu. Mimo to fabuła będzie całkowicie liniowa; przykładowo, jeśli pozwolimy Mongołom na zabójstwo nieszczęsnego mnicha, zostaniemy cofnięci do punktu kontrolnego. Należy też dodać, że tytuł ma mieć tyle zadań pobocznych, iż ich poznanie przy pierwszym podejściu może być niemożliwe.

Mieszkańcy Cuszimy mają reagować na nasze poczynania i okazywać Jinowi szacunek bądź uciekać przed nim lub nawet go atakować; chodząc w stroju samuraja, będzie można liczyć na respekt NPC-ów, z kolei poruszając się w okryciu skrytobójcy trzeba będzie liczyć się z mniej przyjaznym nastawieniem. Niektóre zadania otrzymamy jedynie nosząc określony rodzaj ubioru; przykładowo, Jin ubrany w pełną zbroję samuraja nie otrzyma zlecenia polegającego na skrytobójstwie.

Zadania wykonamy, zarówno działając w ukryciu, jak i z okrzykiem bojowym na ustach. - Wszystko o Ghost of Tsushima (fabuła, świat gry, gameplay) - wiadomość - 2018-07-05
Zadania wykonamy, zarówno działając w ukryciu, jak i z okrzykiem bojowym na ustach.

2.3. Walka

Ważną rolę w Ghost of Tsushima odegrają starcia. System walki będzie się opierał na uważnej obserwacji ruchów przeciwnika (w poszukiwaniu luk w obronie), unikaniu ataków oraz na wyprowadzaniu precyzyjnych kontr. Korzystając z zabójczych i widowiskowych umiejętności, takich jak Jutsu zaprezentowane na pierwszym filmie z rozgrywki (dzięki któremu bohater błyskawicznie wyciągnie katanę z pochwy i wyprowadzi morderczy atak), będzie można nawet wystraszyć niektórych oponentów.

Potyczki mają być brudne i krwawe. Miejmy nadzieję, że zgodnie z obietnicami deweloperów o stopniu wyzwania nie zdecyduje sterowanie; pomimo że będziemy mieć kontrolę nad kamerą (dzięki gałce analogowej), ataków nie będziemy wyprowadzać przyciskami R1 i L1 (niczym w seriach Souls lub God of War), lecz przyciskami geometrycznymi.

Kluczem do sukcesu będzie wyprowadzanie szybkich, precyzyjnych cięć. - Wszystko o Ghost of Tsushima (fabuła, świat gry, gameplay) - wiadomość - 2018-07-05
Kluczem do sukcesu będzie wyprowadzanie szybkich, precyzyjnych cięć.

2.4.Skradanie

Chcąc wygrać z najeźdźcami, Jin będzie musiał zostać tytułowym „duchem”. Skradanie, przywodzące na myśl gry z serii Tenchu, odegra w Ghost of Tsushima kluczową rolę, podobnie jak ciche zabijanie nieprzyjaciół (nawet kilku naraz).

Wspinaczkę na dachy budynków ułatwi linka z hakiem; dostawszy się w wyżej położone miejsca, zbadamy teren i ułożymy plan działania, a także przygotujemy zasadzkę lub przemkniemy z dala od wzroku strażników. Co ciekawe, zgodnie z niepotwierdzonymi doniesieniami, taką mobilnością Jin będzie dysponował tylko w odpowiednim stroju; zbroja samuraja ma uniemożliwiać nie tylko parkour, lecz także skradanie się i pływanie.

2.5. Ekwipunek

Katana nie będzie jedyną bronią, choć obecnie deweloperzy nie podają konkretów na temat pozostałych jej rodzajów. Jeśli zaś chodzi o przydatne gadżety, z niepotwierdzonych informacji wynika, że Jin wykorzysta w walce shurikeny, samodzielnie uwarzone mikstury i trucizny czy choćby własnoręcznie skonstruowane materiały wybuchowe.

Linka z hakiem ułatwi wspinaczkę na elementy otoczenia. - Wszystko o Ghost of Tsushima (fabuła, świat gry, gameplay) - wiadomość - 2018-07-05
Linka z hakiem ułatwi wspinaczkę na elementy otoczenia.

2.6. Rozwój postaci

Jin będzie doskonalił swe umiejętności i uczył się nowych. Obecnie konkretów brak; ekipa Sucker Punch Productions potwierdza jedynie, że rozwój postaci będzie warunkiem koniecznym do ukończenia przygody.

Według plotek w grze mają się znaleźć trenerzy, którzy nauczą Jina nowych sztuczek; mowa o rzucaniu shurikenami, korzystaniu z kunaiów (broni miotanej lub używanej do zadawania pchnięć, którą można było wykorzystać również w roli haka wspinaczkowego) czy o wyżej wspomnianym tworzeniu mikstur, trucizn i materiałów wybuchowych. Tytuł ma zaoferować dwa rozbudowane drzewka umiejętności, dzięki którym rozwiniemy zdolności samurajskie (walka mieczem, łucznictwo, obrona) lub skrytobójcze (zręczność, pozostawanie w ukryciu, alchemia).

3. Technikalia

Mocną stroną Ghost of Tsushima będzie oprawa graficzna. Produkcja będzie mogła się pochwalić przede wszystkim gęstą roślinnością pozostającą w nieustannym ruchu, a także dopracowanymi z dbałością o detale modelami postaci. Jej smaczki będzie można uwiecznić w trybie fotograficznym. Jako ciekawostkę należy dodać, że w trakcie starć krew będzie lała się gęsto, a każda jej kropla ma być osobno animowanym obiektem podlegającym prawom fizyki. Tytuł ma przy tym pozwolić na zabawę zarówno z angielskim, jak i japońskim dubbingiem.

Pełne detali modele postaci będą szły w parze ze szczegółowym środowiskiem. - Wszystko o Ghost of Tsushima (fabuła, świat gry, gameplay) - wiadomość - 2018-07-05
Pełne detali modele postaci będą szły w parze ze szczegółowym środowiskiem.

4. Ciekawostki

  1. Katana widoczna na pierwszym filmie z rozgrywki to broń, którą Jin odziedziczył po swoich przodkach; tymczasem pierwsze miecze tego typu pojawiły się dopiero w okresie Muromachi, przypadającym na lata 1336-1573.
  2. Cuszima była ważnym ośrodkiem handlowym, jednak jej rozwój został wstrzymany przez mongolską inwazję. Konflikt trwający od 1274 do 1281 roku ostatecznie zakończył się klęską najeźdźców, którzy zostali zmuszeni do rezygnacji z podboju Japonii.

5. Multimedia

5.1. Materiały wideo

  1. Oficjalna strona internetowa gry Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima